قدس انلاین – سعید کوشافر: اوضاع بورس که گمان میرفت پس از افتی که ناشی از افزایشهای احساسی بود به روزهای بهتری ختم میشود هر روز وخیم تر میشود وکاهش شاخصها تنها اتفاقی است که این روزها درتابلوی بازار سرمایه قابل ردیابی است .

ناامیدی سهامداران از شاخصهای بورس وعرضه های جدید/ حدس وگمانهای سیاسی دیگر تاثیری دررشد شاخصها ندارد/بازار سرمایه را سهامداران عمده به دست گرفته اند

این درحالی است که پیش بینی میشد با کاهش نرخ سود بانکی و تلاشهایی که دولتی ها مدعی هستند برای رونق بازار سرمایه انجام داده اند حال وروز بهتری را برای دماسنج اقتصاد کشور شاهد باشیم.

بنا بر گزارش رسیده ، بورس اوراق بهادار تهران که در سال 93 در رکودی عمیق فرو رفته بود، در روزهای ابتدایی سال جدید روند متفاوتی را آغاز کرد و در صدد جبران زیان سهامداران برآمد اما روزهای خوش بورس دوام چندانی نداشت و بورس تهران به روزهای سال 93 خود برگشت.

عرضه های سنگین سهام در بورس تهران در کنار ابهامات سیاسی ناشی از مذاکرات هسته ای موجب شد تا سهامداران تالار شیشه ای بار دیگر ناامید شده و عطای سرمایه گذاری در این بازار را به لقایش ببخشند. به طوری که با ایجاد فضای ابهام و احتیاط در بورس تهران بار دیگر سهامداران بی اعتماد شده و نسبت به فروش سهام خود و خروج از این بازار اقدام کنند.

بنا بر این گزارش ، شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات روز جاری(سه شنبه)بازار سرمایه با افت 68 واحدی در ارتفاع 65 هزار و508 واحدی ایستاد و به این ترتیب هفتمین روز منفی پیاپی برای بازار سرمایه رقم خورد.

در حالی که شاخص 30 شرکت بزرگ در معاملات امروز یک واحد، شاخص آزاد شناور150 واحد، بازار اول 188 واحد و صنعت 81 واحد افت را تجربه کردند، شاخص بازار دوم در معاملات روز جاری 776 واحد رشد کرد.

همچنین در معاملات امروز شاخص قیمت(وزنی - ارزشی)29 واحد، شاخص کل (هم وزن) یک واحد و شاخص قیمت(هم وزن)یک واحد افت را تجربه کردند.

معامله گران بورس و اوراق بهادار تهران امروز بیش از یک میلیارد و 269 میلیون برگ سهم و حق تقدم را در بیش از 61 هزار دفعه و به ارزش 336 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

*** عرضه هاي اوليه جذاب

دراین راستا مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت : برخی فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند چون نقدینگی در بازار کم است، پس عرضه اولیه نباید انجام بگیرد در حالیکه از نظر ما هر عرضه ای تقاضای خودش را دارد و باید هم صنعت جذاب باشد، هم قیمت عرضه و شرایط بنیادی شرکت باید جذاب باشد.

حسن قالیباف اصل، در حاشیه عرضه اولیه شرکت پتروشیمی مبین گفت: کمبود نقدینگی در بازار سرمایه وجود دارد و کسی منکر آن نیست اما کمبود نقدینگی فقط مختص بازار سرمایه نیست بلکه به دلیل تصمیم ها و سیاست های درست دولت برای اصلاح ساختار نظام اقتصادی در سایر بازارها هم کمبود نقدینگی وجود دارد.

وی درباره فشار فروش در زمان عرضه های اولیه گفت: اگر سهمی به قیمت مناسب عرضه شود و خریداران به قیمت مناسب کشف قیمت کنند ، قطعاً عرضه اولیه می تواند ظرفیت های مناسبی برای ورود پول های جدید به بازار و افزایش حجم نقدینگی در بازار را ایجاد کند. این مقام مسئول تصریح کرد: عده ای اعتقاد دارند چون نقدینگی در بازار کم است پس عرضه اولیه نباید انجام بگیرد در حالیکه از نظر ما هر عرضه ای تقاضای خودش را دارد منتهی باید شرایط مناسب عرضه اولیه را خریداران مد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه پتروشیمی مبین سه عامل جذابیت در عرضه اولیه را داشت، گفت: خوشبختانه سه عامل جذابیت صنعت، شرکت و قیمت در عرضه اولیه پتروشیمی مبین وجود داشت و این عرضه را در صدر توجه سرمایه گذاران قرار داد و با ورود شرکت های جذاب عده ای که سرمایه خود را از بازار بیرون بردند ، سرمایه خود را به بورس برمی گردانند.

قالیباف گفت: این استنباط که سرمایه عرضه های اولیه فقط از طریق فروش سایر سهم ها تأمین می شود نادرست است. ورود شرکتهایی از این دست به بازار باعث توجه به بازار می شود. این مقام مسئول تأکید کرد: مطمئناً عرضه های اولیه جذاب می تواند به بازار سرمایه کمک کند و اساساً یکی از راه های عمق بخشی و بزرگ شدن بازار سرمایه ورود شرکتهای جدید به بازار سرمایه است. مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار بیان داشت: با عرضه های اولیه درخواست کد های جدید صادر می شود و پول های جدید وارد بازار می شود و یکی از راه های بازاریابی و تبلیغ بازار سرمایه همین عرضه های اولیه است.

قالیباف به برنامه ریزی مدون شرکت بورس برای عرضه های اولیه در سال جاری اشاره کرد و گفت: اول سال برنامه عرضه های اولیه اعلام شد و بر اساس برنامه ها امسال پذیرش 8 شرکت جدید به بورس و انتقال 4 شرکت از فرابورس به بورس در دستور کار قرار دارد.

***روند خنثی و فرسایشی بازار

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: یکسری خوشبینی نسبت به مسائل سیاسی وجود دارد، اما هنوز در مسائل اقتصادی اثرات خود را نشان نداده است و هیچکدام هنوز عملی نشده اند و در حد حدس و گمان می باشد و همانطور که شاهد بودیم این خوشبینی نیز تنها برای چند روز بازار را با روند مثبت همراه کرد و بعد از آن به روند خنثی و فرسایشی خود بازگشت.

نیما مولایی افزود: بسیاری از مولفه ها همچون قیمت های جهانی در حال حاضر نسبت به سال گذشته، همچنان روندی نزولی داشته و با افت قیمت همراه هستند. همچنین عملکرد شرکت ها نیز به دلیل رکود و تحریم ها با افت همراه شدند و بازار نیز دلیل عملی برای رشد ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می رسد بازار درکوتاه مدت روندی خنثی داشته باشد، چراکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظر مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات تا نیمه اول تیر ماه می باشند، اگر توافق نهایی صورت پذیرد و اثر رفع تحریم ها در اقتصاد نمایان شود، منتظر بازاری مثبت هستیم. البته تا آن زمان با فصل مجامع مواجه خواهیم بود که با توجه به سیاست های تقسیم سود شرکت ها، این احتمال وجود دارد که برخی سهمها رفتار متفاوتی داشته باشند. اما کلیت بازار روندی متعادل در پیش خواهد گرفت. البته برای بلند مدت رشد هیجانی پیش بینی نمی شود چراکه تا رفع تحریم ها و تأثیر آن بر سود شرکت ها احتمالاً حداقل یکسال زمان نیاز می باشد و به طور کلی انتظار می رود که بعد از نهایی شدن مذاکرات، هیجان چند روزه ای را پیش رو داشته باشیم.

وی در خصوص اینکه چه صنایعی بعد از رفع تحریم ها با اقبال مواجه خواهند شد افزود: طبیعتاً صنایعی که بر اثر تحریم ها بیشترین ضربه را دیده اند از لغو تحریم ها منتفع خواهند شد. که بنظر می رسد بعد از آن، مسیر خود را از دیگر صنایع و شرکت ها جدا کرده و رشد قیمت و سود بیشتری را تجربه خواهند کرد.

***فضای رقابتی در بورس وجود ندارد

دراین حال یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید بر ضرورت تقویت بورس در کشور گفت: بازار بورس کشور در حال حاضر شفاف نبوده و همچنین فضای رقابتی در بورس کشور وجود ندارد.

جعفرقادری درباره نوسانات بازاربورس کشور گفت: سابقه نشان داده بازار بورس کشور ضعف هایی داشته که باید برطرف شود،به دلیل اینکه درصورت عدم جذب نقدینگی در بازار بورس، بازارهای دلالی و کاذب در کشور در حوزه هایی مانند مسکن فعال می شود.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار بورس کشور تحت تاثیر موضوعات سیاسی است،ادامه داد: مذاکرات هسته ای در نوسانات شاخص بازار بورس تاثیرگذار بوده و احتمال می رود تا دستیابی به نتیجه نهایی در این موضوع، بازار بورس به موضوعات سیاسی واکنش نشان دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: باید اقتصاد کشور به یک ثبات نسبی دست یابد تا دامنه نوسانات بورس تعدیل شود.

قادری گفت:باید پذیرفت، بازار بورس کشور درحال حاضر شفاف نبوده و همچنین فضای رقابتی در بورس کشور وجود ندارد، بطور نسبی معاملات بورس کشور تحت تاثیر خرید و فروش هایی بوده که از سوی سهامداران عمده در بازار انجام می شود.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان بورس نظارت بوده و همچنین باید تلاش هایی در جهت حفظ منافع سهامداران انجام شود.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه، محاسبات مجلس یادآور شد:ساماندهی نرخ سودهای بانکی درساماندهی بازار بورس تاثیرگذار است که باید دولت به آن بیشتر توجه کند.

***بررسی نوسانات غیرطبیعی بورس

درهمین خصوص رئیس کمیسیون اصل نود مجلس درباره نوسانات شدید در بازار بورس گفت: در خصوص نوسانات و وضعیت کنونی بازار بورس و پرونده ای که در این رابطه در کمیسیون اصل نودم مجلس وجود دارد، مقرر شده که فطانت رئیس سازمان بورس برای ارائه توضیحات به مجلس بیآید.

محمد علی پورمختار ، درباره نوسانات بورس کشور گفت: به لحاظ اقتصادی باید بازار بورس از شفاف ترین بازار های کشور باشد تا بتواند نقدینگی ها لازم را از بازارهای کاذب جمع آوری کند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پذیرفت همواره دخالت هایی در بورس کشور وجود داشته بنابراین کنترل شرکت های فعال در بورس و کسانی که در ایجاد جو روانی در بورس نقش دارند در ایجاد شفافیت در بازار نقش مهمی خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه در برخی موارد بعضی از شرکت ها صف خرید در بورس را افزایش می دهند، تصریح کرد: وظیفه سازمان بورس نظارت و رصد تمامی اتفاقات بورس در کشور است و باید در این زمینه عملکرد قوی داشته باشد.

پورمختار افزود: در زمینه نوسانات بازار بورس کشور پرونده ایی از سال گذشته در کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در این زمینه بررسی ها با حضور رئیس پیشین سازمان بورس در کمیسیون اصل نود مجلس صورت گرفته و بررسی ها ادامه دارد.

وی در این زمینه ادامه داد: مسائل مربوط به پرونده بورس  تخصصی است بنابراین کمیسیون اصل نودم مجلس به بررسی ها بیشتری در این زمینه نیاز دارد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس یادآور شد: در خصوص نوسانات و وضعیت کنونی بازار بورس و پرونده ای که در این رابطه در کمیسیون اصل نودم مجلس وجود دارد، مقرر شده که فطانت رئیس سازمان بورس برای ارائه توضیحات به مجلس بیآید.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.