قدس آنلاین-قاآنی:درشرایطی که تامین اجتماعی بیش از40 میلیون ایرانی را تحت پوشش خود دارد مسئولین وزارت رفاه اجتماعی از جایگزینی سیم کارت رایتل بجای دفترچه تامین اجتماعی خبر می دهند.

جایگزینی سیم کارت رایتل به جای دفترچه‌های تامین اجتماعی/بیمارمورد نظر دردسترس نیست!

به گزارش قدس انلاین درسالهای اخیر چندین بار موضوع تغییر دفترچه های تامین اجتماعی تبدیل آن به کارت هوشمند سلامت مطرح شده وهیچ گاه عملی نگردید اما حالا صحبت از جایگزینی سیم کارتهای رایتل بجای دفترچه های تامین اجتماعی است.

*حمایت وزیر کار از انحصار جدید رایتل!

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم رونمایی از طرح باشگاه مجازی آموزش مهارت و یادگیری دانش‌بنیان امید در محل وزارت کار در همین باره گفت: حضور شرکت رایتل در خانواده ما باعث شده تا دو طرح بزرگ را در این راستا دنبال کنیم. اول جایگزینی دفترچه‌های تامین اجتماعی با سیم‌کارت‌های رایتل و دوم ارائه‌ی آموزش از راه دور فنی حرفه‌ای از طریق رایتل.
علی ربیعی تصریح کرد: شرکت رایتل وابسته به تامین اجتماعی است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سیم‌کارت‌های رایتل جایگزین دفترچه‌های درمانی می‌شوند تا با این کار ارائه‌ی خدمات درمانی به بیمه شدگان تسهیل شود.
*فعلا پایلوت است

پیش ازاین سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره استفاده از سیم کارت بجای دفترچه درمانی تأمین اجتماعی اظهار داشت: با توجه به امکانات موجود در شرکت خدمات ماشینی تأمین اجتماعی و زیرساخت‌‌های لازم از سیم‌کارت‌های "رایتل" بجای دفترچه درمان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح بزودی در ۴ بیمارستان ملکی تأمین اجتماعی به صورت پایلوت اجرایی می‌شود و پس از حل مشکلات در تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: مراحل اولیه این طرح در بیمارستان‌های ملکی تأمین اجتماعی تا پایان سال انجام می‌شود.

*جایگزینی سیم‌کارت رایتل بجای دفترچه درمان

سید مجید صدری مدیرعامل رایتل نیزدرباره ارایه سیم‌کارت‌های رایتل به بیمه شدگان در قالب کارت هوشمند سلامت اظهار داشت: شرکت رایتل با توجه به این که وابسته به سازمان تامین اجتماعی است بر این اساس از امکانات این شرکت و اپراتور در راستای خدمات رسانی به حوزه بیمه شدگان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند.وی ادامه داد: شرکت رایتل نیز با سایر شرکت‌های تامین اجتماعی از جمله شرکت خدمات ماشینی برای بستر سازی کارت هوشمند سلامت تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد.

صدری یادآور شد با توجه به وعده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اجرایی شدن طرح کارت هوشمند سلامت در سال 94 شرکت رایتل نیز تمام سعی خود را می‌کند که در موعد مقرر این طرح اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت رایتل افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سیم‌کارت‌های رایتل جایگزین دفترچه‌‌های درمانی می‌شود و با این اقدام ارایه خدمات درمانی برای بیمه شدگان تسهیل می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی بیش از 40 میلیون نفر بیمه شده را تحت پوشش خود دارد و چگونه سیم‌کارت‌ها در اختیار بیمه شدگان قرار می‌گیرد گفت: قطعاً ساز و کاری در نظر گرفته می‌شود که بیمه شدگان به راحتی بتوانند سیم کارت‌های مورد نظر را به راحتی تهیه کنند و با آن سیم کارت می‌توانند از سایر امکانات اپراتور استفاده کنند.

*مردم باید پول بدهند!؟

اگرچه پیش از این نیز صحبت هایی مبنی بر جایگزینی سیم کارت های رایتل با دفترچه های بیمه، شده بود و اینطور گفته شد که قرار نیست مردم پولی بابت خرید این سیم کارت ها بدهند. به فرض صحت این موضوع که مدیرعامل رایتل درباره آن سخنی نگفته، طبعا مردم برای استفاده از خدمات این سیم کارت ها باید مبالغی را در آن شارژ کنند تا امکان استفاده از خدمات احتمالی را داشته باشند. موضوع دیگری که درخصوص سیم کارت های مذکور مطرح می شود، عدم پشتیبانی گوشی بخش زیادی از مردم کشور از نسل 3 و بالاتر است. موضوعی که این نگرانی را ایجاد می کند که آیا این دسته از کاربران باید اقدام به خرید گوشی های جدید نیز بکنند یا نه؟

از سوی دیگر رایتل هنوز شبکه فروش و ارایه خدمات به این حجم از مشترکان در کشور را نیز ندارد. موضوع دیگر به چرایی عدم همکاری سازمان تامین اجتماعی یا دو اپراتور اصلی کشور و عدم الزام 40 میلیون ایرانی به استفاده انحصاری و اجباری از خدمات رایتل مربوط می شود. به هر تقدیر پرسش های بی پاسخ زیادی پیرامون طرح جایگزینی دفترچه های بیمه با سیم کارت رایتل وجود دارد که مدیرعامل این اپراتور هم به شکل کلی تنها به این پاسخ بسنده کرده که سازوکاری برای آن در نظر گرفته خواهدشد.

این نخستین باری نیست که اپراتور سازمان تامین اجتماعی با استفاده از ایجاد انحصار سعی در توسعه شبکه خود دارد. در سال های گذشته نیز ایجاد انحصار نسل 3 برای رایتل و تمدید مجدد آن موجب شد تا کشور نزدیک به 10 سال از دنیا و کشورهای منطقه در دسترسی به خدمات نسل پیشرفته موبایلی محروم شود. بعد از پایان انحصار رایتل که در نهایت توانست یک درصد از مشترکان تلفن همراه را تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه قرار دهد، سال گذشته دو اپراتور اصلی کشور یعنی همراه اول و ایرانسل نیز توانستند به سرعت کار پوشش به 99 درصد مشترکان تلفن همراه را انجام دهند و جبران عقب ماندگی کشور را آغاز کنند.

رایتل پیش از این توانسته بود انحصار ارایه خدمات وای فای شهری و ارایه اینترنت در معابر پرتردد شهرها را نیز از آن خود کند که با پایان یافتن این انحصار، دستاورهای روشنی در دست نیست. حالا انحصار جایگزینی دفترچه های بیمه 40 میلیون ایرانی با سیم کارت های رایتل برای حمایت و کمک به این اپراتور سازمان تامین اجتماعی، مطرح است و باید منتظر پاسخ مسوولان مربوطه و سرانجام این رانت جدید ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    1 0
    سلام چرا بی دلیل مردم رو درگیر مشکلاتی میکنند که باعث نارضایتی مردم بشه مگر مسوولان نمیدونند که بسیاری از این بیمه شده گان کهن سال هستند و نمیتوانند حتی با یک گوشی ساده کار کنند چه برسد به گوشی های هوشمند چرا بدون بستر سازی دست به اجرای طرحی میزنید که فقط به مشکلات مردم اضافه بشه واقعا جای عقل و تفکر در وجود شما کجاست برای این چنین طرحهایی باید با خود مردم مشورت بشه نه اینکه سر خود هر کاری میخواین انجام بدین کسی مخالف الکتونیکی شدن خدمات دولتی نیست اما بعد از اجرای مقدمات که رضایت و راحتی مردم اصل اول این مقدماته
  • علی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    بسیار عالیه با این اقدام یک قدم به پیشرفت و تکنولوژی برتر میرسیم