قدس آنلاین : اصفهان - مسئول اداره دامپزشکی فریدونشهر گفت: طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز در گوسفند و بز که از ماه گذشته با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده بود، با موفقیت به پایان رسید و در این طرح نزدیک به 26 هزار راس دام سبک واکسینه شدند.

26 هزار راس دام سبک واکسینه شدند

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، نصرت‌الله اصلانی افزود: تب مالت بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد و شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه بیشتر می‌شود؛ علائم این بیماری در انسان تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل است.

وی افزود: با توجه به اینکه انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد به دامداران توصیه می‌کنیم از خرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی مشخص و مطلوب که واکسینه نشده‌اند خودداری کرده و با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری مناسب برای مایه‌کوبی دام‌ها داشته باشند تا این کار به نحو مطلوب میسر شود.

مسئول اداره دامپزشکی فریدونشهر ادامه داد: مردم در صورت امکان از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند، همچنین شیر خام را قبل از مصرف به طور کامل بجوشانند و اگر تمایل به مصرف پنیر محلی دارند آن‌ را به مدت حداقل دو ماه در آب نمک قرار دهند تا در صورت آلودگی میکروب‌های بیماری‌زا از بین برود.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با اجرای این طرح شاهد کاهش چشمگیری در تعداد مبتلایان انسانی تب مالت در این شهرستان طی سال‌های آینده باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.