قدس آنلاین: اصفهان - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد سعی می شود که به مسائل با عینک سیاست نگاه شود؛ درصورتی که باید از نگاه سیاسی به هنر و فرهنگ باید اجتباب کرد.

از نگاه سیاسی به هنر و فرهنگ باید اجتباب کرد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، علی جنتی در آیین تکریم و معارفه مدیر کل ارشاداسلامی استان اصفهان با اشاره به لزوم پرهیز از اظهار نظرهای غیرکارشناسانه و بی اساس و مشاهده ترویج آن در شبکه های مختلف اجتماعی ، بیان داشت: به جای این نوع اظهار نظرها باید به ایجاد همدلی و همزبانی پرداخت و جبهه گیری در مقابل جناح سیاسی افراد و قضاوت بر مبنای اصوگرا و اصلاح طلب بودن را کنار گذاشت.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه ما به فرهنگ چندان نگاه مناسبی نیست، گفت: شاید بتوان دلیل این مسئله را در توجه بسیاری از دولتمردان به موضوعات روزمره جست؛ درحالیکه فرهنگ مسئله ای اساسی است و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای هم بر این مسئله تاکید کردند که سیاست و اقتصاد باید ذیل فرهنگ تعریف شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروزه بسیاری از ناهنجاری‌ها به دلیل نقصان در حوزه فرهنگ است؛ مشکلاتی چون بی انگیزگی جوانان نسبت به ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق ، رواج ازدواج سفید که بهتر است ازدواج سیاه نامیده شود و ... همه به خاطر کم کاری‌های فرهنگی و عدم انتقال درست آن است.

وی تصریح کرد: ما امروز متاسفیم که در نقاط بالای شهر و شمیرانات تهران از هر ۲ ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شود و در البرز از هر یک ازدواج یک مورد به طلاق می انجامد.
وی اظهارداشت: اصفهان از دیرباز مهد فرهنگ و هنر، جهادگران، آزادمردان و ... بوده است و این افتخاری برای ما اهالی فرهنگ است که این مهد و پهنه ارزشمند را از خودمان بدانیم. آنچه مایه مسرت است سرمایه گذاری عظیم فرهنگی نه تنها در زمینه میراث فرهنگی مکتوب بلکه میراث سازندگان این تمدن بزرگ از دیرباز تا امروز در سراسر کشور است.
وی گسترش آزادی های فرهنگی برای اهل فکر، فرهنگ و ادب را از جمله سیاست‌های فرهنگی این دوران دانست و به رشد قابل توجه در این زمینه اشاره کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به چاپ ۷۲ هزار عنوان کتاب در سال ۹۳ اشاره کرد و رشد چشمگیر مطبوعات و تسهیل شرایط اخذ مجوز برای افراد در این زمینه اشاره کرد.
رشد و بالندگی حوزه سینما در سال گذشته و پرداخت به مصائب و مسائل جامعه در این حوزه مسئله بعدی بود وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم از آن سخن گفت.
جنتی با تاکید بر استقلال انجمن های فرهنگی، هنری افزود: ما عینا به فعالیت بیشتر انجمن های فرهنگی، هنری و سپردن کار و برعهده گرفتن آن توسط خودشان اعتقاد داریم و معتقدیم باید کار اهالی فرهنگ را به اهل فرهنگ و هنر سپرد و خوشبختانه تا امروز هم به این سمت رفته ایم و در همین جهت برگزاری بخش عمده نمایشگاه کتاب تهران را به ناشران واگذار کرده ایم
وی در ادامه اولویت و مشخصه مدیران را اهلیت و شایستگی آنها عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه جناب قطبی هم هنرشناس بودند و هم ارتباط صمیمانه ای با اهالی فرهنگ و هنر و همکاری قابل توجهی با مسئولین دیگر داشتند و اخلاص و آینده نگری از جمله خصایص قابل توجه ایشان بود اما به جهت حکم دفتر تبلیغات اسلامی ما مجبور به انتخاب جایگزین برای ایشان شدیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به توانایی ها و قابلیت های حجت السلام ارزانی او را ازشخصیت های برجسته فرهنگی و افراد آشنا به مسائل اجرایی معرفی کرد و انتخاب او را برای مدیریت ادراه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به دلیل شایستگی بیشترش نسبت به دیگر گزینه ها دانست.
وی افزود: خوشبختانه در جهت نداشتن نگاه سیاسی در مقوله هنر؛  حجت السلام ارزانی هیچ نوع گرایش سیاسی خاصی ندارد و تنها با دغدغه کار و فرهنگ به میدان آمده است.
جنتی در خاتمه به لزوم ارتقا جایگاه اصفهان در زمینه فرهنگ و هنر اشاره کرد و تصریح نمود: انتقال جشنواره فیلم کودک و نوجوان به اصفهان در جهت ارتقا استان است و ما امیدواریم جشنواره های بیشتری هم به اصفهان اضافه شود تا دوباره جایگاه فوق العاده اش را بازیابد.
انتخاب مدیر کل جدید پیشنهاد اهالی فرهنگ و هنر بود

در ادامه این مراسم استاندار اصفهان نیز در سخنانی با اشاره به وفور شایعات و گمانه زنی های بی اساس در فضای مجازی در زمینه انتخاب مدیر کل تازه اظهار داشت: بر خلاف این شایعات و حدس و گمان های نادرست، جریان انتخاب مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد در بستری دقیق و درست پیش رفت و جناب حجت السلام ارزانی بر اساس پیشنهاد اهالی فرهنگ و هنر انتخاب شد.

رسول زرگر پور گفت: متاسفانه ظرف ۲، ۳ دهه گذشته استان اصفهان از یک استان طراز اول فاصله گرفت و به یک استان درجه ۲ و ۳ تبدیل شد، علاوه بر اینکه شان و قدردانی از مردم فهیم این استان ایجاب می کند که جایگاه آن دوباره احیا شود؛ توان و ظرفیت عملی شدن این مهم نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: باید در کنار برنامه ریزی برای صنعت و کشاورزی بستر لازم برای رشد فرهنگ و هنر نیز فراهم شود، همانطور که ما در برنامه ششم توسعه (سند آمایش سرزمین استان اصفهان) که دارای سه محور اساسی است به  فرهنگ و هنر به عنوان یکی از بخش های اساسی نگاه خاصی داریم
زرگرپور اضافه کرد: علی رغم تمام کم لطفی ها و ناملایمات، جناب قطبی تمام تلاش خود را برای رشد و اعتلای فرهنگی اصفهان به کار بست که این نگاه واقعا جای تقدیر دارد.
زرگرپور با اشاره به وفور شایعات و گمانه زنی های بی اساس در فضای مجازی در زمینه انتخاب مدیر کل تازه اظهار داشت: بر خلاف این شایعات وحدس و گمان های نادرست، جریان انتخاب مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد در بستری دقیق و درست پیش رفت و جناب حجت السلام ارزانی بر اساس پیشنهاد اهالی فرهنگ و هنر انتخاب شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.