عربستان  درحالی  دل به حمايت متحدانش بسته بود كه هر كدام از آنان، به بهانه‌اي از معركه يمن گريخته و آل‌سعود را تنها رها كردند.

نافرمانی پاکستان در ویتنامِ  یمن

به عنوان نمونه دولت تركيه آزادي سران اخوان را بهانه همراهی نکردن با رياض قرار داد. عمان، تصمیم این کشور را برای مشارکت نداشتن در عملیات نظامی علیه یمن مبتنی بر برخی اصول دانست و تأکید کرد که پادشاهی عمان نمیخواهد تاریخ، این کشور را یکی از شرکت کنندگان در جنگ یمن بشناسد.

مصر نيز ميلياردها دلار براي حضور در جنگ زميني در خواست کرد كه آن نيز بهانهاي براي وارد نشدن به جنگ بود و در اين ميان قطر همچنان براي حفظ ظاهر سعي کرد تا خود را در كنار رياض نشان دهد.

دراین حال  عملکرد ریاض افکار سیاسی و عمومی را متأثر کرد چرا که رژیم آلسعود در حملات خود  از بمبهای آتشزا استفاده کرده  قربانیان بسیاری را در یمن برجا گذاشت.

همچنین وزارت خارجه قزاقستان با انتشار اطلاعیهای مخالفت خود را با سناریوی نظامی در یمن اعلام کرد.

از طرفی مالكي، معاون رئیسجمهور عراق نيز گروه تروریستی داعش را ساخته برخی کشورهای عربی و منطقهای دانست و نسبت به فتنه ائتلاف عربی علیه حوثیها در یمن هشدار داد.

در چنین وضعیتی عربستان به طور رسمی از پاکستان خواست  تا ریاض را در حمله نظامی به یمن همراهی کند، اما مقامهای  اسلام آباد نمی خواستند در جنگی شرکت کنند که هیچ دستاوردی برای پاکستان ندارد،در حالی که این کشور برای جلب کمکهای اقتصادی و غلبه بر بحران انرژی و از همه مهمتر توجه به نقش عربستان در تحولات پاکستان و افغانستان، بویژه موضوع مذاکرات صلح با طالبان، به نوعی منافع مادی و سیاسی خود را در همراهی با عربستان، جست و چو می کند بر همین اساس عدم انتقاد شدید از حمله عربستان به یمن، را در راستای اقدامهای خود قرار داد.  و در سطح سیاسی به انتقاد از عربستان به خاطر این اقدام نامشروع پرداخت و این گناهی نابخشودنی را متوجه اسلام آباد کرد، همچنان که آنکارا در این گناه شریک است.

در واقع اشتباه دریافت کمکهای مالی از عربستان توسط پاکستان در سالهای قبل، اسلام آباد را در قبال انتظار ریاض برای کمک دچار مشکل کرد و البته این اشتباه را نباید با اشتباه دیگری، یعنی همراهی با ریاض در حمله به یمن، جبران کرد. این موضوع سبب واکنشهای تند مردم پاکستان به دولت نواز شریف شده و اوضاع داخلی پاکستان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. هر چند نخست وزیر پاکستان، شرط همراهی سعودیها را در حمله به یمن دریافت مجوز از پارلمان دانست اما این تنها بهانهای بیش نبود.

در واقع عربستان به حمايتهاي تركيه، مصر و پاكستان امیدوار بود تا شايد بتواند از ويتنام يمن به شکل آبرومندانه ای خارج شود، اما اين رويا به حقيقت نپيوست و متحدین سعودی ها هر کدام  به بهانهاي از همراهي با وهابی ها سرباز زدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.