گروه میهن - محمود مصدق - رئیس‌پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران از تصویب آیین نامه جدید تولید و تجاری سازی محصولات تراریخته (جهش یافته) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار پنبه تراریخته در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود.

 آیین نامه تولید محصولات تراریخته در آستانه تصویب

دکتر بهزاد قره یاضی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در سال 78 - 79 در کرج راه اندازی شده و هم اکنون دارای سه شعبه در تبریز، اصفهان و رشت است و بزودی نیز یک شعبه منطقه ای در خراسان رضوی راه اندازی می‌شود، گفت: در دولت گذشته با تصویب آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی بازدارنده، وقفه هشت ساله ای در فعالیتهای این پژوهشکده پیش آمد تا اینکه به دستور «جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور این آیین‌نامه لغو شد. بر این اساس سال گذشته موفق شدیم20لاین فرآوری برنج تراریخته شده را با رعایت موارد ایمنی زیستی در سه استان کشور به صورت آزمایشی زیرکشت ببریم.

وی تهیه آیین نامه تولید و تجاری سازی محصولات تراریخته را مهمترین اقدام دولت و شورای عالی ایمنی زیستی در سال گذشته خواند و گفت: این آیین نامه بزودی تصویب می‌شود و امیدواریم امسال و سال آینده مجوز تولید پنبه و برنج تراریخته را از شورای عالی ایمنی زیستی و مراجع مربوط بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه برخی دستهای پنهان در دولت گذشته مانع از تولید محصولات تراریخته در کشور می‌شد، تصریح کرد: این در حالی است که طی بیست سال اخیر انواع محصولات تراریخته وارد کشور شده و به مصرف رسیده است.

 

  استقبال از سختگیری

وی با اشاره به اینکه فعالیتهای تحقیقاتی به بهبود کیفیت و درآمد کشاورزان و تولید پایدار و بالا رفتن جایگاه علمی کشور منجر می‌شود، گفت: مهمترین امر در تکنولوژی مساعدت به امنیت غذایی و توسعه پایدار است.

به گفته وی، نیاز سالانه ایران به افزایش تولید غذا 10درصد است، اما این رقم هم اکنون  یک تا دو دهم درصد می‌باشد، بنابراین توسعه فناوری و افزایش محصولات کشاورزی تراریخته بسیار ضروری است.

وی در خصوص مخالفت احتمالی سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت در رابطه با مجوز تولید محصولات تراریخته در کشور گفت: معاون وزیر بهداشت در گذشته درباره تولید محصولات تراریخته اظهارنظرهای مثبتی داشته اند و امیدواریم آقای هاشمی نیز بر این موضوع توجه داشته باشد.

 وی افزود: در ارتباط با اختلاف نظر این پژوهشکده با سازمان محیط زیست باید گفت، اختلاف نظر نه تنها عیبی ندارد بلکه موهبت است، اما کشور را نمی‌توان براساس اختلاف نظر اداره کرد. قانون بیمه‌ای زیستی مورد تأیید همه ارگانها از جمله محیط زیست است و اگر شخصی در مورد این قانون ابهام دارد می‌تواند ابهامهای خود را با لایحه و طرح برطرف کند.

قره قاضی تأکید کرد: به هر حال در تولید محصولات تراریخته هرچه قانون سختگیرانه‌تر اعمال شود پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران بیشتر از آن استقبال می‌کند .

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در پاسخ به اینکه هم اکنون چه محصولاتی به صورت تراریخته در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: حدود 40 درصد محصولات کشاورزی وارداتی تراریخته هستند که شامل روغن‌های نباتی ، سویا و کنجاله و ذرتهای مصرفی بخش خوراک دام است که کیفیت مناسبی نیز دارند.

 

  محصولات تراریخته، آفت ندارد

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران افزود: تولید محصولات تراریخته در حذف سموم دفع آفات نقش موثری دارد، زیرا برنج تولید شده به صورت تراریخته نیاز به استفاده از هیچ‌گونه سمی برای مبارزه با آفات احتمالی برنج ندارد و در این صورت مصرف سموم در مناطق شمالی کشور بشدت کاهش می‌یابد.

 

 

 علت مخالفتها

در این نشست خبری رئیس انجمن بیوتکنولوژی و دبیر نخستین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی ایران نیز با تاکید بر بی‌خطر بودن محصولات کشاورزی تراریخته برای سلامتی انسان گفت: مخالفت برخی ها در تولید این محصولات غیرعلمی و بودار است .

دکتر زینعلی افزود: مخالفان در این سالها هیچ دلیل و مدرک علمی مبنی بر احتمال خطر مصرف محصولات تراریخته برای انسان ارایه نکرده‌اند، اما همچنان مسایل واهی را بزرگ جلوه می‌دهند. به هر حال من دستهای پنهانی را در این مخالفتها می‌بینم، ضمن اینکه کشور آمریکا که بر سلامت شهروندانش تاکید دارد بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده این محصولات به شمار می‌آید.

وی در ارتباط با پیامدهای احتمالی برنج تولید شده به صورت تراریخته بر روی سلامت افراد، گفت: هیچ‌گونه مدرکی در این مورد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف کود و سم در کشور بالاست و توجه درستی به کاهش مصرف آنها نمی‌شود، بیان کرد: این درحالی است که اساسا در تولید محصولات تراریخته از سموم شیمیایی که امروز به عنوان یک عامل مهم افزایش آمار بیماری سرطان در کشور به شمار می‌آید، استفاده نمی‌شود.

 

  برگزاری همایش؛ سوم خرداد

زینعلی در ادامه به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی ایران پرداخت و گفت: سوم تا پنجم خردادماه سال جاری نخستین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی در ایران با حضور چهره‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی که دبیری این همایش را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: در این همایش 1200 مقاله ارائه خواهد شد و دکتر ماچ و مونتاکو برنده جایزه بین‌المللی غذا حضور می‌یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.