وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از توسعه افسارگسیخته شهری در ایران گفت: هرگاه به سکونت گاه ها می رویم، مشاهده می کنیم که بحران هویت موج می زند و واقعا گرفتاریم.

آخوندی: بحران هویت سکونتگاه ها در ایران موج می زند
 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عباس آخوندی روز یکشنبه در همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران افزود: هنوز در ایران بحران هویت وجود دارد، اصلی ترین سوال این است که چگونه می خواهیم با جهان مدرن روبرو شده و بازخوانی اسلام در دوره مدرن چگونه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما هر روز در وزارتخانه این مساله را حس می کنیم. یعنی توسعه افسارگسیخته شهری در ایران، تصور ما این است که جاده و شهرسازی داشته باشیم ولی وقتی وارد این سکونت گاه ها می شویم می بینیم قومیت های مختلف وجود دارد ولی هیچ یک از ساکنان این مناطق اهل پرند یا سایر مناطق تهران نیستند و لذا عدم حسن تعلق مشکلاتی را ایجاد می کند.

آخوندی از اساتید و پژوهشگران دانشکده علوم اجتماعی خواست تا برای اداره شهرها به کمک دولت بیایند و افزود: امکان کنترل چنین مسائلی توسط هیچ دولتمردی وجود ندارد.

وی همچنین به موضوع شهروندی پرداخت و از ضرورت دسترسی آزاد به اطلاعات سخن گفت و افزود: اگر اعتقادی به دسترسی آزاد اطلاعات داشتیم، حقوق مردم توسط مدیران مورد دادوستد قرار نمی گرفت و در آن صورت هیچ گاه حجم فروش حقوق شهروندان و حجم قانون فروشی تا این اندازه نبود.

آخوندی تاکید کرد: در شرایطی که تمام حقوق شهروندان خرید و فروش می شود چه چیزی از معماری اسلامی باقی می ماند که با ایجاد یک هلال در چارچوب ها بخواهیم درباره آن صحبت کنیم و نام آن را معماری اسلامی بگذاریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در دهه گذشته با یک تشدید بی انضباطی روبرو بودیم و تقدس گرایی هایی زاییده عوام گرایی شد و برخی بدون دلیل مقدس شدند و در این دوره جدید مفهووم سیاست اجتماعی کار سختی شده است. چون با فضایی روبرو هستیم که گفت و گو بر مبنای منطق نیست بلکه بر مبنای معیارهای مقدس مابانه ای است که ریشه آن معلوم نیست کجاست.

وی با اظهار امیدواری به قدرت فرهنگ ایرانی اسلامی و توانایی حوزه علم در ایران گفت: تغییر سیاست با مقاومت های بنیادین مواجه است و لذا دانشکده علوم اجتماعی می تواند در این زمینه به جامعه کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به خدمات دانشگاه تهران گفت: دانشجویان این دانشگاه، کشور را از پرتگاه های بزرگی برحذر داشته و لذا باید قدردان اساتید علوم اجتماعی خودمان باشیم

وی افزود: به عنوان یک ایرانی همواره قدردان اساتید دانشگاه تهران به ویژه دانشکده علوم اجتماعی هستم که گره های بسیاری را گشودند.

وزیر راه و شهرسازی که موضوع سخنان خود را با محور هویت ملی در ایران و شهروندی ارائه کرد، افزود: دانش آموختگان دانشگاه تهران که در دوره انقلاب جزو برجستگان جامعه مدرن ایران بودند، خدمات بسیاری را ارائه کردند و اگر آنها نبودند، مشخص نبود که چه اتفاقاتی می افتاد و همانگونه که رییس دانشگاه تهران گفت دانشگاه باید نسبت به روندهای جامعه هشدار باشد.

آخوندی اضافه کرد: دانشکده علوم اجتماعی در دهه 50 هشدارهایی را درباره روند کالایی شدن انسان داد و اساتید آن دوره نقش مهمی را در این زمینه ایفا کردند.

وی تاکید کرد: ما باید قدر دانش آموختگان این دانشکده را بدانیم. چون کارهای بزرگی انجام دادند. یعنی علاوه بر هشدار دادن، تا جایی که توانستند از بروز بحران های بزرگ در ایران جلوگیری کردند.



* مهمترین مساله ما هویت است

آخوندی از هویت به عنوان اصلی ترین مساله در ایران یاد کرد و گفت: مفهوم زندگی در پویایی جست و جوی هویت است و این تعادل هویتی در جامعه بایستی به اندازه ای باشد که منجر به بحران های بزرگ نشود.

وی از فلسفه بوجود آمدن پدیده داعش سخن گفت و افزود: تفاسیر بسیاری در این زمینه وجود دارد و برخی قدرت را سبب ایجاد القاعده می دانند ولی معتقدم پدیده القاعده را باید در بحران هویت مسلمانانی تعریف کرد که در جهان بسته شبه جزیره عربستان زندگی کردند و ناگهان با یک جهان مدرن روبرو شده و در جست و جوی هویت دست به اسلحه بردند.

*همایش هشت دهه علوم اجتماعی در دانشگاه تهران از امروز در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه آغاز به کار کرد و تا فردا (دوشنبه) با حضور استادان پیشکسوت این دانشکده و سخنرانی اندیشمندان این رشته ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.