مدیر امور منابع آب و دبیر اجرایی همایش سازگاری، پایداری و مدیریت منابع آب نیشابور گفت: با روند فعلی و برداشت از منابع آبی تعداد ۷۰۰ روستا در این شهرستان در محاصره خشکسالی قرار گرفته است.

 ۷۰۰ روستای نیشابور در محاصره خشکسالی

 اكبر علی پور در تشریح ابعاد خشکسالی و اهداف برگزاری همایش مدیریت آب در این شهرستان در جمع خبرنگاران گفت: روند فعلی برداشت آب از منابع  زیر زمینی تعداد ۷۰۰ روستای این شهرستان را در محاصره خشکسالی قرار داده و به طور حتم تولیدات بخش کشاورزی و دامداری و تولیدات وابسته به آن از گزند خشکسالی و آسیب های وارده مصون نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه خشکسالی، کمبود آب و افت سطح سفره های زیر زمینی و چاه ها در این شهرستان به بحرانی جدی تبدیل شده است ادامه داد: بحران آب در نیشابور یك بحران جدی است و متاسفانه تاکنون ۸۰ درصد قنوات و چشمه ها در این شهرستان خشک و یا از میزان آبدهی آنها کاسته شده است.

علی پور با اشاره به اینکه سطح آب زیر زمینی دشت نیشابوراز سال ۱۳۴۵ تاکنون به میزان ۴۰  متر وحتی در بعضی مناطق به میزان160متر افت داشته است افزود: روند فعلی افت سطح آب در این شهرستان به طور متوسط ۸۶ سانتی متر در سال است.

وی گفت: آب تمامی چاه ها به شدت از لحاظ کمی و کیفی روند نزولی و بحرانی به خود گرفته است و لذا در صورت عدم برنامه ریزی، آب شرب نیز طی چند سال آینده برای روستاها و شهرها با معیار های استاندارد قابل تامین نخواهد بود.

به گزارش مهر،دبیراجرایی همایش ملی بحران آب نیشابور افزود: نشست زمین در این دشت طی چند سال اخیر افزایش داشته و رو به رشد است و موجب شکاف های عظیمی به عمق ۴۰ تا۵۰ متر و به طول ۱۷ تا ۴۵ کیلومتر در برخی از نقاط دشت نیشابور از جمله «کاریزک» کنار کال و «نیرآباد» شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه شکاف های ناشی از نشست سطح آب روند رو به رشدی دارد و درصورت ادامه این روند تاسیسات زیربنایی، خطوط انتقال گاز و نفت و جاده ها را دچار حوادث ناگوار خواهد کرد.

وی ادامه داد: صنعت در نیشابور که بعد از مشهد در جایگاه دوم استان قرار دارد نیز در صورت ادامه روند مصرف فعلی آب صدمات جبران ناپذیری در پیش رو خواهد داشت.

دبیر اجرایی همایش ملی بحران آب نیشابور تصریح كرد: به دلیل شرایط بحرانی درهمین راستا نسبت به برپایی همایش مدیریت آب به منظور تكمیل مطالعات و تحقیقات در حوضه های آبریز الگویی در كشورو سازگاری با شرایط محیطی و ارائه راهكارهای مدیریت جامع منابع آب در هفته جاری اقدام می شود.

علی پور چگونگی هدایت و به رسمیت شناختن بخش غیر دولتی در راستای سازگاری، پایداری و مدیریت منابع آب را یکی از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: همایش سازگاری، پایداری و مدیریت منابع آب دهم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور کارشناسان و متخصصان آب و حوزه کشاورزی در محل فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.