گناباد – خبرنگارقدس: جمعی از مرغداران گناباد از شرایط دشوارخرید گوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام گلایه مندند و خواستار شرایط بهتر هستند .

انتقاد مرغداران گناباد از شرایط دشوارخرید شرکت پشتیبانی امور دام

یک مرغدار گنابادی در گفت و گو با خبر نگار  ما گفت: در حال حاضر تولید کننده برای هر کیلو گوشت تولیدی 800 تومان ضرر می‌دهد و این وضعیت باعث نابودی صنعت مرغداری در این شهرستان خواهد شد.

علی راسخی در خصوص خرید گوشت مرغ توسط شرکت  پشتیبانی امور دام در جهت تنظیم بازار گفت: روند خرید گوشت مرغ توسط این شرکت آن قدر سختگیرانه است در عمل مرغدار نمی تواند مرغ خود را به این شرکت بفروشد .

وی که قبلاً عضو اتحادیه مرغداران استان خراسان رضوی بوده است؛ ادامه داد: تولید کننده مرغ در گناباد به دلیل نبود کشتار گاه و امکانات بسته بندی نمی تواند به صورت مستقیم وارد معامله با شرکت پشتیبانی امور دام که مسؤول خرید تضمینی گوشت مرغ است؛ شود و در عمل همه دسترنج مرغدار به دلالها می‌رسد

 وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام از تولید کننده ضمانت نامه بانکی طلب می‌کند که معمولاً تهیه این ضمانت نامه ها بسیار سخت است

 وی با انتقاد شدید از بی عدالتی رسانه ها در خصو ص مشکلات صنعت مرغداری گفت: رسانه ها وقتی گوشت مرغ با افزایش فقط صد تومان روبرو می‌شود، گوش زمین و زمان را کر می‌کنند، اما حالا که مرغدار برای هر کیلو گوشت 800 تومان ضرر می‌دهد، کسی نیست به فریاد آنها برسد .

وی دو مدیریتی بودن بخش تولید وذخیره سازی را از دیگر مشکلات مرغداران دانست و گفت: اگر مدیریت ذخیره سازی وتولید تجمیع شود، مشکلات کمتر خواهد شد، البته تشکلهای مربوط به صنعت مرغداری نیز ضعیف عمل می‌کنند، زیرا آنها با اطلاعاتی که دارند می‌توانند بر اساس  مصرف و تقاضا  بهتر مسایل مربوط به بازار مرغ را مدیریت کنند.

 وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازا ر نیز همچون رسانه ها درخصوص مشکلات تولید کنند گان گوشت مرغ ، جانب عدالت را رعایت نمی کنند و با گران شدن مرغ چندین جلسه تشکیل می‌دهند، اما هنگام کاهش قیمت اقدامی صورت نمی گیرد .

وی صدو ر مجوز های بیش از حد بدون توجه به بازار هدف و وجود مکانهای پرورش مرغ بدون مجوز را از عوامل دیگر کاهش قیمت گوشت مرغ دانست و گفت: هر کس به جهاد مراجعه کرده است، مجوز تأسیس واحد مرغداری به او داده شده و در حال حاضر سرمایه بسیاری از آنها در حال از  بین رفتن است .

مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران متشکل گناباد نیز گفت: در شهرستان 100 واحد تولید مرغ گوشتی وجود دارد که در هر دوره سه ماهه دو میلیون جوجه در آنها ریخته می‌شود و متأسفانه این واحد ها با مشکل کاهش قیمت روبرو هستند

 حسین شرفی گفت: بی ثباتی در بازارمرغ بیداد می‌کند و بعضی از مرغداران این شغل را نوعی قمار بازی می‌دانند، چرا که هیچ ثبات و آرامشی در آن دیده نمی شود .

وی ادامه داد: یکی از دلایل مهم بی ثباتی بازارمرغ این است که شرکت پشتیبانی امور دام به موقع و درست اقدام به خریدتضمینی گوشت مر غ نمی کند.

 وی گفت: وقتی که این شرکتها در وظیفه خود قصور می‌کنند، بازار و همه چیز دست دلالها می‌افتد و آنها هر طور که می‌خواهند، با تولید کننده رفتار می‌کنند.

 وی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام اگر واقعاً می‌خواهد به وظیفه خود که همان تنظیم بازار است، عمل کند، باید اقدام به خرید مرغ زنده کند.

 وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام وطیور کشور اقدام به خرید گوشت بسته بندی شده و منجمد می‌کند ومرغداری که امکانات کشتارگاه و سردخانه ندارد، باید مرغ خود را در کشتار گاه مورد قبول این شرکت که در گناباد وجود ندارد، کشتار کند.

 وی گفت: معمولاً کشتارگاه‌ها به صورت حق العمل این کار را انجا م نمی دهند و بیشتر مایل هستند گوشت مرغ را بخرند و خود بعد از منجمد کردن به شرکت پشتیبانی بفروشند و این است که پای دلالها به قضیه باز می‌شود

 وی در پاسخ این پرسش که آیا تشکلهای مربوط به صنعت مرغداری درزمینه میزان تولید و تنظیم بازار ضعیف عمل می‌کنند؟ گفت: متأسفانه تصمیمات خوبی دراین زمینه گرفته می‌شود، ولی به آن عمل نمی شود .

وی ادامه داد: چند ی قبل اتحادیه مرغداران کشوردر خصوص جوجه ریزی برای هر کدام از استانها سهمیه ای را در نظر گرفت که فقط  خراسان رضوی این دستورالعمل را اجرا کرده است.

 وی اخذ ضمانت نامه بانکی توسط شرکت پشتیبانی امور دام و طیور جهت خرید تضمینی را از مشکلات مهم این داد و ستد دانست و گفت: قبلاً این شرکت با دریافت یک چک بانکی اقدام به خرید تضمینی می‌کرد و در حال حاضر ضمانت نامه بانکی طلب می‌کند که تهیه آن نیازمند پروسه ای طولانی است که خیلی ها از خیر آن می‌گذرند.

 وی درمورد علت دریافت این ضمانت نامه گفت: دلیل شرکت برای دریافت این ضمانت نامه، این است که اگر مشکلی برای گوشت از هر نظر به وجود آید ؛ تولید کننده باید پاسخگو باشد.

 وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام، گوشت را می‌خرد و ضمانت نامه هم دریافت می‌کند، در حالی که پول نقدی هم پرداخت نمی‌کند و در ازای خرید گوشت، نهاده های دامی به تولید کننده می‌دهد.

 یک دامپزشک نیزکه مالک یک واحد مرغداری 30 هزار قطعه ای است، گفت: در حال حاضر هزینه تمام شده برای هر کیلوگوشت مرغ زنده 4500 تومان است، در حالی که مرغدار مرغ خود را کیلویی سه هزار و 700 تومان می‌فروشد و این یعنی 800 تومان ضرر .

جواد دباغ گفت: با این وجود یک مرغدار 20 هزارقطعه ای حدود 20 میلیون تومان ضرر می‌دهد و مشخص نیست چه کسی مسؤول ساماندهی این وضع نابسامان است  وی ادامه داد: متأسفانه در مورد نوسانات قیمت مرغ دوگانه عمل می‌شود و تا قیمت مرغ اندکی بالا می‌رود، تعزیرات و چندین دستگاه وارد می‌شوند، ولی در حال حاضر کسی به فکر مرغدار نیست.

 وی ادامه داد: اگر وضع به همین منوال باشد، سطح تولید کاهش می‌یابد و در آینده بخصوص ماه مبار ک رمضان مردم دچارمشکل خواهند شد.

 رئیس اداره جهاد کشاورزی گناباد با تأیید مشکلات موجود گفت: شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید تضمینی گوشت مرغ می‌کند، اما مشکل مرغداران گناباداین است که مرغهای تولیدی آنها بیش از اندازه استاندارد سنگین شده اند و از این جهت مشکل ایجاد شده است.

 محمد باقر جاهدی گفت :البته بزودی دستور العملی خواهد رسید که براساس آن مرغهای بالاتراز اندازه های تعیین شده نیز خریداری شود.

 وی با تأیید اینکه شرکت پشتیبانی امور دام از تولید کننده ضمانت نامه بانکی درخواست می‌کند و این امر مشکلاتی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده، گفت: بارها با مسؤولان شرکت پشتیبانی امور دام صحبت شده تا به دریافت چک بانکی اکتفا شود، اما متأسفانه در بعضی از موارد به تعهدات عمل نشده است و شرکت پشتیبانی امور دام به غیر از ضمانت نامه بانکی راضی نمی شود.

 وی با تأیید اینکه کشتار گاه گناباد از نظر فناوری مورد تأیید شرکت پشتیبانی امور دام نیست، گفت: تولید کنندگان گوشت مرغ گناباد باید در مشهد کشتار خود را انجام دهند و طبیعتا این امر مشکل آفرین است.

 وی ادامه داد: شرکت تعاونی مرغداران متشکل گناباد، کشتارگاهی را خریدار ی کرده و در صدد تجهیز و بروز کردن آن است تا این مشکل به صورت ریشه ای حل شود.

 جاهدی در خصوص سوء استفاده دلالان از وضعیت پیش آمده و موانعی که بر سر خرید گوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور وجود دارد، گفت: اینکه واسطه ها و بعضی از کشتارگاه‌ها از این وضعیت سوء استفاده کنند، شکی نیست، اما طی مذاکره با کشتار گاهی در دو راهی نیشابور مقرر شد که چه به صورت حق العمل و چه امانی، نسبت به کشتار مرغ گناباد و بجستان همکاری شود.

 رئیس جهاد کشاورزی گناباد با تأکید بر این نکته که مدیریت بازار و تولید را باید تشکلهای صنعت مرغداری به شکل مناسبی انجام دهند، گفت: کسانی که سابقه چند دهه فعالیت در عرصه مرغداری دارند باید بتوانند تولید خود را بر اساس بازار تنظیم کنند.  جاهدی افزود: به عنوان مثال مردم از 15 فروردین به مدت یک ماه قدرت خریدشان کاهش می یابد و روی بازار مرغ هم تأثیر می‌گذارد و این وظیفه تشکلهایی مثل اتحادیه مرغداران است که میزان تولید را کنترل کند.

وی ادامه داد: حل مشکل نهایی وقطعی مرغداران این است که خودشان امر تولید و ذخیره سازی را برعهده بگیرند تا بتوانند به درستی و به موقع بازار را کنترل کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.