کاشمر- خبرنگار قدس: بحث مسایل و مشکلات محور سید مرتضی(ع) به ریوش یکی از سوژه‏های تلخ مطرح در محافل کاشمر است.

  تفرجگاه‏های عمومی محور کاشمر - ریوش خصوصی شده است!

 رویش انواع کافه‏ ها، تصاحب قانونی و شبه قانونی و غیرقانونی اراضی، ظهور پدیده ویلاسازی، تملک حریم راه و رودخانه و چشمه و ممانعت خواسته یا ناخواسته از بهره‏ مندی خانواده‏ ها از چشمه و آبشار و دره و کوه و رودخانه به بهانه‏ های گوناگون از جمله مشکلات این محور است.

 البته مسایل مربوط به اکوتوریسم، آثار تاریخی، فون جانوری و فلور گیاهی، کمیت و کیفیت راه، مسایل مربوط به امداد و نجات و موارد مربوط به دغدغه‏ های بهره‏ مندان از این محور نیز در خور توجه است.

این محور، که بخشی از منطقه ۴۷ هزار هکتاری شکار ممنوع سیدمرتضی(ع) است، دارای انواع متولی است و ادارات و نهادهای گوناگونی در این محور توان دخالت و قدرت در اجرای قانون دارند.

 با وجود همه متولیان امر شاهد نوعی ناهماهنگی میان سازمانهای مختلف هستیم. همه مشتاق اجرای قانون هستند. به عنوان مثال در امر تصرف حریم راه و رودخانه و ساخت انواع باغ و ویلا شاهد وجود قانون و فرارهای شبه قانونی هستیم. اگر بپرسیم آیا فرد یا افرادی اراضی ملی را متصرف شده‏اند  پاسخ می‏شنویم که « اراضی ملی طبق نقشه مشخص است. بیایید نقشه را ببینید ما هیچ قسمتی از اراضی ملی را در اختیار هیچ کس قرار نداده‏ایم»! نتیجه ساده است، پس در هیچ نقطه از این محور تقریباً پنجاه و چند کیلومتری زمینی تصاحب نشده است.

اگر از مقوله باغ‏سازی و کلاته‏ ساختن سؤال کنیم، می‏گویند؛ «هر چند وقت یک بار کارهای کشاورزی مورد بررسی قرار می‏گیرد و بعضی مجوزها از اعتبار ساقط می‏شود» آخرین بررسی کارهای کشاورزی مربوط به چه تاریخی است؟ آیا همه متصرفان حریم راه و رودخانه و دامنه کوه و عمق دره کشاورز و باغدار هستند؟ آیا اینان از این راه معاش خود را تأمین می‏کنند؟

در این محور، قانون حریم آب را مشخص کرده است.به گفته مسؤولان امر در بعضی از مناطق 6 متر و بعضی از مناطق تا 15 متر حریم وجود دارد. طبق قانون در این حریم اجازه کاشت نهال یا درخت وجود ندارد، ولی برخی در فراری غیرقانونی با لباس قانون قصد کشاورزی دارند، بنابراین قانون مربوط به حریم آب نمی‏تواند با قانون مربوط به کاشت نهال و امر کشاورزی برخورد کند. حتی برخی متصرفان چشمه‏های واقع در اراضی متصرفه را ملک طلق خود می‏دانند. راستی احکام مربوط به انفال در این محور مدنظر مسؤولان هست؟ یادمان باشد اگر قصد حضور در تفرجگاه‏های این مسیر را داریم و یا اگر قصد کوهپیمایی و کوهنوردی و پیاده‏روی را داریم خواسته یا ناخواسته وارد املاک کوچک و بزرگ متصرفان ریز و درشت نشویم.

بعضی متصرفان با نصب عناوینی و فنس کشی حد و حدود تصرفاتشان را مشخص کرده‏ اند! فراموش نکنیم تفرجگاه‏ها، مکانهايي عمومي براي استفاده همگان است. این تعریف ساده در مسیر جاده سید مرتضی(ع) به کوهسرخ صدق نمی‏کند. بخشهای باصفا و مشجر و چشمه‏دار این مسیر، که روزگاری توسط شورای اسلامی شهر کاشمر(دور دوم) مسیر سبز نامگذاری شده بود، به لطف متصرفان قانونی و غیرقانونی و شبه قانونی به تفرجگاه اختصاصی تبدیل شده  است! آیا مراجع مربوط بر این تفرجگاه‏های خصوصی و کافه‏ های مختلف اشراف کامل دارند؟

لابد تفرجگاه‏های خصوصی استانداردهای مورد نیاز را برای جمع آوري پسماندهایشان تأمین کرده‌اند. لابد اینان  اقدام به احداث سرويس بهداشتي  نموده و اهل تخليه کردن فاضلاب در بستر رودخانه  و طبیعت نیستند و لابد بر رفتار آنان نظارتهای قانونی اعمال می‏شود. با عنایت به ظهور پدیده تفرجگاه خصوصی در این محور باید بقیه جاهایی که مورد تصرف واقع نشده‏اند و دارای حداقل درخت و جریان آب و دامنه کوه هستند را تفرجگاه عمومی بدانیم!! بنابراین امیدواریم ادارات و نهادهای مربوط با قدرت بر تفرجگاه‏های عمومی نظارت کنند و اقدام مقتضی برای جمع‏ آوری پسماندها، ایجاد سرویس‏های بهداشتی، تخلیه نکردن آلاینده‏ ها در رودخانه و سایر اقدامهای زیست محیطی را مبذول فرمایند!

در گذشته مسؤولان مختلف جملات جالبی در باره این محور گفته‏اند؛ مرور این گفته‏ ها بس جالب است. یک مقام آگاه در اداره آب منطقه اي کاشمرگفت؛« اکنون هم به هيچ کس مجوز کاشت درخت و ساخت و ساز جديد حتي در باغهاي شخصي در محدوده رودخانه نمي ‏دهيم. در گذشته برخي درختان داخل رودخانه براي امنيت بيشتر مسافران قطع شده است و در آينده نيز احتمال آن هست. اين محدوده، منطقه حفاظت شده اي نيست که مسؤول خاصي داشته باشد. سيم‌های خاردار برخي قسمتهاي مسير که نشان از تملک غيرقانوني افراد دارد، جمع آوري شده است.»

یک مقام آگاه در اداره راه  و شهرسازي شهرستان نیز در اوایل انتصابش تاکید کرد؛« ما نسبت به برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی در خارج از شهر و روستاها جدی هستیم و اگر اراضی متعلق به جهاد کشاورزی و یا منابع طبیعی نباشد و مالک خصوصی نداشته باشد وارد عمل می شویم. اجازه ساخت و ساز در حريم جاده را به هيچ کس نداده‏ایم. اکنون هم هيچ مجوزي صادر نمي‏شود.»یک مقام آگاه دراداره منابع طبیعی کاشمر طی سالیان اخیر بارها  اظهار داشته است؛« چون این اراضی متعلق به منابع طبیعی نیست براساس قانون ما نمی توانیم نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز در آن دخالت کنیم».

فرماندار نیز با اشاره به این مهم که؛ در صورت هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و همچنین ساخت و ساز در خارج از محدوده پس از اخطار کتبی به مالکان درصورت امتناع آنان از تعطیلی کار، پرونده برای اخذ حکم تخریب به کمیسیون ماده 99 استانداری ارجاع داده می‏شود، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست قانونی تصویب کنند که براساس آن کمیسیون مربوطه در شهرستانها تشکیل و برای برخورد با زمین‏خواران در حاشیه شهرها و روستاها نیازی به ارسال پرونده به مرکز استان نباشد.

 تا دیر نشده مسؤولان باید در این زمینه چاره ای بیندیشند و گرنه تفرجگاه‏ها و باغهای شهرستان در اثر ساخت و سازهای غیرمجاز از بین خواهد رفت. امیدواریم روزی روزگاری شاهد همت مسؤولان برای حل مشکلات ریز و درشت محور مذکور بخصوص در امر تصرفات غیرقانونی و شبه قانونی حریم رود و راه و دامنه کوه و حاشیه دره باشیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.