حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک و سخنرانی در کنفرانس سالانه بازنگری در معاهده ان پی تی و در عین حال دیدارهای متعدد رییس دستگاه دیپلماسی با مقامات کشورهای مختلف، برگی دیگر از دیپلماسی فعال دولت تدبیر و امید را رقم زد.

دیپلماسی فعال ایران در نیویورک/رژیم صهیونیستی خطر هسته ای منطقه خاورمیانه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا کنفرانس سالانه بازنگری در معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای دوشنبه 7 اردیبهشت ماه (27 آوریل) در نیویورک آغاز به کار کرد و دیپلماسی سیاسی فعال دولت تدبیر و امید با حضور در این کنفرانس بار دیگر خودنمایی کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس که هر 5 سال یک بار برگزار می شود سخنرانی کرد.

سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس از چند جهت قابل توجه است. نخست آنکه با توجه به قرائت بیانیه سوییس و ادامه مذاکرات با 1+5 برای رسیدن به توافق هسته ای، حضور تیم دیپلماسی دولت تدبیر و امید، تاکید دوباره مواضع جمهوری اسلامی ایران بر استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای بود. همچنین سخنرانی ظریف و خطاب قرار دادن رژیم صهیونیستی به عنوان خطر خاورمیانه، بار دیگر زنگ خطر را برای این رژیم و نتانیاهو به صدا درآورد تا علاوه بر توافق هسته ای، به مصائب مقامات صهیونیستی افزوده شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران و مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان که سخنران نخست این مراسم بود در سخنان خود در این کنفرانس سالانه بر نابودی سلاح های هسته ای و محق بودن کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد.

ظریف همچنین گفت: انتقال فن آوری های هسته ای به کشورهای در حال توسعه با موانعی روبروست که برخلاف معاهده است و پیشرفتی در زمینه جهانشمولی معاهده در منطقه خاورمیانه نیز حاصل نشده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نگرانی در مورد اشاعه سلاح هسته ای به هیچ وجه نباید حق مسلم کشورها در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را محدود کند.

ظریف در ادامه از رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید هسته ای در منطقه خاورمیانه یاد کرد و افزود: سران دولت ها و حکومت های جنبش عدم تعهد درنشست سران سال 2012 خود درتهران مجددا حمایت خود را از ایجاد یک منطقه عاری از سلاح هسته ای و کلیه سایر سلاح های کشتار جمعی در خارومیانه مورد تأکید قرار داده و به عنوان گامی اولویت دار در این راستا، لزوم ایجاد فوری منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه را مورد تصدیق مجدد قرار دادند. آنها از داشتن توانایی سلاح هسته ای توسط اسرائیل که تهدید جدی و مستمر علیه امنیت همسایگان و سایر کشورها بشمار می رود،عمیقا ابراز نگرانی کرده و اسرائیل را به خاطر تداوم توسعه و ذخیره سازی زرادخانه هسته ای محکوم کردند. آنها همچنین خواستار منع کامل و کلی انتقال هرگونه تجهیزات، اطلاعات،مواد، تأسیسات، منابع و وسایل هسته ای و کمک فنی و علمی در این به اسرائیل شدند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این هدف اصلی خود از این سفر را شرکت در کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی ذکر کرد که طبق مقررات معاهده منع گسترش هرپنج سال یک بار به منظور بحث وگفتگو پیرامون ارکان سه گانه اصلی این معاهده و رسیدن به یک سند لازم الاجرای نهایی در مقر اصلی سازمان ملل متحد برگزار می شود.

ظریف بااشاره به اینکه بسیاری از مسائل مربوط به سندنهایی این کنفرانس ها باوجود نشست های متعدد هنوز همچنان بی نتیجه و لاینحل باقی مانده اند گفت:ایران در مقام ریاست جنبش عدم تعهد دراین نشست ها تلاش خواهدکرد تا مواضع جنبش عدم تعهد را که در بسیاری ازموارد با اهداف و مواضع جمهوری اسلامی انطباق دارد مطرح و پیگیری کند.

وزیر امورخارجه یادآورشد سند نهایی موردنظر دراین نشست ها درواقع باتوجه به سه ستون اصلی این معاهده که عبارتند از خلع سلاح هسته ای، دستیابی به فنآوری های هسته ای ودرنهایت جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای مورد بحث وبررسی قرار خواهد گرفت.



*رایزنی های سیاسی، دیدار وزاریخارجه مصر و الجزایر

ظریف در ادامه و پس از سخنرانی در این کنفرانس، وزرای امور خارجه مصر و الجزایر دیدار کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان و سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در ملاقات با یکدیگر، با اشاره به سابقه خوب همکاری های ایران و مصر در حوزه های بین المللی، بر لزوم همکاری نزدیک هیات های ایرانی و مصری در این اجلاس جهت اتخاذ مواضع نزدیک به هم و یکسان تاکید کردند.

ظریف همچنین در دیدار رمطان لعمامره همتای الجزایری خود، درباره وضعیت بحران در یمن و سوریه گفت وگو کرد.

طرفین در این دیدار همچنین بر اهمیت یافتن راه حل مسالمت آمیز برای حل و فصل بحران های جاری در این دو کشور تاکید کردند.



**نماینده بان کی مون

دیدار با نماینده بان کی مون از دیگر اقدامات رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان بود که با حضور وی در نیویورک انجام شد.

استفان دمیستورا نماینده بان کی مون در مذاکرات صلح سوریه درپی دیدار کوتاهی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که در این دیدار رسما از دکتر ظریف برای شرکت در کنفرانس ژنو 3 دعوت کرده و احتمال داد که ایران این دعوت را بپذیرد.

دمیستورا هفته گذشته نیز در جمع خبرنگاران با تصریح این که ایران نیرومند ترین و با نفوذ ترین کشور خاورمیانه محسوب می شود بر این مسئله تاکید کرده بود که حضور ایران در این کنفرانس ضروری وکار ساز خواهد بود و وی در نظر دارد رسما از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کند.



**یان الیاسون

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار های خود با یان الیاسون معاون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو کرد.

طرفین در این دیدار در باره تحولات جاری در یمن گفت وگو کرده و ضرورت برقراری گفت وگوهای بین یمنی را مورد تاکید قرار دادند .

ظریف اهمیت نقش سازمان ملل در خصوص برقراری گفت وگوهای بین یمنی را خاطر نشان کرد.

بررسی آخرین وضعیت سوریه از محورهای دیگر این ملاقات بود و طرفین راه حل های موجود برای حل و فصل مسالمت أمیز بحران جاری در این کشور را مورد بحث وتبادل نظر قرار دادند .

بر اساس آنچه رویترز پیشتر ادعا کرده بود جان کری وزیر خارجه اوباما اعلام کرده که امریکا و ایران روز دوشنبه مناقشه یمن را مورد بحث قرار خواهند داد.

وزیر خارجه امریکا در عین حال از تمام طرف های مناقشه یمن مصرانه خواست تا نقش خود را در کاهش تنش و تشویق به انجام مذاکرات صلح ایفا کنند.

کری با اشاره به اینکه آینده یمن باید توسط خود یمنی ها نه طرف های خارجی و وابستگان آنها تعیین شود، افزود: وی انتظار دارد که این مناقشه بعدا طی ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مورد بحث قرار گیرد.



**یوکیو امانو

روز دوشنبه ای دکتر جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیداری کوتاه با یوکیو آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای پیرامون مسائل مربوط به همکاری های میان کشورمان با اژانس گفتگو و تبادل نظر کرد.

دراین دیدار که درحاشیه برگزاری اجلاس بازنگری معاهده عدم گسترش صورت گرفت اقای ظریف با اشاره به زمینه همکاریهای مهم فیمابین ، بر اهمیت نقش مسئولانه وسازنده أژانس در شکل گیری توافق احتمالی جامع میان ایران و کشورهای ١+٥ تاکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به فرصتهای جاری و پیش رو در جهت تقویت اعتبار و جایگاه أژانس اظهار کرد: اعتبار أژانس در فرایند مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ١+٥ در معرض أزمایشی جدی قرار دارد و موفقیت در أن نیازمند توجه بیشتر مقامات أژانس و برداشتن گامهای عملی و جدی در این باره است.

أقای أمانو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از همکاریهای سازنده ایران با أژانس و پیشرفتهای حاصل در مذاکرات هسته ای ،بر أمادگی وجدیت این نهاد بین المللی برای حل و فصل مسائل و ایفای نقشی موثر و بموقع تاکید نمود.



** کی شیدا

وزیر امور خارجه کشورمان ،عصر روز دوشنبه و در حاشیه نهمین اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه،ان پی تی، با همتای ژاپنی خود دیدار

و گفت و گو کرد.

ظریف در دیدار خود با کی شیدا همتای ژاپنی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، أینده مناسبات فیمابین را روشن وامید بخش دانست و گونه گونی زمینه های همکاری میان تهران و توکیو را چشمگیر خواند.

وی با تشریح روند مذاکرات هسته ای تاکید کرد: حفظ وضعیت نامطمئن و ناپایدار برای ما قابل پذیرش نیست و برای رسیدن به توافق جامع هسته ای، أمریکایی ها باید اقدامات عملی و اطمینان بخشی راانجام دهند.

وزیر خارجه کشورمان ضمن اعلام أمادگی برای انجام همکاریهای نزدیکتر مربوط به کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی با هیات ژاپنی ، همکاری دو کشور در زمینه ایمنی هسته ای وخلع سلاح هسته ای را نیز از جمله فرصتهای مهم و مورد توجه مسئولین دو کشور دانست.

أقای ظریف در بخش دیگری از این دیدار ، با اشاره به تحولات جاری منطقه ،ضرورت تلاش همه کشورها برای مقابله با تهدیدات و نگرانی های مشترک و همچنین استفاده از راه حل های سیاسی برای حل وفصل بحرانهای منطقه ای را مورد تاکید قرار داد.

وزیرخارجه ژاپن نیز در این ملاقات با اشاره به هفتادمین سالگرد انفجار بمب هسته ای در ژاپن ، أمادگی کشورش را برای همکاری مشترک در نهادهای بین المللی مربوط به خلع سلاح هسته ای و همچنین در حوزه فناوری مسالمت أمیز هسته ای اعلام داشت.

کی شیدا افزایش گفتگوهای دوجانبه برای تقویت همکاریها در حوزه اقتصادی و بازرگانی را مهم توصیف کرد و انجام مشورتهای سیاسی در سطوح مختلف مسئولین وزارت خارجه دو کشوررا نیز مورد تاکید قرار داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.