وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری همایشی دو روزه جهت نقد طرح تحول نظام سلامت همزمان با یکسالگی اجرای این طرح در کشور خبر داد و همچنین اعلام کرد: تعرفه‌های 94 در دستور کار امروز هیات وزیران است.

احتمال کاهش قیمت داروهای خارجی/ثبت‌نام منتقدان برای نقد طرح تحول
به گزارش (ایسنا)، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته ملی سلامت در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های وزارت بهداشت در سال 94 ، گفت: اجرای سریع‌تر طرح تحول سلامت و همچنین رفع اشکالات آن از مهمترین اولویت‌های وزارت بهداشت در سال جاری است.

وی با بیان اینکه در راستی اجرای طرح تحول باید نظارت‌ها به صورت جدی‌تر شکل گیرد، افزود: طی سال گذشته 150 ناظر آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند که این ناظران در سال 94 نیز فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند.

وی مباحث بهداشت محیط، نظارت بر اغذیه‌فروشی‌ها و شرکت‌های تولید مواد غذایی را از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه در سال جدید خواند و گفت: سامان بخشیدن به مباحث بهداشت حاشیه شهرها از دیگر برنامه‌های مهم ما در سال جاری است به طوری که تمام 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین شهرها تحت پوشش خدمات بهداشتی و همچنین دندانپزشکی قرار خواهند گرفت. همچنین سلامت دهان و دندان برای سنین زیر 14 سال به ویژه مقطع دبستان آغاز شده که ادامه خواهد یافت.

اصلاح آموزش پزشکی پس از 36 سال

وزیر بهداشت همچنین افزود: حتما پس از 36 سال آموزش پزشکی از نظر محتوا و شکل تغییر خواهد کرد. بحث بومی‌گزینی را به صورت جدی مدنظر داریم تا به این ترتیب بتوانیم نیروهای متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم را تامین کنیم و بر این اساس به تدریج از طرح اجباری پزشکان بی‌نیاز شویم چراکه خانواده‌ها در این زمینه با مشکلات بسیاری روبرو می‌شوند.

منتقدان جدی وزارت بهداشت ثبت‌نام کردند

هاشمی همچنین با اشاره به یک سالگی طرح تحول نظام سلامت در 15 اردیبهشت‌ماه، گفت: همزمان با سالگرد آغاز طرح تحول نظام سلامت همایشی دو روزه را برگزار خواهیم کرد. وزارت بهداشت به عنوان اولین دستگاه دولتی از کارشناسان امر خواست که طرح تحول نظام سلامت را نقد کنند. منتقدان جدی نیز در این زمینه ثبت‌نام کرده و و مقاله فرستاده‌اند امیدواریم نقدها منصفانه باشد تا بتوانیم امور را طرح تحول را پیش ببریم.

ابراز تاسف وزیر بهداشت از کارشکنی‌های عربستان برای رسیدن محموله‌های امدادی به یمن

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کارشکنی‌های عربستان در زمینه عدم ارسال کمک‌های هلال‌احمر ایران به یمن گفت: مایه تاسف است که در قرن 21 رفتارهایی شبیه رفتارهای رژیم صهیونیستی را شاهد هستیم. آن هم از دولتی که حرمین شریفین در اختیارش است و باید مظهر مهربانی و رئوفت باشد. متاسفیم که اجازه ندادند محموله‌های امدادی هلال‌احمر به دست مردم یمن برسد.

وزیر بهداشت افزود: بیمارستان‌های ما نیز برای پذیرش 120 مجروح یمنی آماده شده بودند اما متاسفانه اجازه انتقال آنها به ایران داده نشد. بیش از 20 روز است که هواپیما و محموله‌های دارویی و تجهیزاتی هلال‌احمر، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها برای انتقال به یمن منتظر هستند. امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی که در باقی موارد از عناوین دهان‌پرکن استفاده می‌کنند در این موضوع نیز به کمک مردم یمن بشتابند.

احتمال کاهش قیمت داروی خارجی در 94

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت قیمت دارو در سال جاری نیز گفت: قاعدتا نباید رفتاری متفاوت از سال گذشته را شاهد باشیم. امسال نیز در مورد داروهای خارجی مناقصه برگزار کرده‌ایم و شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر رفتار می‌کنند. برهمین اساس قاعدتا باید کاهش قیمت در مورد داروهای خارجی را داشته باشیم.

تعرفه‌های 94 در دستور کار امروز هیات وزیران

وی در ادامه درباره تعیین تکلیف تعرفه‌های 94 نیز گفت: تعرفه‌های امسال در دستور کار امروز هیات وزیران است. اگر امروز در این زمینه به نتیجه برسیم که تعرفه‌ها اعلام خواهد شد در غیراینصورت این موضوع به جلسه بعدی هیات دولت موکول می‌شود.

مهم‌ترین دغدغه‌های وزیر بهداشت

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره مهم‌ترین دغدغه‌هایش گفت: پایدار شدن منابع نظام سلامت وهمچنین تدوین قوانینی که کمک می‌کند تولیت سلامت در اختیار وزارت بهداشت باشد، از مهم‌ترین دغدغه‌هایم است چراکه اکنون تولیت در دستگاه‌های مختلف پراکنده است، این در حالیست که براساس سیاست‌های کلان نظام سلامت، تولیت امر سلامت باید با وزارت بهداشت باشد.

هاشمی همچنین درباره ابلاغیه روز گذشته سازمان دامپزشکی مبنی بر مجاز شدن استفاده از خمیر مرغ نیز گفت: در این باره چندین بار از سازمان دامپزشکی خواهش کرده و تذکر داده‌ایم. جلساتی میان وزارت بهداشت، دامپزشکی و سازمان استاندارد در جریان بود. اگر این بخشنامه با هماهنگی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد باشد، اشکالی ندارد، درغیراینصورت امری اشتباه است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.