در پی انعکاس مطلبی نادرست در برخی سایتها و خبرگزاریها در خصوص نمایش لودلو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس، شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش مشهد مقدس و انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی بیانیه ای را صادر نموده است.

بیانیه اداره ارشاد مشهد در خصوص  حواشی ایجاد شده درباره یک تئاتر

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
 
عزیزان من ،امروز تهاجم فرهنگی با استفاده از ابزار ها وفن آوری های جدید ارتباطی خیلی جدی است ....امروز نمی شود به همان روش های قدیمی خودمان اکتفا کنیم ، جوان را باید بشناسیم ، فکر اورا باید بشناسیم، آنچه را که به او هجوم آورده باید بشناسیم . ( مقام معظم رهبری )
 
در پی انتشار خبری در برخی سایتها و خبرگزاریها، مبنی بر اجرای نمایشی هنجار شکن در مشهد مقدس، لازم می داند جهت تنویر افکار عمومی، مطالب ذیل تقدیم گردد:
 
در مقطع حساس کنونی که دشمنان انقلاب اسلامی، به هر شکل ممکن تهاجم و شبیخون فرهنگی به مبانی فکری واصولی نظام مقدس جمهوری اسلامی را آغاز کرده اندو در تلاش برای القای افکار لیبرالیستی و سرمایه داری غرب بر دیگران می باشند، هنر نمایش از جایگاه مهم و تاثیر گذاری در جهت معرفی و تبیین فرهنگ ناب اسلامی خصوصا در بین جوانان و نوجوانان بر خوردار است.
 
در این بین معرفی و شناخت واقعیت های جوامع غربی برای آنانکه بهشت برین خود را در تقلید کور کورانه از روش و منش غربی جستجو می کنند، بسی مهم و قابل تقدیر می باشد. فروپاشی نهاد خانواده، روابط سرد بین اعضای خانواده، سقوط ارزش های اخلاقی، فرد گرایی، مصرف گرایی و.... موجب پریشان احوالی و بی هویتی مردم در غرب شده است.
 
از این رو شناخت صحیح آنچه که هست وآنچه که باید باشد غیر قابل انکار بوده و هنر نمایش به عنوان آیینه‌‎ی تمام نمای زندگی می تواند معرف و نشان دهنده این واقعیت ها باشد.
 
از شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت معنوی جمهوری اسلامی و قطب هنر نمایش کشور، این انتظار می رود که هر روز در این راستا در قالب های گوناگون فرهنگی وهنری نسبت به آگاهی دادن و روشنگری نسل جوان همت گماشته و محصولات مرتبط با این موضوعات را در معرض دید عموم قرار دهد.
 
نمایش لودلو به نویسندگی لنفورد ویلسون که نگاه نقادانه نسبت به معضلات اجتماعی جامعه غربی و مخصوصا کشور آمریکا را دارد با چنین رویکردی به روی صحنه رفته و خوشبختانه کارگردان نیز به خوبی از عهده این کار بر آمده و پیام انسانی نمایش را به مخاطب انتقال داده است.
 
جای بسی تاسف است که منتقد محترم در یکی از سایت ها با درج مطلبی غیر واقعی، به جای نگاه عمیق به محتوای نمایش و پیام آن، با برخی بهانه تراشی ها ی ناشیانه، برچسب هنجار شکنی به هنرمندان مشهد مقدس زده که متاسفانه مطلب فوق در برخی رسانه ها، بدون تحقیق و بررسی بازتاب پیدا نموده است که خود مصداق بارز فرمایش مقام معظم رهبری است که می فرمایند " جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهنهای مردم ".
 
پرداخت به زندگی نابسامان غرب بویژه از هم پاشیدگی خانواده، سقوط ارزشهای اخلاقی در جوامع غربی ملاک محتوای نمایش بوده و کارگردان با استفاده از برخی المانها در طراحی صحنه و میزانسن نمایش این قالب به هم ریخته در جامعه آمریکا را به خوبی نشان داده است . به طور نمونه به چند نکته اشاره می شود:
 
1-عنوان نمایش " نمایشگاه " بوده که نشان از مکانی برای دیدن است .نویسنده ما را به تماشای این آشفتگی دعوت می کند.
 
2-متن نمایش ، روایت کننده نسل جدید جامعه غربی است و شخصیت های زن نمایش آدم هایی آشفته ، بی هویت و... بوده که در انتخاب مسیر زندگی شان دچار سردرگمی و گم گشتگی شده اند و از کمترین عطوفت زنانه ای برخوردار نمی باشند که این خود نمونه ای از زنان جوامع غربی است .
 
3-کارگردان نمایش در راستای متن نمایش و البته با تحلیلی دقیق به خوبی این واقعیت را در میزانسن و طراحی صحنه نشان می دهد.رنگ غالب صحنه توسط کارگردان " قرمز" انتخاب می شود که مظهر خشونت جوامع غرب زده در اصالت و بی هویتی بنیان خانواده است.
 
4-صحنه نمایش قسمتی از خانه ای است که در فرهنگ اکثر ملل ، محلی برای آرامش و استراحت در نظر گرفته می شود که در این نمایش تبدیل به محلی برای نزاع و درگیری افراد شده است، حتی در آنجا هیچ کدام از بازیگران لحظه ای آرامش ندارند.
 
5-نشانه زندگی این خانه در کمدی جمع شده که همه وسایل را در خود جای داده است و با نشانه ای از زندگی توسط لوله های فاضلاب به تخت مرتبط و از آنجا به لوله های مارپیچ متصل شده ودر انتها گوشی تلفن قرار می گیرد که خودعنصر ارتباط است.این طراحی دقیق، حاکی از خانواده درگیر در هزارتوی ناتوانی ،عجز،سردرگمی و بی هویتی است که در منجلاب فاضلاب گونه ارتباطات غوطه ور شده اند.
 
6-بازیگران این نمایش در جلو به ظاهر آینه هایی می نشینند و گفتگو می کنند که هیچ آینه ای در آن نبوده بلکه مخاطب را به قضاوت و آیینه گی دعوت می کنند.
 
7-میزانسن های نمایش پر از تنش و خشونت های بین بازیگران "جامعه غربی " طراحی شده که پر از وهم زدگی و درگیری های فیزیکی است و هیچ رد پایی از معنویت در آن دیده نمی شود این نمایش که نویسنده آن یک آمریکایی است با کارگردانی دقیق و بازی های روان ، چنان اثری در جان مخاطب می گذارد که از زندگی در کشوری اسلامی ودارای تمدن وفرهنگ چند هزار ساله خشنود میشوند .
 
8- نمایشنامه مذکور در سال 1393 توسط انتشارات زلال اندیشه چاپ و منتشر گردیده است.
 
9-نمایش مذکور در سی وسومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پس از انتخاب متن و بازبینی دبیرخانه جشنواره در
 
بخش تجربه های نو پذیرفته و اجرا شده است که خود نشان از تایید صلاحیت اجرای این نمایش می باشد
 
10- شورای نظارت بر نمایش مشهد که متشکل از جمعی افراد متخصص در عرصه هنرهای نمایشی و متعهد و اشنا با مبانی دینی و اسلامی می باشند با توجه به محتوای ضد امپریالیستی نمایشنامه چاپ شده مجوز متن را صادر و پس از بازبینی و تایید نمایش مجوز اجرای آنرا صادر کرده است.
 
در پایان ذکر این نکته ضروری است که نباید قبل از بررسی و تحقیق لازم در مواردی که به آبرو وحیثیت جمعی از هنرمندان (مترجم، کارگردان، بازیگران، عوامل صحنه، شورای نظارت و...)مربوط می شود برداشتهای غلط، ناقص و نادرست فردی نا آشنا در عرصه هنر تئاتر نشر و پخش گردد که بهانه ای برای تشویش اذهان عمومی را فراهم آورد.
 
شایسته است مدیران محترم رسانه هایی که نسبت به درج این خبر نادرست اقدام نموده اند به انعکاس بیانیه فوق که از سوی متولیان فرهنگی وهنری شهر مقدس مشهد تنظیم گردیده تمهیدات مقتضی وعنایات لازم را مبذول فرمایند.
 
بدیهی است حق پی گیری قانونی مطلب کذب اشاعه شده توسط برخی سایت ها و رسانه ها از سوی متولیان امر توسط مراجع قضایی محفوظ می باشد.
 
در پایان تاکید می گردد هنرمندان مشهد مقدس، به مثابه سربازان عرصه جنگ نرم و مبارزه با تهاجم فرهنگی، تمام افتخار خود را در تبعیت از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی ) دانسته و در سالی که به نام دولت و ملت همدلی و همزبانی نامگذاری گردیده است جهت تحقق منویات فکری و فرهنگی معظم له از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.
 
شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش مشهد مقدس
انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.