قدس انلاین-قاانی:اگرچه آمار دقیقی ازمیزان حوادث کارگری درکشورموجود نیست اماهمان تعداد تخمین زده شده نیزگواه شرایط بد وسخت کارگران دارد وکارگران ساختمان سهم بیشتری نسبت به دیگر حوزه های کارگری دارند.

ایران رکورددار حوادث کار ساختمانی/پرونده بیمه کارگران در ساختمان پاستور

به گزارش قدس انلاین بدون شک هر کاری که در آن نیروی انسانی دخیل است به هر روی بدون حادثه نخواهد بود ولی امار بالای حوادث کارگری در حوزه ساختمان کشور ما را در این حوزه برتر نموده است.بهرحال در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که تنها ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده اند و مابقی از خدمات بیمه ای محروم هستند و وزیر قول بیمه برای همگی انان را داده است.
ایران رکورددار حوادث کار ساختمانی در دنیاست
چندی پیش رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: کشور ما رکوردار حوادث مربوط به هنگام کار ساختمانی در دنیاست.
اکبر شوکت با بیان اینکه براساس آمار از 100 حادثه کار در دنیا 17 حادثه مربوط به کارگران ساختمانی است، افزود: این در حالی است که در کشور ما از 100 حادثه کار، نیمی مربوط به کارگران ساختمانی است.
به گفته وی رعایت نکردن مسایل ایمنی کارگری، نبود نظارت صحیح از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی، نبود بازرسی مستمر از کارگاه‌های ساختمانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نبود قوانین بازدارنده از دیگر دلایل افزایش حوادث کار در حوزه ساختمان است.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درخصوص راهکارهای لازم به منظور کاهش این حوادث در کشور گفت: اجباری کردن آموزش برای کارگران ساختمانی، پیمانکاران، مهندسین ناظر و کارفرمایان اولین راهکار تاثیرگذار است چرا که معتقدیم پیشگیری مقدم بر درمان است و لذا آموزش، اولین راهکار عملی برای کاهش این حوادث است.
وی اجباری کردن رعایت مسایل ایمنی در کارگاه‌ها و نیز شناسایی و تنبیه کارفرمایان متخلف در جریان بازرسی‌های مستمر را از دیگر راهکارها بیان کرد و افزود: هیات دولت هم باید مصوبه‌ای را در این خصوص ارائه دهد تا نسبت به اجباری شدن قوانین موجود در حوزه کارگران ساختمانی توسط متولیان امر اقدام شود و از طرفی نسبت به تخصیص بودجه آموزشی برای کارگران نیز همت کند.
* عدم رعایت نکات ایمنی در90 درصد کارگاهها
در باره علل بالای حوادث کارگری  رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز از رعایت نشدن نکات ایمنی در 90 درصد کارگاه های ساختمانی آذربایجان شرقی خبر داد.
اصغر نعمتی زاده اظهار داشت: رعایت نکات ایمنی در بخش ساختمان استان در حد شعار بوده و مواردی چون حفاظ کشی پله ها، استفاده از کمربند ایمنی برای نماکاری و دیگر نکات ایمنی در کارگاه های ساختمانی رعایت نمی شود.
وی در ادامه افزود: سازمان نظام مهندسی در کلانشهرهایی چون مشهد در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در کارگاه های ساختمانی اقدام به پلمپ کارگاه می کند که این امر در آذربایجان شرقی نیازمند پیگیری مستمر و جدی است چرا که سالانه 25 درصد ار کارگران ساختمانی بخاطر رعایت نشدن همین نکات ایمنی دچار اسیب می شوند.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی تبریز در پایان به اهداف این انجمن در آینده اشاره و تصریح کرد: ساماندهی کارگران و استادکاران، تعیین فهرست بهای خدمات حرفه ای کارگری، دفاع از حقوق کارفرمایان و صدور پروانه برای استادکاران از اهداف بلند مدت و بحث مسکن کارگران ساختمانی و ایجاد تعاونی مسکن این قشر نیز از اهداف انجمن در شش ماهه نخست سال آینده است.
* ضرر حوادث 4 درصد تولید ناخالص داخلی
در همین باره یک کارشناس حوزه بهداشتی با اشاره به نقش بهداشت حرفه‌ای در جامعه کاری ابراز کرد: با توجه به تنوع کارها، تعدد مشاغل و مسائل متفاوتی که کارگران هر حرفه با آن مواجه هستند، بهداشت حرفه‌ای عبارت است از علم و هنر پیشگیری از بیماری ها و حوادث ناشی از کار و ارتقای سطح سلامتی افراد شاغل از طریق کنترل عوامل زیان آور محیط کار است.
محمود حسین پور اظهار کرد: بهداشت حرفه ای از جمله با ارزش ترین دارایی های افراد جوامع و کشورهاست که به عنوان یک استراتژی با اهمیت نه تنها سلامت شاغلان را در نظر می‌گیرد، بلکه تاثیر مثبت و قابل ملاحظه‌ای در بهره وری و کیفیت محصولات، انگیزش کار، رضایت شغلی و کیفیت کل زندگی افراد جامعه دارد.
وی یاد آور شد: به طور کلی بهداشت حرفه‌ای علمی است که با شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل و شرایط زیان آور محیط کار و انجام مراقبتهای بهداشتی و درمانی حافظ سلامت کارکنان و شاغلان در محیط های کار مرتبط است.
وی بیان کرد: ضرر حوادث و بیماری های مرتبط با محیط کار سالانه حدود 4 درصد تولید ناخالص داخلی در سطح جهان است.
* پرونده بیمه کارگران ساختمانی در دولت
عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات جدید اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی، وابسته کردن منابع مورد نیاز بیمه به منابع احتمالی صدور پروانه های ساختمانی است گفت: در مصوبه مجلس پیش بینی شده که شهرداری ها منابعی از محل صدور پروانه های جدید ساختمانی را به تامین اجتماعی اختصاص دهند.
وی اظهارداشت: اولا اینکه شهرداری ها عملا به تامین اجتماعی پاسخگو نخواهند بود و دوما اینکه شهرداری ها می گویند بخشی از هزینه های دریافتی برای صدور پروانه ساختمان، مربوط به اصل پروانه نیست و مواردی مانند درخواست های جانبی سازندگان را شامل می شود.
ابوی با اشاره به اینکه به صورت کلی، اینگونه تامین منابع مورد نیاز برای اجرای بیمه کارگران ساختمانی نمی تواند عملیاتی باشد اظهارداشت: از آنسو تامین اجتماعی نیز اعلام می کند اگر بتوانند پولی از محل صدور پروانه های ساختمانی بگیرند می توانند کارگران ساختمانی را بیمه کنند.
این مقام مسئول کارگری کشور تاکید کرد: اینکه وزیر کار اعلام کرده مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل می شود، باید شفاف سازی شود ولی احتمالا دولت در نظر دارد تا تغییراتی را در نحوه تامین اعتبار مورد نیاز اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی ایجاد کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.