وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر واگذاری تولی‌گری بخش سلامت به متولی آن یعنی وزارت بهداشت، تاکید کرد.

وزیر بهداشت: تولی‌گری سلامت به متولی آن سپرده شود

به گزارش (ایسنا)، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم "هفته ملی سلامت " با اشاره به شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، گفت: در دنیای مدرن امروز ملت‌هایی خوشبختند که از نظام سلامت و همچنین دستگاه غذایی کارآمد بهره‌مند هستند و به این ترتیب امنیت و آزادی برای مردم تامین می‌شود. در عین حال برخورداری از سازمان‌های نظارتی قوی و همچنین محیط زیستی مطلوب در جوامع مختلف بسیار مهم است؛ تمام این مباحث به حقوق شهروندی توجه دارد.

وی با اشاره به توجه رییس جمهور به دو مقوله محیط زیست و سلامت ادامه داد: بالاخره سلامت جزو اولویت‌های کشور قرار گرفت و امیدواریم این امر مستدام باشد. اگر خواهان کشوری پیشرفته هستیم و انتظار توسعه داریم این امر با مردمانی بیمار و علیل میسر نخواهد شد. از طرف دیگر نمی‌توان ادعای مسلمانی کرد اما به نظافت، بهداشت و دستگاه متولی آن توجهی نداشت.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش افزود: در حوزه سلامت مشکلات زیادی داریم که رفع این مشکلات با یک سال و یک دوره و یک دولت شدنی نیست. راه سختی در پیش داریم، چراکه در تمام جوامع دستگاه بهداشتی تنها در تامین 20 درصد از سلامت جامعه نقش دارد. 80 درصد مابقی در اختیار سایر بخش‌هاست. از طرف دیگر عوامل اجتماعی مانند فقر، اعتیاد، بیکاری، بی‌سوادی، تصادفات و فرهنگ عمومی بسیار در سلامت آن جامعه اثرگذارند.

هاشمی در ادامه با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی در تامین امنیت و ایمنی غذا گفت: وزارت جهاد کشاورزی که تامین غذای مردم برعهده اوست، می‌تواند در سلامت اثرگذار باشد. در عین حال دستگاه‌های اقتصادی نیز در حوزه سلامت تاثیر بسیاری دارند. مشاهده می‌کنید که راهی طولانی در مسیر تامین سلامت مردم پیش روست امیدواریم که همت هم در این مسیر مستدام باشد.

وی ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرارداد و گفت: همانطور که در سیاست‌های کلی نظام سلامت نیز آمده، آرزویمان آن است که تولی‌گری بخش سلامت به متولی آن یعنی وزارت بهداشت سپرده شود تا به این ترتیب پراکندگی‌ها و تصمیمات نادرستی که در گذشته اتخاذ شده رفع و نظارت‌ها تقویت شوند و سازمان‌های مسوول در این امر جایگاه واقعی خود که همان اثر بازدارندگی در برابر تخلفات است را داشته باشند. امیدواریم این اتفاق را به تدریج شاهد باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لحاظ مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان سلامت افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات باید توجه به تولیدات زیان‌آور باشد. اگر نمی‌توانیم از تولید چنین محصولاتی جلوگیری کنیم، باید تلاش کنیم که تولید این محصولات کاهش یابد. یکی از تجربیات دنیا در این زمینه، لحاظ مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان سلامت است. در کشور ما نیز باید به این امر بیش از پیش توجه شود. تا به این ترتیب وزارت بهداشت نیز بتواند به وظیفه قانونی خود عمل کند، چراکه پیشگیری بسیار ارزانتر از درمان است.

هاشمی در پایان صحبت‌هایش از اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و همچنین هیات وزیران جهت همراهی‌ با طرح تحول نظام سلامت و استاندار تهران و روسای سازمان‌های امداد و دامپزشکی جهت همراهی در اجرای برنامه‌های حوزه سلامت و همچنین حضور در مراسم هفته ملی سلامت تشکر کرد و گفت: امیدواریم امسال بحث بهداشت و درمان در تهران

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.