گروه میهن - محمود مصدق- ماجرای ارسال پیامکهای تبلیغاتی و نارضایتی بسیاری از مشترکان تلفن همراه قصه امروز و دیروز نیست و با توجه به نقش درآمدزایی شان برای اپراتورها، مخابرات و دولت، بسیار بعید به نظر می رسد حالا حالاها ادامه نداشته باشد.

دردسرهای پیامک های تبلیغاتی

بر اساس آمارها، روزانه میلیونها پیامک به خواست یا برخلاف میل و اراده مشترکان به گوشی های همراه ایرانی ها ارسال می شود. پیامهایی که بعضی از دارندگان تلفنهای همراه، دریافت آنها را آگاهی بخش، مفید و حتی ضروری می دانند و برخی هم نه تنها این پیامها را غیر لازم، بلکه آنها را مزاحم، هزینه زا و نقض حقوق شهروندی می نامند.

در واقع به باور این دسته از کاربران، ارسال پیامکهای تبلیغاتی و پیامکهای خدمات ارزش افزوده که بیشتر با اهداف تجاری انجام می گیرد اگر بدون درخواست مشترک باشد نوعی ورود به حریم خصوصی شخص محسوب شده و بجز آزردن و رنجاندن نتیجه ای درپی ندارد.

 

  لطفاً قبل از ورود در بزنید!

حسن، یکی از مشترکان تلفن همراه اول با اشاره به اینکه تلفن همراه به مانند خانه آدم محسوب می شود و همان طور که برای ورود منزل و حریم هر کسی باید اجازه داشته باشد، باید برای ارسال پیامکها هم این موضوع مورد توجه باشد، اما متاسفانه اپراتورهای مخابراتی چنین نمی کنند و بدون کسب اجازه یا درخواست مشتریان اقدام به ارسال پیامکها می کنند و این گونه نه تنها اعصاب مشترکان را به هم می ریزند، بلکه هزینه هم روی دستشان می گذارند و اگر هم کسی معترض شود، در پاسخش می گویند اگر نمی خواهی به فلان شماره پیامک بده تا از این پس برایت ارسال نشود.

 

  دیگر نمی دانم چکار کنم!

علی، یکی از مشترکان ایرانسل هم که بیشتر از پیامکهای ارزش افزوده می نالد، می گوید:  این پیامکها نه تنها اعصاب خردکن شده اند، بلکه هزینه بر هم هستند. برای من بدون اینکه کد درخواست را پیامک کرده باشم از این پیامها می آید و برای هرکدام از آنها نیز 100 تومان از شارژم کم می شود. همین دیشب 5 هزار تومان شارژ خریدم، اما بدون اینکه هیچ مکالمه ای کرده باشم یا پیامکی داده باشم دو هزار تومانش کم شد. وی با بیان اینکه بارها پیامک دادم و حتی با ایرانسل تماس گرفتم که پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده نمی خواهم، می گوید:  تلاشم تا کنون فایده ای نداشته است. یعنی برای یکی دو روز ارسال آنها قطع می گردد، اما دوباره مانند گذشته تلفنم پر از آنها می شود. واقعا دیگر نمی دانم چه کار کنم.

 

 نمی توان پیامهای تبلیغاتی را نادیده گرفت

با این وجود هستند کسانی که امروز پیامکهای تبلیغاتی را نوعی رسانه می دانند و می گویند این پیامها راهنمای خوبی برای افراد هستند و نادیده انگاشتن شان کار درستی نیست.

مجید، دانشجوی رشته ارتباطات در این خصوص می گوید:  پیامکها می تواند نقش یک رسانه را بازی کند، البته به این شرط که جنبه آموزشی و آگاهی بخشی داشته باشند مثلا در حوزه خدمات فرهنگی از قبیل برگزاری نمایشگاه ها، کنسرتها، حوادث و بلایای طبیعی وغیره بخوبی می توانند مانند مطبوعات و خبرگزاری ها یا صدا و سیما عمل کنند؛ در غیر این صورت ارسال آنها صرفا جنبه کسب درآمد پیدا می کند که این اقدام انسانی و اخلاقی نیست.

 

 باید آن طرف قضیه را هم دید

سخنگوی شرکت مخابرات ایران نیز یک گام فراتر می گذارد و از ضرورت پیامکهای انبوه وخدمات ارزش افزوده سخن می گوید و می افزاید:  ارسال این نوع پیامکها در تمام دنیا انجام می گیرد بویژه در کشورهایی مانند ایران که نرخ تعرفه مکالمه تلفن همراه ارزان است چون بخشی ازهزینه های اپراتورها از طریق پیامکهایی که شرکتهای تجاری و بازرگانی می دهند جبران می شود.

 دکتر داود زارعیان با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه داشت که اگر قرار باشد تعرفه خدمات همچنان در سطح پایین باقی بماند اپراتورها باید هزینه های خود را از روشهایی غیر از مکالمه دریافت کنند، تصریح می کند: اکنون شبکه های اجتماعی که ما به صورت رایگان از آنها استفاده می کنیم درآمدش از همین پیامکهای تبلیغاتی تامین می شود. بر این اساس باید به آن طرف قضیه هم نگاه کرد. این پیامکها باید ارسال شوند، زیرا تبلیغات را اگرحتی ازرسانه ای مانند تلویزیون بگیرید، در زمان کوتاهی تعطیل می شود.

 

  فراخوان مشترکان

با این همه اما توجه به ارزشها و اخلاق و همچنین ضرورت حفظ حقوق شهروندی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را به عنوان یک دستگاه حاکمیتی بر آن داشت به فکر ساماندهی این معضل بیفتد و در سال 90 طرح ممنوعیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی را بدون اجازه مشترکان تصویب و در بهمن ماه همان سال به اپراتورهای اول، دوم و سوم تلفن همراه ابلاغ کند.البته این مصوبه خیلی مورد توجه اپراتورها قرار نگرفت. درواقع بجز یک بار آن هم حدود دو سال پیش که اپراتورها در یک فراخوان عمومی با ارسال پیامکی از مشترکان خواستند اگر راضی به دریافت پیامکهای تبلیغاتی نیستند شماره مورد نظر را پیامک کنند، ما دیگر شاهد اقدام مشابهی از سوی آنها نبوده ایم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه به قدس می گوید:  مصوبه ممنوعیت پیامکهای تبلیغاتی، لازم الاجراست، بنابراین اگر مشترکی اعلام کرده پیامکهای تبلیغاتی را نمی خواهد اما همچنان برایش ارسال می شود باید پیگیر شود و سازمان تنظیم مقررات هم به این گونه شکایات رسیدگی می کند.

نصرا... جهانگرد با اشاره به اینکه طبق بررسی ها شمار کمی - 13 تا 17 درصد - از مشترکان خواستار ارسال نشدن پیامکهای تبلیغاتی شده اند، می گوید:  با این حال اگر نیاز باشد بار دیگر از اپراتورها خواسته می شود تا فراخوان بدهند.

 

  مسؤول رسیدگی به شکایات

لطف ا... سبوحی، معاون سازمان رگولاتوری نیز شکایت از اپراتورها را در ارتباط با مزاحمت پیامکهای تبلیغاتی حق مسلم مشترکان برشمرده و می گوید: مشترکان شکایت خود را در این زمینه در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ثبت کنند تا رگولاتوری نسبت به بررسی آن اقدام کند.البته تلاشها برای پایان دادن به غائله پیامکها تنها به مصوبه یاد شده ختم نشد در واقع درتازه ترین اقدام که در پی انتقاد دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از روند ارسال پیامکها شده، آییننامه ساماندهی پیامکهای انبوه تبلیغاتی و پیامکهای خدمات ارزش افزوده پس ازتهیه و تدوین از سوی کمیته ای که نمایندگان 10 دستگاه مختلف اما مرتبط با بحث، در آن حضور داشته و وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی نیز ریاستش را عهده دار بوده به تصویب کمیسیون عالی شورای مجازی رسیده است.

 

  تفاوت پیامکها

سخنگوی شرکت مخابرات ایران می گوید:  برخی فرق پیامکها را نمی دانند. در واقع پیامکهای تبلیغاتی به صورت پراکنده و انبوه از سوی اپراتورها و به صورت رایگان ارسال می شوند. این نوع پیامکها قابل مدیریت و کنترل هستند و در صورت درخواست ندادن از سوی مشترک دیگر برایشان ارسال نمی شود. البته شمار زیادی از مشترکان شماره خود را به بانکها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی داده اند که برای آنها پیامک می رود. اما پیامکهای موسوم به ارزش افزوده که از یک نقطه به گروهی از مشترکان ارسال می شود به خواست و انتخاب مشترکان انجام می گیرد. یعنی خودش سرویس دارد. روی هر پیامک ارزش افزوده آیکون خواستن و نخواستن وجود دارد. اگر مردم این نوع پیامک را نمی خواهند با ارسال پیامک off قطع می شود.

 

 غیر فعالسازی پیامک تبلیغاتی

مدیر روابط عمومی شرکت ایرانسل نیز به قدس می گوید:  پیامکهایی که از شماره های 1000، 2000،3000 و... ارسال می شود، هیچ هزینهای برای مشترک در بر ندارد. گروه دوم پیامکهایی است که این شرکت به جای شماره ارسال کننده عموما عبارت ایرانسل، اینترنت، تری جی، فور جی درج می کند و محتوای آنها نیز معرفی سرویسها و خدمات جدید شرکت است که برای اینها نیز از مشترکان هیچ هزینه ای دریافت نمی شود. با این وجود اگر مشترکان مایل نیستند این دو گروه از پیامکها را دریافت کنند میتوانند عدد ۲ را به شمارۀ پیامکی ۵۰۰۵ ارسال یا از طریق خط خود با شمارۀ ۷۰۰ تماس حاصل کرده و پس از برقراری ارتباط با اپراتور، درخواست خود را ابراز نمایند.

آرش کریم بیگی به گروه سوم پیامکهای ارسالی اشاره می کند و می گوید:  این گروه از پیامکها که به نام خدمات ارزش افزوده شناخته شده و شامل اخبار، محتوای فرهنگی، آموزش زبان، قیمت ارز، نتایج مسابقات، حمایت از تیمهای ملی و... هستند در صورتی که مشترک کد فعال سازی مربوط به آن سرویس را ارسال کرده باشد، برای مشترکان هزینه بر است.

افزون بر این اگر مشترکی ابهامی در این زمینه ها دارد می تواند با خط خود با شماره 700 تماس بگیرد و موضوع را پیگیری کند.

عسگری، مدیر روابط عمومی همراه اول هم در خصوص نحوه غیرفعال سازی پیامك تبلیغاتی و ارزش افزوده می گوید:  مشترکان همراه اول نیز افزون بر ارسال عدد ۱ به شمارۀ پیامکی ۸۹۹۹ می توانند با شماره تلفن ۰۹۹۹۰ تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور این شرکت، درخواست خود مبنی بر عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی را ابراز نمایند و برای بقیه پیامکهای تبلیغاتی پریمیوم هم می توانند «off» را به همان شماره ارسال کنند.

 

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این مطلب  به شماره 300072305 پیامک کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.