معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بر لزوم توجه جدی به علوم جدید و بین رشته ای تاکید کرد و گفت: دانشگاه ها با فضاهای علوم جدید و بین رشته ای آشنا نیستند.

علوم جدید در دانشگاهها ناشناخته هستند، پیشرفت در نانو رفاه مردم را به دنبال دارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سورنا ستاری در ششمین همایش بین المللی علوم شناختی با اشاره به این که مشکلات زیادی در حوزه آموزش عالی کشور داریم افزود:معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که در حوزه پژوهشی بودجه های کمی صرف نمی شود از وجود پژوهشگاهی در کشور خبر داد که سالانه هزار میلیارد تومان تنها صرف حقوق پرداختی به کارکنان آن می شود.

وی به فعالیت 13 ستاد در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در حوزه های آموزش ، پژوهش و تجاری سازی افزود: این ستادها موظف هستند افراد مستعد از جمله دانش آموزان را شناسایی کرده تا آنان بتوانند مدارج عالیه علمی را در حوزه پژوهش طی کنند.

وی به موفقیت های نانو اشاره کرد و گفت: در حوزه نانو با همکاری ، همدلی و همت متخصصان و اندیشمندان توانستیم به موفقیت های بزرگی دست یابیم.

ستاری با اشاره به مقالات و پژوهش های متعدد در حوزه نانو اشاره کرد و گفت: با همت محققان توانستیم محصولاتی را در این زمینه تولید کنیم تا مردم با استفاده از آن بتوانند رفاه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به این که دولت موظف است هزینه های مرز دانش را تامین کند ، گفت: دستیابی به مرز دانش در حوزه های مختلف از جمله موشکی اقتدار ملی را افزایش می دهد که با دستیابی به موشک های ماهواره بر کشور به افتخاری بزرگ در این زمینه دست یافت.

*علوم شناختی یکی از سه اولویت اصلی این معاونت

معاون علمی علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه علوم شناختی یکی از سه اولویت اصلی این معاونت است اظهار کرد: از ایتدای تصدی این مسولیت به دنبال توسعه علوم شناختی بودم.

وی با اشاره به اینکه آینده دنیا در اختیار علوم جدید است افزود: علوم شناختی اقتدار آینده کشورها را می سازد و به همین دلیل توجه خاصی به این علوم خواهد شد.

ستاری به ارتباط علوم با یگدیگر اشاره کرد و گفت: علوم با یکدیگر پیوسته شده اند و نمی توانیم مرزی بین مهندسی، علوم انسانی و پزشکی بگذاریم.

وی علوم انسانی را پایه تمام حرکت های فکری دانست و اظهار کرد: باید صحیح و درست با علوم انسانی برخورد کنیم.

*برخورد مناسب با نیروی انسانی زمینه توسعه کشور را فراهم می کند

ستاری بر لزوم برخورد مناسب با نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: کشورهایی توسعه می یابند که با نیروی انسانی درست برخورد کنند و از مزایای آن به نحوه مطلوب بهره ببرند.

وی تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور را حدود 5/4 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: قرار بود این افراد پس از گذراندن تحصیل زمینه اشتغال را فراهم کنند که موضوع برعکس شده و باید برای فارغ التحصلان دانشگاهی، شغل پیدا کرد.

معاون علمی علمی و فناوری رییس جمهور گفت: باید مکانیزمی طراحی شود تا با فعال کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی در این مجموعه ها بتوان از ضرفیت و توان آنها به نحوه مطلوب استفاده کرد.

ستاری بیان کرد: اگر روش تحقیق و پژوهش را درست انتخاب نکنیم علاوه بر هدر رفتن اعتبارات به توفیقاتی تیز در این زمینه دست نخواهیم یافت .

وی با اشاره به اینکه نباید پژوهش و دانشگاه های کشور دولتی باشند، افزود: دانشگاه های خصوصی نیز نباید تمام بودجه های مورد نیاز خود را از طریق شهریه تامین کنند.

ستاری با بیان این که نظام آموزش عالی کشور در زمینه تولید مقاله وضعیت مناسبی ندارد، افزود: تعداد مقالات تولید شده در کشور بسیار زیاد است اما تاثیری ندارد و در کشور تنها پنج نفر محقق در «نیچر» می نویسند و 11 نفر در «ساینس» پس تاثیر آمار مقالات بسیار کم و بدون هدف هستند.

ستاری تاکید کرد: هرچند از لحاظ تعداد مقالات به رشد قابل ملاحظه ای دست یافتیم اما این مقالات کارآیی و اثربخشی لازم را ندارند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.