قدس انلاین – سعید کوشافر: طی سالهای گذشته خبرهای جالبی درباره واردات محصولات کشاورزی از کشورهای مختلف شنیده بودم ؛ از برنجهای الوده هندی وپاکستانی بگیر تا میوه های ناسالم و روغنهای عجیب وغریبی که به خورد مردم داده میشدو کره های گیاهی که از مواد شیمیایی ساخته شده بودو ... امثال این موارد را تنها بایک جستجوی ساده میتوان یافت اما مساله گوشتهای الوده از جمله پرونده هایی است که طی سالهای گذشته جنجالهای زیادی به پا کرد و احتمال میرفت پس از انهمه جنجال دیگر درباره واردات گوشت سختگیریهای بیشتری صورت گیرد تا اینکه همین چند روز گذشته شنیدیم مردم کشورمان سالهاست دارند گوشت بوفالوی هندی میخورندو صدای هیچ کس هم تا کنون درنیامده است .

اختلاف نظرسازمانهای مسوول درباره سلامت گوشت بوفالو /هیچ بعید نیست گوشت بوفالو سراز رستورانها و قصابی ها درنیاورد/ روی کدام سوسیس وکالباس نوشته تهیه شده از بوفالو

 

این همه درحالی است که ماجرای گوشت با سایر محصولات کشاورزی تاحدی فرق دارد ؛یعنی اینکه برنج وگندم چطور برداشت شود خیلی فرق ندارد، اینکه چگونه حمل شود و حتی دربرخی موارد اینکه چه نوع ابی به مثلا ذرت علوفه ای داده شود تفاوتی ندارد اما درمورد گوشت از خوراک دام تا ذبح وحمل ان باید دقت شود بویژه اگر قرار باشد خرید از کشوری باشد که مردمش مسلمان نیستند ویا اینکه دینشان تفاوتهای ماهوی زیادی با اسلام دارد.

اما برغم همه این تاکیدات بالاخره مشخص شده که سالهاست گوشت بوفالوهای هندی که دراین کشور به دلیل احترام مردمش به گاو خورده نمیشود وارد بازار کشورمان شده وبه سفره مردم راه یافته است ؛ این درحالی است که هیچ اطلاعاتی درباره خوراک این گاوها و نحوه ذبح انها در دسترس نیست .

*** بامجوز دولت وارد شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: گوشت بوفالو به مقدار خیلی ناچیز در حدود ۸۰۰ تن و فقط برای تولید فرآورده های گوشتی حرارت دیده در پایان سال گذشته پس از تایید بهداشتی این سازمان وارد شده است.

مهدی خلج با اشاره به اینکه گوشت بوفالو فقط برای مصارف کارخانجات تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود، اظهارداشت: تا پایان سال گذشته هیچ مجوزی برای واردات گوشت بوفالو صادر نشد، در پایان سال گذشته ستاد تنظیم بازار براساس ارزیابی‌ها و نیاز سنجی کشور برای واردات بسیار محدود گوشت بوفالو از هندوستان مجوز داد.

وی گفت:‌ سازمان دامپزشکی کشور پس از اعلام مجوز ستاد تنظیم بازار برای واردات گوشت بوفالو از هندوستان الزامات مورد نظر بهداشتی و سلامت و ارزیابی مخاطرات بهداشتی و سلامت دام را تنظیم و به این کشور ارسال کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در پی ارسال دستور العمل الزامات بهداشتی از سوی جمهوری اسلامی ایران، چندین جلسه کمیته علمی با حضور متخصصان کشورمان در هندوستان برگزار شد و مسئله بهداشت و سلامت این گوشتها با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

خلج در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر آلودگی بوفالوهای هندی اظهارداشت: برخی اعلام کرده بودند که هند با مخاطرات بهداشتی و سلامت دام روبروست و نباید واردات انجام شود اما باید بگویم که کشور هند از گروه کشورهایی است که در سایت سازمان جهانی بهداشت دام درگروه درجه یک و در ردیف استرالیا، نروژ و برزیل قرار دارد، بنابراین از این منظر یکی از بهترین کشورهاست.

وی تصریح کرد: گوشت بوفالوی هندی به لحاظ وجود انگل سارکو سیست نیز بررسی شده است. این انگل در دام‌های کشور خودمان نیز دیده می شد و براساس اظهار نظر تمام متخصصان بهداشت غذایی این انگل مخاطره ای برای انسان ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: این اظهارات غیر تخصصی است و به علت آشنا نبودن این افراد درباره بیماری هاست.

خلج تاکید کرد: ‌سازمان دامپزشکی سلامت و بهداشت گوشت بوفالوی هندی را با حساسیت بیشتری بررسی می کند و علاوه بر نظارت‌های دقیق، کارشناسان این سازمان نیز در هندوستان حضور دارند و با نظارت و تایید آنها مجوز بهداشتی صادر می شود.

وی گفت: گوشت بوفالو یا همان گاومیش در فرآوردهای گوشتی حرارت دیده مصرف می شود، ضمن اینکه واردات و مصرف گوشت بوفالو سابقه ای ۳۰ ساله دارد و تاکنون نیز با مجوز و نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است.

خلج اظهارداشت: گوشت بوفالو از بعد تغذیه ای کیفیت بالاتری در مقایسه با گوشت گاو دارد و حتی در داخل نیز پرورش داده می شود و در کشتارگاهها ذبح و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی در فروشگاه‌ها توزیع و عرضه می شود.

خلج اظهار کرد: برای واردات گوشت بوفالو از هند از مبادی ورودی کشور بر فرآیند مصرف آن نظارت می‌شود و در حال حاضر مجوز 850 تن واردات این گوشت صادر شده که ناظران دامپزشکی حاضر در این کشور نیز مکلف شده‌اند که به محض این‌که استاندارد‌های مشخص شده از سوی ایران تولید و صادرات گوشت به کشور از هند متوقف شود، این در حالی است که این اقدام برای اولین‌بار صورت می‌گیرد، چرا که در سال‌های گذشته هزاران تن از این گوشت با نظارت نه چندان مناسب به کشور وارد می‌شده است.

مهدی خلج اظهار کرد: از دهه 70 تاکنون گوشت منجمد گاومیش از هندوستان وارد می‌شود؛ به طوری که اگر به سال‌های گذشته نگاهی بیندازیم در سال 1391 معادل 22 هزار تن، در سال 1392 نیز 17.5 هزار تن و در سال گذشته 5000 تن گوشت بوفالو وارد شده است. طبق این آمارها مشاهده می‌شود طی سه - چهار سال اخیر میزان واردات گوشت بوفالو به شدت کاهشی بوده است.

خلج با اشاره به اینکه در سال جاری نیز واردات گوشت بوفالو از هندوستان را خواهیم داشت، گفت: یکی از دلایلی که باعث می‌شود تولید کنندگان فرآورده های گوشتی از گوشت بوفالو استفاده کنند این است که ماندگاری آب در گوشت گاومیش بیشتر از گوشت گاو است و این یک فاکتور مثبت برای تولید فرآورده‌های گوشتی است که حرارت می‌بینند.همچنین چربی گوشت گاومیش به مراتب کمتر از چربی گوشت گاو است و اسیدهای چرب غیر اشباع در گوشت گاومیش بیشتر است و اسیدهای چرب اشباع کمتری دارد. در واقع ریزمغذی ها در گوشت گاومیش بیشتر است.

***منتظر پاسخ دامپزشکی هستیم

این اظهارات درحالی است که رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب که نظارت بر فرآورده‌های خام گوشتی بر عهده این سازمان نیست، گفت: سازمان غذا و دارو در خصوص گوشت بوفالو سئوالاتی را در راستای سلامت گوشت‌ها از دامپزشکی مطرح کرده که در حال حاضر منتظر جواب آنها است.

رسول دیناروند درباره ورود گوشت‌های بوفالوی هندی به کشور اظهار کرد: لزوم گسترش سیاست‌های سلامت محور در جامعه تعامل دستگاه‌های مرتبط ، حتی غیر مرتبط با یکدیگر است. در این میان اگر مسئولان بخواهند فقط به مسئولیت‌های خود بپردازند و حداقل در حد یک شهروند از مسائل دیگر غافل شوند، جامعه توسعه نمی یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب که مسئولیت نظارت بر فرآورده‌های خام گوشتی بنابر شرح وظایف قانونی در اختیار سازمان غذا و دارو نیست، افزود: در واقع این سازمان در خصوص گوشت بوفالو پرسشی را از سازمان دامپزشکی را مطرح می کند که تنها برای رفع هر گونه ابهام درباره سلامتی آحاد جامعه است. ما فقط طرح مسأله کردیم و خودمان هم منتظر جواب از سوی نظام دامپزشکی هستیم.

به گفته دیناروند،مسئولیت ما فقط درباره سلامت مواد گوشتی و به طور کلی مواد غذایی است که بسته‌بندی و فرآوری شده باشند، در حقیقت نظارت ما از زمانی شروع می شود مواد, محصول یا فراورده وارد صنعت غذایی شود.

وی با بیان این مطلب که اگر مسئولان دامپزشکی سلامت گوشت‌های بوفالو وارد شده در کشور را تائید کنند ما نیز می پذیریم، گفت: در واقع اگر همه مصادیق سلامتی در آن لحاظ شده باشد و در آن صورت اصلا نیازی نیست به اینکه این گوشت‌ها فقط در سوسیس و کالباس مصرف شوند و طبیعی است که در هر زمینه ای قابلیت استفاده دارد.

همچنین مدیرکل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: استفاده گوشت بوفالو هندی وارداتی در سبد خانوار به عنوان گوشت چرخ کرده یا سایر فرآورده های خام دامی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

عباس عباسی ، دستورالعمل های بهداشتی تولید گوشت بوفالو داخلی را با گوشت بوفالو وارداتی متفاوت دانست و افزود: استفاده از گوشت بوفالو تولید داخل بخاطر آنکه دارای استاندارد بالایی است در سبد خانوار ممنوعیتی ندارد اما استفاده از نوع هندی آن خلاف قانون است، البته بهره گیری از این نوع گوشت در تمام دنیا در سبد خانوار مرسوم است.

وی اظهار داشت: براساس ضوابط و دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، مجوز واردات گوشت بوفالو هندی تنها برای مصارف صنعتی و مواد غذایی حرارت دیده همچون سوسیس، کالباس و همبرگر صادر می شود و به هیچ عنوان واردکنندگان نباید این گوشت را وارد چرخه مصرف خانگی همچون گوشت چرخ کرده کنند.

وی گفت: هرگونه استفاده گوشت بوفالو وارداتی خارج از فرایند صنایع غذایی و شبکه نظارتی سازمان دامپزشکی کشور ممنوع است.

عباسی گفت: طبق نمونه برداری های ناظرین بهداشتی سازمان دامپزشکی در سراسر کشور، برخی گوشت های چرخ کرده مشکوک به وجود گوشت بوفالو وارداتی هندی به صورت رندم مورد آزمایش قرار گرفته و در بازار و انبارها شناسایی و جمع آوری و از چرخه مصرف خارج شده و با متخلفان از طریق مجاری قانونی برخورد شده است.

وی ادامه داد: شناسایی گوشت گاو، گاومیش و سایر گوشت های خام دامی در گوشت چرخ کرده برای سازمان دامپزشکی کشور آسان است بنابراین مشکلی در شناسایی گوشت بوفالو وارداتی هندی در گوشت چرخ کرده نداریم.

مدیرکل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشکی تصریح کرد: گوشت وارداتی دارای یکسری الزامات بهداشتی است که باید طبق ضوابط و مسائل بهداشتی و قرنطینه ای داخلی ما تطبیق داده شود، به طوری که وقتی محصولی وارد می شود الزاماتی را برای واردکنندگان تبیین می کنیم که این الزامات بایستی رعایت شود.

وی اضافه کرد: از آنجا که شرایط بهداشتی کشورهای دیگر با شرایط بهداشتی کشور ما متفاوت است، برنامه های ملی داخلی ما براساس ضوابط خود کشور تعیین می شود و در خصوص واردات یک ضوابط سختگیرانه تری را اعمال می کنیم.

عباسی گفت: سال گذشته قریب به 32 هزار راس بوفالو با نظارت سازمان دامپزشکی کشور کشتار و وارد زنجیره مصرف خانوار شد و هیچ ممنوعیتی در مصرف گوشت بوفالو تولید داخل نداریم.

وی با بیان آنکه قرار است امسال 4800 تن گوشت بوفالو از هند وارد شود، گفت: طی چهارسال گذشته به طور تقریبی حدود 113 تا 114 هزار تن بوفالو داخلی تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور کشتار و وارد چرخه مصرف شده است.

***موازی کاری منجر به ورود گوشت بوفالو شد

دراین راستا همچنین رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: موازی کاری دو سازمان دامپزشکی و غذا و داروی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی سبب ورود گوشت بوفالو به کشور شده است.

'حسینعلی شهریاری' در خصوص واردات گوشت بوفالو به کشور افزود: اعتقاد دارم موازی کاری های سازمان دامپزشکی و غذا و دارو منجر به ورود این گوشت به ایران شده است.

وی بدون اشاره به میزان گوشت بوفالوی وارداتی و دلایل و ضرورت واردات آن به کشور اظهار داشت: این دوسازمان نقطه نظرهای بسیار متفاوتی درخصوص موضوعات مربوط به مواد غذایی دارند که بایستی برطرف شود ، به عنوان مثال سازمان غذا و دارو در زمینه استفاده از خمیر مرغ برای تولید سوسیس و کالباس دلایلی دارد که این مهم از سوی سازمان دامپزشکی مورد قبول نیست!

رییس سازمان ملی استاندارد نیز در خصوص واردات کوشت بوفالو به کشور گفت : این سازمان از 3 سال قبل پیش از مخالفت خود با ورود کوشت بوفالو به کشور اعلام کرده است و بارها خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

همچنین دکتر آراسب دباغ مقدم، نایب رئیس کمیته تخصصی بهداشت و مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی کشور ضمن رد ادعای بهداشتی بودن شرایط پرورش این گاو در هندوستان  می گوید: وضع سلامت کشتارگاه ها و محیط پرورش این بوفالوها در هندوستان، اصلا خوب و سالم نیست. خود سازمان دامپزشکی کشور هم در بازرسی هایی که از کشتارگاه های هند داشته است، عنوان کرد که از 800 کشتارگاه بازرسی شده در این کشور، فقط ده کشتارگاه وضع بهداشتی مناسبی داشت.

اگرچه بر اساس اظهارات رئیس سازمان دامپزشکی، انگل گوشت بوفالو «مشکلی برای مصرف کننده انسانی ندارد» اما به گفته دباغ مقدم، اغلب این گاومیش های وارداتی از هند به دلیل زندگی در فضای غیربهداشتی، آلوده به انگل های مختلف است که سلامت مصرف کننده را تهدید می کند.

نکته دیگری که این کارشناس مطرح می کند، احتمال استفاده از این گوشت در رستوران هاست. یعنی در شرایطی که سازمان دامپزشکی تاکید دارد گوشت بوفالو را برای تولید سوسیس و کالباس وارد کرده است، اما دباغ مقدم می گوید که با توجه به سوابق گذشته، چه تضمینی وجود دارد که این گوشت های وارداتی، سر از چلوکبابی ها درنیاورد؟

دراین خصوص نائب رئیس جامعه دامپزشکان با هشدار نسبت به اینکه گوشت بوفالوی هندی از لحاظ آلودگی های انگلی قابل تائید نیست،گفت: با توجه به اختلاف قیمت این نوع گوشت های وارداتی با گوشت گرم داخلی،اجازه واردات محدود نوعی رانت اقتصادی برای افراد سودجو ایجاد می کند که تهدیدی بزرگ برای سلامت جامعه محسوب می شود.

پیام محبی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر صدور مجوز واردات مجدد گوشت بوفالوی هندی به ایران،گفت: براساس اخبار منتشر شده مجوز واردات محدود گوشت بوفالو برای مصارف خاص در تولید فراورده های گرمادیده  صادرشده است که خود این مجوز با توجه به قیدهایی که در آن ذکر شده ابهامات و نگرانی هایی را متذکر می شود.

نائب رئیس جامعه دامپزشکان کشور با یادآوری اینکه پیش از این گوشت بوفالو هندی وارد می شده و مدتی این کار متوقف شده است،تصریح کرد: حالا دوباره اجازه ورود چنین گوشتی صادرشده و شاید این موضوع از لحاظ پروسه تولید مشکلی نداشته باشد؛اما از لحاظ آلودگی های انگلی گوشت بوفالوی هندی قابل تائید نیست و درهیچ نقطه از دنیا این نوع گوشت مصرف نمی شود.

وی ادامه داد: مشکلی دیگر که وجود دارد این است که گوشتی که وارد کشور می شود را نمی توان دقیق ردگیری کرد که در کجا و برای چه مواردی مصرف می شود و از سوی دیگر اختلاف قیمت بین این نوع گوشت با گوشت گرم داخلی می تواند زمینه ورود افراد سودجو در این حوزه و سوء استفاده های گسترده ای که سلامت مردم را به خطر می اندازد را فراهم کند.

محبی گفت: در مجوز صدر شده رسما اعلام کرده مجوز واردات محدود صادر شده که خود کلمه "محدود" جای شک و شبهه دارد و همچنین قید " برای مصرف خاص و فراورده های خاص گرما دیده،نشان می دهد حتتما مشکلی وجود دارد که این مجوز با چنین قیدهایی صادر شده است.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر که در مورد گوشت بوفالو مطرح است این است که در فراورده های تولید شده از این نوع گوشت هیچ اشاره ای به استفاده از گوشت بوفالو نشده همچنین باید کاهش قیمت نسبت به فراوده های تولید شده از گوشت باکیفیت تر را به دنبال داشته باشد که در این زمینه هم سوء استفاده های زیادی صورت می گیرد.

محبی تصریح کرد:درمورد مصرف روغن پالم در لبنیات نیزمشکلی که وزارت بهداشت داشت این بود که تولیدکنندگان روی بسته نهایی محصول تولید شده به استفاده از این نوع روغن اشاره ای نمی کردند و در مورد سوسیس و کالباس هم همین موضوع مطرح است و  روی هیچ یک از این محصولات پروتئینی ثبت نشده و نامشخص است.

این همه درحاالی است که مدیرکل امور استان های وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص خرید گوشت بوفالو برای کارخانجات سوسیس و کالباس در سال های گذشته مجوز صادر شده بود اما هیچگونه مجوزی در سال جاری برای واردات صادر نشده و واردات این محصول برای مصارف صنعتی و فرآورده‌های گوشتی حرارت‌ دیده (مانند سوسیس و کالباس) محدود شده است.

همچنین معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال مجوز جدیدی برای واردات گوشت بوفالو صادر نخواهد شد.

حسن رکنی افزود: مجوز واردات بوفالو در گذشته صادر و دنبال شده است که تلاش می کنیم محدود شود.

***واردات گوشت ضربه به تولید داخلی

گذشته از سالم یا ناسالم بودن گوشت بوفالو مساله تولید درکشور یا واردات مطرح میشود که یک عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: صدور مجوز واردات گوشت از کشور هند که در طبقه بندی سازمان دامپزشکی جهانی حضور نداشته و از نظر انواع بیماریها و آلودگی ها گوشت بوفالوی هندی مورد تائید نیست،باید بررسی شود.

شمس اله شریعت نژاد با تاکید بر اینکه متناسب با سیاست های 24 گانه اعلامی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست های اقتصاد مقاومتی باید توسعه اقتصاد کشور را براساس مزیت های کشورمان شکل داد،گفت: یکی از این مزیتها که باید برای حفظ و گسترش آن تلاش و برنامه ریزی های لازم صورت گیرد،تجربه تولید گوشت در داخل کشور است.

نماینده مردم تنکابن،عباس آباد و رامسر درمجلس شورای اسلامی افزود: واردات محصولاتی مانند مواد پروتئینی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد،جز ضربه زدن بر تولید داخلی و افزایش وابستگی به کشورهای خارجی نتیجه دیگری ندارد و حتی اگر خواست ما این نباشد این اتفاق خود به خود رخ می دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره به تعطیلی بسیاری از واحدهای دامداری و مراکز تولید گوشت قرمز بر اثر واردات بیش ازحد گوشت،تصریح کرد: این درحالی است که برای رسیدن به خودکفایی و دستیابی به اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری باید تا حد امکان از تولید و فعالان این حوزه حمایت صورت گیرد؛نه اینکه با چنین اقدامات غیر کارشناسی آنها را به تعطیلی کشاند.

شریعت نژاد همچنین با اشاره به انتشار اخباری درخصوص صدور مجوز برای واردات محدود گوشت بوفالو از کشور هند برای استفاده در سوسیس و کالباس، گفت:اجازه واردات گوشت آن هم از کشور هند که در طبقه بندی سازمان دامپزشکی جهانی حضور نداشته و از نظر انواع بیماریها و آلودگی ها گوشت بوفالوی هندی مورد تائید نیست، باید مجددا بررسی شود.

وی با ابراز تعجب از صدور مجوز برای واردات گوشت بوفالو از هند،ادامه داد: موضوع دیگر قیمت پایین تر گوشت بوفالو است که تاثیر مصرف این گوشت ها در کاهش قیمت محصول نهایی تولید شده هم مورد ابهام است و در واقع کنترلی روی قیمت،کیفیت واینکه آیا این گوشت ها واقعا برای تولید سوسیس و کالباس و فرآورده های پروتئینی مصرف می شود یا خیر ؛وجود ندارد.

***بوفالو برای سوسیس و کالباس نیست

درعین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه کمبود گوشت قرمز و نیاز به واردات این کالا بسیار محدود است،گفت: گوشت بوفالوی هندی که در حال واردات به کشور است از بی کیفیت ترین گوشت هاست .

عباس پاپی زاده در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری اینکه گوشت بوفالو از مدت ها قبل به کشور وارد می شود،گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت گوشت بوفالو،واردکنندگان مجاز به واردات محدود این نوع گوشت هستند وبه شکل گسترده اجازه عرضه این گوشت را  ندارند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: واردکنندگان باید در چهارچوب مشخص و محدود و در حدود 4 تا 5 هزارتن گوشت بوفالو آن هم برای استفاده درمحصولات گوشتی که حرارت می بینند وارد کنند،اما مشاهده می شود برخی از واردکنندگان بعد از واردکردن گوشت بی کیفیت بوفالو هندی، این گوشت را به مصارف دیگر هم می رسانند.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: گزارش هایی مبنی بر اینکه گوشت بوفالو در گوشت چرخ کرده ای که به مردم عرضه می شود،هم مورد استفاده قرار می گیرد به دست ما رسیده و این کاملا غیرقانونی بوده و کم فروشی محسوب می شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم گفت: چون قیمت گوشت گاومیش هندی(بوفالو) بسیار پایین است، برخی از افراد سودجود این گوشت را با سایر گوشت های مصرفی خانوارها مخلوط کرده و  به قیمت بالاتری به فروش رسانده و  سود سرشاری هم دریافت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید نظارت جدی تری در مورد توزیع و بازاررسانی گوشت وارداتی بوفالو صورت گیرد، ادامه داد: انتظار ما این است تا دولت  درهمین سال94 و طی سالهای آینده  با برنامه ریزی بهترواردات این نوع گوشت به کشور را قطع کند.

پاپی زاده افزود: با توجه به حواشی که مصرف گوشت بوفالو به همراه داشته و سلامت مردم را تهدید می کند انتظار می رود؛مجموعه وزارت جهادکشاورزی از واردات این نوع گوشت جلوگیری کند و حداقل اگر نیاز به واردات است گوشت با کیفیت تری وارد کشور شود.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس درخصوص خرید اجباری گوشت بوفالوی هندی در ازای فروش نفت،گفت: در مراودات و مبادلات تجاری  بین کشورها؛ باید تلاش شود بیشتر از پول رایج کشورها برای این تبادلات استفاده شود و دادوستدها با پول ملی کشورها انجام گیرد،چرا که در این صورت مشکلاتی مثل خرید اجباری برخی از کالاها از جمله گوشت بوفالوی هندی هم برطرف خواهد شد.

پاپی زاده با بیان اینکه روش های مختلفی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم حتی در شرایط تحریم وجود دارد، تصریح کرد: باید توجه داشت کشور ما از لحاظ واردات مواد غذایی کشور اصلا در حالت تحریم نیست و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مقدار گوشت بوفالویی هم که وارد می شود چندهزارتن بیشتر نیست،ادامه داد: این رقم در مقابل بیش از یک میلیون تن گوشت تولید داخلی خیلی قابل توجه نیست و می توان این نیاز محدود را هم در داخل و با حمایت از تولیدکننده های داخلی تامین کنیم.

دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم  با اشاره به صادرات گوسفند مرغوب ایرانی به خارج و واردات بوفالو به کشور، گفت: توسعه صادرات غیرنفتی از جمله برنامه های راهبردی کشور است اما این موضوع نباید به این قیمت تمام شود که بوفالو را در سفره ایرانی و بره مرغوب ایرانی بر سر سفره دیگران بگذاریم.

وی با بیان اینکه در بعضی موارد برخی افراد و تجار داخلی برای کسب منافع شخصی خود اقدام به واردات کالاهای غیربهداشتی و بی کیفیت می کنند، افزود: ما نمایندگان مردم مخالف این هستیم که افرادی ذینفع برای سود حداکثری خود واردات غیراصولی داشته باشند و معتقدیم باید مرزهای کشور بیشتر کنترل شود و ستاد مبارزه با قاچاق کالا نظارت خود را تشدید کند.

***واسطه ها تولید داخل را سلاخی می کنند

اما دراین راستا یک عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به توان و ظرفیت داخلی در تولید گوشت قرمز گفت: وضعیت بوجود آمده و واردات بی رویه هدف مهم رسیدن به خودکفایی در تولید و تامین گوشت قرمز در کشور را به تعویق می اندازد.

 هدایت الله میرمرادزهی با انتقاد از بی توجهی به ظرفیت داخلی در تولید گوشت قرمز گفت: استان سیستان و بلوچستان قابلیت تامین بخش قابل توجهی از گوشت کشور را دارد، ولی دولت به این توانمندی و ظرفیت توجهی ندارد.

نماینده مردم نماینده مردمسراوان ،سیب وسوران ،مهرستان در مجلس با اشاره به تعطیلی مراکزتولیدگوشت قرمز در سیستان و بلوچستان بر اثر واردات بی رویه،افزود: در دولت قبل در راستای اشتغالزایی در استان سیستان و بلوچستان دامهای سنگین با رعایت موازین قرنطینه دامی از پاکستان به کشور وارد،ذبح،آماده سازی و بسته بندی می شد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: اما در دولت فعلی به علت واردات گسترده گوشت قرمز در حال حاضر کشتارگاهها و مراکز تولید و آماده سازی گوشت قرمز در سیستان و بلوچستان غیر فعال شده است.

وی با بیان اینکه بعضی واسطه گر ها اقدام به واردات بی رویه گوشت قرمز کردند،گفت: این روند به کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند ضربه می زند و هم اینکه از نظر ذبح اسلامی معلوم نیست این کار با چه شرایطی انجام شده است در حالی که پیش از این مراحل آماده سازی گوشت در داخل انجام و با قیمت ارزانتر و سلامت مطمئن محصول به دست مردم می رسد.

میرمرادزهی با هشدار نسبت به افزایش واردات گوشت قرمز، گفت: وضعیت بوجود آمده رسیدن به خودکفایی در تولید و تامین گوشت قرمز در کشور را با مشکل روبه رو کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه در داخل کشور ظرفیت های مناسب و بسیاری برای تولید گوشت قرمز وجود دارد،ادامه داد: مسئولان باید از ظرفیت های داخلی استفاده کنند و بر پایه این استعدادها و توانمندی ها بخش اشتغال را توسعه دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس افزود: اگر روند واردات گوشت قرمز ادامه یابد و ازتولید داخل حمایت نشود اقتصاد و تولید داخلی ضربه می بیند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.