نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در چارچوب طرح استانی شدن انتخابات این احتمال وجود دارد که نمایندگان احساس کنند به شهرهایی تعلق دارند که رای بیشتری به آنها داده اند و در این صورت شهرستانهای کوچک ضرر خواهند کرد.

استانی شدن انتخابات مجلس به ضرر شهرستانهای کوچک است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محمد رجایی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طراحان استانی شدن انتخابات که از مجلس پنجم مطرح بوده مدعی هستند با اجرای این طرح سطح توانمندی نمایندگان ارتقاء می باید و افرادی که از لحاظ سابقه اجرایی و مدارج علمی برتر بوده و در سطح ملی و استانی شناخته شده اند به عنوان نماینده انتخاب خواهند شد.

وی دیگر دلیل طراحان استانی شدن انتخابات را تفکرات منطقه ای ذکر و بیان کرد: کسانی که از این طرح دفاع می کنند اعتقاد دارند هم اینک به قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون که از وظایف مهم مجلس است توجه نمی شود اما با استانی شدن انتخابات نمایندگان ملی تر فکر خواهند نمود.

این نماینده مجلس کاهش مشارکت مردم و عدم دسترسی مردم به حاکمیت را از ایرادات شورای نگهبان به طرح استانی شدن انتخابات در مجالس گذشته عنوان و بیان کرد: در مجلس نهم طرح بگونه ای اصلاح شد که مشکلات کمتر شود، در اصلاحات جدید به نوعی انتخابات به شکل ترکیبی استانی و شهرستانی طراحی شده است

وی ادامه داد: در این طرح هر حوزه انتخابیه که طبق قانون تعداد نمایندگان آن مشخص شده همان تعداد نماینده را دارد فقط نامزدهای هر شهرستان در معرض آرای مردم استان قرار می گیرند و فردی که بخواهد نماینده شهرستان شود ضمن بومی بودن در آن شهرستان باید از بین نامزدهای شهرستان در سطح استان بالاترین آرا را داشته باشد و حداقل 15 درصد آرای آن شهرستان را نیز کسب نماید.

رجایی گفت: نگرانم که با اجرای طرح استانی شدن انتخابات، شهرستانهای کوچک ضرر نمایند لذا در صحن علنی مجلس به عنوان مخالف ثبت نام کردم اما اسم من در قرعه کشی بیرون نیامد.

وی طرح مطرح شده در مجلس نهم را به رغم برطرف شدن برخی مشکلات طرح قبلی دارای مشکل ذکر و بیان کرد: بخاطر اینکه هر نماینده تنها نیاز به 15 درصد آرای حوزه انتخابیه خود دارد و مابقی آرای را از شهرهای دیگر اخذ می کند، شهرستانهای کوچک ضرر خواهند کرد.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: علت ضرر شهرستانهای کوچک این است که شاید نماینده تعهد لازم را نسبت به حوزه انتخابیه خود نداشته باشد چون با رای حداقل 15 درصدی حوزه انتخابیه خود نماینده شده لذا نسبت به موضوعات شهرستان بی اهمیت می شود.

وی گفت: اگر میزان و درصد رای شهرستان بیشتر شود این مشکل تا حدودی برطرف خواهد شد.

رجایی عدم احساس مردم نسبت به داشتن نماینده مستقل را یکی دیگر از مشکلات این طرح برشمرد و افزود: در این طرح اگر نامزدی 85 درصد آرای حوزه انتخابیه را کسب کند اما بالاترین آرای استانی را نداشته باشد به عنوان نماینده آن شهرستان انتخاب نمی شود در حالی که این فرد مورد انتخاب مردم شهرستان بوده و نماینده انتخاب شده در میان عامه مردم مقبولیت نخواهد داشت.

وی در پاسخ به افرادی که اعتقاد دارند در صورت استانی شدن انتخابات انرژی نمایندگان صرف همه شهرستانها خواهد شد نیز گفت: این موضوع کلیت ندارد چون ممکن است در دو شهرستان دو پروژه مشابه وجود داشته باشد و در این شرایط نمایندگان دو دسته می شوند و همیشه این اتفاق نظر وجود ندارد که همه نمایندگان به یک سمت و سو حرکت نمایند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.