پروین محمدی: قدس ویژه خراسان- با گسترش برنامه ارتقای خدمات سلامت بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از ساکنان حاشیه شهر مشهد تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی قرار گرفتند.

باقی‌مانده سموم در خربزه‌ مشهدی و صیفی جات‌ گلخانه‌ای تهدید جدی سلامتی

این مطلب را معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همایش بزرگداشت «هفته سلامت» عنوان کرد و گفت: توزیع عادلانه خدمت زمانی محقق می‌شود که ما بتوانیم بهینه سازی طرح پزشک خانواده را برای جمعیت روستایی و ارایه و ارتقای خدمات سلامتی را برای حاشیه شهر داشته باشیم.

دکتر حمیدرضا بهرامی افزود: خوشبختانه تاکنون بیش از یک میلیون و 170 هزار نفر نیز در روستاها تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی قرار گرفته‌اند و از مراقبت‌های بهداشتی اولیه، واکسیناسیون، مشاوره بهداشت روان، مشاوره تغذیه، بهداشت محیط و... و در صورت لزوم پزشک بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت خدمت رسانی به ساکنان حاشیه شهرهای بزرگ یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند وضعیت حاشیه شهر مشهد شایسته پایتخت معنوی ایران نیست و ما نیز معتقدیم ارایه خدمات بهداشتی درمانی به ساکنان حاشیه شهرها بویژه مشهد از اولویت‌های سلامت است. از این رو با حضور وزیر بهداشت در هفته سلامت ارایه خدمات بهداشتی درمانی در حاشیه شهر مشهد آغاز شد و بزودی با صد میلیارد تومان اعتباری که وزارت بهداشت به همین منظور در اختیارمان قرار خواهد داد، این خدمات را به کل شهر مشهد و حاشیه شهر ارایه و گسترش خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: با استقرار کارشناس ارشد روان‌شناسی در واحدهای حاشیه شهر و کارشناس تغذیه، انجام تست خون رایگان و... غربالگری بیماری‌های فشار خون و دیابت افزون بر آموزش انجام خواهد شد و برنامه «ارتقای خدمات سلامت محور» در حاشیه شهر مشهد به شهرهای بین 20 تا 50 هزار جمعیت شامل: قوچان، کاشمر، تایباد، چناران، فریمان، درگز، سرخس، خواف و گلبهار به اجرا در خواهد آمد.

* حذف نمک و شکر از سفره‌های مردم

درادامه این مراسم صابری معاون غذا و داروی دانشگاه گفت: سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیشترین «سیب سلامت» را که نشانی از رعایت مواد بهداشتی و استاندارد در مواد خوراکی بهداشتی است دریافت کرده و به همین خاطر در هفته سلامت تولیدکنندگان استان از سوی وزیر بهداشت مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» باید همه نکات لازم کشاورزی (مصرف صحیح سموم و رعایت استاندارد استفاده از سموم)، در تولید رعایت بهداشت و موارد استاندارد، در حمل و نقل رعایت زنجیره سرد و ... ، در واردات و تولید همه محصولات رعایت شود تا غذایی ایمن از مزرعه به سفره برسد، در غیر این صورت ایمنی غذا تأمین نخواهد شد. همچنین در قسمت سفره نیز باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود تا روغن، نمک، شکر و ... کم مصرف کنند، آن را صحیح استفاده کنند و ... نکات ایمنی و سلامت غذا را رعایت کنند تا غذای سالم در سفره بگذارند.

* سموم کشاورزی آفت سلامتی

دکتر صفریان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به ورود بی‌رویه سموم کشاورزی اشاره و تصریح کرد: با ورود سم به مقدار بسیار وسیع هرساله بزرگترین آسیب را به سلامت مردم وارد می کنیم و این مسأله چشم انداز بسیار بدی برای «سلامت» دارد.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی و سازمانهای مرتبط در این زمینه کوتاهی می‌کنند، اظهار داشت: بسیاری از سمومی که امروز وارد کشور می‌شود 40-30 سال است که مصرف آن در اروپا منسوخ شده و حالا وارد ایران می شود، بخصوص سموم چینی که تا 20 روز پس از چیدن محصول و برداشت محصول در آن باقی می مانند(انواع خیارهای گلخانه‌ای، گوجه‌فرنگی، خربزه‌های مشهدی و محلی و...) و آنها را غیرقابل مصرف می‌کند و این موضوع یک تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود.

وی گفت: افزون بر آن در فرآیند تولید نیز سمومی مانند آفلاتوکسین و... در خیلی جاها مثل سیلوی گندم چرخه تولید ایجاد می‌شود که برای سلامتی خطرناک است و یا در مورد مواد لبنی که نباید حرارت زیاد داده شود و می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد از جمله پنیر پیتزا که حرارت زیاد باعث ایجاد مواد سمی در آن می‌شود و یا شیر که نباید حرارت زیاد ببیند چون در آن سم تولید می‌شود.

همچنین خیلی از مواد خوراکی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد بسیار حساس و آسیب‌پذیرند و مصرف آنها برای سلامتی‌شان خطرناک است.

از این رو تأکید می‌گردد با توجه به شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» همه جانبه رعایت شود تا سلامت مردم حفظ گردد.

در پایان این مراسم از مدیران بخش سلامت، نیک اندیشان و خیران سلامت و حامیان سلامت با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.