هفته گذشته چند انفجار تروریستی در شهر «جلال آباد» در جنوب کابل رخ داد که با تمام حملات تروریستی سالهای اخیر در این کشور تفاوت اساسی داشت. 

چرا داعش به دنبال نفوذ  در جنوب افغانستان است؟

گذشته از صدمات و تلفات ناشی از این انفجارها، وقوع آنها از دو جنبه قابل بررسی است. نخست آنکه بر خلاف حملات مشابه، مسؤولیت این حمله تروریستی را داعش برعهده گرفت. تاکنون حملاتی از این دست توسط طالبان یا شاخه‌های مرتبط با آن انجام و مسؤولیتش را نیز همان گروه مربوطه برعهده می‌گرفت.

داعش با این عملیات ثابت کرد، جای پای محکمی در افغانستان ایجاد کرده و توانایی قابل توجهی برای به آشوب کشیدن مناطق مختلف این کشور و حتی پایتخت را دارد.

گذشته از دولت مرکزی، این عملیات یک هشدار حساب شده برای گروه‌های تروریستی رقیب نیز بود. به نظر می‌رسد، شهر «جلال آباد» با تعمد و بسیار حساب شده برای این منظور انتخاب شده است زیرا این شهر به طور سنتی خاستگاه و حوزه نفوذ گروه‌های قدرتمندی از طالبان افغانستان است. داعش همزمان به طالبان نیز پیغام داده است که در حیاط خلوت آنها حضور دارد و قادر به هر گونه عملیات نیز هست. شاید از همین رو بود که در یک اقدام عجیب در تاریخ جنگهای اخیر طالبان با دولت افغانستان، آنها یک عملیات و حمله از این دست را محکوم کردند!

نکته دیگر پاسخ این پرسش است که چرا آنها تلاش دارند در افغانستان تشکیلات خویش را توسعه دهند؟ آن هم در جنوب این کشور؟ حال آن که در مناطق قبایلی پاکستان زمینه بسیار مساعدتری برای پذیرش، حضور و فعالیت آنها هست.

 این پرسش  پاسخهای متعددی دارد. بخشی به سیاستهای حامیان آنها در کشورهای عربی جنوب خلیج فارس و بویژه سعودی‌ها بازمی‌گردد، بخشی برای نزدیک شدن به مرزهای ایران از شرق می‌تواند باشد و بخشی به دلیل اختلافهای درونی طالبان و عدم حرف شنوی آنها از حامیان مالی‌شان باز می‌گردد. اما یکی ازمهمترین دلایل می‌تواند دسترسی و حاکمیت به منطقه «هلال طلایی» باشد. یعنی بخشی از جنوب افغانستان که 90 درصد تریاک جهان در آنجا کشت می‌شود. داعش به منافع سرشار تجارت موادمخدر در این منطقه نیاز فراوان دارد و شاهد گسترش بیشتر این گروه و در این منطقه خاص خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همراه IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    چون ژن احمق بودن در آنجا بیشتر از سایر نقاط است