قدس انلاین- قاانی:هفتمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران عصر جمعه باقرائت پیام وزیر وبا حضور معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در شهر مقدس مشهد برگزار شد.

معاون هنری وزارت ارشاد:امیدواریم امسال از داشته های تئاتر بیشتر بگوییم

به گزارش قدس انلاین علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه جشن اردیبهشت تئاترایران درمشهد با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال تئاتر اظهار داشت:این نامگداری امر مبارکی است که باعث توجه وتمرکز بیشترمسئولین وبخشها ونهادها به مقوله تئاتر در کشورمی شود.

وی در ادامه افزود:ما معتقدیم که در استانها بایستی اقدامات زیادی انجام شود ومتاسفانه درسالهای اخیر هنرمندان همیشه از نداشته ها گله مند بودند ومن امیدوارم امسال از داشته ها بگوییم.

معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی افزود:در دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر وامید،تئاتر جایگا ویژه ایی داراست وسعی ما براین امسال درفضاهای بین المللی حضور متفاوتی داشته باشیم که این امرنیازمند تولید اثار فاخر برای رسیدن به این هدف می باشد.

*تقدیر از چهار استان فعال

در ادامه مراسم،اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های هنرهای نمایشی با اشاره به فعالیتهای تئاتر درسال 93 اظهار داشت:سال 93 سال سختی رای تئاتر کشور بود ولی خوشبختانه چهار استان با برگزاری 4جشنواره با کیفیت عالی ما را در این سال یاری رساندند.

در این بخش  از مراسم ازمدیران کل استانهای بوشهر،کهکلویه وبویراحمد،هرمزگان وخراسان رضوی تقدیر بعمل آمد.

*سال خوب برای تئاتر خراسان

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی دیگر سخنران این مراسم بود وی با اشاره به فعالیتهای خوب انجام شده در حوزه تئاتر اهار داشت:تئاتر در استان خراسان سال خوبی را سپری کرد واهالی تئاتر توانستند مخاطبان زیادی را جذب اثار متفاوت ومختلف خود نمایند.

وی افزود:امیدوارم سال 94 شاهد تکرار این موفقیت ها و همچنین درخشش های تازه باشیم.

در این بخش از مراسم از "عبدا..برجسته" و "منصور جهانبخش وعباس جانفدا" کارگردانان پرفروش ترین تئاترهای سال 93 استان خراسان رضوی تقدیر بعمل امد.

*حال تئاتر خراسان خوب است

سرابی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی در اداه این مراسم اظهار داشت:دوسال قبل وقتی جشن تئاتر برگزار می شد هنرمندان گله مند بود که فاصله زیادی بین شان وجایگاه تئاتر خراسان با انچه که موجود بود داشت ولی امروز خوشبختانه حال وشرایط تئاتر خوب است.

وی افزود:خوشبختانه در سال 93 تئاتر مشهد واستان خراسان فعال وپویا بوده وحال اهالی تئاتر خیلی خوب بوده  است واثار بیشتری از استان درجشنواره ها کشوری حضور داشته اند وآمار فروش بالاتر رفته است.

همچنین کیوان صباغ رئیس انجمن نمایش استان خراسان رضوی در اظهاراتی کوتاه گفت:از هنرمندان استان درخواست می کنم در سال همدلی وهمزبانی در کنار یکدیگر باشند و امیدارم سال پررونقی برای تئاتر استان خراسان باشد.

* شرایط بسیار خوب تئاتر

در بخش پایانی این مراسم علاوه بر تقدیر از سه پیشکسوت تئاتر خراسان علی اصغر مدهب یوسفی،رضا حسینی و علیرضا سوزنچی از داریوش ارجمند بازیگر تئاتر وسینما وتلویزیون نیز تجلیل شد.

داریوش ارجمند اظهار کرد: سه شعارهمیشه  در زندگی ام داشته ودارم وان ؛عبودیت خداوند، نوکری مردم و خدمت به فرهنگ سرزمینم.

وی در ادامه افزود: نظرگاه هنرمندان خراسانی باید از پایگاه خودش پرتاب شود که البته این مهم ساده نیست و زود هم به آن نمی‌رسید.

این هنرمند سپس خطاب به جوانان تئاتر خراسان رضوی گفت: مقلد نباشید، خودتان فکر کنید و زود بزرگ شوید، شما شرایط خوبی دارید زمان ما هرگز حتی یک سالن این چنینی(سالن اصلی تئاترشهر) نداشتیم.

وی افزود: ما تشنه بودیم و به آب رسیدیم و اینقدر توانمندی نشان دادیم که دیگر کسی را از پایتخت برای اجرای تئاتر به مشهد نفرستادند و تئاتر این شهر را به خودمان سپردند.

این پیشکسوت عرصه هنر تصریح کرد: دو سم مهلک در جامعه کمیت‌گرایی و فرم‌گرایی هستند و هنر با این دو مبارزه می‌کند و برای همین ماندگار است.

وی تاکید کرد: شهری که نمایشنامه‌نویس نداشته باشد تئاترش رشد نمی‌کند و مانند کسی است که پیتزای یخ‌زده را از سوپرمارکت بخرد و در خانه آن را داغ کند.

این پیشکسوت مشهدی عرصه تئاتر و سینما عنوان کرد: بزرگترین راهنمای فکری من دکتر علی شریعتی بوده است و هیچ ابایی ندارم از این که بگویم او بزرگترین روشن‌فکر دینی ایران است

 

برترین‌های سال تئاتر خراسان رضوی معرفی شدند

در مراسم اردیبهشت تئاتر خراسان رضوی از برترین‌های سال 1393 تئاتر این استان تقدیر شد.

به گزارش ایران تئاتر در مراسم شب گذشته اردیبهشت تئاتر کشور در مشهد از برترین های استان خراسان رضوی در سال 93 تقدیر به عمل امد.

براساس این گزارش،جلال کریم‌زاده به عنوان فعال‌ترین بازیگر تئاتر خراسان رضوی معرفی شد.

در بخش بازیگری زن تئاتر خراسان رضوی بازیگر برگزیده نداشت و تنها ازستایش رجایی‌نیا تقدیر شد.

در بخش بازیگری مرد ضمن تقدیر از عادل توکلی، محمد جهان‌پا به عنوان برترین دست یافت.

در بخش طراحی صحنه تئاتر خراسان رضوی برتر نداشت اما از شهاب افتخاری و مریم نوقابی تقدیر شد.

در بخش موسیقی تئاتر خراسان رضوی برتر نداشت اما از محمدحسن نیازی و میلاد قنبری تقدیر شد.

جواد شادکام به عنوان برترین طراح لباس خراسان رضوی انتخاب شد.

افسانه اصیلی به عنوان برترین استعداد تئاتری شهرستانی معرفی شد.

جواد رحیم‌زاده به عنوان برترین کارگردان خراسان رضوی دست یافت.

در بخش نمایشنامه‌نویسی ضمن تقدیر از مهسا غفوریان، صحرا رمضانیان به عنوان برترین معرفی شد.

حمیدرضا سهیلی به عنوان پژوهش‌گر برتر خراسان رضوی انتخاب شد.

در بخش روابط عمومی حبیب قاآنی و محمدجواد عبدی به عنوان برترین معرفی شدند.

از عادل توکلی به دلیل ساختن سالن خصوصی تئاتر تقدیر شد.

از علی حاتمی‌نژاد و مهدی ضیاءچمنی کارگردانان نمایش‌های «اقیانوس آرام» و «نمایشگاه لودلو» به دلیل راه‌یابی این آثار به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تقدیر شد.

از میثم نویریان، وحید امان‌پورقرایی و سروش طاهری به دلیل افتخارآفرینی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تقدیر شد.

در بخش رسانه‌ها از روزنامه‌های خراسان، قدس و شهرآرا تقدیر شد.

انجمن هنرهای نمایشی شهرهای تربت حیدریه و نیشابور به عنوان برترین انجمن‌های هنرهای نمایشی خراسان رضوی انتخاب شدند.

اداره‌های ارشاد شهرهای کاشمر و گناباد به عنوان برترین اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی معرفی شدند.از عبدالله برجسته کارگردان نمایش «من تمامی مردگان بودم» و منصور جهان‌بخش و عباس جانفدا کارگردان‌های نمایش «علی‌مردان‌خان» به عنوان پرفروش‌ترین نمایش‌های سال تقدیر شد.

همچنین از سازمان بسیج هنرمندان، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، دفتر فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، حوزه هنری خراسان رضوی، شهرداری تربت حیدریه و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی به عنوان نهادهای حامی تئاتر تقدیر شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.