قدس آنلاین-قاآنی:ارزشیابی توصیفی درسالهای اخیر از سوی برخی کارشناسان روشی ناکارآمد برای امور آموزشی قلمداد شده وهمین امر موضوع بازگشت نمره به سیستم آموزش وپرورش را دوباره مطرح شاخته است.

تائید وتکذیب بازگشت نمره به کارنامه دانش آموزان/ارزشیابی توصیفی پابرجاست

به گزارش قدس انلاین با اتخاذ سیاست حذف نمره در سیستم ارزیابی دانش اموزان دوره ابتدایی چالش جدی در این امر به وجود امد مخالفان اتخاذ این روش را سیستمس ناکارآمد در ارزشیابی دانش اموزان اعلام می دارند وبه همین دلیل خواستار بازگشت نمره در این سیستم شدند.
*بازگشت نمره به کارنامه دانش‌آموزان ابتدايي
در همین باره چندی پیش رئيس مرکز سنجش آموزش وپرورش گفت:براساس طرحي که در شوراي عالي آموزش و پرورش درحال تصويب است ارزشيابي دانش آموزان پايه هاي چهارم تا ششم به صورت تلفيقي (با نمره) انجام خواهد شد.
عبدالرسول عمادي افزود: براساس اين طرح کارنامه تحصيلي در سه سال اول دوره ابتدايي به صورت توصيفي (بدون نمره) و سه سال دوم به صورت تلفيقي (توصيفي + نمره) و ارزشيابي دانش آموزان در دوره هاي دبيرستان تنها به صورت نمره خواهد بود.
وي از تدوين آئين نامه اجرايي ارزشيابي دوره هاي تحصيلي دانش آموزان نيز خبر داد وگفت: براساس سند تحول آموزش و پرورش ارزشيابي دانش آموزان از دو حالت کمي و کيفي به سه حالت فرآيندمحور (توصيفي بدون نمره)، نتيجه محور (نمره) و تلفيقي (نمره و توصيفي) تغيير خواهد کرد.
عمادي دليل اين تغييرات را رفع مشکلاتي که دانش آموزان در تغيير يکباره ارزشيابي دوره ابتدايي و دوره اول متوسطه داشتند عنوان کرد.
وي در پاسخ به اين سوال که اجراي طرح ارزشيابي توصيفي حذف نمره بود و چرا نمره دوباره به کارنامه بر مي‌گردد گفت: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش از حذف نمره بحثي نشده است و اين کار براساس اجراي نظام جديد آموزش و پرورش و سند تحول انجام خواهد شد.
*تکذیب خبر بازگشت نمره
اما دیمه ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش اعلام کرد:موضوع ثبت «نمره در کارنامه دانش آموزان ابتدایی» صحت ندارد.
محمد دیمه ور با تبیین ویژگی ارزشیابی کیفی توصیفی درخصوص دانش آموزان ابتدایی اظهار کرد: هدف این نوع ارزشیابی کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر اهداف آموزشی و فراهم آوردن شواهد لازم برای تصمیم گیری در باره ارتقای دانش آموز است.
وی با بیان  این که در این شیوه ارزشیابی ترکیبی از فرآیندها و نتایج مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموز متصوراست، تاکید کرد:  معلم با عنایت به وظیفه ی خطیر پاسخگویی ، گزارش پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) با همان بازخورد پایانی را در دو یا سه نوبت از سال تحصیلی (دی ماه/خردادماه در صورت لزوم شهریورماه) باتوجه به تفاوت های فردی دانش آموز و بااستفاده از شواهد و اطلاعات کتبی ، عملی وشفاهی جمع آوری شده در پوشه کار وسایر مستندات مثل رویداد نگاری، دفتر مدیریت فرایندهای یادگیری ، آزمون های مدادکاغذی و... . و در راستای اهداف ذکرشده، جهت ارائه به ذی نفعان (والدین، دانش آموز ومدیریت مدرسه) تکمیل می نماید.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش مبنای قانونی اقدامات معلمان درخصوص شرایط ارزشیابی را مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش خواند و افزود: معلمان باید کارنامه های دانش آموزان مقطع ابتدایی را به شکل توصیف عملکرد (فرم الف) و مقیاس های رتبه ای (فرم ب ) کامل کنند.
توضیح دفتر آموزش دبستان
اما  درهمین باره دفتر اموزش دبستان با اریاه اطلاعیه ای اعلام کردند:ارزشیابی کیفی توصیفی الگویی است که هدف آن کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر  اهداف آموزشی و فراهم آوردن شواهد لازم برا ی تصمیم گیری در باره ارتقای دانش آموز است . الگویی که  در آن  نه صرفا به فرایندها پرداخته می شود و نه خاص به نتایج، بلکه ترکیبی از هردو  هدف را ، دنبال می کند که بر این باورنیز معلم با عنایت به وظیفه ی خطیرپاسخگویی ، گزارش پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی ( پایه اول تا ششم )، یا همان  بازخورد پایانی رادر دو یا سه نوبت از سال تحصیلی (دی ماه - خردادماه - در صورت لزوم شهریورماه) با توجه به تفاوت های فردی دانش آموز و با استفاده از شواهد و اطلاعات جمع‌آوری‌شده در پوشه کار و سایر مستندات مثل رویداد نگاری، دفتر مدیریت فرایندهای یادگیری و...، جهت ارائه به ذی‌نفعان (والدین، دانش‌آموز و مدیریت مدرسه) تکمیل می‌نماید. در همین راستا طبق آخرین مصوبه یعنی سیصدو دهمین جلسه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 23/10/93 کارنامه به شکل توصیف عملکرد (فرم الف) و مقیاس‌های رتبه ای خیلی خوب، خوب، قابل قبول، نیاز به آموزش و تلاش بیشتر و مجدد ( فرم ب) توصیف و گزارش  خواهد شد . لذا این جمله که بازگشت نمره به کارنامه دانش‌آموزان ابتدایی از کجا آمده و چرا اینگونه اعلام می شود در جای خود قابل  تامل است .
*تایید آموزش‌وپرورش بر ادامه اجرای ارزشیابی توصیفی در دبستان‌ها
اما امروز دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش گفت: کلیات استقرار ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی مورد تأیید شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار گرفت همچنین بر ایجاد رشته‌ای در دانشگاه فرهنگیان در زمینه ارزشیابی توصیفی تاکید شد.
مهدی نوید ادهم با اشاره به بررسی ارزشیابی توصیفی در جلسه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهار داشت:‌ ارزشیابی توصیفی از نظر تئوریک و نظری نسبت به ارزشیابی کمی (نمره‌ای) نقاط مثبت فراوانی دارد و اگر قرار باشد تجدید نظری در این طرح صورت بگیرد،‌ در اصل طرح نیست بلکه در روند اجرا و فرایند کار است.
وی افزود: در جلسه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش ارزشیابی توصیفی بررسی شد و کلیات استقرار ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت.
دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش بیان کرد: در این جلسه اعضای شورای عالی آموزش‌‌وپرورش بر ضرورت ایجاد رشته‌ای در دانشگاه فرهنگیان برای آموزش معلمان در زمینه ارزشیابی توصیفی تاکید کردند تا پس از این معلمان آموزش ابتدایی پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه فرهنگیان در زمینه ارزشیابی توصیفی دروسی را گذرانده باشند.
نوید ادهم گفت:‌ آموزش معلمان فعلی برای اجرای صحیح روش‌های ارزشیابی توصیفی باید تقویت شود. گزارش‌های تحقیقی و مشاهدات کارشناسی مؤید این موضوع است که آنجا که معلمان دوره‌های آموزشی لازم را در این راستا دیده‌اند، طرح با قوت و اثربخشی لازم اجرا شده و رضایتمندی دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به همراه داشته است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.