قائم مقام توليت آستان قدس رضوي با بيان اينكه آثار منحصر به فرد بسياري در نقاط مختلف جهان وجود دارد كه نشان دهنده فرهنگ و تمدن غني اسلامي است، تصريح كرد: حفظ و نشر اين آثار وظيفه همه مسلمانان است و بايد از طريق تعاملات فرهنگي به‌طور جدي پيگيري شود.

حفظ و نشر فرهنگ و تمدن اسلامي، وظيفه همه مسلمانان است

به گزارش پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي، مهندس مهدي عزيزيان در بازديد از مراحل چاپ قرآن نفيس به خط «بايسنقر ميرزا»، شاهزاده تيموري در مركز بين المللي چاپ و نشر قرآن كريم آستان قدس رضوي،  ژرف‌نگري، هنر پروري و آشنايي با حوزه‌هاي گوناگون را به عنوان ويژگي‌هاي برجسته مديريت در مجموعه آستان قدس رضوي برشمرد و گفت: مجموع اين ويژگي‌ها كه در شخصيت آيت الله واعظ طبسي، توليت عظماي آستان قدس رضوي مشهود است، امروزه شرايطي را در اين آستان مقدس فراهم آورده كه افراد توانمند و صاحب تخصص به‌خوبي مي‌توانند پيشرفت كنند و مسؤوليت‌هاي مهم را بر عهده بگيرند.

وي از آستان قدس رضوي به عنوان مجموعه‌اي مردمي و متعلق به حضرت رضا(ع) ياد و تاكيد كرد: بايد تمام ظرفيت‌هاي موجود در اين مجموعه براي خدمات رساني به عموم آحاد جامعه و نشر فرهنگ و معارف اسلام ناب به كار گرفته شود.

 

تلاش براي حفظ ميراث فرهنگي

وي با اشاره به بازنشر نسخه نفيس قرآن به خط بايسنقر ميرزا با مشاركت سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد، مؤسسه آفرينش‌هاي هنري و مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي، از تلاش‌هاي صورت گرفته براي عرضه عمومي اين اثر تشكر كرد و افزود: بسياري از نسخ خطي و آثار موجود در گنجينه آستان قدس رضوي منحصر به فرد هستند؛ از اين‌رو حفظ و بازنشر اين ميراث ارزنده فرهنگي امري ضروري است و امروز با توجه به فناوري‌هاي موجود، بهتر از هر زماني مي‌توانيم ضمن بيرون آوردن نمونه‌هاي بي بديل هنر اسلامي و ايراني از فضاي مخازن و موزه‌ها، آن‌ها را در معرض ديد هنرمندان، محققان و عموم علاقه‌مندان قرار دهيم.

مهندس عزيزيان رعايت اصل امانت‌داري در انتشار اين آثار را مورد تأكيد قرار داد و گفت: در انتشار آثاري به اين نفاست و ارزش تاريخي، بايد از هرگونه دخل و تصرف در اثر پرهيز شود و تمام تمهيدات و امكانات براي بازنشر اثر مطابق با نسخه اصلي انديشيده و به كار گرفته شود.

 

تجميع آثار مرتبط با آستان قدس رضوي

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي هم چنين بر ضرورت رصد مجموعه آثار نفيس هنرهاي اسلامي مرتبط با آستان قدس رضوي و وقفيات آن در موزه‌ها و مراكز علمي نقاط مختلف جهان تاكيد كرد و با اشاره به قرآن بايسنقري به عنوان شاهد مثالي در اين زمينه، عنوان كرد: در حال حاضر بخش اعظم اين قرآن در گنجينه آستان قدس رضوي و مابقي در موزه‌هاي سراسر جهان نگهداري مي‌شود. از اين‌رو شايسته است پيگيري‌هاي لازم براي جمع آوري تصاوير ساير صفحات اين قرآن و تجميع آن در آستان قدس رضوي انجام شود.

وي افزود: افزون بر اين، لازم است در راستاي حفظ و پاسداشت خطوط نفيس به جاي مانده از دوره‌هاي مختلف هنر اسلامي و ايراني، مجموعه‌هاي وابسته به آستان قدس رضوي در زمينه آموزش هنرمندان جوان و همچنين بهره‌گيري از فناوري‌هاي روز دنيا براي شناسايي رموز و ايجاد فرصت احياي خطوط ماندگار اساتيد برجسته ادوار گوناگون تاريخ ايفاي نقش كنند.

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي در بخش ديگري با اشاره به وجود امكانات و تجهيزات پيشرفته و روز جهان در مركز بين المللي چاپ و نشر قرآن كريم آستان قدس رضوي، بر ضرورت بهره‌گيري حداكثري از ظرفيت اين مجموعه تأكيد و عنوان كرد: اين امكانات بايد در خدمت نشر گسترده آثار و ذخاير فرهنگي در مجموعه آستان قدس رضوي و ساير مجموعه‌ها قرار گيرد.

مهندس عزیزیان افزود: با توجه به شرایط مطلوب موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي، موسسات فرهنگي و حتی مجموعه های اقتصادی وابسته به آستان قدس رضوی برای استفاده از ظرفیت های داخلی و همکاری های فیمابین، شایسته است سفارشات چاپي خود را از طريق این موسسه پيگيري کنند و متوليان موسسه نيز لازم است نيازهاي تخصصي شركت ها در زمينه محصولات تجاري را احصا و با توجه به ضرورت ارائه بهترين کیفیت چاپ صنعتي، بسته بندي و سرعت عمل، تامین نيازهاي اين حوزه را در دستور کار قرار دهند.

شايان ذكر است، قرآن نفيس به خط بايسنقر ميرزا، شاهزاده تيموري بزرگترين قرآن نفيس موجود در جهان است كه بيش از 140 صفحه آن در گنجينه آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود و نسخه باز توليد شده اين قرآن نفيس پس از طي مراحل چاپ، جلدسازي و صحافي، همزمان با دهه كرامت رونمايي خواهد شد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.