قدس آنلاین -بی تقصیر:در پنج شنبه ای دیگر با کشکولی از مطالب خواندنی به سراغ شما امده ایم.

بهترین دعا در ماه رجب چیست؟/ترسناک ترین نقطه ایران/تجارت بوق حمام

بهترین دعا در ماه رجب چیست؟

هفتمین ماه از سال هجری قمری «رجب» نام دارد که نباید فضیلت آن را به فراموشی سپرد زیرا در میان ماه‌های دوازده ‏گانه تنها و بدون ائتلاف با ماههای دیگر از حرمت و قداست ‏برخوردار می باشد، در واقع چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرام‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده است که یکی از آنها ماه رجب است و در آن قتال و کشتار حرام می باشد.در باب فضیلت ماه رجب بسیار سخن گفته شده و احادیث و روایات زیادی در این باره به دست ما رسیده است. روزه گرفتن در این ماه مستحب و ثواب ویژه دارد برای هر کدام از روزها و شب‏ های این ماه نیز اعمال مخصوصی ذکر شده است.اما یکی از اعمال مستحبی که ماه رجب المرجب ذکر شده دعای مخصوص این ماه یعنی «یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شر، یا من یعطی الکثیر بالقلیل، یا من یعطی من سئله ...» برگرفته از روایتی از امام صادق علیه السلام است که شخصی به خدمت ایشان رسید و عرض کرد: برای ماه رجب به من دعایی یاد بدهید که خداوند متعال مرا به آن نفع ببخشد. امام فرمودند: این دعا را «یا من ارجوه لکل خیر» هر روز از ماه رجب بعد از نمازهای یومیه بخوان .

کشنده ترین ورزش های دنیا

یکی از خطرناکترین ورزش هایی که در دنیا وجود دارد گلایدینگ است که با استفاده از یک بال و با جریان هوا انجام میشود اما این ورزش چون در آسمان و ارتفاع زیاد است در صورت بروز مشکل حتما مرگ را به همراه دارد. این سرگرمی در دنیا کمی گران است اما میزان کشته های به ازای هر ۵۶۰ نفر یک نفر است که آماری باورنکردنی و بسیار زیادیست. موتور یکی از خطرناک ترین وسیله هایی است که در دنیا می توانید پیدا کنید. روزانه انسان های بسیار زیادی با موتور کشته می شوند اما ورزش موتورسواری نیز یکی از بدترین ورزش هایی است که می توان انتخاب کرد. آمار تلفات موتور سواری یک نفر در ازای هر ۱۰۰۰ موتور سوار است که با وجود میلیون ها موتور در دنیا واقعا آماری بسیار زیاد است. صخره نوردی ورزشی بسیار سخت اما مفرح است که در دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. با وجود کوه های فراوان در تمام دنیا بسیاری از افراد روزانه به این ورزش روی می آورند. میزان مرگ در این رشته یک نفر به ازای هر ۱۷۵۰ است البته نپال یکی از کشورهایی است علاقمندان زیادی به صخره نوردی دارد و کشتگان آن نیز بسیار زیاد است. اگر آمار این کشور را وارد نماییم، میزان تلفات یک در ۱۶۷ می شود. بوکس ورزشی جهانی است که در رشته های المپیک نیز وارد شده است. بوکس را می توانید در کلاس های آموزشی خاصی در تمام دنیا فرا بگیرید و به نظر خیلی خشن است ولی شاید فکر کنید خطرش خیلی نباشد در حالی که آمار تلفات آن ۱ در ازای هر ۲۲۰۰ نفر است که آن را به یکی از خطرناک ترین ورزش های دنیا تبدیل می کند. کارشناسان زیادی بوده اند که در مورد رشته پرش از صخره واژه مهیج ترین را به کار برده اند. این ورزش باعث می شود تا شما با سرعتی باورنکردنی از بالای صخره به پایین بپرید و این ورزش به هر صورت که نگاهش کنید خطرناک به نظر می رسد اما آمار تلفات آن یک به ازای هر ۲۳۱۷ نفر است که باز هم زیاد به نظر می آید.

کباب عقرب چیست؟

شکار عقرب که براساس طب سنتی چین خواص دارویی بسیاری دارند، از قرنها قبل در این کشور متداول بوده و در مناطق سنتی شهرهای پکن و شانگهای و همچنین مناطق دورافتاده رواج داشته و عقرب به صورت کباب شده و یا بصورت خوراک با استفاده از نمک، گیاهان طبی و برنج طبخ شده و در اختیار گردشگران چین که بیشتر آنها اروپایی و آمریکایی هستند، قرار می گیرد.کباب عقرب در شرایطی در ماههای اخیر گردشگران زیادی را جذب پکن، شانگهای و مناطق دورافتاده چین کرده که در سالهای اخیر این کشور به یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان تبدیل شده و تنها در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۴۴۰ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشت که بیشترین میزان رشد در کسب درآمد از محل صنعت گردشگری در بین کشورهای آسیایی میزبان گردشگران محسوب می شود.چین در حال حاضر مقصد سوم گردشگری جهان بوده و سیاستهای‌ جدید دولت پکن که توسعه‌ صنعت گردشگری یکی از ارکان آن است، از دهه‌ ۹۰ میلادی آغاز شده‌که حاصل اجرای آنها، رشد چشمگیر تعداد گردشگران این کشور در یک بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶) بوده است.

دیوانه وارترین سرگرمی دنیا

به تازگی در روسیه بازی جدیدی ساخته شده است که بنای آن از همان رولت روسی گرفته شده با این تفاوت که در این بازی از گلوله های الکتریکی به جای جنگی استفاده می شود. البته باید این نکته را نیز اشاره کنیم که هر کدام از این گلوله ها فشار ۱۰ هزار ولتی را به بدن وارد می کنند. این بازی به نام "پرم" شناخته می شود و هدفش باقی ماندن یک نفر از شرکت کننده ها در طول بازی است. یک تیر درون تفنگ قرار داده می شود و شرکت کننده ها آن را به سر یا بدنشان شلیک می کنند و اگر تیری به آن ها برخورد نکرد با خوش شانسی از این مرحله گذشته اند.شرکت کننده هایی که در این بازی مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند حس آن را به صورت یک مشت بسیار محکم تشبیه می کنند که خیلی دیر خوب می شود و تا مدت ها محل آن درد می کند. این بازی اصلا قانونی نیست و پلیس جمع این افراد را چندین بار بهم زده است.

روش تبدیل تخم مرغ آب پز به خام

دانشمندان آمریکایی و استرالیایی موفق شده اند با استفاده از اوره و نوعی همزن مخصوص، تخم مرغ آب پز را دوباره به تخم مرغ خام تبدیل کنند. آنها معتقدند این شیوه در کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید در صنایع از جمله صنعت پنیر و نیز در درمان بیماری‌های مختلف و تحقیقات سرطان نقش مهمی خواهد داشت.گریگوری ویس، پروفسور شیمی و زیست شناسی مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا می گوید "ما موفق شدیم تخم مرغ آب پز را به تخم مرغ خام بر گردانیم.ما در مقاله مان توضیح دادیم که چگونه رشته های در هم پیچیده پروتئین را از هم باز کرده و به آنها امکان می‌دهیم تا از نو تا بخورند.ما در خیلی از موارد وقت بسیار زیادی برای جدا کردن پروتئین های چسبناک از دیواره لوله آزمایش صرف می کنیم و دنبال راهی بودیم که به نحوی آنها را بازیابی کنیم."محققان برای این کار ابتدا با استفاده از اوره سفیده جامد و پخته تخم مرغ را تبدیل به مایع کردند، اما هنوز رشته های پروتئین به نحوی نامطلوب در هم پیچیده بودند.برای رفع این مشکل دانشمندان با یک همزن مخصوص که جریان گردابی ایجاد می کرد بتدریج رشته های پروتئین را از هم باز و به آرامی جدا کردند تا اینکه دوباره در ساختاری مناسب تا بخورند.بازیافت پروتئین کاری گرانقیمت است و حدود چهار روز طول می کشد چون در واقع باید عملی مثل دیالیز، البته در سطح مولکولی، انجام شود اما روش جدید در عرض چند دقیقه به نتیجه می رسد.البته تخم مرغ پخته ای که به روش به تخم مرغ خام تبدیل می شود ممکن است چندان اشتها برانگیز نباشد و هنوز روشن نیست آیا اصلا چنین تخم مرغی قابل خوردن باشد با این حال محققان می گویند این شیوه می تواند تحقیقات و صنایع تولید پروتئین را متحول کند.برای مثال صنایع دارویی برای تولید پادتن سرطان از سلول تخمدان همستر (نوعی جونده) استفاده می‌کنند که بسیار گران تمام می شود.اما با استفاده از این روش می‌توان از مخمر یا باکتری ای‌کولای استفاده کرد و پادتن ضد سرطان را بسیار ارزانتر و سریعتر تولید کرد.

محکمترین تار عنکبوت جهان

محققان اسپانیایی با پیروی از یک رویکرد سنتی، موفق به تولید محکم‌ترین تار عنکبوت جهان برای استفاده در حوزه پزشکی احیا شدند. با تبعیت‌کردن از همان فرآیندی که مردم شهر مورسیا در اسپانیا دو قرن پیش برای تولید نوعی نخ محکم از کرم ابریشم به نام hijuela از آن استفاده می‌کردند، محققان مرکز فناوری زیست‌پزشکی دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید، شیوه‌ای را برای تولید محکم‌ترین تار عنکبوت جهان ارائه داده‌اند.تار جدید hijuela de araña نام دارد و قطر آن بیش از قطر تار عنکبوت طبیعی است. این ویژگی، باری که این تار پیش از پاره‌شدن تحمل می‌کند را به حداکثر می‌رساند. چنین ویژگی جدیدی به همراه مشخصه‌های زیست‌سازگارپذیری و مکانیکی، این ماده را برای کاربرد در پزشکی احیا مناسب می‌سازد.محققان در تحقیق جدید، غدد ابریشمی عنکبوت‌های Nephila inaurata را استخراج کردند که این عنکبوت بومی افریقای جنوبی و ماداگاسکار است. تیم علمی توانست با استفاده از رویکرد مردمان شهر مورسیا محکم‌ترین تار عنکبوت جهان را تولید کند.ابریشم ماده زیستی بوده و ویژگی‌های مکانیکی، استحکام و قابلیت‌ ازشکل‌افتادگی فوق‌العاده‌ای دارد و می‌توان از تار ابریشم جدید در حوزه‌های مهندسی بافت و مواد زیستی استفاده و آن را جایگزین ابریشم طبیعی کرد.

تولید پیاز بدون اشک

دانشمندان ژاپنی با استفاده از فناوری پیشرفته، یک نسخه بدون اشک از پیاز را تولید کرده‌اند که آشپزی با آن را ساده‌تر خواهد کرد. آنان، تولید ماده قدرتمندی که پیاز در زمان بریده‌شدن منتشر می‌کند را غیرفعال کردند که در نتیجه، گازهای تند عامل اشک‌آلود شدن چشم توسط آن کاهش یافت.پس از بریده شدن پیاز، یک واکنش شیمیایی باعث تولید ماده پروپنتیال اس اکسید می‌شود. این ماده، آنزیم سنتاز عامل lachrymatory را تشکیل می‌دهد و مسؤول تحریک غدد چشم و تولید اشک است. این واکنش همچنین باعث ایجاد تیوسولفات می‌شود که عطر و طعم متمایز پیاز را به وجود می‌آورد.دانشمندان در روش جدید، از یون‌های تحت تابش برای کاهش سطوح آنزیم مذکور استفاده کردند. آنها در آزمایشات خود دریافتند که آنزیم مذکور در زمان وجود آنزیم دیگری موسوم به آلیناز شکل می‌گیرد که معمولا در سیر وجود دارد. اگر یکی از این سه جزء در واکنش حذف شود، سطوح آنزیم عامل lachrymatory کاهش خواهد یافت.گروه غذاهای خانگی در ژاپن و تولیدکننده این فناوری، یک پیاز را طی فرآیندی مورد بمباران یون‌های تحت تابش قرار دادند که این اجزا را حذف کرده و به طور چشمگیری سطوح آنزیم را کاهش دادند.محققان این شرکت در سال 2013 توانسته بودند جایزه ایگ‌نوبل (Ig Nobel) را برای کشف خود در مورد فرآیند بیوشیمیایی عامل به گریه افتادن افراد توسط پیاز دریافت کنند. ایگ‌نوبل جایزه‌ای است که به دستاوردهای مسخره اعطا می‌شود.هنوز تصمیمی در مورد تجاری‌سازی این پیاز بدون اشک در سال جاری گرفته نشده است.

تاثیر لبخند بر نگاه بشر به جهان

تیم تحقیقاتی از شیوه‌ای موسوم به نوار مغزی برای ضبط‌کردن امواج مغزی 25 شرکت‌کننده استفاده کرد؛ همزمان شرکت‌کنندگان به عکس‌های چهره‌هایی نگاه می‌کردند که یا لبخند می‌زدند یا حالت خنثی را به نمایش می‌گذاشتند.محققان به رهبری «آلخاندرو سل» در کالج رویال هالوی دانشگاه لندن، بر روی دو اسپایک یا شلیک مغز -در علوم اعصاب، شلیک یا اسپایک (به معنای نیزه) همان پتانسیل عمل است که بر روی غشای تحریک پذیر یک سلول عصبی پدید می آید - متمرکز شدند که معمولا بین 150 و 170 میلی‌ثانیه پس از نگاه‌کردن به یک چهره شلیک می‌شوند و به ترتیب VPP و N170 نام دارند.تخصص این دو اسپایک ویژه، پردازش صورت است و هنگام تماشای چهره‌های عاطفی (در مقایسه با صورت‌های خنثی) شدیدتر هستند.زمانی که شرکت‌کنندگان حالت چهره خنثی داشتند، شدت این شلیکها، پس از نگاه‌کردن به چهره‌های خنثی در مقایسه با صورت‌های خنثی افزایش یافت و این درست آن چیزی بود که دانشمندان انتظارش را می‌کشیدند.آنچه برای دانشمندان جالب بود این بود که زمانی که خود شرکت‌کنندگان لبخند می‌زدند، فعالیت این دو شلیک عصبی، چه هنگام تماشای چهره‌های خنثی چه در زمان تماشای چهره‌های لبخندزن، افزایش یافت.دانشمندان معتقدند این نتایج شواهد جدیدی را برای نقش بنیادی حالت‌های چهره فردی در پردازش دیداری حالت‌های چهره افراد دیگر ارائه می‌دهد و این جمله را تایید می‌کند که لبخند بزن تا دنیا به روی تو لبخند بزند

تجارت بوق حمام

در زمان های قدیم بازرگان ثروتمندی زندگی می کرد که بسیار درتجارت موفق بود و پسری داشت که بسیار تنبل و تن پرور بود و دنبال کسب روزی نمی رفت. تاجر دوست داشت به پسرش راه و رسم تجارت را بیاموزد اما پسر هر بار طفره می رفت و می گفت همه چیز را درباره تجارت می داند و تمام فوت و فن تجارت در این خلاصه می شود که ارزان بخری و گران بفروشی و از پدرش خواست که سرمایه ای به او بدهد و او را با کاروانی به تجارت بفرستد.پدر قبول کرد و سرمایه ای به پسرش داد و تاکید کرد که حواسش جمع باشد و پول را از کف ندهد.پسر قول داد که موفق شود و با کاروانی راهی سفر شد. چند روز گذشت تا اینکه به شهری رسیدند. مردی که بوق حمام می فروخت توجه او را به خود جلب کرد. در شهر پسر وقتی آب حمام عمومی گرم می شد صاحب حمام به بلندی می رفت و بوق می زد تا مردم بفهمند به حمام بیایند. پسر قیمت بوق را پرسید. فروشنده گفت: 1 سکه نقره. پسر گفت: 5 کیسه بوق حمام می خواهم و مبلغ آن را پرداخت و خوشحال و خندان با کاروان به شهر برگشت و نزد پدر رفت و گفت: یک شبه ثروتمند خواهم شد.پدر گفت: چه تجارت کردی؟پسر گفت: 5 کیسه بوق حمام خریدم.پدر فریادی زد و شوکه شد. همه به سمتش دویدند و مادر پسر به پدر آب قند خورانید.پدر که به هوش آمد با صدای نالان گفت: آخر ای پسر نادان مگر شهر ما چند حمام دارد؟پسر گفت: یک حمام پدر گفت: تا کی میخواهی صبر کنی آن بوق خراب شود؟ از آن زمان به بعد در مورد کسی که در تجارتی ضرر می کند می گویند: طرف تجارت بوق حمام کرده است.

آیا مخلوط کردن شیر و چای درست است؟

یکی از مشکلاتی که در اثر مخلوط کردن شیر با چای به‌وجود می‌آید، کاهش ارزش تغذیه‌ای شیر است. البته باید بدانیم که هدف مصرف‌کننده از نوشیدن شیرچای، به‌دست آوردن خواص شیر است یا مزایای چای. اگر فردی برای دریافت ریزمغذی‌های موجود در شیر که مهم‌ترین آنها کلسیم است، شیرچای مصرف می‌کند، باید بداند ارزش تغذیه‌ای شیر مصرفی او تحت‌تاثیر ترکیب‌های موجود در چای مانند پلی‌فنول‌ها و کافئین قرار می‌گیرد و تا حد چشمگیری پایین می‌آید.پلی‌فنول‌ها می‌توانند با کلسیم شیر ترکیب و باعث دفع آن از بدن شوند. بد نیست بدانید که کلسیم برای جذب در بدن به محیطی اسیدی نیاز دارد در حالی که چای یا قهوه، محیط قلیایی دارند بنابراین‌ زمانی که شیر را به قهوه یا چای اضافه می‌کنید، اسیدیته دستگاه گوارش پایین می‌آید و در این حالت، pH دستگاه گوارش، pH خنثی یا قلیایی می‌شود. به این ترتیب، جذب کلسیم شیر در صورتی که به‌صورت شیر خالص یا مخلوطی با چای و قهوه وارد بدن شود، ‌بسیار متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی، تراکم کلسیم دریافتی از یک لیوان شیر ساده، به‌مراتب بیشتر از شیری است که با چای یا قهوه مخلوط شده باشد.کلسیم، مهم‌ترین ریزمغذی شیر است که تحت‌تاثیر ترکیب‌های موجود در چای قرار می‌گیرد و غیر از آن، سایر ریزمغذی‌های شیر هم تاحدی در صورت ترکیب با چای تخریب خواهند شد. از این‌رو، با خوردن شیرچای، نه می‌توانید از خواص چای بهره‌مند شوید و نه از خواص شیر، مگر اینکه نسبت ترکیب در حدی باشد که یکی از این مواد بر دیگری برتری مشهودی داشته باشد. شیرچای می‌تواند به‌‌صورت تفننی در برنامه غذایی قرار گیرد اما ‌مصرف مداوم این نوشیدنی توصیه نمی‌شود

ترسناک ترین نقطه ایران

ریگ جن شگفت انگیزترین، ترسناک ترین و اسرار آمیزترین منطقه ایران است که با باتلاق های زیاد و خطرناکی که دارد، هر موجود زنده ای رو از بین می برد. اتفاق ها و رویداد های زیادی  هم در این منطقه رخ داده که هنوز بی پاسخ و توجیه نشده است. وسیع بودن و نداشتن چشمه و چاه آب هم، باعث شده تا لقب ترسناک ترین و همین طور صعب العبورترین منطقه رو به خودش بگیرد.فرو رفتن تو گل و لجن یکی از خطرناک ترین اتفاق هایی که ممکنه برای هر کسی پیش بیاد، به همین دلیل هیچکس جرات اینکه به ریگ جن سفر کند و راز این سرزمین نفرین شده رو کشف کند رو نداشته است.مردم محلی معتقدند که اینجا نفرین شده است و ارواح پلید و شیطان ها در این منطقه حکومت می کنند و باعث میشوند تا هر کسی که وارد این سرزمین بشود زنده نماند و ناپدید بشود. به اینجا مثلث برمودای ایران لقب دادند.

 قدیمی‌ترین اسفنج جهان

اسفنج‌ها مدت‌هاست که سوژه تحقیقاتی دانشمندان هستند، اما اختلاف‌نظرهایی در مورد زمان پیدایش آنها بر روی زمین وجود دارد. زمین‌شناسان، زمان این ظهور را از 700 میلیون سال تا دوران کامبرین (بین 541 تا 485 میلیون سال پیش) برآورد کرده‌اند.اما یافته‌های جدید، زمان پیدایش اسفنج‌ها را تقریبا در 600 میلیون سال پیش و زمان شروع دوران کامبرین پیش‌بینی کرده‌اند.محققان زمان این پیدایش را برای درک تکامل حیوانات اولیه یعنی جدایی اسفنج‌ها از بسیاری از حیوانات دیگر حیاتی می‌دانند، زیرا این رخداد در تاریخ آغازین حیات بر روی زمین، بسیار تعیین‌کننده بوده است.اسفنج جدید تقریبا دست‌نخورده باقی مانده و ارتفاع و عرض آن بیش از یک میلی‌متر گزارش شده است.دانشمندان برای مشاهده اسفنج جدید، از میکروسکوپ الکترونی و فناوری اشعه ایکس استفاده کردند و نام Eocyathispongia qiania را بر روی این اسفنج گذاشته‌اند؛ این موجود، از صدها هزار سلول تشکیل شده و در سه اتاقک لوله‌مانند شکل گرفته است که به قاعده مشترکی متصل‌اند.این اسفنج دارای ساختارهای سلولی است که شبیه ساختارهای اسفنج‌های مدرن است. محققان در این اسفنج، سلول‌های سطحی را یافته‌اند که نشان‌دهنده وجود منافذی است و چنین منافذی در اسفنج‌های مدرن نیز وجود دارند و ورود جریان آب به داخل این موجود زنده را کنترل می‌کنند.

اصلی‌ترین علت شوره سر

استرس، تغذیه نادرست، تغییرات آب و هوایی، تعریق زیاد و عدم شستن درست موی سر از دیگر عوامل بروز شوره سر است. این عارضه اغلب به علت رشد نوعی قارچ بر روی پوست است که این قارچ در سطح پوست همه افراد وجود دارد اما در برخی‌ها به علت چرب بودن زیاد پوست باعث ایجاد شوره سر می‌شود. شوره سر در مردان بیشتر از زنان بروز می‌کند، وجود هورمون‌های مردانه عامل بوجود آمدن شوره سر است. همچنین وجود غده‌های چربی بزرگ در پوست سر مردان می‌تواند باعث افزایش شوره سر در آنها شود.خارش، التهاب، پوسته شدن و قرمزی پوست سر علایم شایع این عارضه است شوره سر درمان قطعی ندارد؛ چراکه این عارضه به خاطر عوامل درونی بدن ایجاد شده است. همچنین با توجه به اینکه هر روز داروهای جدیدی برای درمان شوره سر وارد بازار می‌شود و در عین حال هیچ کدام از این داروها موثر نیست، تنها راه کنترل آن از طریق مصرف شامپوهای مناسب برای شوره سر است.چربی پوست منبع تغذیه قارچ روی پوست است که با مصرف شامپوهای ضد شوره که حاوی روی، سلنیوم و سولفاید و ... است به نوعی می‌توانند به از بین بردن و کاهش سرعت تولید و فعالیت قارچ‌ها کمک کنند. همچنین این مواد می‌توانند باعث کاهش تولید چربی در پوست سر شوند.

یک میلیون دلار؛ جایزه 123 سالگی

یکی از ثروتمندان اهل کشور مولداوی در اروپای شرقی، جایزه‌ای به مبلغ یک میلیون دلار برای نخستین کسی که به سن 123 سالگی برسد، در نظر گرفته است."دیمیتری کامنسکی" امیدوار است جایزه اش بتواند در افزایش توجه به پژوهش های سلول های بنیادی و بازسازی بافت نقش داشته باشد و انسانها بتوانند در آینده از مرحله 120 سالگی عبور کنند.سالخورده ترین فرد جین کالمینت بوده که سال 1997 وفات یافت وی توانست 122 سال و 6 ماه عمر کند.گرلین تالی و سوزان جانز 115 ساله دو شهروند آمریکایی هستند که به جایزه کامنسکی نزدیک هستند به ویژه تالی که 44 روز از گیرلین بزرگتر است.گفتنی است جایزه کامنسکی تلاشی برای ترغیب دیگر ثروتمندان در خصوص ترغیب به تشویق پژوهش های علمی به منظور طولانی کردن عمر بشر است، پیش از این نیز چندین ثروتمند مانند لاری الیسون (مدیر اجرایی شرکت اوراکل) و سرگئی پرین (بنیانگذار گوگل) در این زمینه تلاش هایی کرده بودند.

 چند نکته خواندنی در باره جنگها

کوتاه‌ترین جنگ در تاریخ جهان بین انگلیس و زنگبار اتفاق افتاد که گفته می‌شود بین ۳۸ تا ۴۵ دقیقه بیشتر طول نکشید و بریتانیا با ابزار و امکانات خود و بهره بردن از خیانت برخی زنگباری‌ها بر این کشور آفریقایی سلطه یافت.بزرگترین جنگی که تاکنون در تاریخ جهان به ثبت رسیده، مجموعه جنگ‌هایی است که به جنگ‌های صدساله مشهور است. این جنگ‌ها بین انگلستان و فرانسه در میان سالهای ۱۳۳۷ و ۱۴۵۳ اتفاق افتاد.این جنگ‌ها آنقدر طولانی بودند که در مدت زمان جنگ، فرانسه ۵ پادشاه و انگلستان هم ۵ پادشاه مختلف داشت و هر کدام در برخی مناطق پیروز شده و یا شکست می‌خوردند که در نهایت پس از چندین سال، فرانسه پیروز این خصومت شد.بعضی از جنگ ها هم کاملا مضحکانه بوده اند و دلیلی که منجر به آغاز آن جنگ ها شده خنده دار است.جنگ خوک بر سر کشته شدن یک خوک بود. این جنگ در سال ۱۸۵۹ بین ایالات متحده و بریتانیای کبیر در جزیره سن خوان رخ می دهد  و حادثه از آنجا آغاز می شود که در این جزیره مهاجران آمریکایی و کارگران بریتانیایی شرکت هادسون اقامت داشتند و هر دو بخش هم ادعای مالکیت بر زمین های آنجا را می کردند. کشاورزی آمریکایی به نام ” لیمان کاتلر ” یک خوک را در حال خوردن سیب زمینی هایش در باغ می بیند و به سمت حیوان نشانه گرفته و شلیک می کند. کشته شدن خوکی که متعلق به یک بریتانیایی بو باعث تنش بین طرفین شد.

حیوانات در شرف انقراض

کرگدن جاوه ای عمدتا به دلیل ارزش بالای شاخ آن و کاربردی که در پزشکی سنتی چینی دارد، شکار می شود. شاخ این حیوان کاربرد دکوری و تجملی نیز دارد و در سال ۲۰۱۲، تنها ۲۹ عدد از این حیوان در جزیره جاوه اندونزی موجود بوده است. موجودیت پلنگ برفی توسط تجاوز انسان ها به حریم آن در کشورهای چین، پاکستان، هند و نپال در خطر است. حتی روی آوردن به زندگی در هیمالایا نیز نتوانسته از کاهش تعداد پلنگ های برفی به ۵ قلاده جلوگیری کند. این گربه سان قادر به زندگی در ارتفاع فوق ۶ هزار متری است و به دلیل تجارت پوست آن، همواره توسط شکارچیان تهدید می شود.شکار غیر قانونی و تجاوز انسان ها به حریم ببرها، موجب کاهش ۶۰ درصدی جمعیت این حیوان شده است. بزرگترین گربه سان ساکن بر روی کره خاکی از سرزمین روسیه تا ترکیه پرسه زده و بالاترین جمعیت را در این مناطق دارد. هم اکنون برخی از زیر گونه های ببر در جاوه و جنوب چین و مجاور دریای خزر ناپدید شده اند.ماهی تن سرخ در پختن سوشی استفاده می شود و صید بی رویه آن موجب شده کاهش جمعیت ۸۵ درصد را تجربه کرده و در خطر جدی برای بقا قرار گیرد. به همین دلیل، صید ماهی تن سرخ در کشورهای شرق آسیا محدود شده است.جنگل زدایی صورت گرفته در زیستگاه های فیل آسیایی و شکار برای کندن عاج زیبایش، موجب کاهش شدید جمعیت این حیوان شده است. هر چند تجارت عاج فیل ممنوع شده اما به طور غیر قانونی در بازارهای سیاه ادامه دارد.گراز ماهی تنها در خلیج مکزیک زندگی می کند و در سال ۲۰۱۲ تنها ۲۰۰ عدد از آن یافت شده است. زیستگاه گراز ماهی بسیار محدود بوده و ماهیگیری کور با تور، موجودیت آن را در خطر قرار داده است.جمعیت گوریل کوهی وضع خوبی ندارد و اگر کاهش جمعیت آن به همین ترتیب پیش برود، در سال ۲۰۲۵ برای همیشه از بین خواهد رفت. شکار غیر قانونی و کارخانه سازی در زیستگاه های این حیوان در حومه رود کنگو و کشورهای رواندا، اوگاندا و کنگو بیشترین نقش را در این فاجعه داشته است. دلفین رودخانه ایراوادی ساکن منحصر به فرد آب های شیرین در جنوب و جنوب شرقی آسیا که به طور خاص در اطراف رود بزرگ مگونک (ویتنام، تایلند، کامبوج و لائوس) متمرکز شده است، به دلیل شوری بالای آب، توانایی کم نوزادان برای زنده ماندن، آلودگی محیط و ماهیگیری بی رویه در خطر قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۱ تنها ۸۵ عدد از این دلفین ها زنده بوده اند. شکار و فروش اورانگوتان سوماترایی به عنوان حیوان خانگی از جمله دلایل به مخاطره افتادن این گونه از اورانگوتان ها بوده است. صنایع روغن سازی پالم نیز این حیوانات را به عنوان دشمنی برای محصولات شان قلمداد کرده و آن ها را از بین می برند. جنگل های استوایی اندونزی در سوماترا و بورنئو، میزبان تعداد کمی از این میمون هاست.لاک پشت بالان به همراه لاک پشت «پشت چرمی» به شدت رو به انقراض اند. اگرچه این حیوانات موجب جلب توریست می شوند، اما شکار تصادفی توسط تورهای ماهیگیری، آلودگی آب و شکار به منظور استفاده از لاک، گوشت و تخم های آن ها در فاجعه کاهش جمعیت این لاک پشت های ۱۵۰ میلیون ساله بیشترین تاثیر را داشته است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.