قدس آنلاین _ هنگامه طاهری_ مدیر سلامت محیط حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آنچه از نظر ما اهمیت دارد بحث ایمنی و بالا بردن سطح آگاهی نیروی کار است .

حوادث حین کار خراسان رضوی در سال 93 کاهش یافت

مهندس علی اصغر حسنی اظهار داشت: بر اساس اولویت مشاغل یا اماکنی که نیروی کار دارند در همین خصوص وارد فعالیت می شویم و در حین  فعالیت و خدماتی که ارایه می دهیم گاهی با مشکلاتی در نیروهای کار مواجه می شویم که خودشان از آنها مطلع نیستند.

او این مشلات را مشکلاتی از قبیل افت بینایی , کوررنگی, مشکل شنوایی و ... حتی پی بردن به میزان توانایی شغلی افراد عنوان کرد.

وی افزود:در طول سالیان متوالی که این معاینات انجام می شود معلوم می گردد توانایی های فرد چقدر تحت تاثیر کارش قرار گرفته است  یا چقدر محیط کار به او آسیب رسانده است.

او همچنین خاطر نشان کرد:ما با توجه به برنامه های ابلاغی برنامه هایی در جهت تحقق ایمنی کار در واحد های کاری مثل کنترل شاغلین در مواجهه با عوامل زیان آور محیط کار داریم. و تابع الزامات قانون کار هستیم و در همین راستا سعی داریم مواجهه شاغلین با عوامل مخاطره آمیز را  به حداقل برسانیم  از این رو  برنامه های کمک کننده مثل برنامه تشکیلات بهداشت حرفه ای و...را به اجرا در می آوریم.

او خاطر نشان کرد:در  واحدهای کاری تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد که  بین 20 تا 49 نفر شاغل دارند ایستگاه بهگرد داریم که پل ارتباطی بین ما و واحد کاری خودش است.در واحدهای که بین 50 تا 499 شاغل باشند خانه های بهداشت کارگری  با بهداشت یار کارداریم که خدمات سطح اول سلامت را به کارکنان ارایه می کنند. در واحد های بالای 500 نفر شاغل مراکز بهداشت کار با خدمات تخصصی تر داریم.

با این همه صنایع با حد اقل ظرفیت های اقتصادی کار می کنند و از همین رو طبیعتا در خصوص مسایل ایمنی و تامین وسایل سلامت شغلی و ایجاد  فرهنگ ایمنی  نیز با مشکل مواجه می شوند اما ما سعی میکنیم با کارفرما مشکلات را حل کرده و تعامل سازنده داشته باشیم تا کار به مراجع قضای کشیده نشود.

جلوگیری از حوادث حین کار با  تو جه به این که  نیازمند هزینه کرد توسط مدیران  واحد کاری است به طبع وقتی با معضلات مالی مواجه باشند متاثر از همین معضلات خواهد شد.

با این حال سال گذشته طبق اعلام اداره کار و تعاون اجتماعی , سال گذشته خراسان رضوی هزارو 251 حادثه حین کار داشته که بیشترین آن با 552 مورد در زمینه ساختمانی بود ه و کمترین آن در خصوص اداره امور عمومی و رفاه اجتماعی  با یک مورد حادثه بوده  و یک مورد هم حادثه اظهار نشده بوده است.

در این زمینه روابط عمومی اداره کار و تعاون خراسان رضوی از 105 نفر فوتی , 42 مورد نقص عضو , 89 مورد قطع عضو, 544 مورد شکستگی, 53 مورد سوختگی, 338 مورد جراحت ,79 مورد سایر صدمات و یک مورد هم مسمومیت داشته ایم.

اما خوشبختانه  آمار این حوادث نسبت به سال 92 باکاهش بیش از 200 مورد بیانگر موفقیت خراسان رضوی در جلوگیری از افزایش حوادث مذکور بوده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.