پروین محمدی:  قدس ویژه خراسان - بیمارستان اکبر اگر تمام شود وزارت بهداشت آن را تجهیز می‌کند.

تجهیز بیمارستان فوق تخصص کودکان اکبر توسط وزارت بهداشت

این مطلب را وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد و گفت: مشهد از جمله کلانشهرهای مذهبی و قلب معنوی جمهوری اسلامی ایران است و خدمات بهداشتی درمانی که در این شهر ارایه می‌شود تنها برای مجاوران نیست، بلکه میلیونها زائر که از سراسر ایران و جهان برای تشرف به حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به این شهر می‌آیند نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند و باید بتوانند از خدمات مورد نیاز برخوردار شوند. از این بهره برداری از «بیمارستان اکبر» که یکی از بزرگترین و کامل‌ترین پروژه‌های فوق تخصصی برای کودکان است ضرورتی است که باید با همکاری مسؤولان استان و مشارکت خیرین و مردم نیکوکار هر چه زودتر به اتمام برسد و مورد بهره برداری قرار گیرد.

دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی افزود: با توجه به نیاز مبرمی که بر تخت‌های بیمارستانی در شهر مشهد وجود دارد و حضور میلیونی زائران در طول سال چنانچه ساختمان آن به اتمام برسد و به دانشگاه علوم پزشکی شهر تحویل گردد، اقدام به تجهیز آن خواهیم کرد و قول تکمیل امکانات آن را می دهیم.

 مشهد نیازمند 3 بیمارستان هزار تختخوابی

وزیر بهداشت به کمبود تخت بیمارستانی در مشهد اشاره کرد و یادآور شد: در شهر مشهد به دلیل وجود جمعیت شناور زائران و مسافران در طول سال و نیاز مضاعف به خدمات درمانی همیشه با کمبود تخت بیمارستانی روبه رو بوده‌ایم، به طوری که هم اکنون برای تبدیل به احسن خدمات بیمارستانی دو تا سه هزار تخت بیمارستانی کم داریم و باید حداقل دو تا سه بیمارستان هزار تختخوابی در مشهد بسازیم تا بیماران، مجبور نباشند در راهروهای بیمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع) بستری شوند.

وی با تأکید به اینکه کودکان آینده سازان مرز و بوم اسلامی ما هستند، تصریح کرد: توسعه کشور و آینده آن به افراد سالم نیاز دارد و به همین سبب تأمین سلامت کودکان باید در اولویت قرار گیرد و علاوه بر بهداشت، بخشهای درمانی نیز تجهیز گردد.

از این رو در راستای تکمیل و راه اندازی «مرکز پزشکی فوق تخصص کودکان اکبر» در صورت اتمام ساختمان و تحویل به دانشگاه موظفیم آن را تجهیز کنیم تا سرمایه‌های انسانی ما حفظ شوند.

 دکتر هاشمی به ضرورت همکاری مسؤولان استان و مشارکت خیرین برای رفع کمبود تخت بیمارستانی اشاره کرد و گفت: وقتی عملیات تکمیل بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا(ع) با 40 تا 50 میلیارد تومان به پایان می‌رسد ولی 5/1 سال است ناتمام مانده و بیماران همچنان مستأصل هستند باید مسؤولان استان در جهت تخصیص و تأمین بودجه آن همت کنند که البته تاکنون آستان قدس رضوي رقم قابل توجهی از حق تقدیمی خود را بخشیده و شورای شهر و شهرداری هم کمک کرده‌اند، اما نیاز به تلاش بیشتری دارد.

 تغییر کاربری بیمارستانهای قائم و امام رضا(ع) برای حل کمبود تخت

وزیر بهداشت به تغییر کاربری در بیمارستان‌های امام رضا(ع) و قائم(عج) اشاره و خاطرنشان کرد: با تغییر کاربری بخش‌ها و قسمت‌های فرسوده شاید بتوانیم مشکل کمبود تخت بیمارستانی را حل کنیم و دیگر شاهد خوابیدن بیماران بر روی زمین و کنار راهرو نباشیم، اما در این راستا نیز به همت مسؤولان و کمک خیران نیازمندیم.

وزیر بهداشت با بیان این موضوع که به اجبار نمی‌شود مردم را به سلامت دعوت کرد، افزود: سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می‌کند «خودمراقبتی» را به افراد جامعه آموزش دهیم تا خود بتوانند از سلامتشان مراقبت و محافظت کنند، اما تأمین زیرساختها و امکانات مورد نیاز آنها برای داشتن سلامتی به عهده همه ماست که با اجرای طرح تحول نظام سلامت تا حدی به این هدف و آرزو تحقق بخشیده‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای مراحل مختلف این طرح و ارایه بسته‌های بهداشت و پیشگیری و تحقیق و پژوهش و تشکیل پرونده سلامت برای ایرانیان، آمار بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آنها کاهش یابد و بودجه درمان بیشتر صرف پیشگیری و تحقیق شود، زیرا برای رسیدن به توسعه و پیشرفت باید افراد سالمی در جامعه داشته باشیم.

 بیمارستان اکبر همچنان در انتظار کمک خیران

مرکز پزشکی فوق تخصصی کودکان اکبر در 10 هکتار از زمین‌های شهرک دانش و سلامت «اهدایی دانشگاه» از سال 89 توسط بنیاد نیکوکاری سرور در حال احداث است و تاکنون با صرف 28 میلیارد تومان هزینه حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی (ساختمان) داشته است که البته مشارکت و همکاری خیرین با بنیاد سرور قابل تقدیر و تحسین است.

از این رو با توجه به برآورد 40 میلیارد تومانی برای احداث این پروژه به 16 تا 18 میلیارد تومان دیگر اعتبار و بودجه نیاز دارد تا به اتمام برسد.

بد نیست بدانید که بیمارستان «اکبر» در 6 طبقه 22 هزار مترمربع زیربنا و بخش‌های فوق تخصصی کودکان اعم از اورژانس، داخلی، روانپزشکی، آی سی یو، جراحی، انکولوژی و شیمی درمانی، خون شناسی، نفرولوژی و ... چنانچه آماده بهره برداری شود بخش‌های جدید دیگری نظیر چشم، قلب، مغز و اعصاب و... نیز خواهد داشت. و با 200 تخت بیمارستانی به کودکان معصوم دیارمان خدمت ارایه خواهد کرد. پس جا دارد حالا که وزیر بهداشت قول مساعد برای تجهیز و راه اندازی این مرکز پزشکی فوق تخصصی کودکان داده از مسؤولان و خیرین بخواهیم آستین‌ها را بالا بزنند و با همت و تلاش بیشتر ساختمان و کارهای احداث این بیمارستان را به پایان ببرند تا مانند گذشته با قول‌های ناتمام و وعده‌های انجام نشده مواجه نشویم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.