بازی بازار بورس با شاخصها و اعتماد مردم/دستهای پشت پرده درافزایش وکاهش شاخصها/ تسلط پولهای هوشمند بر 80درصد بازار سرمایه

قدس انلاین – سعید کوشافر: درست اولین روزکاری بورس پس از تعطیلات نوروز افزایش شاخصها بصورت انفجاری باعث شد تا تمام نگاهها را به سمت خود جلب کند. این درحالی بود که مردم منتظر بودند تا تاثیرات صدور بیانیه سیاسی لوزان را دراقتصاد کشور مشاهده کنندو روند افزایش شاخصها را یکی از نتایج توافق تصور کردند.

هرچند این روند افزایش طی روزهای بعد نیز با شدت وحدت کمتری ادامه یافت اما درهمان بحبوحه افزایشی شاخصها ،کارشناسان بر دوری از رفتارهای هیجانی تاکید کردندو این رفتار بورس راهم درهمین راستا ارزیابی کردند.

درعین حال هرچه از روزهای اولیه و داغ بورس دورتر میشدیم ؛شاخصها به سمت واقعیت بیشتر سوق یافتندو کاهشهای روزانه جای افزایشهای انفجاری را پر کرد تا حدی که انگار نه انگار اتفاقی در بورس رخ داده و بازهم نیازمند مساعدتهای دولت شد.

اما اخیرا کاهش نرخ سود بانکی کورسوی امیدی برای بازار سرمایه روشن کرد تا همچنان بتوان امیدوار بود که سرمایه های مردمی راهی این بخش از اقتصاد کشور شود.

***اعتبار دیپلماسی برای بورس

همزمان با آغاز سال نو موجی از گمانه زنی های مختلف برای دورنمای بازار سرمایه شکل گرفت که اغلب آنها از افق روشن آینده سخن می گفتند.

پس از تفاهم لوزان اعتماد دوباره ای برای سرمایه گذاران و صاحبان پولهای پارک شده در آستانه ورودی بازار سهام شکل گرفت که به اعتبار دیپلماسی دولت تدبیر و امید برای توافق هسته ای با غرب و به دنبال آن کنار زدن سایه تحریم ها از بالای سر اقتصاد کشور شکل گرفته بود.

این اعتماد اما پس از آنکه می رفت تا به سرازیر شدن موج بزرگی از نقدینگی هیجان زده سرمایه گذاران خوشحال تبدیل شود به یکباره با فروکش کردن عطش خریداران سهام به عقب گرد جریان نقدینگی با عرضه های بی مهابا و یکباره برخی حقوقی ها و صندوق های بازنشستگی پس از گذشت 10 روز به یاد ماندنی در بورس منجر شد.

در این میان، ظاهر شدن متولیان بازار سرمایه در مقابل رسانه های دیداری و شنیداری و اعلام کورد شکنی های نماگرهای این بازار در مواجهه با نقدینگی سرازیر شده و همچنین وعده عرضه های اولیه دهها شرکت برای پاسخگویی به عطش خریداران سهام در تغییر جهت صعودی بازار به سمت خنثی بی تاثیر نبود. حالا بازار سهام تمام نگاه خود را به اخبار و شنیده های پیرامون بازار سهام دوخته تا با نزدیک شدن به موعد توافق جامع هسته ای در تیر ماه امسال یک بار دیگر بارقه امید تازه ای برای رشد ارزش بازار سهام بیابد.

یک کارشناس بازارسرمایه ، شرایط کنونی بورس را شرایطی جذاب برای سرمایه گذاران میان مدت و بلندمدت می داند و می گوید: در حال حاضر شرایط معاملات سهام در بورس تهران از آن چیزی که هست، بهتر نخواهد شد؛ مگر معامله بر روی یکسری تک سهم‌ها و یا شرکت هایی که به نسبت سود آوری خود با افزایش نسبت قیمت بر درآمدی خود روبرو نبوده اند.

سید علی اکبر عوره ای با بیان اینکه هنوز بسیاری از سهم های ارزنده و صنایع پر پتانسیل بورس از سوی معامله گران شناسایی نشده است، عنوان کرد: هم اکنون در بازار سهام می توان این اطمینان را داشت که سرمایه گذار از افتادن در سیاه چاله های تخریب نقدینگی مصون مانده و به عبارتی حداقل از تله های انفجاری دراین بازار خبری نیست.

وی در برابر این پرسش که واکنش متولیان بازار سرمایه در مواجهه با هیجان سرازیر شده به بورس پس از تفاهم هسته ای تا چه حد در صعود یا نزول ارزش معاملات این بازار موثر بود؟ پاسخ داد: اقدام متولی بازار سرمایه در اعلام عرضه های اولیه 20 شرکت جدید در رسانه ها در حالی صورت گفت که نگرانی از بابت رشد تصاعدی ارزش بازار سهام بدون اتکا به حجم مناسب معاملات به افزایش نگرانی ها از بابت پدیدار شدن حباب قیمتی در تالار شیشه ای دامن زد. از این رو، اقدام سازمان بورس در اعلام عرضه های اولیه سهام بسیار پسندیده بود، چرا که برای افزایش عمق معاملات بازار سهام نیاز به حرکت نوسانی قیمت ها در مداری صعودی است نه اینکه به طور ممتد و یکباره و یا بدون گردش نقدینگی در میان صنایع مختلف بورسی انتظار رشد واقعی نماگرهای این بازار را داشت.

به باور وی، با وجود اقدام خوب سازمان بورس اما عرضه های اولیه سهام تا این لحظه تنها بر مبنای سودجویی ناشر اوراق و به بهانه برخورداری از معافیت مالیاتی در روزهای رونق و هیجانی بورس روی میز فروش قرار گرفت که در بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار سهام نقش اصلی داشت.

عوره ای با بیان اینکه انتظار می رفت کام سهامداران در سال 94 و پس از تحمل بیش از یکسال رکود فزاینده با عرضه های اولیه پویا و پر بازده شیرین شود اما در کمال تعجب عرضه سهام به گونه ای صورت گرفت که مردم را نسبت به تکرار تجربه تلخ سال گذشته دچار نگرانی کرد، تصریح کرد: بهتر بود متولیان بازار سرمایه با بررسی کشش عرضه و تقاضای واقعی بازار سهام در اعتماد دوباره برای حضور در بازار سرمایه، در گام نخست عرضه سهام شرکت های سودآور و برخوردار از دورنمای روشن و قابل اتکا را بر روی میز فروش بورس می گذاشتند و در ادامه با رشد تدریجی و تقویت اعتماد سرمایه گذاران به آرامی سایر عرضه های اولیه حتی شرکت های کوچک بدون چشم انداز رو نیز به بازار عرضه می کردند.

وی از نوع رفتار حقوقی ها در حمایت از بازار سهام نیز سخن گفت و افزود: وقتی به اصطلاح نماد معاملاتی شرکت‌ها با پدیده صف نشینی‌های میلیونی سفارش‌های خرید مواجه است به این معنی است که خریدار خواهان سهام است. در آنسوی معامله، وقتی عرضه کننده سهام با تقاضای پرحجم مواجه می شود، طبیعی خواهد بود که سهام خود را به خریداران بفروشد، این موضوع از منظر کشش عرضه و تقاضای بازار سهام هیچ ارتباطی به حقوقی ها نداشته و ندارد. در حال حاضر شرکت‌های حقوقی و صندوق‌های بازنشستگی با کمبود نقدینگی و مشکلات مالی عدیده ای مواجه هستند و وقتی با تقاضای دارایی های مالی خود در بازار سهام روبرو می شوند علاقه مند به فروش آنها هستند.

به گفته وی، نوسان قیمت اگر چه دلخواه سرمایه گذار است اما اینکه انتظار داشت در صورت کسب بازدهی 100 درصدی یک دارایی مالی هیچ سهامداری برای فروش آن یافت نشود امری غیر منطقی است.

***مراقب "پول‌های هوشمند" باشیم

وی افزود: پس از بیانات مقام معظم رهبری در تدوین دوباره نقشه راه مذاکرات هسته ای با غرب ، امید بسیاری مبنی بر حل مساله هسته ای کشور با زبان دیپلماسی حاصل شد، با این همه هنوز تا موعد توافق جامع در اواسط تیرماه امسال راه بسیاری مانده و معلوم نیست چه سنگ‌هایی بر سر این مسیر ایجاد خواهد شد.

عوره ای، چشم انداز روشن بازار سرمایه ایران پس از توافق جامع هسته ای و برچیده شدن تحریم ها را یادآور شد و گفت: در حال حاضر "پول‌های هوشمند" به 80 درصد بازار سهام سرازیر شده که به محص احساس خطر و ترس از آینده پا به فرار خواهد گذاشت. این خروج در مواجهه با ترس و تردید موجود در بازار سهام بسیار وحشتناک تر از گذشته خواهد بود.

در حال حاضر معامله در بازار سهام براساس تخصیص اعتباری نقدینگی مساوی خواهد بود با مرگ قطعی سرمایه، این در حالی است که سهام شرکت‌های برخوردار از نسبت قیمت بر درآمدی اندک برای خریداران بسیارارزنده است، البته به شرط آنکه بادهی آنها از سود بانکی 22 درصدی بالاتر باشد.

وی یادآور شد: در بازار سهام برخی گروه‌ها همچنان در انتظار خروج اقتصاد از رکود درجا خواهند زد؛ از جمله سهام گروه سیمانی که این روزها با سر ریز انبارها از سیمان مازاد مواجه شده اند. جالب آنکه برخی شرکت‌های سیمانی حاضرند محصول تولیدی خود را 20 درصد پایین تر از قیمت بازار تحویل مشتری دهند.

همزمان با دیدگاه اورعی ، کارشناس دیگر بازار سرمایه ایران معتقد است: هر چند موضوع عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید به تازگی منتفی شد اما ریشه یابی رفتار متولیان بازار سرمایه پس از مواجهه با موج ورود نقدینگی های جدید نشان داد که مدیران این نهاد ناخواسته با برخی اظهارات و اقدام‌ها به سرکوب اعتماد شکل گرفته در بازار سهام شتافتند. خودزنی متولیان بازار سرمایه در حالی صورت گرفت که آنها تصور می کردند روند رشد مداوم قیمت سهام و ارزش معاملات این بازار قرار است طی 10 یا 20 روز آینده پس از تفاهم لوزان نیز ادامه داشته باشد. از این رو، با هیجان زدگی یکباره در رسانه ها ظاهر شدند و از عرضه های سهام خبر دادند.

سید محمد سادات با بیان اینکه افتادن بورس در سرازیری قیمت‌ها ناشی از انفعال برخی متولیان بازار سرمایه بود که نتوانست با ابزارهای موجود روند نقدینگی به گردش درآمده در بازار سهام را مدیریت کند و در نهایت ناخواسته سرکوب تقاضا را فراهم آورد. در حالی که بازار سرمایه همواره با فراز و فرودهای قیمتی مواجه می شود اما این امر برای متولیان این بازار به رفتارهای غیر منتظره منتهی می شود در این اوضاع بهتیرین رویکرد جایگزینی مدیریت اقتضایی بجای مدیریت انفعالی است. به عبارتی بهتر، در شرایط هیجانی متولی بازار سهام می بایست با استفاده از ابزارها و دیدگاه‌های موجود برای تقویت و یا تعدیل روند حرکتی بازار سهام از درایت و تیز بینی و هوشمندی وافری بهره گیرد، این در حالی است که در مدیریت انفعالی به یکباره مدیر می خواهد در مقابل همه روند ها و جهش ها بایستد.

این کارشناس بازار سرمایه از فرصت سوزی متولی بازار در جلب اعتماد دوباره صاحبان نقدینگی برای حضور در بورس سخن گفت و افزود: برای جبران این رخداد هنوز هم دیر نشده و متولی بازار سرمایه می تواند با تعریف شرایط موجود از آنچه که برای سرکوب بازار بهره گرفتند برای تقویت آن استفاده کنند؛ کما اینکه پس از رشد 15 درصدی بازار تا کنون چیزی در حدود 4 یا 5 درصد ارزش معاملات سهام افت داشته است، بنابراین متولی بازار سرمایه می تواند با اتکا به عرضه های اولیه جذاب سهام و مدیریت قیمت ها دوباره اعتماد سرکوب شده بازار را فعال کنند.

به باور سادات، صندوق‌های بازار گردان وابسته به سازمان بورس که با هدف حمایت از بازار سهام و جمع آوری صف‌های فروش و یا رقیق سازی معاملات بوجود آمده اند با فاصله گرفتن از مامویت اولیه خود به ابزاری برای واسطه گری و شناسایی سود در سبد دارایی ها تبدیل شده اند. این صندوق‌ها در حال تبدیل شدن به اهرم‌های تخریب برای سهم‌های پیشرو بازار و عدم رشد منطقی قیمت سهام هستند به طوری‌که خواسته یا ناخواسته ضمن تحریک حقوقی‌ها برای عرضه های کورکورانه در نماد معاملاتی شرکت‌های پیشرو از تداوم صعود قیمت سهام جلوگیری می کنند.

وی افزود : چنانچه دخالت دولت در بخش‌های صنعتی و کشاورزی یا حتی خدماتی توجیه پذیر باشد اما در بازار سرمایه این دخالت مذموم خواهد بود؛ هر چند در مواقعی که افت بازار سهام به دلایل غیر منطقی در حال از دست دادن ارزش خود است می تواند با درایت از تداوم آن جلوگیری کند اما در مواقعی که نقدینگی به بازار پس از مدت‌ها رکود به بورس سرازیر شده و یا برای جلوگیری از رشد ممتد شاخص بورس به سرکوب عرضه و تقاضای واقعی و ضعیف به عرضه های بی مهابا روی اورد نتیجه ای جز تخریب و خفگی نقدینگی در بورس ندارد.

سادات از دورنمای مذاکرات هسته ای و تاثیر آن بر بازار سرمایه نیز سخن گفت و افزود: بیانات مقام معظم رهبری در حوزه های کلان مدیریتی هموراه با هدف ایجاد توازن در همه بخش‌ها صورت می گیرد. گاهی نسبت به اهداف پیدا و پنهان آمریکایی‌ها و غربی‌ها هشدار می دهند و در جایی دیگر وجه مثبت مذاکرات را نیز بیان می‌کنند.

به هر ترتیب در دور آخر مذاکرات هسته ای باید انتظار داشت که با شرایط سخت و حساسی نسبت به دوره های قبلی به پیشواز توافق جامع هسته ای خواهیم رفت. از این رو، باید منتظر سخت‌گیری‌های وسیع تر و شدیدتری از سوی غربی ها بود. حتی امکان طولانی شدن مذاکرات برای یک تا دو هفته پس از موعد 11 تیرماه نیز وجود دارد اما در مجموع روند به گونه ای پیش خواهد رفت که توافق جامع هسته ای حاصل شود؛ مگر اینکه اتفاقات خارج از اراده مذاکره کنندگان همچون تشدد در خاورمیانه یا تنش در روابط آمریکایی ها بوجود آید که بسیار بعید به نظر می رسد.

***دخالت در بورس

در این راستا رئیس کمیسیون اصل نود مجلس درباره نوسانات شدید در بازار بورس گفت: در خصوص نوسانات و وضعیت کنونی بازار بورس و پرونده ای که در این رابطه در کمیسیون اصل نودم مجلس وجود دارد، مقرر شده که فطانت رئیس سازمان بورس برای ارائه توضیحات به مجلس بیآید.

محمد علی پورمختار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خانه ملت، درباره نوسانات بورس کشور گفت: به لحاظ اقتصادی باید بازار بورس از شفاف ترین بازار های کشور باشد تا بتواند نقدینگی ها لازم را از بازارهای کاذب جمع آوری کند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت همواره دخالت هایی در بورس کشور وجود داشته بنابراین کنترل شرکت های فعال در بورس و کسانی که در ایجاد جو روانی در بورس نقش دارند در ایجاد شفافیت در بازار نقش مهمی خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه در برخی موارد بعضی از شرکت ها صف خرید در بورس را افزایش می دهند، تصریح کرد: وظیفه سازمان بورس نظارت و رصد تمامی اتفاقات بورس در کشور است و باید در این زمینه عملکرد قوی داشته باشد.

پورمختار افزود: در زمینه نوسانات بازار بورس کشور پرونده ایی از سال گذشته در کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در این زمینه بررسی ها با حضور رئیس پیشین سازمان بورس در کمیسیون اصل نود مجلس صورت گرفته و بررسی ها ادامه دارد.

وی در این زمینه ادامه داد: مسائل مربوط به پرونده بورس  تخصصی است بنابراین کمیسیون اصل نودم مجلس به بررسی ها بیشتری در این زمینه نیاز دارد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: در خصوص نوسانات و وضعیت کنونی بازار بورس و پرونده ای که در این رابطه در کمیسیون اصل نودم مجلس وجود دارد، مقرر شده که فطانت رئیس سازمان بورس برای ارائه توضیحات به مجلس بیآید.

*** انتقاد از دخالت های نابجا در بورس

دراین حال یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نوسانات بازار بورس گفت: نوع مدیریت در بورس کشور از لحاظ ساختاری مشکل داشته و دخالت های بی جایی در بورس کشور انجام می شود که این موضوع صحیح نیست و به عدم ثبات در بورس کشور منجر شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی  در گفت و گو با خانه ملت درباره وضعیت بازار بورس کشور گفت: بازار سرمایه کشور تحت تاثیر عوامل اقتصادی  و بعضا غیراقتصادی بوده، اما یکی از لازمه های رونق واقعی بورس کشور تقویت بخش تولید است.

نماینده مردم شاهین شهر،میمه و برخوار درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت؛نوع مدیریت در بورس کشور از لحاظ ساختاری مشکل دارد.

این نماینده مردم درمجلس نهم افزود:درحال حاضر دخالت های بی جایی در بورس کشور انجام می شود که این موضوع صحیح نیست و به عدم ثبات در بورس کشور منجر شده است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: باید بورس کشور به نحوی تقویت شود تا این بازار از ثبات برخوردار شده و نتیجه آن رونق تولید و اشتغال زایی باشد.

وی ادامه داد: بخشی از نوسانات بورس کشور تحت تاثیر عوامل غیراقتصادی بوده ،به صورتی که حتی مصاحبه ها نیز می توانند بازار بورس را تحت تاثیر قرار دهند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: سازمان بورس باید به نحوی فعالیت کند که زمینه جذب نقدینگی ها به این بازار فراهم شود؛به عبارتی با انجام این مهم از رونق بازار دلالی جلوگیری می شود.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس یادآورشد:از لازمه های تقویت بورس ،رونق بخش تولید است که برای انجام این مهم باید موانع و مشکلات تولیدکنندگان رفع شود.

*** سم مهلک سود بانکی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:بهره سپرده بانکی برای اقتصاد کشور سمی است که هر چه ضریب و نرخ آن بالاتر برود اثر منفی اش بیشتر می شود.

عباسعلی طوسیان افزود: در برخی از کشورها مثل ژاپن وقتی مردم در بانکها پول خود را سپرده گذاری می کنند از آنها به خاطر نگهداری از این پول مبلغی نیز دریافت می کنند که البته رقمها جزئی و مثلا یک در هزار است.

وی گفت: این کار به این علت است که پیش فرض سیستم اقتصادی این کشورها این است که مردم باید پول را سرمایه گذاری وخرج کنند و آن را راکد نگه ندارند.

او افزود: در این کشورها به افراد گفته می شود اگر جایی یا فکری برای سرمایه گذاری ندارند بروند در کشور بچرخند و از دوران بازنشستگی شان لذت ببرند چون خود حرکت کردن و چرخیدن در داخل کشور و پول خرج کردن موجب رونق اقتصادی و گردشگری داخلی می شود.

وی گفت:در کشور ما مدیران موسسات مالی و اعتباری و حتی بانکها خیلی در بحث های اقتصادی و سرمایه گذاری زرنگ نیستند و همه در مسکن، ملک و املاک و مستغلات و امور تجاری فعالیت کرده اند و حالا پولهایشان گیر کرده است.

او افزود: نرخ بهره و تسهیلات حتما باید کاهش یابد البته این کار دستوری جواب نمی دهد اما در شرایطی که موسسات مالی هر کدام هر گونه که دوست دارند نرخ سود و بهره می دهند بد نیست چنین کاری انجام شود ولی در کل، هیچ چیزی در اقتصاد به طور دستوری جواب دلخواه و مورد نظر را نمی دهد.

مدیر سابق بورس اوراق بهادار خراسان گفت: پول، زرنگ است و می داند کجا سرمایه گذاری شود لذا اگر مشکلات ناشی از تحریمها رفع شود و توافق نهایی هسته ای صورت گیرد پیش بینی می شود بخشی از پول خارجی مستقیما وارد کشور و سرمایه گذاری گردد.

طوسیان افزود: بطور مثال پیش بینی می شود در خارج از کشور سرمایه داران با نرخهای بهره چهار درصد وام بگیرند و با نرخ 15 تا 20 درصد در ایران سرمایه گذاری کنند و دو برابر بهره ای که داده اند از پول خود سود بگیرند.

درهمین حال یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه گفت : سرمایه گذاران حقیقی در انتظار تصمیم های جسورانه دولت هستند.

مهدی طحانی با بیان اینکه دولت در زمینه هسته ای موفقیت های خوبی به دست آورده است ، گفت : تصمیم های جسورانه دولت در حرکتهای اقتصادی کشور می تواند انتظارات بازار سرمایه را برآورده کند.

وی تصریح کرد : طراوت در کسب و کار کشور به صورت عمده وجود ندارد و بازار سرمایه نیز در حال انتظار یا رکود قرار دارد و بازار کاملا تابع شرایط اقتصاد کل کشور است.

طحانی افزود : دولت می تواند با تصمیم های جسورانه خود در زمینه های مختلف اقتصادی خلق پول و بازار سرمایه را از رکود خلاص کند مانند تصمیم هایی که دولتهای امریکایی و اروپایی گرفتند تا خود را از کسب و کارهای بی رونق نجات دادند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت : بازار سرمایه و در سطح کلان تر اقتصاد کل کشور برای سرمایه گذارانی که دید بلندمدت دارند بسیار ارزنده است .

***توصیه یک فعال بازار سرمایه

یک فعال بازار سرمایه روند فعلی بورس را طبیعی دانست و از سهامداران خواست تا از فروش سهام خود خودداری کنند.

فردین آقابزرگی- مدیرعامل کارگزاری بانک آینده ، علت ریزش بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر شرایط فعلی بازار سرمایه طبیعی بوده و نوسان جزء اجتناب‌ناپذیر بورس است، زیرا از ابتدای سال تاکنون بازار سرمایه طی 10 روز کاری بازدهی 13 درصدی را نصیب سهامداران کرده که این میزان در مقایسه با زیان 20 درصدی بورس در سال گذشته بسیار مطلوب است.

وی افزود: اگر انتظار داشته باشیم که بورس تهران با شیب تندی به مسیر خود ادامه دهد، به جایی می‌رسیم که نگرانی در بازار ایجاد می‌شود، بنابراین با رعایت موازین و اصولی که در فضای بورس تجربه شده است، اگر روزانه با افزایش 2000 واحدی شاخص بورس مواجه هستیم طبیعی است که روزانه با کاهش 500 واحدی نیز مواجه شویم.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی جای نگرانی در بورس وجود ندارد،تصریح کرد:در حال حاضر بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شود و جای نگرانی در بازار وجود ندارد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با بیان این‌که حرکت بورس باید با شیب ملایم همراه باشد، خاطر‌نشان کرد: قضاوت برخی فعالان بازار سرمایه مبنی بر اینکه با توافق اولیه هسته‌ای، شرایط بهبود می‌یابد، خوش‌بینانه‌ است به‌طوری که به گفته ی وزیر اقتصاد حتی با لغو کامل تحریم‌ها نیز نباید انتظار داشت که مشکلات اقتصادی کشور به سرعت برطرف شود.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: چشم‌انداز رسیدن به توافق نهایی و رفع تحریم‌ها در فضای بورس تاثیر‌گذار است ولی سرعت شکل‌گیری شیب مثبت بورس، هرازگاهی به اصلاح نیاز دارد بنابراین رفتارهای بسیار هیجانی سهامداران در روزهای اولیه سال، در حال اصلاح شدن است.

آقابزرگی اضافه کرد:بعد از مشخص شدن موازین کشور در پرونده هسته ای، لازم است فعالان بازار سرمایه با تعمق بیشتر به فعل و انفعالات وزن دهند و نباید انتظار داشته باشند که بورس تهران در کوتاه مدت از رکود خارج می شود.

این کارگزار بورس با بیان این‌که وضعیت فعلی بورس بهبود پیدا می کند، تاکید کرد: مطمئنا روند مثبت به بورس تهران بر می گردد اما نه با شیب تند ابتدای سال. لذا سهامداران هیچ دغدغه و اصراری برای فروش سهام خود نداشته باشند.

آقابزرگی به عرضه‌های اولیه اشاره کرد و گفت: افزایش عرضه‌های اولیه در ابتدای سال واکنش مثبت و رسمی سازمان بورس به افزایش تقاضا در بازار سرمایه بود به‌طوری که تاکنون سابقه نداشته است که در روزهای ابتدایی سال با این سرعت سهام شرکت‌ها عرضه شود.

وی تصریح کرد: بنابراین این تصمیم نشان می‌دهد که سازمان بورس قصد دارد عرضه و تقاضای موجود در بازار را کنترل کرده و از جو هیجانی بورس جلوگیری کند این در حالی است که برخی از سهامداران از عرضه‌های اولیه ناراضی بودند اما سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر تصمیم گرفته است که به تقاضای موجود در بازار پاسخ دهد که این تصمیم بسیار مناسبی در وضعیت بورس بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
    0 0
    به نظرمن بخشهایی ازگزارش قابل نقده وناپخته وقتی خوداقای وزیراقتصاددرشاخص 76هزاراذرگذشته قیمت سهام راکف می داندوبعدازتمدیدمذاکرات سهامداران رادعوت به پرهیزازفروش وحفط سهام می کند وبعدازاین هم شاخص 11هزارافت کرده وبعدازتراژدی پالایشیهاافتش به چهارده هزارمی رسدچطورباچهارروزمثبت نیم بتدقبل ازسیزده فروردین ودوروزمثبت جدی بعدازاعلام تفاهم لوزان ترس ازحبابه جالبه باهمون دوماهه اول منفی دی وبهمن 92خیلی هاگفتندکه حباب بازارخالی شده اما14ماه منفی دیگه روهم گذراندیم وباتدبیرجدیدماه هجدهم هم به اون اضافه شد بالاخره قرارهست زیان سهامی که تا70درصدافت کردندجبران بشه سهمی که برای دیدن سقف 18ماه پیش نیازبه 200درصدرشدداره اگه دخالتی که فرمودندنبودتازه با10روزرشدتنهادرصدی ازضررجبران می شد پس قدری متانت وسعه صدرلازمه البته اعتقادمن اینه تصمیمات دولت ومجلس دربهره مالکانه ونرخ خوراک بسیارمخربترازکنترل بورس بود