رییس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه همه اعضای شوراها در سراسر کشور باید بیمه شوند، گفت: قطعا پیگیری بیمه حوادث، درمان و تامین اجتماعی برای اعضای شوراهای سراسر کشور متفاوت است، اما هر سه بیمه را برای اعضای شوراها دنبال می‌کنیم.

شورایی‌ها باید بیمه شوند/شورا شغل نیست
1420787020430_1400036368.jpegبه گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا بصیری‌پور در نشست خبری امروز یکشنبه درخصوص بیمه اعضای شوراهای سراسر کشور گفت: بیمه حوادث اعضای شورا تاکنون اجرایی شده اما درخصوص بیمه درمانی و تامین اجتماعی آنها در آینده از طریق بنیاد برکت اقدام خواهیم کرد. اعتقاد دارم تمامی شورایی‌ها باید بیمه شوند و تمام توان خود را برای اجرایی شدن این موضوع به کار می‌گیرم.

وی با اشاره به روز ملی شوراها (9 اردیبهشت‌ماه) و تبریک این روز به اعضای شوراهای سراسر کشور گفت: قطعا در شوراها ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کمک به مجموعه دولت وجود دارد و باید به خوبی این ظرفیت‌ها در سراسر کشور شناخته شوند. شورای عالی استان‌ها به عنوان بالاترین مرجع شورایی کشور می‌تواند لوایح را از طریق دولت به مجلس ارسال کند و همچنین به عنوان تنها مرجعی که می‌تواند به مجلس طرح ارائه دهد، قطعا ظرفیت بسیار بالایی را در حل مشکلات و معضلات مردم در سراسر کشور خواهد داشت.

رییس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های شوراهای کشور، نیروی انسانی است. امروز شوراها با 117 هزار عضو در قالب 38 هزار شورا در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی دولت ایفای نقش کنند.

بصیری‌پور با اشاره به وجود 35 هزار شورای روستایی، 1058 شورای بخش، 427 شورای شهرستان، 31 شورای استان و 1161 شورای شهر گفت: در میان اعضای شوراهای سراسر کشور تقریبا از تمامی اقشار مردم از جمله پاسدار، طلبه، معلم و کارگر حضور دارند و این ظرفیت بسیار بالایی را برای شناسایی مشکلات و معضلات مردم و ارائه راهکارهای مناسب ایجاد می‌کند. البته شوراها برابر قانون شغل محسوب نمی‌شوند و تنها به عنوان یک فعالیت داوطلبانه، زمینه حضور همه اقشار مردم در شوراها فراهم شده است.

رییس شورای عالی استان‌ها در ادامه صحبت‌های خود و در تشریح فعالیت‌های 3 ماهه خود به عنوان رییس شورای عالی استان‌ها گفت: جهت پویایی شوراها در سراسر کشور، سفرهایی را به همه استان‌های کشور ترتیب خواهیم داد و با اعضای شوراهای سراسر کشور دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت. طی سه ماهه گذشته به 7 استان سفر کردیم و در قالب این سفرها با استانداران این 7 استان دیدار داشتیم و سعی کردیم در میان مسوولان هر استان شوراباوری را به وجود بیاوریم. قطعا یکی از معضلات شوراها عدم شناخت آنها در میان مسوولان و حتی بعضا خودباوری اعضای شوراهای سراسر کشور است. این خودباوری را از درون شوراها آغاز کردیم و امیدواریم تا سطح مسوولان نیز پیش بریم.

بصیری‌پور برگزاری جلسات ویدیو کنفرانس را یکی دیگر از فعالیت‌های شورای عالی استان‌ها در جهت ارتقای شوراباوری معرفی کرد و افزود: توانسته‌ایم در قالب این ویدیو کنفرانس‌ها 31 استان کشور را به هم متصل کنیم و اعضای شوراهای سراسر کشور در این جلسات می‌توانند مشکلات و معضلات خود را مطرح کنند. اولین جلسه با حضور اعضای شوراها و معاونان عالی شورای استان‌ها برگزار شد، دومین جلسه با حضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد و امیدواریم جلسه بعدی را با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم.

وی درخصوص تخصیص بودجه به شورای عالی استان‌ها گفت: هر ساله دولت رقمی را به عنوان پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی درخصوص بودجه شورای عالی استان‌ها ارائه می‌کند که رقم پیشنهادی برای سال 94، 8 میلیارد تومان بود، اما از طریق مجلس توانستیم 20 درصد رقم پیشنهادی را افزایش دهیم و بودجه را به 9 میلیارد و 600 میلیون تومان برسانیم. قطعا با استفاده از این بودجه، به شوراهای فرادست کمک خواهیم کرد تا بتوانند بیش از گذشته از ظرفیت‌های شورایی در شهرستان و روستاهای خود استفاده کنند.

رییس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که آیا حضور افراد در شوراها به عنوان یک شغل محسوب می‌شود یا خیرگفت: براساس ماده 14 قانون شوراهای اسلامی عضویت در کلیه شوراها افتخاری است و شغل محسوب نمی‌شود و هر فردی تنها می‌تواند در یک شورای شهر و روستا عضویت داشته باشد.

بصیری‌پور درپاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درخصوص ارسال طرح به مجلس شورای اسلامی در مورد برگزاری انتخابات شورایاری‌های شهر تهران نیز گفت: برای اولین بار در مشهد انجمن‌های شورایاری را به صورت کامل تشکیل دادیم اما در زمان تشکیل این انجمن شورایاری، قانون برای برگزاری آن وجود داشت که در مجلس هشتم این قانون لغو شد.

وی ادامه داد: برهمین اساس اعتقاد داریم باید قانون در کشور اجرا شود و صریحا به این موضوع پاسخ می‌دهم که انجمن شورایاری‌ها در قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. تاکنون طرحی در این خصوص به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده‌ایم اما امیدواریم با یک فرآیند منطقی و استدلال‌های درست بتوانیم طرحی را یا با عنوان انجمن‌های شورایاری و یا همان انجمن شوراهای محله به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.

رییس شورای عالی استان‌ها افزود: در سه ماهه گذشته بیش از 10 لایحه و طرح به مجلس و دولت ارسال شده است که این لوایح موارد مختلفی از جمله مشکلات خود نظام شورایی را در نظر گرفته است. یکی از مهم‌ترین لوایح در مورد عیدی، پاداش و حق‌الجلسه اعضای شورایی کشور بود، البته برابر قانون به جز حق‌الجلسه اعضای شورا هیچ دریافتی دیگری نباید داشته باشند، اما بعضا با برخی تعاریف دیگر، چیزی تحت عنوان عیدی و پاداش پرداخت می‌شد که سعی کردیم در قالب این لایحه این پرداخت‌ها به صورت یکسان در سراسر کشور انجام شود.

بصیری‌پور ادامه داد: نظام شورایی در سراسر کشور با مشکلات فراوانی روبه‌روست امیدواریم بتوانیم در بحث مسکن و بیمه کمکی به اعضای شوراهای سراسر کشور انجام دهیم اما برخی اظهارنظرها در مورد تفاهم با شرکت ایران خودرو و یا سایر شرکت‌ها قابل قبول نیست و به هیچ عنوان از بودجه عالی استان‌ها تسهیلاتی درخصوص گرفتن خودرو برای اعضای شورایی کشور در نظر نخواهیم گرفت.

وی درخصوص میزان پرداخت حق الجلسه اعضای شوراهای سراسر کشور گفت: پرداخت حق الجلسات براساس جدول قانونی انجام می‌شود که علاوه بر مشخص کردن حداکثر میزان ساعت حضور در جلسه اعضای شوراها برای شوراهای روستا هر ساعت را 3500 تومان، شوراهای بخش را 4900 تومان و برای شورای عالی استان نیز هر ساعت را 8400 تومان تعیین کرده است. در حقیقت شوراهای شهرها باید یک شصتم حقوق و مزایای شهردار برای هر ساعت را دریافت کنند. در کلانشهرها اعضای شوراهای اسلامی شهر بین یک تا پنج میلیون تومان ماهانه دریافت می‌کنند که این میزان در مقابل 60 ساعت حضور در جلسات شورای شهر پرداخت می‌شود.

رییس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: اگر پرداختی بیش از این در شوراهایی صورت می‌گیرد، قانونی نیست و قطعا خلاف است.

بصیری‌پور درخصوص لیست اموال شورایی سراسر کشور نیز گفت: من از اعلام لیست اموال خود قطعا استقبال می‌کنم و اعلام لیست اموال شورایی ها را کار خوبی می‌دانم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.