قدس انلاین-نمایندگان مجلس هفته گذشته کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با وجود مخالفت دولت به تصویب رساندند وهمین امرچالش های اساسی برای تصویب نهایی این طرح ایجاد نموده است.

چالش استانی شدن انتخابات/ازقطع ارتباط دولت وملت تا ایجاد مانع برای ورود پول‌های کثیف به عرصه مشارکت مدنی

به گزارش قدس انلاین البته قرار شد این طرح برای بررسی و رفع اشکالات به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد ولی با این حال مخالفان وموافقان جدی در مجلس دارد.

*استانی شدن انتخابات ارتباط بین دولت و ملت را قطع می‌کند

امروز نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، ارتباط بین دولت و ملت را قطع می‌کند. نادر قاضی‌پور اظهار داشت: من یکی از مخالفان سرسخت استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی هستم چون در این صورت ارتباط بین دولت و ملت قطع می‌شود.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر آن صاحبان زر و زور و ثروت به قدرت رسیده و مناطق محرم کشور نیز محروم‌تر و عقب‌مانده‌تر می‌شوند.قاضی‌پور با اشاره به مزایای اجرای این طرح بیان کرد: معایب این طرح از مزایای آن بیشتر است اما از مزایای این طرح این است که ممکن است در آینده اساس تشکیل اهداف بزرگ باشد.

*با استانی شدن انتخابات، نمایندگان نمی‌توانند سخنگوی ملت باشند

همچنین یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس دیگر نمایندگان نمی‌توانند سخنگوی واقعی ملت باشند و اگر به گروه‌ها نزدیک شوند زبان آنها خواهند شد. شهروز افخمی با اشاره به دلایل نظر مخالف خود در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس،‌ اظهار کرد: یکی از دلایل این است که نمایندگان موافق به خاطر مشکلاتی که مجلس در فضای فعلی دارد برای برون رفت از این مشکلات معتقد به استانی شدن هستند. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تصریح کرد: باید شاخص‌های ورود به مجلس، خصوصیت نمایندگان و نحوه تبلیغ را در نظر داشته باشیم. اگر مجلس از این شاخص ها خارج شود این مشکلات به وجود نمی‌آید. به عنوان مثال ما می‌گوییم برای مردم گاهی اوقات توقع ایجاد می‌شود. اما این سوال مطرح می‌شود که چرا باید یک نماینده در هنگام کاندیداتوری تبلیغاتی داشته باشد که این توقع در مردم هم به وجود ‌آید. لذا با استانی شدن این مشکل حل نمی‌شود، رفتار نماینده باید اصلاح شود. نماینده مردم ملکان در مجلس در ادامه افزود: از طرف دیگر با استانی شدن انتخابات بخش‌های محروم کشور آنهایی که جایی را برای تظلم خواهی به عنوان یک مرجع می شناسند موجب کم شدن دسترسی مردم می‌شود و در نهایت به ضرر مظلومین است. افخمی در ادامه اظهار کرد: بنابراین در این فضای استانی شدن اگر نماینده‌ای مدیون جریان یا کسی شد دیگر نمی‌تواند بگوید سخنگوی واقعی ملت است. بلکه زبان گروه‌ها می‌شود و گروه‌ها نیز پیش از شکل‌گیری‌شان با منافع عام تاکنون در کشور همخوانی نداشته‌اند و آنها ساز خودشان را دارند و مردم هم درد خودشان را دارند.

وی با اعتقاد به این‌که اصلاح در رفتار و شیوه اداره می‌تواند رافع مشکلات باشد، اظهار کرد: امروز در مجلس تنها به دنبال تصویب قوانین هستیم. قانونی که بیشتر از مجرای طرح‌ها به دست می‌آید در حالی که باید مجلس به دنبال نظارت باشد و قانون از مجرای لوایح مصوب شود.

* استانی شدن انتخابات مانع ورود پول‌های کثیف به عرصه مشارکت مدنی است

اما در مقابل رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: استانی شدن انتخابات مجلس مانعی برای ورود پول‌های کثیف به مهمترین عرصه مشارکت مدنی است. غلامرضا تاجگردون افزود: باید با سنجیدن جوانب موضوع از سوی مسئولان تمام روزنه های ورود پول های کثیف در سیاست به ویژه انتخابات بسته شود. وی تصریح کرد: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث می‌شود تا هزینه‌های تبلیغات جهت‌گیری شفاف‌تری داشته باشد. رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن این طرح فرآیند انتخابات به گونه‌ای پیش خواهد رفت که احزاب و گروه‌های سیاسی قدرت عمل بیشتری پیدا کنند. یکی از ویژگی‌های مثبت این طرح شفاف شدن خط فکری مجلس و افزایش رقابت انتخاباتی است.

*تفکیک وظایف نمایندگان

همچنین حسین گروسی نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که کشور ما می‌تواند برای 150 میلیون نفر فرصت اشتغال ایجاد کند ما هر روز شاهدیم که بسیاری از مراجعین به دفاتر نمایندگان جوانانی هستند که جویای شغل می‌باشند، نماینده مجبور است به بسیاری از امور غیر از وظایفش بپردازد تا مشکل مردم برطرف شود. نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر وظایف بسیاری بر دوش نمایندگان است که شاید با استانی شدن انتخابات این وظایف تفکیک گردد و نماینده بهتر بتواند در سطح ملی فعالیت کند. وی همچنین گفت که این طرح علیرغم اعتقاد بسیاری باعث بروز اختلافات قومیتی نمی‌شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.