گروه جامعه  / پروین محمدی - در صورت تصویب دو هزار میلیارد اعتبار پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی مجلس شورای اسلامی، فاز دوم «طرح تحول نظام سلامت» به اجرا درمی‌آید.

 مرحله  دوم طرح تحول سلامت در انتظار تصویب مجلس

 این مطلب را دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما و در پاسخ به این سؤال که «از اجرای فاز دوم طرح تحول نظام سلامت چه خبر؟» بیان کرد و افزود: برای اجرای بسته دوم «طرح تحول نظام سلامت» به دو هزار میلیارد بودجه نیاز داریم که به مجلس محترم پیشنهاد دادیم و چنانچه با موافقت مجلس بودجه مورد نیاز در اختیارمان قرار گیرد فاز دوم را نیز مانند فاز اول که ساماندهی به وضعیت درمان و کاهش هزینه‌های پرداختی از سوی بیماران بود در بخش بهداشت و پیشگیری اجرا خواهیم کرد.

 

 توانمندی مردم در «خود مراقبتی»

دکتر هاشمی با اظهار امیدواری از همکاری مجلس و مسؤولان مربوط و دستگاه‌های مرتبط برای اجرای هر چه مطلوبتر مراحل مختلف «طرح تحول نظام سلامت» خاطرنشان کرد: توانمندی مردم نقش مهمی در تأمین سلامت جامعه و توسعه کشور دارد، از این رو تلاش در جهت تأمین سلامت مردم با ارایه خدمات بهداشتی، مراقبت‌ها، آموزش و افزایش آگاهی‌های بهداشتی جامعه در راستای «خودمراقبتی» و در نتیجه«ارتقای سلامت» وظیفه اصلی و آرزوی ماست که امیدواریم با عنایت خداوند و کمک مردم و مسؤولان تا پایان دوره خدمتمان بتوانیم به این مهم یعنی «تأمین سلامت مردم» جامه عمل بپوشانیم.

 

 توجه به بهداشت 10 میلیون حاشیه نشین

وزیر بهداشت که برای افتتاح «طرح ارایه خدمات بهداشتی درمانی به حاشیه شهرهای بزرگ» به مشهد سفر کرده بود در آیین افتتاح «مرکز سلامت جامعه» مهرگان و «پایگاه سلامت» قرقی در جمع مسؤولان استان خراسان، استاندار، شهردار و رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت و گفت: حدود 10 میلیون نفر از هموطنان ما در سکونتگاه‌های حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و از دریافت خدمات بهداشتی درمانی محرومند، در حالی که آرزوی همه ما و مردم این است که: «عدالت در سلامت» اجرا شود و آحاد جامعه از امکانات یکسان بهداشتی درمانی برخوردار شوند، بویژه در خراسان و شهر مشهد که مقام معظم رهبري فرمودند: «مسأله رسیدگی به حاشیه شهر مشهد با توجه به جایگاه آن و پایتخت معنوی ایران از دغدغه‌های اصلی من است» و خوشبختانه با تلاش مسؤولان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز شاهد افتتاح مراکز و پایگاه‌های سلامت در حاشیه شهر مشهد هستیم که حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از مردم حاشیه شهر را زیر پوشش خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز مانند: مراقبتهای بهداشتی، واکسیناسیون، مشاوره بهداشت روان، مشاوره تغذیه و…  قرار خواهد داد.

 

 غربالگری بیماری‌های شایع

وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگار ما که آیا این بخشی از «فاز دوم طرح تحول نظام سلامت» است، گفت: ارایه خدمات بهداشتی درمانی به حاشیه نشین‌ها بخشی از فاز دوم «طرح تحول نظام سلامت» است که در واقع جزیی از بسته بهداشت و پیشگیری است و تاکنون ده میلیون نفر از هموطنان ما به دلیل سکونت در حاشیه شهرهای بزرگ از دریافت آن محروم بوده‌اند، ولی با اجرای این طرح از این پس دارو، واکسن، مکمل‌های غذایی، بهداشت محیط و… و در صورت لزوم پزشک در اختیار آنان قرار خواهد گرفت و غربالگری بیماری‌های شایع مانند فشار خون، دیابت، افزایش وزن و… برای آنها انجام خواهد شد.

دکتر هاشمی اظهار امیدواری کرد تا پایان شهریورماه سال جاری خدمت رسانی به حاشیه شهرهای بزرگ در سراسر کشور انجام شود و 10 میلیون حاشیه نشین از خدمات بهداشتی بهره‌مند گردند. وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد: برای اجرای این طرح در کل جمعیت شهری و حاشیه شهر مشهد یکصد میلیارد تومان اعتبار در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار خواهد گرفت تا در مشهد جمعیت شهری و حاشیه شهر زیر پوشش خدمات بهداشتی درمانی یکسان قرار گیرند.

وی از برخورداری 14 میلیون نفر از خدمات بهداشتی درمانی در سال جاری خبر داد و گفت: در شهرهای مشهد، قم، مناطق محروم مانند شهرکرد، چهارمحال و بختیاری و… نزدیک به 14 میلیون نفر دریافت کننده خدمات بهداشتی درمانی به جمعیت قبلی اضافه و زیر پوشش خدمات شبکه بهداشت قرار می‌گیرند.

 

 «سلامت» یک حوزه وسیع و فرابخشی است

دکتر قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه سلامت مربوط به همه دستگاه‌هاست و فقط به حوزه بهداشت اختصاص ندارد، اظهار داشت: افزون بر حوزه سلامت سایر دستگاه‌ها مانند قوه مقننه، حوزه صنعت، راه و شهرسازی، جهاد كشاورزي و… در تصمیم گیری‌ها نقش دارند و بخشی از تأمین سلامت جامعه به عهده آنهاست. مثلاً در خدمت رسانی به حاشیه شهر نمی‌توانیم نقش نیروی انتظامی، استانداری، فرمانداری و… را نادیده بگیریم، زیرا همکاری آنها با دانشگاه علوم پزشکی به ارتقای سلامت جامعه کمک می‌کند و این کمک رسانی در راه اندازی این مراکز و پایگاه‌ها نیز جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما بهداشت فردی و اجتماعی سالهاست مغفول مانده، تصریح کرد: برای توجه به امر بهداشت و پیشگیری، نیازمند یک «حرکت ملی» و یک «بسیج عمومی» هستیم، زیرا در غیر این صورت حوزه سلامت نمی‌تواند آینده سلامت مردم را تضمین کند.

 

 موفقیتهای بزرگ فاز اول تحول سلامت

وزیر بهداشت به حرکت جامعه به سوی سالمندی اشاره و تأکید کرد: جمعیت ایرانیان رو به سالمندی است و باید برای سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه این موضوع در اولویت کارهای دولت قرار گیرد.

وی با تأکید بر موفقیت فاز اول «طرح تحول نظام سلامت» در زمینه کاهش هزینه‌های درمانی به 6 درصد در شهر و سه درصد در روستا یادآور شد: بسیاری از نابسامانی‌های بیمارستانی با اجرای طرح تحول نظام سلامت در فاز اول سامان یافته و خدمات سرپایی با دسترسی بیشتر در اختیار مردم قرار گرفته است و ما افتخار می‌کنیم نابسامانی‌های بیمارستانی را سر و سامان دادیم و نبود دارو را که یک بحران اجتماعی بود برطرف کرده به یک مدل کامل و کم هزینه و قابل قبول دست یافتیم. همچنین توانستیم بیش از هزار خانه بهداشت را نوسازی و بازسازی کنیم و تا دو سه ماه آینده این شمار را به دو هزار برسانیم و کمبود بهورز را نیز تأمین کنیم. ضمن اینکه: داروها و مکمل‌های غذایی که در شبکه بهداشتی وجود نداشت اکنون تهیه شده و از این نظر مشکلی نداریم. در زمینه تأمین پزشک برای مراکزی که پزشک نداشتند و شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز مشکل برطرف شده است.

وی با اشاره به موفقیت دیگری در خصوص بهداشت و درمان مردم اضافه کرد: به کارگیری چهار هزار متخصص در مناطق مورد نیاز و تأمین 60 درصد کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان موفقیت چشمگیری است که در سال گذشته کسب شد و خوشحالیم که امروز برای هر 6 تا 12 هزار نفر حاشیه نشین شهرهای بزرگ یک پایگاه و هر 45 تا 60 هزار نفر یک مرکز بهداشتی ایجاد شده است.

 ایجاد رصدخانه شاخص‌های سلامت ایرانیان برای اولین بار

وزیر بهداشت از ایجاد «رصدخانه شاخص‌های سلامت ایرانیان» برای اولین بار در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: به منظور شناسایی علت و برنامه ریزی برای پیشگیری از بیماری‌ها و پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از بعضی بیماری‌ها در نظام سلامت «رصدخانه شاخص‌های سلامت» ایجاد و راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر هاشمی همچنین ایجاد پرونده الکترونیک سلامت را برای شهروندان از زیرساخت‌های ضروری سلامت و بهداشت شهروندان دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.