قدس آنلاین : اصفهان - رئیس کل دادگستری استان اصفهان تعدد حضور قاضی در جلسه، تخصصی شدن دادگاه ها و ضرورت حضور مشاور در دادگاه متهمان زیر 18 سال را از مهمترین مزایای پیش نویس قانون آیین دادرسی کیفری جدید برشمرد.

مزایای پیش نویس قانون آیین دادرسی کیفری جدید تشریح شد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، رئیس کل دادگستری استان اصفهان درباره آیین دادرسی کیفری جدید و ضرورت بازنگری در آن اظهار کرد: قوانین و مقررات در گذر زمان نیازمند اصلاح است و قانون آیین دادرسی کیفری پیشین با احیای دادسراها باید مورد بازنگری قرار می گرفت.

احمد خسروی وفا با بیان اینکه با بازنگری این قانون، نقاط قابل توجهی در پیش نویس آیین دادرسی کیفری جدید گنجانده شده است، افزود: از نقاط قوت این قانون این است که جرائم مهم که رسیدگی آن در صلاحیت دادگاه کیفری یک است، پیش بینی شده و تعدد قاضی در نظر گرفته شده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه تفکیک دادگاه های کیفری یک و 2 و تأکید بر اینکه جلسات دادگاه اطفال با حضور مشاور برگزار شود از دیگر نکات مثبت این پیش نویس قانون است، تصریح کرد: از سوی دیگر مطابق این پیش نویس، دادگاه انقلاب در پرونده هایی که منتهی به سلب حیات یا عضو شود با حضور تعدد قاضی است.

وی در خصوص برخی نقدها مبنی بر اینکه این قانون نزدیک به قوانین جاری در دیگر کشورهاست و این با قانون جمهوری اسلامی مغایر است، بیان کرد: در کشور ما رویه تصویب قانون بر این اساس است که باید در شورای نگهبان تصویب شود و با توجه به اینکه نیمی از اعضا فقیه اسلامی هستند در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

خسروی وفا با اشاره به اینکه این قانون با توجه به تعدد قاضی، استفاده از مشاور، تعیین صلاحیت و تفکیک دادگاه ها و تخصصی کردن آنها همراه و همگام به قوانین مترقی کیفری دنیاست، ادامه داد: منافاتی ندارد که یک قانون هم مترقی و تخصصی شود و هم منطبق با شرع باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.