این درحالی بود که کشور مان قوانین به نسبت خوبی برای پولشویی تصویب و اجرا کرده و البته نباید بر چند هزار موسسه اعتباری بدون مجوز چشم بست این درحالی است که برخی نهادها مدعی اند که منابع مالی فعالیتهای سیاسی و اقتصادی را رصد میکنندو مراقب هستند که پول کثیفی در این حوزه ورود نکند.
این همه درحالی است که رحمانی فضلی ضمن تکیه بر پول کثیف اندک اندک جریان سخنانش را از ورود به انتخابات شروع شده بود به ورود در اقتصاد و سپس فعالیتهای دلالی و واسطه گری سوق یافت تا ترکشهای ان به گروههای سیاسی فعال کشور برخورد نکند.
وزیر کشور گفته بود: ما آمادگی کامل داریم مدارک و اسنادی که از ورود پولهایی که عمدتاً از راه قاچاق مواد مخدر و کالا و بقیه روزنهها در حوزههای اقتصادی به دست آمده، حکایت دارد را به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ارائه کنیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در واکنش به درخواست نمایندگان مجلس مبنی بر توضیح شما از ورود پولهای کثیف در عرصههای مختلف گفت: بنده به عنوان وزیر کشور وظیفه دارم وقتی مجلس توضیحی از بنده میخواهد ارائه کنم و این آمادگی به طور کامل وجود دارد.
وی افزود: ما در این رابطه قانون پولشویی را داریم و همچنین باید قانون ضد پولشویی به طور کامل اجرا شود که اجرای آن میتواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.
رحمانیفضلی تأکید کرد: ما آمادگی کامل داریم که مدارک و اسنادی که از ورود این پولها که عمدتاً از راه قاچاق مواد مخدر و کالا و بقیه روزنهها در حوزههای اقتصادی بوده را به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه مصداقهایی هم در این رابطه وجود دارد که اسناد آن را ارائه خواهیم داد، افزود: ما البته این انتظار را هم از مجلس داریم که به دولت و قوه قضائیه کمک کند تا بتوانیم در این راه موفق عمل کنیم.
وزیر کشور تصریح کرد: عملی شدن این موضوع میتواند بستر و شرایط رقابت اقتصادی سالم را در جامعه به وجود آورد و همچنین اجرای این موضوع موجب ارتقای سلامت اقتصادی در کشور خواهد شد.
***نشانی پولهای کثیف
پس از چند روز تولید و انتشار خبر درباره پولهای کثیف، یک روزنامه در بخشی از سرمقاله خود به قلم فیروز رضایی نوشته: اين پديده شوم از زماني براي خود جا پا پيدا كرد كه در دهه اول بعد از پيروزي انقلاب مسئولين و تدبيركنندگان امور اقتصادي كشور دانسته و ندانسته با روند دولتي كردن اقتصاد و متمركز نمودن سرنوشت اقتصادي كشور در دست مديران دولتي فضا و بستر را براي رويش بوتههاي زهرآگين فساد مهيا كردند، خيلي از ماها آن روزها كه دولت، بخش خصوصي را به كلي از تجارت خارجي خلع و انبوه كالاهاي خريداري شده با دلارهاي نفتي ارزانقيمت را جهت توزيع بين مردم، بدون معيار و ملاك روشن و شفاف در اختيار بخشهايي از مديريت دولتي قرار داد، تجارب تلخي را به خاطر داريم، پيامد طبيعي اين سياست دو نرخي شدن بازار و شكلگيري به اصطلاح بازار سياه بود، بازاري كه تفاوت فاحش قيمت براي عرضهكنندگان به اصطلاح حوالهاي كالاهاي مختلف وسوسهانگيز بود و تلاش دست اندركاران در جهت نظارت بيشتر را در عمل بياثر و يا حداقل كم اثر ميكرد، چرا كه تفاوت قيمتها چنان صاعقهاي بر افراد مبتلا به فرود ميآورد كه نظارت كنندگان را نظارتي ديگر لازم ميآمد و الي آخر. اينگونه بود كه عدهاي با ايجاد نقبهايي بر تونلهاي قانوني توزيع كالاهاي حوالهاي بخشي از آن را به بازار آزاد نشت داده و از اين رهگذر و به ناحق بار خود را بستند، آن هم چه بستني!! و اين چنين بود كه گروهي در همان اوان پيروزي انقلاب و در مقابل چشمان ملت قيام كرده و در حال مبارزه با شيطان بزرگ يك شبه با ثروتهاي بادآوردهاي همآغوش گشته و كام ملت در حال نبرد با اهريمنان ددمنش را تلخ كردند. حافظه تاريخي ملت داستانهاي سريالي و تاثر برانگيز تيرآهنخواران، شيشهخواران، لاستيكخواران و... آن روزها را هنوز به خاطر دارد. يادآوري ميكنم جريان ناميمون مجوز كار در خانه كه برخي از آنها هرگز از روي كاغذ فراتر نرفتند و فقط دلارهاي بيزبان نفتي را مفت و مجاني نصيب صاحبان خود كردند، دلارهايي كه به جاي توسعه توليد و رونق بخشي به اشتغال و مقاوم سازي بنيه اقتصادي كشور در بازار آزاد با قيمتهاي گزاف فروخته شد و نيز جريان زمينهاي مسكوني و روزهايي را كه مردم ناباورانه تيغ تيز تبعيض و دو دوزهبازي رايج در اين عرصهها را بر گوشت و پوست و استخوان خود حس كرده و استخوان در گلو به خاطر انقلاب و فضيلتهاي بيشمارش تحمل ميكردندو با چشمان باز شاهد بودند كه چگونه زمينهاي مرغوب و باارزش شهرها به دست برخي مقربين و از ما بهتران بلعيده ميشوند، زمينهايي كه كاخهاي ايجاد شده در برخي از آنها سر به آسمان ساييده و آقازادههايي آن چناني در خود پرورده و ميپروراند و از آنجا كه به حكم قانون كبوتر با كبوتر، باز با باز، اين كاخها لوازم خود را طلب ميكردند، طلبي كه دوره تعديل اقتصادي و شكلگيري جريان خصوصي آن چناني!
***افشاگري یک نماينده
با اين وجود مويد حسيني صدر، نماينده خوي در مجلس نظر متفاوتي دارد. او حتي تاكيد ميكند كه آماده است تا به جاي وزير كشور درباره «پولهاي كثيف» و ارتباط آن با انتخابات مجلس دهم براي نمايندگان توضيح دهد.
وی میافزاید :در مورد پولهاي كثيف چند نكته بايد مورد توجه قرار بگيرد. اولا اينكه در كشور منافذي وجود دارد كه افرادي كه نفوذ دارند، ميتوانند از آنها استفاده كنند و صاحب ثروتهاي باد آورده شوند. اين چيز قابل كتماني نيست. شما الان در هر شهر و منطقهاي انواع بابك زنجانيها را در اشلهاي مختلف ميبينيد. يك روز پديده شانديز است، يك روز بابك زنجاني، يك روز بحث سوآپ نفت و يك روز بحث فلان وزير.
اینها در ردههاي مختلفي هستند. از برخي دولتيها گرفته تا افراد عادي كه نفوذ دارند و شركتهايي كه ميتوانند با پول خود برخي مديران را بخرند. به هر حال افرادي پيدا ميشوند كه از قانون اطلاع دارند و دوستان وآشناياني در دستگاههاي مختلف دارند و از نفوذ اينها استفاده ميكنند و شبكهاي را تشكيل ميدهند و در مدتهاي كوتاه به ثروتهاي بزرگ بادآورده دست پيدا ميكنند.
وی خاطر نشان میکند:اين موضوع هم اصلا ربطي به اين ندارد كه دولت ميخواهد اينها باشند و فعاليت كنند. اتفاقا به نظر من دولت يازدهم اهتمام خوبي براي مبارزه با فساد دارد. اگر نداشت كه همين بحث پولهاي كثيف مطرح نميشد. اما متاسفانه دامنه روابط نامشروعي كه قبلا ايجاد شده بود به زمان كنوني هم كشيده شده است.
این نماینده مجلس درباره فرآيند كسب ثروتهايي از این دست نیز اظهار میدارد:يك سري از مظاهر كسب اين ثروتهاي نامشروع و بادآورده آشكار است. مثل سوآپ نفت، صرافيها، انحصار واردات خوراك دام و طيور، انحصار واردات شكر و كاغذ و خصوصا واردات خودرو . يك سري ديگر از آن خيلي به چشم نميآيد كه نمونه آن برخي زد و بندها در بيمههاست. كسي كه زد و بند ميكند و بيمههاي انحصاري ميگيرد خيلي سريع و كوتاه به چند ده ميليارد تومان سود باد آورده ميرسد. نمونه اين موضوع هم خيلي تا حالا زياد بوده است. يك سري از جاهاي ديگر بحث زمينخواري است. اشخاص ميآيند و زميني را تحت عنوان احداث هتل يا پرورش گياهان دارويي يا كارخانه ميگيرند و آن را تغيير كاربري ميدهند. يا بحث سندسازي براي زمينهاي متروكه، كه سندهاي اينها همگي جعلي است. اما يك سري مصاديق هستند كه باز هم خيلي آشكار نيستند كه قاچاق يكي از نمونههاي آن است. قاچاق سوخت و مواد مخدر و كالا هم در اين بين موضوع مهمي است.
حسینی صدر درباره سهم هریک نیز میگوید:به نظر من در اين بين سهم اصلي در پولهاي كثيف را همين فسادهاي آشكار دارند كه همه آن هم بحث رانتخواري و ويژه خواري است. مثلا شده كه كسي براي واردات فولاد مراجعه كرده و به او ميگويند فولاد در كشور اشباع شده و شما نميتوانيد. ولي همزمان مجوز آن براي فرد ديگري صادر ميشود. الان من شخصي را ميشناسم كه صاحب قدرت هم هست و از خريد و فروش دارو مولتي ميلياردر شده است. همين فرد زماني كارمند ساده دولت بود و تنها رانتي كه در اختيار او قرار گرفت باعث كسب اين درآمد شد. تا اينجا اگر من نتيجهگيري كنم مساله اين گونه ميشود كه راههايي براي كسب درآمدهاي نامشروع وجود دارد. جلوههاي اينها هم كم نيستند و خيلي راحت ميتوان امروز انگشت گذاشت و گفت فلان آدم يا فلان شركت ثروتهاي خود را از اين راه آوردهاند. در كشورهاي پيشرفته افرادي كه ثروتمند ميشوند از يك فرآيند شفاف ميگذرند. مثلا بيل گيتس و استيو جابز و هزاران نمونه ديگر. مثلا يك نفر ميآيد ميگويد من پروفسور سميعي هستم و درآمد من از هر عمل جراحيام اينقدر است و اين گونه ثروتمند شدم. در كشور ما الان اما افرادي هستند كه اصلا منشأ ثروت آنها مشخص نيست.
بحث اصلي اما اين روزها بحث ورود اين پولها به سياست است. وزراي كشور و دادگستري مشخصا در اين رابطه سخن گفتهاند و آقاي رحماني فضلي هم چند بار اعلام آمادگي كرده كه به مجلس بيايد و توضيح دهد. از اين طرف اما چندان استقبالي ديده نميشود. شما چقدر صحبتهاي قبلي آقاي رحماني فضلي مبني بر ورود پولهاي كثيف به سياست را قبول داريد؟
اصل بحث همين است. تا اينجا اين وضعيت باعث بيعدالتي و بيانگيزگي ميشود و كساني كه كار صحيح ميكنند، سرخورده ميشوند. تا اينجا آثار فساد براي جامعه هر چند بسيار زيانبار است اما شايد كوتاهمدت باشد. بدتر از آن اين است كه افرادي ميآيند و ميخواهند ثروت نامشروع خود را سوق بدهند براي هدايت سياسي جامعه و برنامهريزي طولانيمدت كردهاند.
وی یاد اور میشود: من الان مصداق براي اين دارم. برادر همان كسي كه پولهايي را به آقاي رحيمي داده بود و الان هم زندان است الان ستاد انتخاباتي زده است. يا نمونه ديگر آقايي كه در قاچاق دست داشت الان شعبهاي از نهادهاي خيريه را تشكيل داده و در پوشش آن به شكل گسترده كار انتخاباتي ميكند. به دروغ هم ميگويند داريم كار خيرخواهانه و خداپسندانه انجام ميدهيم. من كسي را ميشناسم كه قبلا مسوول بوده و الان صاحب ثروت انبوهي شده و شبكه انتخاباتي گستردهاي تشكيل داده است.
وی میافزاید: من اصلا وقتي در رسانه ميگويم يعني اينكه ابايي از مطرح شدن آن ندارم. قبلا هم اينها را با مصداق در مجلس گفتهام. اين خطر جدي است. اين خطر ميرود كار را به جايي برساند كه سرمايهداران براي مجلس و دولت مسوول و وكيل و وزير بگذارند. اتفاقا يكي از اين مواردي كه من گفتم در دولت قبل به فاصله نصف روز مجوز صرافي گرفته و ظرف مدت كوتاهي در حدود چهار، پنج ماه در همان دوره نوسانات ارزي ٣٠٠- ٤٠٠ ميليارد تومان سود كرده است. اينها صبحها ارز را ميگرفتند و تا عصر آن را تمام ميكردند. الان ما بابك زنجاني را گرفتيم و ميگوييم مبارزه با فساد است، اما كسي نپرسيده كه چرا تا آن موقع دستگاههاي نظارتي ما او را رديابي نكرده بودند و گذاشتند خوب كه كارش را انجام داد و پول مملكت را خورد، او را گرفتند. بدتر اينكه امثال بابك زنجاني و نوچههاي او الان دارند آزاد ميگردند و هنوز هم كاسبيهاي فاسد خود را دارند.
این نماینده مجلس تصریح میکند: خيليها ميآيند سراغ ما و ميگويند ما تشكيلاتي داريم در دوبي و تركيه و فلان جا و شما بياييد آنجا. بليت و دلار و همهچيزش را هم تامين ميكنند. بارها از اين پيشنهادها به خود من شده است. اما بحث به همين جا ختم نميشود. يكي مثل من پيشنهاد آنها را رد ميكند. اما شايد همه اين كار را نكنند. اينها ميخواهند كم كم مجلس را بگيرند. اينكه يك نفر ميآيد و خرج سفر يك ماهه فلان مسوول را به يك كشور خارجي ميدهد يا براي آن يكي مسوول در بهترين جاها دفتر ميگيرد و تجهيز ميكند براي چيست؟
حسینی صدر درادامه خاطر نشان میکند: ما پليس نيستيم كه ذرهبين بگيريم دستمان و دنبال اين جور موارد باشيم. اينها مواردي هستند كه به طور اتفاقي ما با آنها برخورد كردهايم و تعداد آنها هم خيلي زياد است. يعني ببينيد فساد اينقدر زياد شده كه ديگر نياز به تجسس ندارد. موضوع نگرانكننده هم اين است كه اين موارد و كساني كه پشت فسادها هستند خودشان سراغ ما ميآيند و نشان ميدهد كه ميخواهند وارد سياست شوند تا راهشان براي كسب درآمد باز بماند. من نميخواهم اينجا اسم كسي را بياورم و بيشتر از اين موضوع را باز كنم. اما چشم اميد اينها فعلا به همين انتخابات است. الان ميخواهند افرادي را در قامت نماينده به مجلس بفرستند تا پروژه خودشان جلو برود. از همين حالا تحت پوشش كمك به بيبضاعتان و كمك جهيزيه و كمك به مساجد و دهها عنوان ديگر هزينه ميكنند.
وی ادامه میدهد:ميتواند طور ديگري هم باشد. يعني اينكه يك تعداد نماينده خاص را به مجلس بفرستند تا سر دولت در مجلس دهم با همين عده گرم شود و فرصت رسيدگي دقيق به موضوع فساد دست ندهد. اگر تعدادي از اين افراد وارد مجلس بعدي شوند، من از الان به شما ميگويم وضع مملكت از دوره احمدينژاد هم بدتر ميشود. الان در يكي از استانها به عينه اين گروهها فعال هستند كه ثروتشان را از قاچاق نفت و تجارت دارو و صرافي امثال اينها بوده است. همين موضوع صرافي كه به شما گفتم در تهران بوده است. كسي آنجا كار ميكرد كه به من گفت اينها دستكم در چهار ماه بيش از ٣٠٠ ميليارد تومان درآمد داشتهاند و بعد همين بنده خدا را هم اخراج كردند. همينها الان دارند كسي را براي انتخابات ميآورند كه اين آدم متاسفانه در يك جاي مذهبي و مقدسي مشغول كار است و تاكتيك اينها اين است كه دنبال افراد ظاهرالصلاح ميروند. قبلا در فرهنگ ما اينطور بود كه معمولا ثروتمندان و پولدارها دارايي خود را به رخ نميكشيدند. الان نهتنها با آن مانور ميدهند بلكه اينقدر گستاخ شدهاند كه تلاش ميكنند ارنج انتخاباتي بچينند.
***پولهای کثیف معلوم است
دراین حال روزنامه رسالت در این زمینه با اشاره به برخی هیاهوهای تبلیغاتی نوشت: «پول کثیف» که مدتی است وارد ادبیات رقابتهای انتخاباتی جریانهای سیاسی شده، ابداع وزیر کشور میباشد. ورود پولهای کثیف به رقابتهای انتخاباتی سم یک رقابت اخلاقی است و حرف درستی هم هست. پیش از این هم موضوع پولهای کثیف و ورود آن به رقابتهای انتخاباتی در محاکمه شهردار اسبق تهران در دولت سازندگی رونمایی شد. همچنین پولهای کثیف شهرام جزایری به کروبی مدتها نقل محافل سیاسی بود.
پیدا کردن رد پولهای کثیف توسط دستگاههای امنیتی کشور در انتخابات مهم است برای اینکه دموکراسی در ایران را از کثافتکاریهای اخلاقی و سیاسی دور نگه میدارد. اما نکتهای مهم در اینجا وجود دارد که باید وزیر محترم کشور و وزیر محترم اطلاعات و به ویژه شورای عالی امنیت ملی به آن پاسخ دهند.
این روزنامه افزود: کنگره آمریکا و نیز پارلمان انگلیس و سازمانهای به اصطلاح طرفدار دموکراسی همه ساله بودجهای را تصویب میکنند برای کمک به مخالفان حکومت در ایران و آن را مخفیانه انجام نمیدهند و علنی اعلام میکنند. جرج سوروس و بنیادهای مختلف آمریکا هر کدام سخاوتمندانه در این باره رقمهای درشتی را اختصاص میدهند. سؤال این است که این پولها آیا کثیف است یا تمیز؟ اگر کثیف است کجا رصد میشود و اگر تمیز است دلیل تمیزی آن را بیان کنند.
رسالت خاطرنشان کرد: اکنون جمع زیادی از روزنامهنگاران ایرانی در لندن، واشنگتن، پاریس و برخی کشورهای اروپایی علیه مصالح انقلاب و منافع ملی قلم میزنند. یک دهه پیش همه آنها در روزنامههای اصلاحطلب قلم میزدند. طبیعی است امروز زندگی آنها با پولهای کثیف دشمنان انقلاب اداره میشود. اما دیروز که در ایران قلم میزدند با چه پولی زندگی خود را اداره میکردند؟! اگر آن پولها کثیف بود دستگاههای امنیتی باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا پولهایی که امروز آنها را اداره میکند تمیز است یا کثیف؟!
***بیشترین پولهای کثیف در انتخابات
درعین حال وزیر دادگستری به ورود پول های کثیف به انتخابات ها در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشورمان قوانین شفاف و روشنی برای مشخص بودن هزینه های انتخابات نداریم.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی افزود: باید تکلیف هزینه های انتخابات از نظر قانون و مقررات، نوع نظارت و پیگیری روشن شود.
وی ادامه داد: در انتخابات گذشته پول های زیادی خرج تبلیغات شده اما به دلیل نبودن روال قانونی، امکان نظارت نبوده است.
پورمحمدی با تاکید براینکه دولت موظف است با هر پول سالم و ناسالمی که منجر به بی نظمی انتخاباتی شود، مبارزه کند، افزود: در ایران افرادی که در انتخابات کاندید می شوند مبالغ گزافی در تبلیغات انتخاباتی خود هزینه می کنند و آنها پس از اینکه برنده شدند از کسانی که در دوره تبلیغات از آنان حمایت مالی کرده اند پشتیبانی می کنند.
وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران در مسایل مالی باید شفاف عمل کرد تا مشخص شود چه کسانی در این زمینه فعال بوده اند.
وزیر دادگستری با بیان اینکه در سال های گذشته نیز بنده این مشکل را با مقام معظم رهبری مطرح کرده بودم، افزود: برای حل سریع این معضل به دنبال راهکارهای اساسی هستیم.
پورمحمدی ادامه داد: در همین خصوص در مجمع تشخیص مصلحت نظام با کمک مقام معظم رهبری توانستیم قانونی را مصوب کنیم که تاکنون 18 ماده قانونی آن نگارش شده و چند ماده قانونی باقیمانده است.
پورمحمدی با بیان اینکه نظام از آذرماه سال 1393 مصمم به تصویب این قانون است، افزود: این قوانین بعد از تایید مقام معظم رهبری با عنوان لایحه از طریق دولت به مجلس تقدیم خواهد شد که پس از تصویب نمایندگان مجلس، اجرایی می شود.
وی ادامه داد: این قوانین از سال 1378 تحت پیگیری بود اما در انتخابات سال 1388 متوقف شد؛ پس از آن بنده باردیگر این موضوع را پیگیری کردم که در سال 1393 مجدانه موضوع پیگیری و مواد قانونی نیز نگارش شده است.
پورمحمدی گفت: در کشور باید برخی مسایل باید پیگیری می شد اما انگیزه ای در این زمینه وجود نداشت، ضمن آنکه برخی مسایل نیز از اولویت خاصی برخوردار بودند که موجبات و زمینه برخی مفاسد مالی همچون فساد سه هزار میلیارد بوجود آمد.
وی افزود: وقتی عامل اصلی این فساد تحت پیگیرد قانونی و محاکمه بود، گروهی اعتقاد داشتند که وی را قهرمان کارآفرینی قلمداد کنند و این در حالی بود که وی از طریق کسب مال نادرست، اقدام به ایجاد اشتغال کرده بود.
وزیر دادگستری با بیان اینکه به دعوت وزیر دارایی در جلسات مبارزه با مفاسد مالی حضور دارد، افزود: با بررسی برخی پرونده های مالی مربوط به قاچاق کالا، مواد مخدر و سایر پولشویی ها، متوجه شدیم قاچاقچیان در کار خود اقدامات پیچیده ای انجام می دهند تا این مبالغ را وارد چرخه مالی کشور کنند.
وی با تاکید بر اینکه نزدیک شدن کانون ثروت به قدرت فسادآفرین است افزود: متاسفانه در برخی موارد افرادی با نیت اینکه این مبالغ را از طریقی به کانون قدرت تزریق کنند، به دنبال حمایت کننده برای خود هستند.
این مقام مسوول در عین حال تصریح کرد: البته این معضل در تمام کشورهایی که انتخابات، تعیین کننده هستند نیز وجود دارد و ایران اسلامی نیز چون دارای انتخابات است به دور از این گونه معظلات نیست.
وی افزود: باید با شفاف سازی و دولت الکترونیک و رسیدگی به برخی موسسات مالی غیرقانونی، اجازه تحرک به این سیستم را نداد.
وی ادامه داد: بحث ورود پول کثیف در همه کشورهایی که انتخابات تعیین کننده و سرنوشت سازی دارند و امور کشورها با انتخابات می چرخد و همه مناسب با رای مردم است، وجود دارد.
وی افزود: نزدیک شدن کانون های قدرت به ثروت برای تقویت و حفظ یکدیگر در دوره های تاریخی مختلفی بوده و دغدغه بسیاری برای جلوگیری از تجمیع آنها بوده است.
وزیر دادگستری به بررسی و تحقیقات انجام شده در جهان در این رابطه اشاره و خاطرنشان کرد: هشت سال پیش بررسی یک موسسه تحقیقاتی در انگیس درباره فساد در انتخابات نشان داد که بیشترین فسادها، در حوزه انتخابات بویژه در «انتخابات پارلمانها» انجام می شود.
پورمحمدی با بیان اینکه در کشور ما نیز هزینه های انتخابات بالاست، افزود: اگر کاندیدایی صاحب ثروت باشد، مردم اقبالی برای رای دادن به وی ندارند اما افرادی که از نظر ثروت و دارایی در سطح متوسط هستند و امکانات مالی برای تبلیغات ندارند، به افراد مختلفی مراجعه می کنند تا هزینه مهمانی، کاروان و پوستر، بنر و ... آنها را پرداخت کنند.
این مقام مسوول با تاکید بر اینکه این رویکرد سبب بروز مشکلات زیادی شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل خرید رای، تاکنون در دوره های مختلفی، برخی رد صلاحیت شده و یا انتخابات در حوزه های نمایندگی آنها ابطال شده است.
وزیر دادگستری ادامه داد: ایران در زمینه مبارزه با پول کثیف و پولشویی اقداماتی جدی داشته و توانسته است با انسداد مرزها و شفاف سازی در امور بانکی و رسیدگی به تخلفات، بسیاری از این موضوعات را به سرعت رسیدگی کند.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه همه تلاش دولت از انجام این اقدامات برای ایجاد محیط سالم کسب و کار و تولید است، افزود: در این زمینه حتی برخی بانک های متخلف و موسسه های مالی غیرمجاز را در رسانه ها به طور شفاف نام بردیم.
وی هدف کشور از انجام این اقدامات را جلوگیری از مفسده در اقتصاد کشور بیان کرد و گفت: از طرفی باید برخی قوانین را در کشور اصلاح کرد تا تخلفات به صفر برسد.
این مقام مسوول با بیان اینکه اقتصاد ایران بزرگ و وسیع است، خاطرنشان کرد: وقتی وزیر کشور ابراز نگرانی می کند، منظور آن است که برخی افراد و گروه ها با پول های کثیف قصد دارند در انتخابات بی نظمی بوجود آورند و در نهایت به نیت خود دست یابند.
وی افزود: حتی باید به پول های سالم و پاکی که قصد برهم زدن نظم انتخابات را دارند رسیدگی شود.
وزیر دادگستری ادامه داد: هدف از تصویب قوانین جدید آن است تا سرنوشت انتخابات خارج از ورود پول های نامشخص و به طور سالم تعیین شود.
پورمحمدی تاکید کرد: در برخی موارد، سیاسیون باید گرفتار موج رسانه ای شوند و با تعمق و تدبیر، مسایل را بررسی کنند تا به شفاف سازی منتهی شود.
وی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن قوانین جدید می توانیم در شفاف سازی در انتخابات بهتر اقدام کنیم.
***مبارزه با پول کثیف نباید موج رسانه ای شود
دراین راستا همچنین علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: مبارزه با پول کثیف نباید موج رسانه ای شود که توسط برخی مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد.
وی افزود: با کلی گویی و ایجاد موج رسانه ای نمی توان به نتیجه درست رسید.
زاکانی خاطرنشان کرد: باید با بررسی و تحقیق دانست که این موج سازیها برای چیست و چه گروه یا افرادی از اینگونه حرکات سود می برند.
نماینده مجلس تصریح کرد: با تحقیق بیشتر می توان فهمید چه کسانی با نزدیک کردن کانون ثروت به قدرت بهره لاز م را می برند و برای رسیدن به اهدافشان از هر راهی حاضر هستند وارد شوند.
وی گفت: ما باید از شعارزدگی دوری کنیم و در عمل برای مبارزه با مفاسد اقتصادی وارد عمل شویم؛ در این زمینه افراد با هر سمت و عنوانی هستند به وضعیت مالی آنان رسیدگی کامل شود تا از این طریق از مفسده مالی پیشگیری کنیم.
زاکانی خاطرنشان کرد: طبق قوانین باید وضعیت مالی همه مسئولانی که هم سطح یا بالاتر از فرماندار هستند، رسیدگی شود.
وی خاطرنشان کرد: قوانین در ایران زیاد است؛ حتی قانون از کجا آوردی نیز وجود دارد فقط نیاز است به قانون عمل شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در کشور همه از دغدغه سخن می گویند اما عمل ندارند، افزود: در مبارزه با پولشویی و مفاسد مالی نیاز به عملگرایی است و با شعارزدگی و جوسازی کاری به پیش نمی رود.
وی ادامه داد: «سخنان وزیر کشور بیش از اینکه در مبارزه با مفاسد مالی باشد بیشتر جامعه را بدبین می کند و در بلندمدت آسیب جدی به جامعه می زند؛ اینگونه کارها زشت و دور از انتظار است.»
زاکانی گفت: نمایندگان مجلس آماده هستند تا لوایح دولت را بررسی و عملیاتی کنند اما تاکنون قوانینی با عنوان لایحه مبارزه با پولشویی و مفاسد اقتصادی به مجلس ارایه نشده است؛ با این حال قوانین بسیاری برای مقابله با پولشویی و مفاسد اقتصادی وجود دارد و با دوری از شعار می توان این قوانین را عملیاتی کرد.
****هشدار وزیر کشور درباره پولهای کثیف بجا بود
دراین راستا مجید انصاری با بیان اینکه هشدار وزیر کشور درباره پولهای کثیف بجا و بموقع بود، گفت: آقای رحمانی فضلی با توجه به بسترهایی که وجود داشته و چند نمونه بزرگ و بیسابقه کشف شده است، به مردم، احزاب، مسئولان و شخصیتها هشدار دادند که مراقب باشند این عناصر فساد از طریق پولهای کثیفی که بهدست آوردهاند در انتخابات نفوذ نکنند تا از همین طریق بعدها منافع نامشروع خود را دنبال و تأمین کنند.
مجید انصاری با بیان اینکه به نظرم هشدار بموقع بود، گفت: آقای رحمانی فضلی با توجه به بسترهایی که وجود داشته و چند نمونه بزرگ و بیسابقه کشف شده است، به مردم، احزاب، مسئولان و شخصیتها هشدار دادند که مراقب باشند این عناصر فساد از طریق پولهای کثیفی که بهدست آوردهاند در انتخابات نفوذ نکنند تا از همین طریق بعدها منافع نامشروع خود را دنبال و تأمین کنند.
معاون پارلمانی رییس جمهور تصریح کرد: به نظرم هشدار بموقع بود. با کمال تأسف باید گفت در سالهای گذشته روابط فسادآمیز و بیانضباطی مالی در برخی جاها شکل گرفته است. وجود برخی مشکلات مثل تحریمها و اصرارها برای دور زدن تحریمها، معبرها یا بهانههایی برای قاچاق درست کرده. البته به نظر نمیرسد هشدار وزیر کشور تنها محدود به منابع مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر باشد و میتواند شامل قاچاق کالا، ارز، دارو و پولشویی باشد. آقای رحمانی فضلی با توجه به بسترهایی که وجود داشته و چند نمونه بزرگ و بیسابقه کشف شده است، به مردم، احزاب، مسئولان و شخصیتها هشدار دادند که مراقب باشند این عناصر فساد از طریق پولهای کثیفی که بهدست آوردهاند در انتخابات نفوذ نکنند تا از همین طریق بعدها منافع نامشروع خود را دنبال و تأمین کنند. این یک هشدار جدی است. خوشبختانه در بررسی سیاستهای کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تأکید شده است در هزینههای انتخاباتی و منابع مالی احزاب شفافسازی صورت گیرد.
*** هشدار درباره ورود پولهای نجس
دراین حال یک کارشناس امور سیاسی با بیان اینکه پولهای پاک را با هدف تبلیغات انتخاباتی کثیف میکنند، گفت: علیرغم بدهیهای گسترده دولت و کسری بودجه، پرداخت یارانه به اقشار ثروتمند با هدف بهرهبرداری در انتخابات صورت میگیرد.
محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس امور سیاسی، با اشاره به ورود پولهای کثیف به عرصه انتخابات اظهار داشت: متأسفانه علاوه بر پولهای کثیف، پولهای نجس هم در انتخابات وارد میشود، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود گفته که بعد از ماجراهای فتنه سال 88 در ایران که علیرغم حمایت همه جانبه آمریکا به شکست انجامید، با صرف میلیونها دلار بیش از 5 هزار ایرانی را آموزش دادهاند.
وی اضافه کرد: 750میلیون دلار یکی از ارقام بودجهای است که برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در ایران و چین به تصویب رسیده که سهم ایران در این بودجه به همراه سایر بودجههایی که در آمریکا اختصاص یافته است وارد عرصه انتخابات میشوند تا اصولگرایان شکست خورده و اصلاحطلبان پیروز شوند و این پولها نجس هستند.
قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه از هم اکنون ماشین تبلیغات غرب و این 5هزار نیرو و سایر نیروها برای تحقیر اصولگرایان و پیروزی فتنهگران فعال شدهاند، افزود: علاوه بر آن پولهای پاک نیز با هدف تبلیغات انتخاباتی کثیف میکنند؛ علیرغم بدهیهای گسترده دولت و کسری بودجه، پرداخت یارانه به اقشار ثروتمند که ظلمی آشکار و خلاف قانون است با هدف بهرهبرداری در انتخابات صورت میگیرد.
این کارشناس امور سیاسی بر همین اساس تأکید کرد: تمام نامزدهایی که به خرید رأی میپردازند و تمام کسانی که رأی خود را میفروشند در حقیقت مصالح کشور را خرید و فروش میکنند و به منافع کشور لطمه وارد میکنند.
سفیر سابق کشورمان در مکزیک و استرالیا با طرح این موضوع که پولهای کثیف دیگری هم مانند پولهای شهرام جزایری که به رخی روزنامه های اصلاح طلب و کروبی پرداخته وجود دارد، تصریح کرد: این پولها نیز برای خرید رأی کسانی است که به عنوان نماینده انتخاب شدهاند.
وی با توصیه به اینکه باید تمام تلاش را به کار گرفت تا راه ورود این پولها به انتخابات مسدود شود، گفت: نباید اجازه داد که انتخابات ایران و رأی مردم تحت تأثیر این عوامل قرار گیرد.
قدیری ابیانه در عین حال افزود: متأسفانه برخی از فتنهگران که خود را اصلاحطلب میدانند حاضرند در قبال جلب حمایت غرب امتیازاتی به آنها در مذاکرات هستهای بدهند که به زیان ملی است، بنابراین آنها هیأت مذاکرهکننده ایرانی را تحت فشار قرار میدهند تا در قبال خواستههای غرب عقبنشینی کنند.
سفیر سابق کشورمان در استرالیا و مکزیک با بیان اینکه اعلام جشن پیروزی برای بیانیهای که هنوز به تصویب نرسیده با این هدف بوده است، بیان داشت: بعضیها حتی پیشنهاد میدهند اگر قرار است به توافقی برسیم این توافق در زمانی انجام شود که اصلاحطلبان بتوانند از آن بهره تبلیغاتی ببرند و برای این کار لازم است عقبنشینیها ناچیز جلوه داده شده و دستاوردها بزرگ جلوه داده شوند.
***صحنهسازی درباره ورود پولهای کثیف
در همین خصوص یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: صحنهسازی درباره ورود پولهای کثیف به انتخابات مطلوب نیست.
ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در واکنش به اظهارات تازه وزیر دادگستری مبنی بر تکرار موضوع ورود پولهای کثیف به انتخابات گفت: درباره موضوع ورود پولهای کثیف به انتخابات دو توقع از دولت وجود دارد.
او گفت: توقع اول این است که اگر مواردی در این رابطه وجود دارد و کسانی دچار چنین معضلی هستند با آنها مدارا نشود و دوم این که اگر چنین موردی وجود ندارد، نباید این موضوع به صحنهسازیها کشیده شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: توقع ما این است که بیمهابا این رخداد با عکس العمل قانونی و قضایی مسئولین مواجه شود.
ندیمی تأکید کرد: اینکه برخی به این پدیده تنها در قالب طرح موضوع اکتفا میکنند موردی عادی بوده و اگر بتوانیم از طریق نظامات قانونی جلوی این موضوع را بگیریم دقیقاً اقدام لازم را انجام دادهایم.
این نماینده مجلس با طرح پیشنهادی عنوان کرد: مثلاً پیشنهاد میکنیم که لایحهای از سوی دولت مبنی بر "لایحه جامع در مورد پدیده پول کثیف به انتخابات" به مجلس ارائه شود.
ندیمی گفت: بیشک طبق این لایحه میتوان علت و عوامل ورود پولهای کثیف به انتخابات را شناسایی و از آن جلوگیری کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: مجلس آمادگی این موضوع را دارد که در صورت ارائه این لایحه تمام موارد آن را بررسی کند.
***ورود «پول کثیف» به عرصه سیاسی در انتخابات ۸۸
قائممقام جمعیت رهپویان با بیان اینکه پولهای کثیف منشأ بروز نابسامانیهای سیاسی در کشورمان بود، گفت: در انتخابات سالهای ۸۴ و ۸۸ مبتنی بر همین روند غلط شاهد ورود پول از برخی کشورهای عربی به نفع یک کاندیدا بودیم.
پرویز سروری قائممقام جمعیت رهپویان ، با اشاره به مسئله پول های کثیف در عرصه سیاسی اظهار داشت: انتخابات در کشور ما با مشارکت مردم یک موضوع در متن و غیرحاشیهای است و به امنیت، اقتدار و عزت ملت ما مربوط میشود از این رو به هیچ عنوان قابل مسامحه نیست.
سروری با بیان اینکه بستر این مسئله (پولهای کثیف) از زمانی آغاز شد که کارگزاران زمینه حضور در انتخابات را با تشکیل حزب و استفاده از رانتهای مختلف به وجود آورد، گفت: این شائبه درست از زمان حضور کارگزاران در قدرت که با تشکیل حزب در انتخابات حضور یافتند ایجاد شد و این بدعت غلط را به وجود آوردند که دولتها با احزاب خودساخته حضورشان در قدرت را استمرار بخشند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: این پولهای کثیف منشا بروز نابسامانیهای سیاسی در کشورمان بود و در انتخابات سالهای 84 و 88 مبتنی بر همین روند غلط، اخباری را استماع کردیم که نشان میداد برخی با مدل تاثیر پول بر انتخابات دست به اقداماتی زدند و متاسفانه شاهد ورود پول از برخی کشورهای عربی به نفع یک کاندیدا بودیم.
وی با بیان اینکه این افراد منتسب به کاندیداها در شرکتهای با ظرفیت بالای پولی فعالیت میکردند افزود: بنابراین اگر قرار است در رابطه با پولهای کثیف صحبت شود باید ریشههای ورود آن و فسادی که برای تبدیل ثروت به قدرت وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد.
سروری تاکید کرد: باید دید وزیر کشور از چه زاویهای مسئله پول کثیف را مطرح میکند و و اسناد آن چیست و اگر مسئولان طالب بررسی و آسیبشناسی این موضوع هستند باید تاریخ آن را از مبدا شکلگیری پولهای کثیف بررسی کنند.
***مدارکی درباره پولهای کثیف ارائه نشده است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره پولهای کثیف، گفت: پس از طرح این مسائل، ما پیرامون آن استعلام کردیم اما مدارکی دال بر این موضوع هنوز به ما ارائه نشده است.
ناصر سراج در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پولهای کثیف ، افزود: پس از طرح این مسائل ما پیرامون آن استعلام کردیم اما مدارکی دال بر این موضوع هنوز به ما ارائه نشده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وزیر کشور که به موضوع پولهای کثیف اشاره داشته اسناد را به شما نداده است، گفت: در کل اگر مبحثی پیرامون چنین موضوعاتی از قبیل پول کثیف بیان شود استعلام میکنیم و تا زمان دریافت استعلامات نمیتوان در این باره اظهارنظر کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر کشور اسامی کسانی که پول کثیف گرفتهاند را به شما دادهاند، اظها رداشت: اگر برای سیاهنمایی مطالبی مطرح شود ما استناد میکنیم تا مستندات را بگیریم، اما اگر بدون دلیل یا مدرکی مصاحبه کرده باشند، حتما تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.



نظر شما