قدس آنلاین– ایلام: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: 77 حلقه چاه غیرمجاز در استان ایلام مسدود گردیده است.

مسدود کردن 77 حلقه چاه غیرمجاز در ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، ذوالفقار مهدی زاده در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان با بیان اینکه یک هزار و 780 حلقه چاه در ایلام وجود دارد که یک هزار و 380 حلقه متعلق به بخش کشاورزی، 282 حلقه به بخش صنعت و 117 حلقه نیز برای مصارف آب آشامیدنی است، اظهارداشت: از این تعداد 86 حلقه چاه آب غیر مجاز در استان شناسایی شده که با همکاری دستگاه قضایی تعداد 77 چاه مسدود شده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در مناطق مختلف دنیا 750 میلی متر در سال است که این مقدار در ایران تنها 242 میلی متر و در استان ایلام حدود 400 میلی متر است، افزود: با وجود بارندگی 400 میلی متری در استان که بیش از میانگین کشوری است، بدلیل شیب 70 درصد زمین های استان به سمت کشور عراق، بخش قابل توجهی از 3،7 میلیارد مترمکعب آب های سطحی ایلام وارد این کشور می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام استفاده از کنتورهای هوشمند را یکی از راهکارهای نظارت بیشتر بر مصرف منابع آبی و جلوگیری از اضافه برداشت دانست و بیان داشت: در همین راستا 513 دستگاه کنتور هوشمند تامین و در اختیار شرکت برق قرار گرفته ولی تاکنون 207 عدد نصب شده است.

ذوالفقار مهدی زاده طرح تعادل بخشی و احیای منابع آبی زیرزمینی را از مهمترین برنامه های وزارت نیرو برشمرد و خاطرنشان ساخت: سال گذشته تنها چهار میلیارد ریال برای اجرای این طرح اختصاص یافت که امسال با افزایش 10 برابری به 40 میلیارد ریال رسیده است.

وی خشک شدن چاه ها و چشمه ها، شور شدن آب های شیرین، متروکه شدن روستاها و افزایش مهاجرت به شهرها، فرو نشست زمین و کاهش حجم طبیعی سفرهای زیرزمینی را از تبعات افت سطح آب های زیرزمینی عنوان و تصریح کرد: تنها یک دهم درصد از آب های موجود در جهان شیرین هستند که همین موضوع لزوم استفاده بهینه از این منابع را دو چندان کرده است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.