قدس آنلاین یزد - کنفرانس ملی هواشناسی با همکاری دانشکده فیزیک دانشگاه یزد و با حضور رییس انجمن هواشناسی ایران، معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کشور و جمعی از پژوهشگران و صاحب نظران در دانشگاه یزد برگزار شد.

کنفرانس ملی هواشناسی در دانشگاه یزد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین از یزد - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد  در این کنفرانس با اشاره به اینکه برای یزد افتخاری است که کنفرانس های ملی را با شور و نشاط برگزار کند، گفت:امیدواریم این کنفرانس ها به لحاظ علمی کاربردی باشد.

دکتر سید محمد تقی المدرسی اظهار داشت : هواشناسی علمی است که هر ذی حیاتی بدان وابسته است و با توجه به اینکه این روزها استفاده از انرژی های تجدید پذیر مورد توجه است ما امیدواریم مدیران هواشناسی آن را در اولویت های خود قرار دهند تا بتوانیم از شبکه های انرژی به خوبی استفاده نماییم.

وی گفت : امیداوریم این کنفرانس ها باعث شود که راه دسترسی به علوم هواشناسی در کشورمان نیز ساده شود و بتوانیم در مناطق دیگر در خصوص مسائل هواشناسی ایران اطلاعات کسب کنیم.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کشور در ادامه این کنفرانس گفت: انجمن علمی هواشناسی کشور مورد حمایت ویژه سازمان هواشناسی است.

عابدینی افزود: سازمان هواشناسی کشور همواره از طرح های علمی و پژوهشی حمایت کرده که کاربردی کردن علوم در هواشناسی از مهمترین اولویت های این سازمان بوده است تا بتواند در راستای رفاه جامعه نقش افرینی بیشتری داشته باشد.

معاونت توسعه و پیش بینی هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: همایش های دیگر ما در سال جاری هواشناسی علمی و کنفرانس بین الملی تغییر اقلیم و همچنین کنفرانس علمی خلیج فارس است که امیدواریم بتوانیم طرح های کاربردی را برای این برنامه ها داشته باشیم.

عابدینی تصریح کرد: ما بر روی کاربران نهایی علم هواشناسی سرمایه گذاری کرده ایم و درصدد توسعه هواشناسی کاربردی هستیم. وی ابراز امیدواری کرد: در گام های بعدی در زمینه انرژی و حمل و نقل و معماری و شهرسازی فعالیت های گسترده تری انجام گیرد.

رئیس انجمن هواشناسی ایران نیز در این کنفرانس گفت: ما در کشور نگرانی هایی داریم که هر چند ماه خود را نشان می دهد و ما نیز باید برای آنها به خوبی برنامه ریزی پایدار داشته باشیم.

نوریان افزود: رشد جمعیت، اسراف در استفاده از منابع آبی، خشکی و بیابانی شدن، آلودگی هوا، گرد وغبار، تغییر اقلیم، فرسایش خاک، سیل و طوفان، نابودی زیستگاه حیات وحش، سیل و طغیان رودخانه ها از جمله این نگرانی ها و چالش های پیش رو است.

 رئیس انجمن هواشناسی ایران خاطرنشان کرد: ما برای حل این نگرانی ها در سند چشم انداز راه حل هایی داریم که در بخش تخصصی خود بانک اطلاعاتی دارد اما با توجه به اینکه دستیابی به انها سخت است امیدواریم بتوانیم مدلی را برای ان ارائه دهیم.

نوریان تصریح کرد: هواشناسی از علومی است که با بخش های وابسته چندین وظیفه دارد وباید در بخش های مختلف حضور داشته باشد اما متاسفانه حضور ندارد و خیلی خود را به فضا و ماهواره وابسته کرده است.

وی ادامه داد: برخی از ماهواره ها کمک زیادی به هواشناسی دارد اما متاسفانه کمتر به انها توجه می شود اما وابستگی به آنها نیز مشکل زاست. وی افزود: بین ایستگاه های زمینی و ماهواره ها شبکه های راداری داریم که اگر کسی بتواند از این نرم افزارها استفاده کند می تواند از طریق رادار اطلاعات را بدست آورد و وابستگی خود را کم کند.

رئیس انجمن هواشناسی ایران گفت: در ساختار بین المللی توصیه این بوده است که برای کار پژوهش  کار ملی وجود داشته باشد و بر این اساس بتواند با ایجاد دانش و با همکاری بخش های مختلف آن را مورد استفاده قرار داده و کاربردی نماید.

نوریان بیان کرد: یکی از مهمترین مسایل استان یزد کم آبی است که جمع های اینگونه ای می تواند کمک کند که داده و اطلاعات را ارائه کرده و در اختیار محققان قرار دهد و برای توسعه مرزهای دانش تلاش کنیم.

وی افزود: امروز به نحوی کم کاری کرده ایم چراکه به علم و علم اندوزی کم توجه کرده ایم.

رئیس انجمن هواشناسی ایران تصریح کرد: اکثر مکان هایی که ما هستیم هیچ کجا هواشناسی نیست و به نحوی کم رنگ تر شده است و چون که بین رشته ای است باید کمی با شجاعت تر عمل کند.

نوریان گفت: یزد از جاهایی بوده است که مرکز بارورسازی ابرها بوده است و اولین مرکز نیز در اینجا شکل گرفت که داده های ماهواره ای، داده های بازتحلیل شده، داده های شبکه های ایستگاه ها از جمله نیازهای آن بوده است که اگر همه اینها را در پژوهشکده هواشناسی بوجود اوریم می توانیم به صورت بومی آن را انجام داده و از بیگانگان بی نیاز شویم.

وی افزود: اسراف در استفاده از منابع آبی نیز از دیگر مشکلات اساسی ما است که اگر در بخش سند ملی اینها را ببنیم، با کمک مخاطبان می توانیم با کاری دانشگاهی و علمی آن را اصلاح کنیم و از مشکلات بکاهیم.

رئیس انجمن هواشناسی ایران گفت: تغییر اقلیم موضوع اساسی سوم ما در کشور است که می توانیم آثار آن را در اکوسیستم، جنگل، اقتصاد کشاورزی، چرخه هیدرولیکی، اقلیم، سلامتی، گردشگری ببینیم و بر روی انها در محل های علمی تلاش کرده و آن را بومی نماییم.

نوریان تصریح کرد: موضوع بعدی ما خشکسالی است که کشور ما در گذشته صدمات زیادی در این زمینه پذیرفته و حاصل اجتماعی ان از بین رفتن اعتبار افراد روستایی و فقیر شدن این افراد و همچنین خشک شدن تالاب های استان هاست.

رئیس انجمن هواشناسی ایران گفت: از دیگر زمینه های فعالیت ما گرد و غبار است که بیشترین بودجه کشور آب و گرد و غبار است ولی متاسفانه کمترین بودجه مربوط به هواشناسی است زیرا شما نتوانستید به دولت نشان دهید که راهکاری دارید.

نوریان گفت: ما نظام شبکه ای منظمی برای همپوشانی اطلاعات نداریم و در رابطه با موضوعات مختلف نمی توانیم کاری کنیم.

وی بیان کرد: سیل و طوفان حاره ای، انرژی های تجدید پذیر، انرژی های تبدیل پذیر پاک از دیگر مسائل مهم در زمینه  فعالیت های علمی است که اگر می خواهیم روی این مسائل کار کنیم باید شناخت داشته باشیم.

رئیس انجمن هواشناسی ایران گفت: این ها نشان می دهد که هواشناسی علمی بین رشته است بدین معنی که هواشناسی با علوم دیگر می تواند فعالیت کرده و اثر گذار باشد و زمانی زنده خواهد بود که بتواند کار کند و دیگران را نیز به کار بگیرد و عمل کند.

نوریان با بیان اینکه در هواشناسی نیاز است که ما از تکنولوژی های روز دنیا بهره بگیریم و با بخش های مختلف ارتباط برقرار کنیم تاکید کرد: اگر با استادان و محققان و دانشجویان این فعالیت ها شکل گیرد می توان این علم را باشتاب به جلو برد.

گیوی دبیر علمی کنفرانس با اشاره به روند دریافت مقالات گفت: با توجه به نگاه علمی بیش از 70 درصد  مقاله ها را 3 داور نظر دادند.

وی افزود: تعداد مقالات دریافت شده 208 مورد بود که از این تعداد 64 مورد را به عنوان ارائه شفاهی انتخاب کردیم و 90 مورد نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد که به مدت 2 روز این مقالات ارائه خواهد شد.

 مجید میررکنی  دبیر اجرایی این کنفرانس نیز گفت: کمیته های اجرایی این همایش شامل اسکان، پذیرایی و حمل و نقلٰ، پذیرش و استقبال بودند که در هر کمیته 2 عضو هیات علمی و دانشجویان عضویت داشتند.

وی افزود: هدف اصلی ما گردآوری افراد متخصص  در رشته های مختلف بود تا دانشگاه یزد به عنوان قطب علمی در پیرایش وضع هوا انتخاب شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.