گروه اقتصادی/   مهدی توحیدی - در حالی دولت در روزهای اجرای طرح آزادسازی قیمت گندم، آرد و نان اعلام کرد، تنها 20 درصد از نانوایی‌ها از زیر چتر قیمت‌گذاری دولت خارج می‌شوند ...

نانوایان نان  به نرخ روز می‌پزند!

 که اکنون نان آزادپز و با قیمت دلخواه به مذاق نانوایان خوش آمده و بیشتر نانوایان ترجیح میهند از شمول قیمت گذاری دولت خارج شوند.

سال 93 اگرچه برای نانوایان سالی پردغدغه به شمار میرفت و دولت نیز اعلام کرده بود، قرار است قیمت گندم، آرد و نان را به دلیل اجرای طرح آزادسازی قیمت، افزایش دهد، اما این دغدغه چندان هم به ضرر برخی نانوایان تمام نشد و آنها در نهایت توانستند نظر مساعد دولت را برای خروج از زیر چتر قیمتگذاری جلب کنند.

در همین حال دولت اعلام کرد، تنها 20 درصد از نانوایان اجازه خواهند داشت که آرد را به طور مستقیم از کارخانجات با قیمت توافقی یا به اصطلاح رقابتی، دریافت کرده و نان خود را نیز به قیمت آزاد و غیردولتی به مردم بفروشند، این در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی قرار است تمام نانواییهای سنگکی تا پایان سال نان را به قیمت آزاد به دست مردم بدهند.

 

 همه میخواهند آزادپز شوند

با این حال گویا تعداد زیادی از نانوایان درخواست آزادپزی نان را به اتحادیهها فرستادهاند و البته به دولت قول میدهند! کیفیت آرد خریداری شده و نان پخته شده را افزایش داده و این گونه یاری رسان دولت در اجرای طرح آزادسازی قیمت گندم، آرد و نان باشند.

در واقع نان مهمترین منبع تأمین کالری دریافتی خانوارهای شهری و روستایی کشور است و گرانی نان، سفره خانوارهای کم درآمد را خالیتر خواهد کرد.

طبق آمار رسمی، میانگین مصرف نان برای هر فرد در کشور حدود 400 گرم در روز است که در صورت افزایش دوباره قیمت نان پس از آزادسازی، سهم این محصول غذایی که به عنوان مهمترین گزینه مورد مصرف بخصوص برای اقشار آسیب پذیر به شمار میآید، در سبد غذایی کاهش مییابد.

در این میان سالهاست که نان به دلیل دولتی بودن، کیفیت چندان مناسبی ندارد و این کیفیت همواره مورد انتقاد مردم واقع شده، در حالی که در دولت گذشته حداقل دو بار به نانوایان مجوز گرانی نان داده شد، اما آنها باید در قبال این افزایش قیمت، کیفیت خود را نیز بالا میبردند که چنین نکردند!

نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت نان بخصوص سنگک در نانواییهای آزادپز در حالی ادامه دارد که بررسی قیمت و کیفیت نان در نانواییهای آزادپز بیانگر این واقعیت است که نه تنها وزن یا کیفیت نان در این گونه نانواییها افزایش نیافته، بلکه نبود نظارت بر تولید و عرضه نان در آزادپزها سبب اجحاف بیشتر به مردم با افت کمی و کیفی و عرضه چند نرخی این نوع نان با توجیه استفاده از برخی افزودنیهای مجاز مانند سبوس، کنجد و... شده است. با این روند به نظر میرسد، دولت پرداخت هزینه آزمون و خطای آزادسازی قیمت نان در نانواییهای سنتی را از جیب مردم در دستورکار قرار داده است.

 

 نگرانی مردم از گرانی نان

اما از سوی دیگر مردم هر روز در محلههای خود با پارچه نوشتههایی برسر در نانواییها مواجه میشوند که خبر از آزادسازی قیمت آن نانوایی میدهد، در حالی که کیفیت، همان کیفیت قبل است.

یکی از افرادی که برای خرید نان به یک نانوایی تازه آزادپز شده مراجعه کرده، به خبرنگار ما میگوید: امروز صبح که برای خرید نان به نانوایی همیشگی خود مراجعه کردم، به جای پرداخت 650 تومان برای یک نان، با قیمت 1200 تومانی برای یک قرص نان سنگک مواجه شدم، در حالی که ابتدا گمان میکردم نانوا پول نان را اشتباه محاسبه کرده است.

وی میافزاید: مقایسه کیفیت نان امروز با قیمت آزاد با نان روز گذشته با قیمت دولتی هیچ تفاوتی نداشته است، در حالی که حداقل قیمت 50 تا 60 درصد گران شده بود.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه امروز که برای خرید نان به نانوایی مراجعه کردم، با گرانی 100 درصدی نان مواجه شدم، افزود: به تعزیرات 124 زنگ زدم، گفتند به صنف زنگ بزنید ببینید نانوایی آزادپز است یا نه، زنگ زدم به صنف و بدون هیچ بررسی گفت، اغلب نانواییها آزادپز میشوند، جالب توجه این است که این نانوایی تا دیروز آزادپز نبود!

یکی دیگر از شهروندان میگوید: گوشت و مرغ در سفره خیلی از مردم به دلیل گرانی پیدا نمیشود و همچنین لبنیات هم در سفرهها کمیاب شده است، حداقل مسؤولان کاری نکنند که نان خالی هم از سفرهها برچیده شود.

وی میگوید: چرا باید نانی که با حداقل کیفیت و بهداشت به دست مصرف کننده میرسد، گران شود؟

 رقابتی که مردم بازنده آن هستند

با وجود این، دولت با یک ایده تازه وارد ساماندهی کیفیت آرد و نان شد و آن اینکه همه چیز در این بازار رقابتی باشد؛ از آردی که به نانوایان تحویل میدهند و از نانی که مردم به سفرههایشان میبرند، آن هم در قبال خروج بخشی از پخت نان از شمول قیمت گذاری دولت. این در حالی است که دولت این مجوز را تنها به معدود نانوایانی ارایه کرد که با توافق اتحادیه خود، آرد را آزاد تهیه کرده و دیگر از قیمت گذاری دولت تبعیت نکنند، در حالی که اکنون نانواییها ترجیح میدهند، نان را به قیمت آزاد به دست مردم بدهند، زیرا این کار سود بیشتری دارد.به هر حال، مردم چندان از آزادپزی نانوایان دل خوشی ندارند گرانی نان آنان را گلایه مند کرده است.

 

 بیش از این مردم را نگران نکنید

با این حال قیمت نان در حال افزایش است و آزادسازی قیمت نان هم به تصویب رسیده است، در این میان قشری که بیش از دیگران آسیب میبیند، افراد ضعیف و کم درآمد جامعه هستند که در این میان انتظار میرود مسؤولان در تصمیم گیریهای خود نسبت به نرخ قوت غالب افراد کم درآمد جامعه حساسیت بیشتری به خرج بدهند و آنها را برای تأمین معاش روزانهشان بیش از این نگران نکنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.