مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلوگیری از ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن خلاف همه موازین بین المللی و جنایت علیه بشریت است و این اقدام قابل محاکمه در دادگاه های بین المللی است.

جنایت عربستان علیه بشریت/ ضرورت محاکمه در دادگاه‌های بین المللی


 

حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جلوگیری عربستان از ورود کمک های انسان دوستانه ایران به یمن، گفت: حمله عربستان به یمن یک حمله ابلهانه علیه ملت مظلوم و بی دفاع این کشور و خلاف کلیه موازین حقوق بین المللی بود که بدون مشورت با هیچ کشوری صورت گرفت.

وی با اشاره به اهدافی که عربستان برای این حمله اعلام کرده، اظهار داشت: بازگرداندن رئیس جمهور غیرمشروع، مخلوع و فراری و جلوگیری از پیشرفت حوثی ها در یمن و رفع تهدید نسبت به همسایگان از جمله اهدافی بود که عربستان اعلام کرد.

شیخ الاسلام با طرح این سئوال که باید دید عربستان تا چه اندازه توانسته است در رسیدن به این اهداف موفق باشد، گفت: بعد بیش از یک ماه کشتار زن، بچه و خراب کردن خانه ها و زیرساخت های کشور ضعیف و فقیر یمن، باید پرسید آیا امروز اهداف سعودی ها محقق شده است و آیا رئیس جمهور غیرمشروع و فراری یمن توانسته به مسند قدرت بازگردد؟

 سفیر اسبق ایران در سوریه با تاکید بر اینکه اکنون تنفر ملت یمن نسبت به این رئیس جمهور جنایتکار صدها برابر شده است، اظهار داشت: کسی که از خارجی ها درخواست می کند که مردم کشورش را بکشند تا به حکومت بازگردد، چطور می تواند دوباره بر این قدرت بنشیند، آیا او اکنون اصلا جرات بازگشت را دارد؟ قطعا هدف اول عربستان دیگر غیرقابل دسترس است.

شیخ الاسلام بیان کرد: مردم یمن در زیر بمباران ها به انقلابیون اعتماد کردند، ارتش به انقلابیون پیوست و بیش از سه چهارم مردم یمن اکنون همراه انقلابیون هستند. از سوی دیگر طرفداران عربستان هر روز ضعیف تر شدند و مواضع خود را تسلیم مردم و ارتش کردند و تنفر نسبت به عربستان نهادینه شد. حالا باید دید که آیا نوادگان نسل امروز نیز می توانند به شاهنشاهی سعودی هیچ اعتمادی داشته باشند؟

کارشناس مسائل خاورمیانه  افزود: سئوال دیگری که باید از عربستان پرسید این است که اصلا یمن برای چه کسی تهدید بود؟ کشوری بدون اسلحه و توان نظامی می توانست چه تهدیدی باشد که عربستان ادعا کند به دنبال رفع شدن تهدید از کشورهای همسایه به یمن حمله کرده است. اگر منظور از تهدید از نظر عربستان تنفری بود که نسبت به خودش وجود داشت، اکنون این تنفر چند برابر گسترش پیدا کرده است.

وی گفت: بعد از کشتار مردم، جهان عرب و اسلام و حتی افکار عمومی جهان نسبت به عربستان بدبین شده اند. آنها مردم مظلوم و فقیر را بمباران کردند و در پایان همانطور که یک طرفه اعلام جنگ کرده بودند، یک طرفه نیز آتش بس اعلام کردند.

شیخ الاسلام گفت: اما اعلام این آتش بس در حالی است که کشتار را ادامه می دهند و به این ترتیب حتی حرف خود را نیز بی اعتبار کرده اند. عربستانی ها در ابتدا می گفتند عده ای در داخل ائتلاف با این حمله موافقند اما اعضای ائتلاف عدم موافقت خود را اعلام کردند. در حقیقت عربستان با کشتار و جنایات، به اهداف خود نرسید.

وی تاکید کرد: اما جلوگیری از ارسال کمک های انسان دوستانه بعد از آتش بس حتی نقض قطعنامه ظالمانه ای است که با فشار آمریکا در شورای امنیت تصویب شد و با وجود آنکه بر آتش بس تاکید نداشت، اما به رسیدن کمک های انسان دوستانه تاکید بسیاری داشت.

این کارشناس منطقه تاکید کرد: جلوگیری از ارسال کمک های انسان دوستانه خلاف همه موازین بین المللی و جنایت علیه بشریت است و این اقدام قابل محاکمه در دادگاه های بین المللی است.

وی ادامه داد: این اقدام عربستان همان روشی است که صهیونیست ها و آمریکا در غزه در پیش گرفتند و از تخلیه مجروحین جلوگیری کردند.

شیخ الاسلام تاکید کرد: تنها کسانی که می توانند این وضعیت را تغییر دهند، ملت یمن هستند و کشورهای آزاده ای که باید به این ملت کمک کنند. در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را انجام داده است و افکار عمومی جهان نیز خوب عمل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.