پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا نوشت، با تولید تقریبا 40 درصد نفت خام مورد نیاز جهان توسط اوپک، صادرات نفت این سازمان 60 درصد کل نفت مبادله شده در سطح بین المللی را تشکیل می دهد، با وجود چنین ظرفیتی، سال 2014 برای اوپک سال عجیبی بود.

درآمد نفتی اوپک چقدر است؟

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری یادشده، درآمد نفتی اوپک در سال 2014 به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

براساس اعلام مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا، خالص درآمد صادرات نفت اوپک در سال 2014 تقریبا 730 میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال پیش از آن 11 درصد کاهش داشت. درآمد سال 2014 اوپک، کمترین درآمد این سازمان از سال 2010 است.

عربستان سعودی با تولید رکوردوار خود در آوریل (فروردین) گذشته، قصد خود برای حفظ سیاست تولید نفت را آشکار کرد.

برخی کارشناسان نگران این هستند که افزایش تولید عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک می تواند جلوی افزایش کنونی قیمت جهانی نفت را بگیرد.

عربستان سعودی در مارس (اسفند) گذشته با تولید روزانه 10.3 میلیون بشکه نفت، در تولید این کالا رکورد زد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی گفت: من بارها گفته ام ما همیشه خوشحال می شویم به مشتریان آنچه می خواهند را عرضه کنیم، اکنون آنها 10 میلیون بشکه در روز نفت می خواهند.

خالص درآمد نفتی عربستان سعودی در سال 2014 معادل 246 میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن 10 درصد کاهش داشت.

امارات متحده عربی با خالص درآمد نفتی 53 میلیارد دلار در سال 2014، یکی از بزرگ ترین حامیان سیاست حفظ سطح تولید بود. با این وجود، خالص درآمد نفتی این کشور در سال 2014 در مقایسه با سال پیش از آن حدود 7 درصد کاهش داشت.

عراق با تولید روزانه 3.33 میلیون بشکه نفت در سال 2014، دومین تولید کننده اوپک بود که درآمد خالصی بالغ بر 87 میلیارد دلار به دست آورد. خالص درآمد نفتی این کشور نیز نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت.

خالص درآمد نفتی کویت در سال 2014 حدود 81 میلیارد دلار بود که حول و حوش 10 درصد از سال 2013 کمتر بود.

خالص درآمد نفتی 38 میلیارد دلاری قطر در سال 2014 نیز نسبت به سالهای 2012 و 2013 کاهش داشت.

ایران و لیبی نیز با افت شدید درآمد نفتی روبرو شدند. در مورد ایران، هرچند لغو تحریم ها به افزایش صادرات و درآمد نفتی این کشور منجر خواهد شد، اما در مورد لیبی که خالص درآمد نفتی آن در سال 2014 در مقایسه با سال پیش از آن 50 درصد کاهش پیدا کرد، دورنمای روشنی وجود ندارد.

خالص درآمد نفتی الجزایر در سال 2014 معادل 48 میلیارد دلار بود که تقریبا نسبت به سال پیش از آن تغییری نداشت.

آنگولا 24 میلیارد دلار در سال 2014 درآمد کسب کرد که حدود 3 میلیارد دلار کمتر از سال پیش از آن بود.

خالص درآمد نفتی اکوادور در سال میلادی گذشته به 10 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال پیش ازآن تغییر چندانی نداشت.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است در سال میلادی جاری، درآمد اوپک حتی بیش از این نیز کاهش خواهد یافت. بنا به پیش بینی این آژانس، خالص درآمد اوپک (بجز ایران) در سال 2015 معادل 380 میلیارد دلار برآورد می شود که یکی از کمترین درآمدهای سالانه اوپک خواهد بود.

براساس پیش بینی آژانس یادشده، اگر قیمت های نفت در سه ماهه سوم و چهارم امسال افزایش یابد، درآمد اوپک بالغ بر 380 میلیارد دلار خواهد بود.

می توان نتیجه گرفت اکنون اوپک به دو گروه تقسیم شده است. گروه اول که عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی جزو آن هستند، با داشتن میلیاردها دلار ذخیره ارزی، بیشترین درآمد نفتی را بدست می آورند.

گروه دوم که شامل نیجریه، ونزوئلا، ایران، لیبی و دیگر کشورهایی است که از مسایلی مانند تحریم، رکود و تولید ناخالص داخلی پایین رنج می برند، درآمد نفتی کشورها در چند سال گذشته کاهش شدیدی پیدا کرده است. کشورهای این گروه به قیمت نفت 90 تا 100 دلار نیازمند هستند تا درآمد و هزینه آنها سر به سر شود.

سوال این است که آیا در سطوح فعلی تولید اوپک، قیمت نفت می تواند به این زودی ها به چنین سطحی برسد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.