معتمدی: قدس ویژه خراسان - نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات موجود در مسیر ایجاد تعامل سازنده بین کارگر و کارفرما و مقوله تولید، متوجه بانکهاست،گفت: ...

بانکها صاحب اختیار شده و سنگ اندازی می کنند

 به دلیل شرایط حاکم بر کشور و رکود، از ناحیه بانکها اعتبارات و تسهیلات به بخش تولید تزریق نمی شود.

*بانکهای همه کاره!

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر در بیست و ششمین جشنواره معرفی و تقدیر از کارگر،گروه کار،تلاشگر و واحدهای نمونه استانی افزود:با وجود جلسات برگزار شده با رئیس کل بانک مرکزی و گزارش این موارد، بانکها همچنان خود را در کشور همه کاره می دانند، این در حالی است که سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ و دولت نیز پیگیر اجرای آن است، اما بانکها کار خود را می کنند.

وی اضافه کرد:در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی این مسأله مطرح شد که با این وضعیت، مشخص نیست که بانکها کشور را می چرخانند یا دیگران باید تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در این دیدارها تأکید نمایندگان بر این بود که بانکها حمایت از تولیدو صنعت را در دستور کار قرار دهند، گفت: ضعف رفتاری بانکها و همکاری نکردن آنان در همه بخشها مشاهده می شود،  به عنوان مثال بانکی که قرار بوده 50 نوبت وام و تسهیلات به معرفی شدگان کمیته امداداعطا کند، اما در بررسی انجام شده مشخص شد فقط پنج تا 10 فقره وام داده است .

وی ادامه داد:این نشان می دهد بانکها در این موضوعات شفاف که مددجوی معرفی شده از سوی کمیته امداد برای  تولید جهت گذران زندگی  به وام کوچک سه تا پنج میلیون تومان احتیاج داشته است ،آنقدر سنگ اندازی می کنند که متقاضیان خسته و ناامید شدند.

*صاحب اختیاری بانکها

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد:به نظر می رسد سیستم بانکی آنقدر برای خودش صاحب اختیار شده است که در مسیر ارایه تسهیلات سنگ اندازی می کند.

وی با بیان اینکه تغییر این رویه در جلسات با وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و نیز در خراسان رضوی با استاندار مطرح شده است،گفت:اگر قرار است صنعت و تولید در برابر هجمه کالاهای پشت درب گمرک و یا موارد وارده شده توان رقابت داشته باشد، باید مورد حمایت قرار گیرد و اگر این پشتیبانی نباشد، نمی توان انتظار داشت کالا و خدمات تولید داخل با موارد مشابه خارجی  که از حمایتهای داخلی کشورشان برخوردار هستند، توان رقابت و ایستادگی را داشته باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد:بخش تولید و صنایع با مسایل دیگری مانند مالیات  نیز مواجه است .

*سرمایه گذاری و اشتغال؛ دغدغه مدیران اجرایی

استاندار خراسان رضوی نیز یکی از بزرگترین دغدغه های مدیران اجرایی را بحث سرمایه گذاری و اشتغال دانست و گفت:چرخه سرمایه گذاری و اشتغال اگر همراه با عدالت اجتماعی باشد، منجر به کاهش معضلاتی مانند فساد و ناامنی می شود.

*موافقتنامه برای 1040 پروژه

رشیدیان با بیان اینکه از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم و نیز فعالیت استاندار در خراسان رضوی، جذب سرمایه با هدف کاهش بیکاری و افزایش ضریب اشتغال در دستور کار بوده است، افزود: درهمین راستا در سال گذشته برای بیش از هزار و 40 پروژه موافقتنامه صادرشد.

وی نرخ بیکاری استان در سال گذشته را 5/10 درصد اعلام کردو گفت:در اواخر سال 93 این رقم به هشت درصد کاهش یافت که البته با توجه به ظرفیتهای خراسان رضوی از جمله وجود بیش از 6 هزار واحد صنعتی که 92 درصد آن در اختیار بخش خصوصی است، این رقم شایسته استان نیست.

*ورود غیر قانونی  اتباع بیگانه

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان در سال جاری باید به پنج درصد برسد، در خصوص حضور اتباع بیگانه تصریح کرد:موضوع اتباع بیگانه مساله پیچیده و سختی است و با وجود اقدامهای انجام شده زیاد،اما  متأسفانه شاهد سیل ورود غیر قانونی اتباع بیگانه در کشور هستیم.

رشیدیان در ادامه با بیان اینکه جامعه کارگری و مولد، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد،تلخ ترین روز کاری خود در سال گذشته را خواندن خبر خودکشی کارگری دانست که فهمیده بود از هفته آینده کاری ندارد.

*جایگاه دور از شأن کشور

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیزاز مهار تورم به عنوان یکی از کارهای بزرگ دولت در سال گذشته یاد کرد و گفت:امسال باید قدمهای بزرگتری برداشته شود و به سمت تولید و رونق آن حرکت کرد.

حسینی با بیان اینکه داشتن  جایگاه 130  در دنیا در خصوص فضای کسب و کار زیبنده کشور نیست،اظهار داشت:یکی از جاهایی که فضای کسب و کار کشور را با مشکل مواجه کرده است، بحث اخذ مجوزهای جذب سرمایه است.

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار است تولید رونق داشته باشد، باید در حوزه بانکها تجدید نظر شود، گفت: گام ضروری دیگر، مقررات زدایی است و در این راستا اقدامهای خوبی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده، به طوری که فرآیند جذب سرمایه گذار به حداقل ممکن کاهش یافته و از یک ماه به یک هفته رسیده است.

وی تأکید کرد:در کنار این روند و ضرورت تسهیل شرایط سرمایه گذاری، باید مراقب بود تا به کارگر و نیروی تولید اجحاف نشود و برای دست یافتن به آن باید گلوگاهها و مشکلات این مسیررفع شود تا این قشر مهم و تأثیر گذار در اقتصاد و تولید از زندگی و معیشت بی دغدغه ای برخوردار باشند.

*ساماندهی اتباع بیگانه

وی در خصوص مسأله اتباع بیگانه نیز خاطر نشان کرد:باید به این مسأله نگاه واقع بینانه و منطقی داشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص دغدغه دارد.

وی با بیان اینکه تأکید وزارت بر ساماندهی اتباع بیگانه است،گفت:باید کاری کرد تا اتباع بیگانه به طور غیر مجاز وارد کشور نشوند و ازسوی دیگر کسانی که دارای مجوز های قانونی هستند، باید از خدماتی که قانون مشخص و تعیین کرده، برخوردارشوند .

وی ادامه داد:برای کشور قابل قبول نیست که انبوهی از افراد بیگانه در ایران بدون مجوز لازم حضور داشته باشند، بنابراین ساماندهی اتباع بیگانه امری ضروری است که البته این اقدام تنها کار و متوجه یک ارگان نیست، بلکه دستگاههای مختلفی باید پای کار باشند.

*خراسان رضوی و 96 هزار کارگاه

مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه شرایط کشور و دنیا به سمت فناوری اطلاعات و نو آوری در حرکت است،گفت:اگر این نوآوری ها در صنعت به موقع انجام نشود، مشکلات متعددی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند.

احمدی در ادامه با اشاره به جمعیت حدود 6 میلیون نفری استان که 73 درصد آن شهرنشین هستند،افزود:استان دارای 96 هزار کارگاه است که پس از تهران و اصفهان در جایگاه سوم کشور قرار دارد.

وی شمار بیمه شدگان استان را 818 هزار نفر اعلام کردو گفت:600 هزار نفر بیمه شده اجباری هستند و 9 هزار و 500 نفر نیز از بیمه بیکاری برخوردارند.

وی گفت:برای جشنواره امتنان که ویژه معرفی و تقدیر از کارگر،گروه کار،تلاشگر و واحد نمونه استان است، هزارو 997 نفر ثبت نام کردند که پس از داوری 9 کارگرنمونه، هفت تلاشگر ،10 گروه کار و 11 واحد نمونه انتخاب شدند.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را مواردی مانند تحقق چشم انداز افق 1404 در راستای نیل به جامعه دانش محور با تکیه بر سهم و نقش نیروی انسانی،تقویت روحیه خود باوری و ترویج فرهنگ کار آفرینی دانست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.