معاون میراث فرهنگی کشور گفت:متهم بودیم به اینکه چرا اجازه نمی دهیم سد سیوند را بسازند ولی عزم ملی و بیان اهمیت پاسارگاد به مسئولان ساخت آن، باعث شد تا بالاخره تاج سد و سطح آبگیری آن کم شود.

نظر معاون میراث فرهنگی درباره سد سیوند/گلایه ساکنان شهرک اکباتان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، کارگاه آموزشی و برنامه ریزی برای مدیریت پایگاههای میراث جهانی در ایران پیش از ظهر روز پنجم اردیبهشت ماه با حضور تمامی مدیران پایگاههای میراث جهانی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مدیر دفتر منطقه ای یونسکو و نمایندگانی از سفارت لهستان در کاخ گلستان آغاز به کار کرد.

این کارگاه تا روز سیزدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد. طی این مدت کارگاههایی با موضوع شناخت و تعاریف امکان و پایگاههای میراث، اصول حفاظت و مدیریت، برنامه ریزی، سیاست ها و مدیریت راهبردی، تصمیم گیری و مشارکت، فرآیند پایش و ارزشیابی برگزار می شود و بازدید مطالعاتی نیز از مجموعه کاخ گلستان و محور فرهنگی تاریخی کاشان، باغ فین و تپه سیلک انجام خواهد گرفت.

در این برنامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور درباره هر یک از پایگاههای میراث جهانی مطالبی را بیان کرد و تاکیدش بر این نکته بود که باید مدیران پایگاههای میراث جهانی اهمیت و دلیل تشکیل هر یک از این پایگاهها را بدانند و مهم بودن این پایگاهها را برای مدیران استانی تشریح کنند.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ما در ایران ۱۷ اثر جهانی داریم که برخی از آنها به صورت زنجیره وار ثبت شده است مانند ۹ باغ ایرانی و کلیساها.

ارتباط تپه های باستانی عراق و ایران

وی همچنین گفت: سلیمان تپه، تپه ای در عراق است که شواهد باستانی در آن نشان می دهد با تپه های محدوده ایران ارتباط دارد. مطالعات روی این موضوع نشان می دهد ایران ما چه تنوعی دارد. این مهم است که بدانیم کجاییم و چشم انداز بلندی درباره محوطه های تاریخی داشته باشیم. هر یک از مناطق تاریخی باید به صورت کامل ارزیابی شود و فقط بحث تاریخ آن مهم نیست.

طالبیان گفت: روند ثبت حریم آثار تاریخی از سال ۱۳۱۰ تا ۱۳۹۲ نشان می دهد که مدتی با تخریب آثار مواجه بودیم و به این نتیجه رسیدیم که تا شماره ثبت نداشته باشی نمی توان نسبت به پیامدهای پیش آمده اعتراض کرد. اکنون از ۳۲ هزار اثر ثبتی حدود ۲ هزار اثر تعیین حریم شده اند. گرچه این روزها سرعت ثبت حریم زیادتر شده است.

وی درباره ثبت جهانی آثار تاریخی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته ثبت یک میراث فرهنگی خیلی سخت نبود و یونسکو با دو برگه پرونده یک اثر را در فهرست جهانی ثبت می کرد اما اکنون می خواهند تا میراث فرهنگی پیشنهاد داده شده برای ثبت استاندارد سازی شده باشند و محتوای پرونده های ثبتی نشان بدهد که این اثر تاریخی چگونه حفاظت و مدیریت می شود. حتی آن زمان سالی ۲ اثر تاریخی در فهرست جهانی ثبت می شد ولی الان محدودیت هایی وجود دارد.

طالبیان گفت: الان بحث ما رقابت است. اکنون در لیست موقت یونسکو بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی ثبت شده است و امیدواریم در شورای یونسکو مورد موافقت قرار بگیرند.

ساکنان شهرک اکباتان از چه گلایه دارند؟

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: اکنون برخی از شهرها به دلیل اینکه اهمیت آن را نمی دانند آنقدر تغییر و تحول داشته که به شهر دیگری تبدیل شده است ولی شهری مانند اصفهان هنوز ساختار کلی خود را حفظ کرده و شهری مانند مشهد باید ارزش هایش را حفظ کند.

وی افزود: برخی از شهرها حکومتی هستند، برخی تجاری و یا سر راه تجارت قرار گرفته اند. در شهر تهران توسعه شهر همیشه در جهت شمالی جنوبی بوده است. همیشه در تهران موضوع باد غالب در ساخت و سازها مهم بوده و هست. درباره منطقه و شهرک اکباتان بحث بر سر این بود که مردم می گفتند مجموعه های تجاری ایجاد شده در بین ساختمان های شهرک اکباتان جلوی بادی که همیشه از غرب می آمد را گرفته است. وقتی شهر را از جهت شرقی غربی گسترش می دهیم تمام قنات ها، چشمه ها، ساختارهای گیاهی و ... از بین می رود. مهم است که بدانیم شهر و مجموعه در چه وضعیتی قرار گرفته اند و بدانیم که الگوی شهرسازی چگونه است. نزدیک کاخ گلستان، بنای تاریخی سرای دلگشا را تخریب کردند و می خواستند یک ساختمان تجاری با ارتفاع ۳۵ متر بسازند ولی زمانی که عزم ملی برای جلوگیری از این کار به وجود آمد ارتفاع این ساختمان به ۱۲ متر کاهش دادند.

طالبیان همچنین به نحوه مدیریت در مجموعه جهانی پارسه و پاسارگاد اشاره کرد و گفت: حدود ۶۰۰ هکتار زمین اطراف پارسه به این مجموعه وابسته است. هنوز هم از حریم تخت جمشید به دلیل تفکر درست و همت و عزم ملی حفاظت می شود. در صورتی که این محدوده سر راه توسعه قرار گرفته است و همه دلشان می خواهد اطراف آن کشاورزی کنند و ویلا بسازند. برخی توسعه های صنعتی و کشاورزی اذیتمان می کند ولی نسبت به سایر سایت های جهانی وضعیت بهتری داریم. حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ مکان، محوطه و سایت تاریخی بین پاسارگاد و پارسه می شناسیم که باید روی آنها در قالب طرح مدیریتی کار کرد. در سال ۸۰ وقتی که هنوز پایگاه جهانی تخت جمشید شکل نگرفته بود محدوده بین تخت جمشید و پاسارگاد را طی کردیم، تازه آن وقت بود که متوجه شدیم سد سیوند در حال ساخت است. ما متهم بودیم به اینکه چرا اجازه نمی دهیم این سد ساخته شود. حفاری های مختلفی انجام شد و فراخوان بین المللی برای تخت جمشید و پاسارگاد دادیم. اهمیت این محدوده تاریخی را برای همه بیان کردیم و توانستیم به عوامل ساخت سدها اعلام کنیم که تاج سد سیوند و سطح آبگیری آن را پایین بیاورند. زمانی این کار انجام شدنی بود که به همه دست اندرکاران آن محدوده اهمیت این سایت جهانی را تفهیم کنیم.

سد سیوند را به جای بند هخامنشی ساختند

وی افزود: بند هخامنشی از بین رفت و سد سیوند جای آن را گرفت. ما اگر وجود این بند و اهمیت آن را می دانستیم جلوی این کار را می گرفتیم. اهمیت این محدوده روشن شد، اکنون سد سیوند به عنوان یکی از اقدامات خوب جلوه داده می شود و می توان از آن به عنوان نمونه جهانی و عزم ملی یاد کرد.

طالبیان گفت: مجموعه ای در شمال غرب تخت جمشید وجود دارد که ممکن است دروازه ایشتار باشد. این مجموعه قبل از تخت جمشید و با تکنولوژی عیلامی ساخته شده بود و نشان می دهد که کوروش از کجا برخاسته و چه الگوهای معماری شهرسازی داشته که بر اساس آن تخت جمشید را ساخته اند. اگر این موضوعات با یکدیگر پیوند داده شود برای مردم بسیار جذاب است.

۲۲ مرمت کار روی گنبد مسجد امام کار می کنند

وی گفت: در ایام عید روزی ۷۰ هزار نفر به تخت جمشید می آمدند و نیروهای ما با زحمت باید ورود گردشگران را کنترل می کردند، در حالیکه می توان با برنامه ریزی این جمعیت را به سمت معادن، روستاها، دروازه ایشتار و بقیه مجموعه ها کشاند. وقتی همه ارزش ها را برای مردم بیان نکنیم هر اتفاقی ممکن است بیفتد. خرمن های اطراف تخت جمشید آتش بگیرد و یا صنعت حضور پیدا کند.

معاون میراث فرهنگی درباره مسجد امام اصفهان نیز گفت: برخی اتفاقات بزرگ در حوزه میراث فرهنگی انجام می شود که متاسفانه بلد نیستیم آن را به مردم معرفی کنیم. روی کاشی های گنبد مسجد امام کار بزرگی در حال انجام است. ۲۲ استادکار یک سال است که قطعات کاشی های گنبد را مرمت می کنند، تا یک سال دیگر نیز این کار ادامه دارد. فرسایش کاشی های روی گنبد بسیار طبیعی است. مرحوم پیرنیا می گفت آیا می دانید کاشی های گنبد مسجد شیخ لطف الله چند بار عوض شده است. با یک نگاه فکر می کنیم در نهایت یک یا دو بار این تغییر صورت گرفته در حالی که مرحوم پیرنیا می گفت این کاشی ها ۳۰ بار عوض شده اند.

داربست های مرمتی باید ظاهر خوبی داشته باشند

طالبیان افزود: وجود داربست های مرمتی که بیش از ۵ یا ۱۰ سال از عمر آنها می گذرد اتفاق بدی نیست ولی باید ظاهر کار را خوب نشان داد.

وی درباره مجموعه جهانی گنبد سلطانیه در استان زنجان نیز گفت: در بحث ساخت و سازهای اطراف و حریم گنبد سلطانیه به این نتیجه رسیدیم که باید طرح تفصیلی ویژه ای برای مجموعه گنبد سلطانیه تعریف شود. امسال عزم کرده ایم که تعداد استادکاران را افزایش دهیم. برای در نظر گرفتن شرایط درازمدت کار آنها از نظر منابع و بودجه مشکلات در حال حل شدن است. مهم این است که اهمیت میراث فرهنگی را به دستگاهها بیان کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.