کاشمر - خبرنگار قدس: در دولت قبلی بحث ایجاد کتابخانه مرکزی در هر شهرستان نقل محافل فرهنگی شد. 

پروژه کتابخانه مرکزی کاشمر نیازمند توجه  مدیر کل

این موضوع در کاشمر تبدیل به سوژه نشستهای مربوط به کتاب و کتابخوانی شد. هر از گاه می‏شنیدیم و می‏خواندیم که قرار است این مطلب در کاشمر جدی گرفته شود. شنیده‏ها حاکی از آن بود که به زودی کلنگ این پروژه بر زمین خواهد خورد. یکی می‏گفت، محل فعلی کتابخانه عمومی شهید مدرس در خیابان امام خمینی (ره) برای این مهم عالی است.

این گفته مدتی ذهنها را به خود مشغول می‏کرد. موافقها و مخالفها دیدگاه‏هایشان را  مطرح می‏کردند.

مدیر کل وقت نهاد کتابخانه‏های عمومی استان هم در جریان این امر قرار گرفته بود. می‏گفتند، یک فضای استیجاری برای کتابخانه عمومی شهید مدرس تهیه شد و بنای فعلی تخریب و به زودی عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی شهرستان آغاز میشود.

تصور بر آن بود که سال 1393 سال بر زمین خوردن کلنگ کتابخانه و سرعت در اجرای عملیات ساخت و ساز آن خواهد بود. ناگاه خبر رسید، مدیر کل استان تعویض شده و یکی از مسؤولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  ردای هدایت نهاد کتابخانه‏های عمومی استان را به تن کرده است.

مدیر کل قبلی به خاطر توانمندی‏های کاشمر در حوزه کتاب و کتابخوانی از یک سو و همراهی مسؤولان و خیرین از دیگر سو تعلق خاطر خاصی به کاشمر داشت. حضور هر از گاهی او در محافل کاشمر شاهد این ادعاست. تصور بر آن بود که مدیر کل جدید که سابقه حضور در پستهای کلیدی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را دارد. این موضوع را جدی گرفته و به طور حیثیتی به دنبال ایجاد کتابخانه مرکزی باشد.

زمستان سال گذشته اندکی بعد از انتصابش راهی کاشمر شد. به هر دلیل ایشان خواهان زمینی بالای پنج هزار و حتی 10 هزار متر مربع برای احداث کتابخانه مرکزی این شهرستان است. شنیدیم که از عدم اهتمام لازم برای پیدا کردن و تخصیص زمینی در این وسعت و حتی بیشتر تعجب کرده است.

نمی‏دانیم دیدگاه ایشان ساخت کتابخانه مرکزی را تا چه مدتی به تعویق خواهد انداخت. نمی‏دانیم آیا خواهد توانست بانی تهیه زمینی به مساحت مورد نظر شود و اگر نشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ امیدواریم شاهد ثبات مدیریتی در حوزه کتابخانه‏های عمومی  استان باشیم و امیدواریم مدیر کل فعلی نگاه استانی خودش را به نگاهی بومی و اختصاصی هر شهرستان تغییر دهد.

 به نظر شما زمین مورد نظر ایشان که مناسب احداث کتابخانه مرکزی باشد، در کاشمر یافت می‏شود؟ امیدواریم این زمین یافت شود و دارای استانداردهای مورد نظر ایشان باشد. ولی این پرسش قابل طرح است که در زمین مدنظر ایشان قرار است چه سازهای قد علم کند؟ یک کتابخانه مرکزی از دید ایشان باید واجد چه شرایطی باشد؟

نیمی از کمکهای استان در حوزه خیران مربوط به شهرستان کاشمر است که در این زمینه بیشترین تمرکز انجمن خیران متوجه روستاهایی است که کتابخانه ندارند.

آقای مدیر کل لابد مستحضرید که فرسوده بودن ساختمان کتابخانهها، نبود کتابخانه در برخی نقاط پر جمعیت شهر، مجهز نبودن کتابخانهها به بخشهای کودک و فرسوده بودن تجهیزات کتابخانههای عمومی حدیثی قدیمی است که نیازمند  اهتمام جدی است.

آقای مدیر کل بد نیست بدانید که انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان کاشمر با یکی از خیرین وارد مذاکره شده و ایشان پذیرفته که با کمک تعدادی دیگر از افراد نیکوکار و فرهنگ دوست کاشمر، هزینه احداث کتابخانه مرکزی با مساحت 1000 متر مربع زیر بنا در 5/2 طبقه را تقبل کند. بر این اساس توافق اولیه با شهردار کاشمر انجام شده و مقرر شده است، شهرداری عملیات تخریب ساختمان فعلی کتابخانه شهید مدرس و نیز گودبرداری و اجرای فونداسیون را انجام داده و نظام مهندسی ساختمان کاشمر هم پذیرفته است که نظارت بر اجرای این پروژه مهم را به صورت رایگان انجام دهد.

در سال 93 با افتتاح سه کتابخانه عمومی تعداد کتابخانه‏های عمومی در این شهرستان 150هزار نفری به 12 کتابخانه عمومی رسید.

خوشبختانه تمامی مسؤولان دست اندرکار این مهم در کاشمر با روی باز از اجرای این پروژه مهم فرهنگی در شهرستان استقبال کردند، حال چشم انتظار همت شما برای ایجاد یک باقیات الصالحات فرهنگی در کاشمر هستیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.