قدس آنلاین_ هنگامه طاهری : وزیر بهداشت برای اجرای خدمات بهداشتی در حاشیه شهر مشهد قول پرداخت 100 میلیارد تومان داد.

وزیر بهداشت برای تامین سلامت حاشیه شهر مشهد قول 100 میلیاردی داد/تا پایان امسال رصد خانه شاخص های سلامت ایرانیان ایجاد می شود

دکتر  سید حسن قاضی زاده هاشمی همچنین صبح امروز در آیین افتتاحیه برنامه مراقبتهای بهداشتی در مناطق حاشیه شهر مشهد  اظهار داشت: جامعه برای  توجه به  بهداشت و پیشگیری نیازمند همت جمعی و حرکت ملی است چرا که در کشور ما بهداشت فردی و اجتماعی سالهاست مغفول مانده است.

او  ضمن  تاکید بر اهمیت تضمین آینده سلامتی مردم افزود: اگر مردم همکاری لازم رابرای اجرای طرح سلامت  در  جامعه نداشته باشند  دولت  به تنهایی قادر نخواهد بود سلامت جامعه ای را که رو به مسن شدن است تامین کند.

وی گفت :  امکانات و  اعتباراتمان پاسخ گوی هزینه چند ده برابری درمان برای آینده جمعیت ایرانیان که رو به مسن شدن است  نخواهد بود لذا باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم. لذا مهم است بهداشت و درمان در تلاش باشند با برنامه ها و پروژه های ملی سلامت مردم را تامین کنند.

وزیر بداشت , درمان و آموزش پزشکی  یادآور شد : طی سال گذشته علی رغم این که به درمان محور بودن متهم شده ایم اما افتخار می کنیم که تواتنستیم در ابتدای فعالیت این دولت  وضعیت دارویی را و برخی نابسامانیهای بیمارستانی را در کشور سامان بخشیم و هزینه های درمان را برای بیماران کاهش دهیم چنانکه هزینه های پرداختی مردم به 6 درصد  و در روستاها به 3 درصد کاهش پیدا کرد .

وی خاطر نشان کرد : امروز به رغم کمبودها بیش از 1000خانه بهداشت نوسازی و بازسازی شدند و  انشاالله تا دو سه ماه دیگر به 2 هزار خانه بهداشت افزایش خواهند یافت.

او علاوه بر این  ضمن خوشحالی از تحقق طرح ارایه خدمات بهداشتی به حاشیه شهر ها  گفت: امسال وزارت بهداشت تمام این چند میلیون نفر  را تحت پوشش  خدمات بهداشتی قرار خواهد داد و به اضای هر 12 هزار  نفر یک پایگاه بهداشتی  و به اضای هر 45 تا 50 هزار نفر یک مرکز بهداشتی ایجاد خواهد شد.

او اظهار داشت : تا پایان امسال شاهد خواهیم بود رصد خانه شاخص های سلامت  ایرانیان در وزارت بهداشت  ایجاد شود تا بتوانیم با استفاده از  فناوریهای نوین  بیماریها را رصد کرده و در راستای پیشگیری از افزایش آن و معلولیتهای  توام با بروز برخی بیماریها  برنامه ریزی کنیم.

وی در انجام این گونه فعالیت ها  و ماموریتها به کمک از توان بخش خصوصی برای اجرای بهتر آن در کشور اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که امروز در خراسان رضوی زودتر از بقیه, حاشیه شهر ها را سامان بخشیدند  و امروز 130 هزار نفر زیر پوشش خدمات  رفتند و انشالله تا پایان شهریور ماه همه  ایرانیان حاشیه شهر ها  زیر پوشش خدمات  بهداشتی و درمانی قرار بگیرند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر بتوانبم جا بیندازیم که سلامت مربوط به یک حوزه به تنهایی نیست ,بلکه دستگاه قضایی, قوه مقننه, ادارات صنعتی, راه و شهرسازی  و ... همه در حفظ سلامت جامعه نقش دارند  تا بار بیماریها و هزینه ها و معلولیت ها کاهش یافته و عمر مفید ایرانیان افزایش یابد.

دکتر قاضی زاده هاشمی همچنین در خصوص تامین تعداد تخت های بیمارستانی مورد نیاز مشهد  وکل استان قول مساعد داد و اظهار داشت : آستان قدس و شهردار برای تامین این کسری ها ارقام قابل توجهی را در نظر گرفتند و از استانداری نیز خواست در این خصوص همکاری کند.   

او تصریح کرد : سرانه  سلامت و بهداشت و درمان مشهد نه تنها برای مجاوران بلکه برای زائران نیز در کل کشور پایین تریین سرانه است .

وی در این خصوص تلاش نمایندگان و دولت را برای افزایش سرانه این شهر به یاری  و توجه طلبید.

او همچنین  خاطر نشان کرد که  افزایش تخت های بیمارستانی درمان محوری نیست بلکه عین توجه  به سلامت  و بهداشت جامعه است .

وی در پایان اشاره کرد که مشهد نیازمند دو سه بیمارستان هزار تخت خوابی است  و ایجاد مراکز مجهز نیز در دستور کار وزارت بهداشت  است.

در این مراسم معاون بهداشتي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي نیز پيشگيري از وقوع و يا کنترل عوارض بيماري هاي غير واگير در کشور را مهمترين هدف برنامه مراقبت هاي اوليه سلامت در مناطق حاشيه و سکونتگاه هاي غير رسمي عنوان کرد.

دکتر علي اکبر سیاری گفت:پس از مطالعه و تلاش فراوان اجراي برنامه مراقبت هاي اوليه سلامت در مناطق کم برخوردار و حاشيه شهرها بر اساس تاکيدات وزير بهداشت طراحي و به اجرا در آمد.

وي با اشاره به اينکه بر اساس آمار ها بيش از 10 ميليون نفر در مناطق حاشيه شهرهاي کشور سکونت دارند خاطر نشان کرد: اين برنامه که امروز با همت و تلاش مسئولان دانشگاه علوم پزشکي مشهد به مرحله اجرا رسيده، قرار است تا پايان شهريور در تمامي کشور اجرايي شود.

دکتر علي اکبر سياري با اشاره به اينکه در حال حاضر 10 ميليون نفر در کشور مبتلا به پرفشاري خون و هفت ميليون و 500 هزار نفر مبتلا به ديابت هستند که 50 درصد اين افراد از بيماري خود اطلاعي ندارند تصريح کرد: با اجراي اقدامات پيشگيرانه مي توان از مرگ و مير هاي زود رس ناشي از عوارض اين بيماري جلوگيري کرد.

وي با بيان اينکه حدود 25 ميليون نفر در کشور مبتلا به اضافه وزن و چاقي هستند خاطر نشان کرد: اگر اقدامات پيشگيرانه براي اين افراد انجام نشود، ممکن است در آينده با خطر ابتلا به بيماريهاي غير واگير و سکته هاي مغزي و قلبي روبرو شوند.

معاون بهداشتي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي با بيان اينکه در برنامه مراقبت هاي اوليه سلامت در مناطق حاشيه هر سه تا چهار هزار نفر زير نظر يک کارشناس بهداشتي و هر 20 تا 30 هزار نفر زير پوشش يک پزشک قرار مي گيرند، اظهار داشت: اجراي اين برنامه گام موثري در پيشگيري و کنترل بيماريهاي غير واگير خواهد بود.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.