متأسفانه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با کمی تأخیر از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به کتاب خواهد بود.

دو نکته درباره  نمایشگاه کتاب امسال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام داشت که در سال 94 نمایشگاه کتاب دیگر در مصلا برگزار نمی‌شود؛ ‌این در حالی است که نمایشگاه امسال چون سال‌های گذشته در مصلای تهران برگزار می‌شود و ظاهراً امسال بحث‌های مربوط به ساخت و سازها در مصلای تهران باعث تأخیر چند روزه در افتتاح‌این نمایشگاه شده است و داستان تأخیر هیچ ارتباطی با وزارتخانه ندارد. وزیر ارشاد در سال گذشته در خصوص انتقال نمایشگاه کتاب به “شهر آفتاب” به صراحت اعلام داشت:”نمایشگاه کتاب و سایر نمایشگاه‌ها از دیرباز با مشکلاتی در زمینه مکانی برای برگزاری دایمی‌ مواجه بودند و با توجه به‌اینکه مصلا مکانی برای اقامه نماز است، زمینی را در “شهر آفتاب” برای برگزاری دایمی‌در نظر گرفتیم. شهر آفتاب به لحاظ موقعیتی، نزدیک به فرودگاه امام خمینی (ره) است و با کاربری مکان برگزاری« نمایشگاه کتاب» در‌این موقعیت به کمک شهرداری اقدامهایی را در آنجا صورت دادیم.”

با‌این تفاسیر وزارت ارشاد بازهم مجبور است، برخلاف میل باطنی خود نمایشگاه را در مصلا برگزار کند و تنها تغییر عمده‌ای که در‌این راستا در نظر گرفته، عقب‌انداختن زمان برگزاری نمایشگاه است.توجه به‌این مسأله ضروری است که ساخت یک مکان مناسب که منطبق به استانداردهای بین المللی باشد، امری ضروری است، اما مصلای تهران نیز در نوع خود محل مناسبی برای برپایی نمایشگاه است، چه از جنبه سالن شبستان که پاسخگوی مناسب حضور ناشران و مردم مشتاق کتاب است و چه از جنبه رفت و آمد و به وجود نیامدن ترافیک منطقه‌ای.

 بی‌شک نزدیک بودن مصلای به متروی تهران نیز حایز اهمیت است و نقش مهمی ‌در حضور پررنگ مردم در‌ایام برگزاری نمایشگاه‌ ایفا می‌کند. بی شک دور بودن مکان جدید نمایشگاه مردم را در آینده با مشکلات متعددی مواجه می‌کند و بناچار باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب با استقبال مردم مواجه نشود.

 وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در خصوص مشکلات رفت و آمد بازدیدکنندگان عنوان کردند که‌ این مکان به دلیل نزدیکی به فرودگاه جای بسیار خوبی است و به لحاظ حمل و نقل نیز تا سال آینده امکاناتش فراهم خواهد شد. در‌این جا‌این پرسش به وجود می‌آید که نزدیکی نمایشگاه به فرودگاه چه تأثیر عمیقی در برپایی نمایشگاه دارد؟ آیا قرار است، دوستداران کتاب  از طریق فرودگاه بین الملی امام خمینی(ره) به نمایشگاه وارد شوند؟ آیا مسأله بین المللی بودن نمایشگاه حایز اهمیت است و ماجرای ورود انبوهی از میهمانان خارجی و کتابهای خارجی به داخل مطرح است؟ با یک بررسی سرانگشتی متوجه می‌شویم که نزدیک بودن نمایشگاه به فرودگاه هیچ تأثیری ندارد؛ آنچنان که دور بودن مکان احتمالی می‌تواند تاثیرات مخربی را به همراه داشته باشد.ایجاد شبکه حمل و نقل نیز نمی‌تواند از بعد مسافت زیاد بکاهد.

 در واقع مردم باید حدود چهل کیلومتر را طی کنند و بعد گرفتار ترافیک بزرگ تهران در منطقه جنوب شوند. جدای از ‌این مسأله خبر ناخوشایند دیگری از سوی مسؤولان مربوط مطرح شد، مبنی بر‌ اینکه پس از بررسی کارگروه اصلاح یارانه‌های نشر به پیشنهاد‌ این کارگروه در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کالا برگهای رایگان توزیع نمی‌شود.

ظاهراً تعداد محدودی بن کتاب برای اهل قلم و به نام آنها منظور شده است؛ توجه به ‌این مسأله ضروری است که اهالی قلم نیازمند کتاب و مطالعه کتابهای مورد نیاز خود هستند. ناچیز بودن مبلغ کالابرگ خرید کتاب و بالا بودن قیمت کتاب‌های مورد نیاز اهالی قلم عملاً پاردوکس بزرگی را‌ ایجاد می‌کند که تنها در نمایشگاه کتاب باید شاهد آن بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.