محمدزاده: عضو شورای شهر مشهد معتقد است مصوبات شورای شهر باید شفاف و ترغیب کننده برای سرمایه‌گذاری در این شهر باشد.

فرش قرمز مین‌گذاری شده برای سرمایه‌گذاران!

دیمه کار در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر و درخصوص حذف مجوز کمیسیون ماده 5 و جایگزین نمودن رعایت ضوابط معماری و شهرسازی در پروژه‌های مشارکتی گفت: شهرداری و شورای شهر برای جذب سرمایه‌گذار باید فرش قرمزی از جنس اطمینان و امنیت در سرمایه‌گذاری پهن کند تا سرمایه‌گذار با آرامش خاطر و اشراف کامل به جزییات قوانین و ضوابط سرمایه‌گذاری مصوب از سوی شورا اقدام به این امر نماید.

وی افزود: اما اگر فرش قرمز ما مین‌گذاری باشد بی‌تردید در سرمایه گذار  تردید ایجاد خواهد کرد و این مینها در واقع تبصره هایی هستند که به مصوبات افزوده می‌شوند تبصره های غیر صریح و قابل تفسیرهای گوناگون موجب می‌شود ترسی در سرمایه‌گذار ایجاد شود که بیشتر او را به سرمایه‌گذاری نکردن ترغیب می‌کند.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده پنج یک ابزار قانونی محکم است که از گذشته در کشور اجرا می شده و هم اکنون نیز در تمام کشور یکی از شرایط اصلی اجرای هر پروژه‌ای در شهرها می‌باشد، زیرا در کمیسیون تمام ابعاد ترافیکی، اجتماعی، زیست محیطی و... یک پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما با مصوبه اخیر مجوز کمیسیون ماده 5 نادیده گرفته شده و به سرمایه‌گذار تکلیف شده تا الزامات پیوست فرهنگی را رعایت کند، اما پرسش اساسی در کنار مشکل اصلی که حذف کمیسیون ماده پنج می‌باشد این است که ما هنوز تعریفی از پیوست فرهنگی ارایه نکرده‌ایم و عملاً سرمایه‌گذار و حتی خود شورا نمی داند پیوست فرهنگی شامل چه مواردی می‌شود.

وی اظهار داشت: الزام سرمایه گذار به رعایت چیزی که هنوز تعریف  خاصی از آن نشده و جزییاتش مبهم است به منزله صدور چک سفید امضا است و فرد نمی داند در آینده چه تعهداتی برای او ایجاد خواهد شد.

دیمه کار گفت: موافقان این مصوبه می گویند جمعی از نخبگان شورای راهبردی پیوست فرهنگی در حال تدوین و بررسی پیوست فرهنگی هستند که بزودی اعلام خواهد شد و در واقع با این مصوبه ما قرار است کمیسیون تخصصی و سابقه‌داری چون کمیسیون ماده پنج را حذف کنیم و چیزی را جایگزین کنیم که هنوز ایجاد نشده و به باور من، این یک فاجعه است.

یک نکته: امید است فرمانداری مشهد با رد این مصوبه و تأیید نکردن آن از این بدعت شورای شهر جلوگیری کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.