گروه اقتصادی- مهدی توحیدی- قیمت گوشت در سطح فروشگاه‌های شهر چند روزی است با افزایش چشمگیری روبه رو است،  ...

 گوشت قرمز، قربانی دلال بازی شد

بخصوص درفروشگاه های زنجیره ای، افزایش قیمت مشهود است و این در حالی است که با پایان یافتن فروردین ماه، بساط توزیع گوشتهای تنظیم بازاری نیز برچیده شده است.

 

  افزایش بیش از 10هزار تومانی

بر همین اساس همین چند روز پیش بود که قیمت مرغ به یک باره به بیش از 8‌هزار تومان در فروشگاه های سطح شهر رسید  اما شواهد بازار نشان می دهد گوشت قرمز گران شد، به گونه‌ای که تفاوت قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته‌های گذشته در هر کیلوگرم بیش از10هزار تومان است، اما بعید نیست گوشت قرمز هم برای اینکه از گوشت مرغ عقب نیفتد، بیش از این گران شود.

یکی از فروشندگان مواد پروتئینی در یک فروشگاه زنجیره ای می گوید: افزایش قیمت گوشت قرمز در فروشگاه های زنجیره ای به دلیل افزایش قیمت در سطح شهر است و توزیع کنندگان گوشت نیز قیمت را بالا برده بودند، این در حالی است که چند روز توزیع گوشت به دلیل انجام مذاکرات میان توزیع کنندگان و مسؤولان فروشگاه های زنجیره ای بر سر قیمت و اختلاف نظر آن متوقف شده بود.

وی می افزاید: سرانجام این توافق حاصل شده و توزیع گوشت در فروشگاه‌ها با قیمتهای جدید از سر گرفته شده است.

به گفته وی، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی که تا پیش از عید کمتر از 26 هزار تومان بود، به 36 هزار تومان و قیمت ران گوساله هم اکنون به  بیش از36 هزار تومان رسیده است.

 

  برزیلی ها هم گران شد!

در همین حال از بازار خبر می رسد، گوشت برزیلی که چند سالی اســت میهمان 
سفره های ایرانیان شده و  آمده تا جایگزین گوشت گرانتر بازار بشود چند روزی است به قطار گرانی ملحق شده است، به گونه‌ای که این نوع گوشت منجمد وارداتی نسبت به چند هفته پیش، بیش از 15درصد گران شــده تا خانواده ها مجبور شوند از این نوع گوشت هم کمتر استفاده کنند.

یکی از شهروندان  می‌گوید: دولت به جای حمایت از مردم و بالا بردن قدرت خرید، افسار تورم را رها کرده و همه کالاها بخصوص گوشت ، در حال گران شدن است.

 

 افزایش خودسرانه قیمت گوشت

 حمیدی با اشاره به گران شدن گوشت قرمز می ‌افزاید: زمانی که اتحادیه به طور مثال پنج هزار تومان به قیمت هر کیلوگرم گوشت اضافه می‌کند، اغلب قصابی ها به صورت خودسر این افزایش را حتی تا بالای 15 هزار تومان هم اعمال می‌کنند.

وی ‌با بیان اینکه برخی قصابی‌ها، انصاف را رعایت نمی‌کنند و به نرخنامه اتحادیه نیز متعهد نیستند، تصریح می‌کند: آنها گوشت چرب را به قیمت گوشت بدون چربی به مردم می‌فروشند و در حق مشتریان خود اجحاف می‌کنند.

شهروند دیگری با اشاره به اینکه گوشت بدون چربی در بیشتر قصابی‌های شهر به فروش نمی‌رسد، می‌گوید: قصابی‌ها عقیده دارند فروش گوشت بدون چربی اصلاً مقرون به صرفه نیست، در حالی که در نرخنامه آنها، تفاوت قیمت گوشتها در میزان چربی آن، تعیین شده است.

این شهروند با تأکید بر ضرورت بازدید از قصابی‌ها و الزام آنها به نرخنامه‌های اتحادیه، اظهار می‌دارد: بیشتر فروشندگان گوشت قرمز در نبود نظارت به دلخواه گوشت را به مشتری می فروشند.

شهروند دیگری می‌گوید: انتظار بود دولت با ذخیره‌سازی مناسب و کنترل تورم، بازار را بهتر مدیریت کند، اما گویا مهار تورم، دوام چندانی نداشته است.

جلالی با تأکید بر اینکه مردم با توجه به فشارهای اقتصادی مضاعف، قدرت خرید را از دست داده‌اند، اضافه می‌کند: این فشار بیشتر بر قشر کارگر و کارمند وارد می‌شود.

وی می افزاید: دولت 14 درصد به حقوق کارگران و کارمندان اضافه می‌کند، از آن طرف همه چیز بیش از 30 درصد گران می‌شود.

وی آرزو می کند: ای کاش نه حقوقها زیاد می‌شدند و نه قیمتها افزایش می‌یافتند که این همه فشار اقتصادی به اقشار آسیب پذیر جامعه وارد نمی‌شد.

شهروندی دیگر در پاسخ به پرسشی که قیمت‌ گوشت و مرغ را چگونه ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: گران است و با درآمد بیشتر مردم تطابق ندارد.

رحمتی می افزاید: گوشت قرمز هر کیلو بیش از 35 هزار تومان رسیده که  بیشتر مردم قادر به خرید با این قیمتها نیستند.

وی با بیان اینکه درآمد خود و همسرش پاسخگوی هزینه‌‌ها نیست، تصریح می کند: نمی‌دانم چرا می‌گویند تورم کم شده، در حالی که قیمت کالاها روز به روز گرانتر می‌شود.

وی می افزاید: من و همسرم هر دو شاغل هستیم و با وجود دو فرزند درآمدمان پاسخگوی هزینه‌ها نیست.

 

  افزایش بدون مجوز

در همین خصوص  رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: کمبودی در ارتباط با تولید گوشت گوسفندی در بازار مصرف مشاهده نمی شود، اما این محصول از اواخر سال گذشته روند افزایش قیمت خود را آغاز کرده و اکنون در خرده فروشی ها به 31 تا 32 هزار تومان رسیده است.

ملکی ادامه می‌دهد: قیمت عمده هر کیلو گرم  شقه گوسفندی نیز که در اختیار مغازه دار قرار می گیرد 28 هزار تومان است که در مقایسه با سال گذشته افزایش 3 تا 4 هزار تومانی دارد.

وی تصریح می‌کند: کشتارگاه‌ها نیز در سال جاری بدون مجوز وزارت صنعت اقدام به افزایش قیمت کشتار خود کرده اند، به گونه‌ای که هزینه ذبح هر راس گوسفند در سال جاری از 2700 تومان به 10 هزار تومان رسیده است.

 

 جلوی اجحاف را بگیرید

با این حال مردم انتظار دارند مسؤولان نسبت به افزایش خودسرانه گوشت در بازار واکنش مناسب نشان دهند و مانع اجحاف بیش از حد به مردم شوند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.