رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ۱۰۰ ظرفیت جدید برای بورسیه‌های تحصیلی خارج از کشور پیش‌بینی کرده‌ایم.

 ایجاد ۱۰۰ ظرفیت جدید برای بورسیه‌های تحصیلی خارج از کشور در سال ۹۴

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم در نشست‌خبری به بیان عملکرد این سازمان در بخش‌های مختلف در سال 94 پرداخت و برنامه‌های این سازمان را برای سال 94 تشریح کرد. 

وی در ابتدای این نشست با اشاره به تعداد دانشجویان غیرایرانی در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور در سال 93، اظهار داشت: سیاست وزارت علوم در سال‌های اخیر توسعه پذیرش دانشجویان غیرایرانی در راستای بین‌المللی کردن دانشگاه‌های کشور است. 

صدیقی افزود: در سال گذشته 1133 بورسیه جدید غیرایرانی به دانشگاه‌های کشور وارد شدند و نزدیک به 3 هزار دانشجوی غیربورسیه نیز در این سال برای تحصیل به دانشگاه‌های ایران آمدند که این رقم گویای رشد 50 درصدی نسبت به سال 92 بوده است. 

رئیس سازمان امور دانشجویان به آمار گروه‌های تحصیلی دانشجویان غیرایرانی اشاره کرد و گفت: 50 درصد این دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی، 3 درصد در رشته‌های فنی و مهندسی، 17 درصد در رشته‌های علوم پزشکی و 3 درصد نیز در رشته هنر در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند. 

صدیقی اضافه کرد: 509 نفر از دانشجویان غیرایرانی بورسیه در مقطع کارشناسی، 158 نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و 127 نفر نیز در مقطع دکتری پذیرفته شده‌اند که بخشی از آنها رشته‌های مربوط به وزارت بهداشت هستند که کار پذیرش آنها در سازمان امور دانشجویان انجام می‌شود. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 21 هزار دانشجوی غیرایرانی به صورت بورسیه و غیربورسیه در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند که از 102 کشور در ایران حضور دارند. بنا داریم در سال 94 تعداد بورسیه‌ها را به 1500 بورسیه افزایش دهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به تسهیلات سازمان امور دانشجویان به دانشگاه‌ها در این زمینه، گفت: دانشگاه‌ها را برای این مسئله تقویت می‌کنیم به طوری که به ازای هر درصدی دانشجوی غیربورسیه غیر ایرانی، بخشی از هزینه‌ها را سازمان تقبل می‌کند. 

صدیقی با اشاره به آمار موجود در زمینه فعالیت سازمان امور دانشجویان در حوزه دانشجویان داخل، گفت: در سال گذشته 112 نفر از دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در  خارج کشور از طریق شورای پذیرش به دانشگاه‌های ایران منتقل شدند و تعدادی نیز شخصا به دانشگاه‌ها مراجعه کردند که آمار آن هنوز به سازمان نرسیده است.

وی در زمینه نقل و انتقال دانشجویان در دانشگاه‌های داخل، گفت: در سال گذشته 20 هزار درخواست نقل و انتقال در این سایت ثبت شد که نهایتا 7 هزار و 800 نفر موفق به انتقال شدند. 

معاون وزیر علوم افزود: نقل و انتقال دانشجویان در دانشگاه‌های کشور در سال 94 از اردیبهشت‌ماه از طریق سایت مربوطه آغاز می‌شود و پس از بررسی دانشگاه‌های مبداء، دانشگاه‌های مقصد از 15 تیرماه تا پایان مردادماه فرصت دارند به این درخواست‌ها پاسخ دهند، بنابراین نتایج نهایی از اوایل شهریورماه به دانشجویان اعلام می‌شود. 

صدیقی با اشاره به درخواست انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال 93، گفت: 845 مورد درخواست میهمانی و نقل و انتقال داشتیم و کانون علمی و فرهنگی ایثار در دانشگاه‌ها نیز در این سال به 61 مورد رسید که در جهت تقویت علمی فرزندان شاهد و ایثارگر تلاش می‌کنند. 7 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر در این کانون‌ها در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به آمار دانشجویان شاهد و ایثارگر در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور، گفت: 63 هزار و 830 دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند که از این تعداد 28 هزار نفر در دوره شبانه و مابقی در دانشگاه‌های پیام نور، فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی تحصیل می‌کنند. 

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به فعالیت‌های صندوق رفاه دانشجویان در سال 93، خاطرنشان کرد: در این سال شاهد نظم و انضباط اداری در صندوق رفاه بودیم به شکلی که برخی از نارسایی‌ها شناسایی و پیگیری شد. در این سال 140 میلیارد تومان انواع تسهیلات دانشجویی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. 

صدیقی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال 93 شروع به پرداخت وام دانشجویان دکتری کرده‌ایم، گفت: تا پایان سال حدود 900 نفر از این تسهیلات استفاده کردند که البته این وام را در سال 94 ادامه می‌دهیم، علیرغم اینکه اعتبارات دولتی صندوق رشد قابل توجهی ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی و شیوه‌نامه آن تهیه شده و برای تصویب به وزیر ارائه شده که البته این مورد درخواست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نیز بوده است. 

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در سال 93 درآمدهای صندوق رفاه دانشجویان از بازگشت وام‌های پرداختی به شکل صددرصد محقق شد، گفت: در سال 94 طرحی را به عنوان تبدیل یارانه تغذیه به تسهیلات را با پوششی بیشتر در نظر داریم که این طرح پس از پیش‌بینی در برنامه ششم توسعه از سال 95 اجرایی می‌شود. 

صدیقی افزود: در حوزه دفتر مشاوره در سال 93 تعداد کارگاه‌های آموزشی و دفاتر مشاوره حدود 36 هزار برنامه بوده که برای دانشجویان برنامه آموزشی و مشاوره پیش‌بینی شده است. 

وی از اجرای طرح کشوری مقیاس زندگی روانی، اجتماعی دانشجویان و طرح انطباق‌پذیری مسیر شغلی دانشجویان به عنوان طرح‌های در دست بررسی این سازمان خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت برای پیشگیری از ایدز امضا شده تا براین اساس آگاهی دانشجویان در این زمینه افزایش یابد. 

صدیقی گفت: در حوزه ارزشیابی مدارک فارغ‌التحصیلان خارج از کشور نیز در سال گذشته 3 هزار و 890 مدرک فارغ‌التحصیلان خارج از کشور ارزیابی شده که از این میان 31 درصد برای دوره دکتری، 47 درصد کارشناسی‌ارشد و 22 درصد کارشناسی و کاردانی بوده است. 

معاون وزیر علوم گفت: آمار ارزیابی مدارک از کشورهای صادر کننده مشابه چند سال گذشته است و همچنان بیشترین فارغ‌التحصیلان ما به ترتیب از کشورهای مالزی، هندوستان، انگلستان، آمریکا و کانادا هستند. 

صدیقی با اشاره به وضعیت دانشجویان بورس داخل، گفت: در حوزه بورس داخل در سال 93 نزدیک به 600 حکم جدید صادر شد که برخی از آنها تعهدات دوره‌های قبل بودند. در حوزه بورس خارج روند نزولی 92 را مشاهد کردیم، به طوری که در سال گذشته 28 حکم بورس خارج صادر کردیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته 115 دانشجوی متقاضی بورس خارج که فرصت مطالعاتی به آنها داده شده مشغول کارهای اعزام خود هستند، اما هنوز برخی از مشکلات آنها برطرف نشده که سازمان امور دانشجویان به دنبال حل مشکلات آنهاست. این افراد دارندگان رتبه‌های اول تا چهارم دکترای سال گذشته بودند که متوسط معدل کارشناسی آنها 16.07 و متوسط معدل ارشد آنها 17.07 بوده است.

وی تاکید کرد: برای کنکور دکترای سال 94، 100 ظرفیت جدید برای خارج از کشور پیش‌بینی کرده‌ایم که براساس رشته‌های مورد نیاز کشور و نقشه جامع علمی کشور و گرایش‌ها و نیازهایی که مشاوران اداره‌کل بورس پیش‌بینی کرده‌اند، خواهد بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فرصت مطالعاتی دانشجویان در سال 93، یادآور شد: 809 دانشجوی دکترای داخل در سال گذشته از فرصت مشاوراتی استفاده کردند که 716 مورد به دانشگاه‌های خارج از کشور رفته و 93 مورد از فرصت مطالعاتی دانشگاه‌های داخل بهره‌‌مند شدند.

صدیقی با اشاره به تسهیلات ارزی در نظر گرفته شده برای دانشجویان خارج از کشور، گفت: در سال گذشته 26 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند و 8 هزار نفر هم از تسهیلات شهریه‌ای بهره گرفتند. 

وی با اشاره به اینکه سیاست ما در بورس داخل حداقلی است، گفت: در حالی که بیش از 100 هزار فارغ‌التحصیل دکترای ما منتظر به استخدام هستند، بنابراین ظرفیت جدیدی که در سال 94 برای دانشجویان بورس داخهل پیش‌بینی می‌شود کمتر از 200 نفر است که پس از نظر مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم به دانشگاه‌ها و سازمان امور دانشجویان اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.