مرتضی روشنی:   قدس ویژه خراسان - معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی از تدوین طرح جامع زیارت خبر داد.

 یک طرح مطالعاتی ناقص؛ تنها دستاورد معاونت زیارت پس از 4 سال

محمدحسن واحدی که بتازگی عهده دار این معاونت شده، گفت: پس از چهار سال که از ایجاد این معاونت در استانداری سه استان خراسان رضوی، قم  و فارس می گذرد، اما به جز یک طرح مطالعاتی که کاستی های زیادی دارد، متأسفانه هیچ برنامه ریزی خاص و کارشناسی دراین باره انجام نشده است.

وی اظهار داشت: باید باور داشته باشیم که توسعه خراسان رضوی تنها از راه توجه و رونق فرهنگ زیارت است و همه کارهای ما باید برای خدمت رسانی به زائران و جذب هرچه بیشتر شیعیان جهان باشد.

وی افزود: در ساختار سازمانی فعلی، این معاونت دارای دو مدیرکل است؛ یکی مدیرکل امور رفاهی و دیگری مدیرکل امور فرهنگی و از 18 پست مصوب سازمانی، در خراسان رضوی تاکنون هشت پست تکمیل شده است.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی به برخی اهداف این معاونت اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعه و تدوین نقشه جامع امور مذهبی استان، نظارت و ارزیابی بر دستگاه‌های متولی خدمات رسانی، هماهنگی و هدایت برای ارایه راهکار خدمات مناسب به زائران، همکاری و تعامل با آستان قدس رضوی، تهیه و تدوین بودجه پیشنهادی و... از جمله وظایف و فعالیتهای این معاونت است.

محمدحسن واحدی افزود: متأسفانه یکی از عوامل اصلی و مهم در ارتباط با زیارت یعنی توسعه اقتصاد زیارت محور همیشه مورد غفلت بوده و ما در طرح جامعی که مشتمل بر 56 جلد راهکار همه جانبه است و در آن فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین توصیه های تولیت محترم آستان قدس رضوی نیز لحاظ شده، به این مورد هم توجه کردیم که از جمله پیشنهادهای آن ایجاد طرح مبدأ به مبدأ با عاملیت بخش خصوصی است.

وی افزود: در این طرح ما زائران را چه ایرانی چه خارجی از مبدأ به قصد مسافرت و زیارت به مشهد توسط آژانسها و کانونهای مرتبط شناسایی و آنان را با خدمات مناسب در مشهد میزبانی می کنیم.

وی یادآور شد: البته بتازگی حسب دستور استاندار، مدیریت ستاد خدمات سفر استان از این پس در حوزه معاونت زیارت مورد پیگیری قرار می‌گیرد و همین امر به ما برای برنامه ریزی های دقیق کمک خواهد کرد.

وی گفت: خوشبختانه این طرح به زودی به مرحله اجرا می‌رسد و تمام تلاش ما این است که زیارت عارفانه، آسان، ارزان، با کیفیت و همراه با تکریم زائر را در راستای ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی در زندگی مردم به انجام برسانیم.

* ایجاد جاده زیارت

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی توجه به زائران پیاده را هم از جمله ویژگی های این طرح جامع دانست و اظهار داشت: دراین راستا توسط کارگروه ملی زیارت، بودجه ای برای احداث و ایجاد جاده زیارت تصویب شده که این جاده با محوریت مشارکت بخش خصوصی و در مرحله نخست میان شهرهای مشهد- نیشابور ایجاد خواهد شد.

* سرانه 80 هزار تومانی!

واحدی سرانه خدمت به زائران را برای هر زائر ایرانی 80 هزار تومان اعلام کرد و اظهار داشت: این درحالی است که سرانه عمرانی استان به ازای هر نفر 65 هزار تومان است و مطابق آمار فعلی، میانگین اقامت در مشهد 7/2 روز است، اما این نسبت برای زائر خارجی که 10 روز اقامت دارد،  دو هزار دلار و سرانه خدمت به زائران خارجی که برای درمان مراجعه می کنند، 12هزار دلار است.

* زیارت و گردشگری باید مکمل هم باشند

وی درپاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش رتبه خراسان رضوی از نظر جذب مسافر در مقایسه با سالیان گذشته در ایام نوروز ، چه برنامه هایی برای ماندگاری بیشتر زائران در نظر دارید و نقش مسایل فرهنگی را در این کاهش چگونه می بینید، گفت: حسب دستور استاندار محترم امسال آمار مسافرتهای درون استانی از آمار مسافران حذف شده تا آمار حقیقی تری به دست بیاید. با وجود این و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ما شاهد رشد 7 درصدی مسافرت به خراسان بویژه مشهد مقدس بوده ایم و با توجه به اینکه در سایر استانها هنوز نظام آمارگیری بر مبنای محاسبه مسافرتهای درون استانی است، ما آن را قبول نداریم.

وی افزود: از سویی این را هم بگویم که به هیچ وجه قبول نداریم که توجه به مسایل فرهنگی مانع جذابیت سفر به خراسان رضوی خواهد شد، البته این باور را هم داریم و تلاش می کنیم در این راستا حرکت کنیم که مشهد و خراسان رضوی به عنوان یک نقطه خشک شناسایی نشود و در این راه باید سازمان گردشگری نیز برنامه های همگام و مکمل طرح زیارت را انجام دهد؛ یعنی اگر تور زیارتی برای مشهد برگزار می شود، حتماً باید در کنار آن زائران همان تور از نقاط گردشگری مانند آرامگاه فردوسی یا نیشابور و... بازدید کنند.

* توجه به زیرساختهای رفاهی

مدیرکل امور رفاهی زائران نیز در این نشست خبری به بیان اهداف مجموعه تحت امر خود پرداخت و گفت: تمرکز ما بر امور رفاهی و تلاش برای رفع نیاز زائران عزیز است.

محمود رسولی نژاد اظهار داشت: حمل و نقل برون و درون شهری مناسب، اسکان زائران در تمامی مکانهای سکونتی از جمله هتلها، مهانپذیرها، واحدهای اقامتی ارزان قیمت، سوییت ها و... همچنین بهداشت و درمان و دسترسی راحت به این موضوع، کنترل ارزاق عمومی در ایام پیک سفر به مشهد، سوغات زیارت و رسیدگی به امور زائران پیاده از جمله اهداف و وظایف ماست.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.