قدس آنلاین-ساحل عباسی:لایحه بهبود تامین معیشت فرهنگیان تا کنون به مجلس ارائه نشده است .افزایش حقوق معلمان در قانون مدیریت خدمات کشوری رتبه  بندی  مد نظر نمایندگان نیست .تامین امنیت روانی و بهبود معیشتی معلمان نیازمند تلاش و پیگیرهای بی وقفه دولت و مجلس است که در زمان کوتاهی محقق  نمی شود.افزایش بودجه آموزشو پرورش از 19 هزار میلیارد به 24 هزار میلیارد و 700میلیون راهکار مناسبی برای تامین نیازهای آموزش و پرورش است اما همانند مسکنی برای رفع دردهای آنی این وزارتخانه است.

دیدگاه اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس درخصوص طرح رتبه بندی معلمان

به گزارش قدس آنلاین ،افزایش 15 تا 50 درصدی حقوق معلمان در قالب طرح رتبه بندی معلمان از طرحهایی است که به گفته نمایندگان مجلس به حاشیه رانده شده و اهداف این طرح تنها افزایش حقوق معلمان و دسته بندی آنها نبوده  است در حالی که هدف از رتبه بندی ارتقاء کیفیت آموزشی ، جایگاه و شان معلمان بوده است .توجه به معیشت فرهنگیان و امنیت روانی معلمان مسائل مطرح شده با اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی است که در گزارش پیش رو مورد توجه قرار گرفته است.

* رسیدگی به وضعیت معیشتی

دکتر قاسم احمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا کنون لایحه بهبود  معیشتی فرهنگیان از سوی دولت  به مجلس ارائه نشده است به خبرنگار قدس آنلاین  اظهار داشت : لایحه بهبود معیشت فرهنگیان تا کنون از سوی دولت به مجلس ارائه نشده و بعید می دانم که در هفته پیش رو اتفاق خاصی بیفتد .علی رغم اینکه  کمیسیون اموزش وفناوری و شخص وزیر پیگیر لایحه بهبود معیشت فرهنگیان بوده اند در این حوزه اتفاق خاصی روی نداده است و تنها به بحث رتبه بندی معلمان توجه شده است .

وی می افزاید: رتبه بندی که به نظر بنده اصلا نباید با این عنوان مطرح می شد در واقع  بخشنامه ای بود که  در سال 89 ابلاغ شد و قرار بود  وضعیت معیشتی فرهنگیان براساس آنچه که در قانون مدیریت خدمات کشوری  تدوین شده  در سطوح مختلفی چون  خبره، عالی  و ارشد اجرا و مورد بررسی  و اجرایی شود و براین اساس حقوق معلمان فزایش یابد. در واقع مطالبی که این روزها طرح می شود که بین پرداختی به معلمان عزیز 160هزار تا 670 هزار تومان اختلاف وجود دارد رتبه بندی نیست که مد نظر قانون مدیریت خدمات کشور و نمایدنگان مجلس باشد  .اما از سویی دیگر می بایست به جمعیت قابل توجه معلمان و برنامه ریزی برای تامین معاش این قشر زحمت کش توجه نماییم مسلما  برای افزایش  حقوق معلمان نیازمند  کار کلان و برنامه جامعی هستیم تا بتوان نیازهای جمعیت  یک میلیون و بیست و چهار هزار نفری معلمان سراسر کشور را جوابگو بود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان وارتقاء امنیت روانی آنها را از اهم واجبات دانسته افزود: مسلما رسیدگی به بهبود معلمانی که وظیفه تعیلم و تربیت بخش عظیمی از جامعه را برعهده دارند از اهم واجبات دولت  است بی شک  12میلیون و سیزده هزار دانش آموز  جمعیت بزرگی است  که با تلاش معلمان به نتایج مطلوب آموزشی خواهند رسید . بدیهی است معلمانی که با مشکلات متعدد مالی دست به گریبان هستند توان و روحیه چندانی بر یا ارتقاء کیفیت آموزشی دانش آموزان نخواهند داشت رسیدگی به معلمان و تامین امنیت روانی وآرامش آنها از مهمترین مباحثی است که می تواند در روند آموزش و پروش بهتر دانش آموزان تاثیر گذار باشد از این رو دولت اگر بخواهد رقمی را افزایش دهد بایستی حتما حساب شده و توام با برنامه ریزی باشد . قطعا افزایش حقوق و تامین معیشت فرهنگیان  انجام شدنی است اما کار سنگینی است که نیازمند تلاش دولت و مجلس دارد همانگونه که معتقدم دو سال پیاپی در بودجه به مسائل  بهداشت و درمان توجه خاصی شد تا جایی که حدود  پانزده و نیم درصد از بودجه کل کشور  به درمان اختصاص داده شد که مسئله بسیار مطلوب و در نظام سلامت کشور کارآمد و تعیین کننده ای بود  که هم مردم و هم خدمتگزاران نظام و نمایندگان از تحقق آن راضی هستند .بنابراین لازم است دولت برای ارائه لایحه بهبود معیشت فرهنگیان اقدامات اساسی انجام دهد تا د ر طی یک پروسه زمانی بتوانیم برای بهبود شرایط و افزایش ارتقاء و کارآیی معلمان تلاش های اساسی صورت بگیرد .

*مجلس موانع افزایش حقوق معلمان را رفع می نماید

-ابراهیم نکو عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورا ی اسلامی با اعلام اینکه لایحه رتبه بندی معلمان از کمیسیون خارج و در دستورکار قرار گرفته اظهار داشت : لایحه نظام رتبه بندی معلمان  ازکمیسیون خارج شده وبه زودی  در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد گرفت ، قطعا  با ورود لایحه رتبه بندی به صحن مجلس اشکالاتی موجود رفع و شاهد تغییراتی اساسی در آن خواهیم بود. بدیهی است در حال حاضر نمی توان تغییراتی که در آن اعمال می شود را پیش بینی نمود امیدواریم با کمک دولت شاهد تغییرات  مناسبی باشیم تا در این راستا  دغدغه های فرهنگیان پاسخ داده شود .

وی افزود: مسلما نمایندگان مجلس سعی می کنند موانع موجود در افزایش حقوق معلمان را رفع نمایند به نظر می رسد اکثریت نمایندگان مجلس با تغییرات افزایشی حقوق معلمان و توجه به بهبود وضعیت فرهنگیان موافق هستند و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد  تغییرات خوبی در حقوق و رضایت فرهنگیان  باشیم .به هر حال دولت و مجلس می بایست در راستای تامین معیشت معلمان اقدامات اساسی انجام دهند تا ذهن و تمکرز معلمان بر آموزش و انسان سازی معطوف شود و با شور و نشاط و شادابی بدون دغدغه های مالی به رسالت خود اهتمام ورزند.

*افزایش بودجه مسکن موقتی است

عطاء الله سلطانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با اعلام افزایش بودجه آموزش و پرورش در سال جاری گفت:  بودجه آموزش و پرورش از حدود 19هزار میلیارد امسال  به 24هزارمیلیاردم و 700 میلیون افزایش یافته است که علاوه بر مبلغ اشاره شده  مجلس  6هزار میلیارد تومان نیز بدان افزوده است که به نظر بنده کار بی نظیری در افزایش بودجه آموزش و پرورش صورت گرفته است همچنین  چهار هزارمیلیارد نیز خلق ردیف شده که برای برای همیشه خواهد بود .با  کمک شش هزار میلیاردی  بودجه آموزش و پرورش 25درصد افزایش یافته است

وی با اشاره به اینکه افزایش بودجه آموزش و پرورش خوب است اما همانند مسکن موقتی برای رفع دردی آنی است تصریح کرد:اگر علاوه بر مبالغ یاد شده  ده هزار میلیارد تومان هم اکنون به  بودجه  آموزش و پرورش افزوده شود  ممکن است  مسکنی آنی برای رفع دردها و کمبودهای آموزش و پرورش باشد اما این مبالغ مشکل آموزش و پرورش را حل نمی کند زیرا  مشکل آموزش و پرورش در  بودجه نیست و عمده ترین  مشکلات  آموزش و پرورش به عدم مدیریت صحیح باز می گردد.مدیریتی که نیازمند پالایش و بازنگری  در  قوانین است و می بایست در سیستم مدیریتی خود  آرایشی اساسی و  ساماندهی مطلوبی در  نیروی انسانی  ابه وجود آورد .بدیهی است آموزش و پرورش در جزیی ترین مسائل خود نیاز به بازنگری دارد  مثلا یکی از این مباحث درآمد زایی است که می بایست در آموزش و پرورش مورد توجه و بازنگری قرار بگیرد .

وی با اشاره به تامین منابع مالی و ابتکار عمل هایی که می تواند منابع قابل توجهی برای آموزش و پرورش ایجاد کند اظهار داشت : شما اگر برای استعلام پرونده ای به  برای قوه قضاییه مرجعه کنید می بایست مبلغی را  پرداخت  کنید این مسئله می تواند در آموزش و پرورش منبع درآمدی باشد به هر حال هر فردی  یک بار  برای استعلام مدرک تحصیلی خود به آموزش و پرورش مراجعه می کند و بابت چنین استعلامی  مبلغی پرداخت نمی کند به هر حال توجه به چنین مسائلی می تواند یکی از راههای درآمد زایی آموزش و پرورش باشد تا بتوان بر مشکلات اساسی این وزارتخانه فائق آمد

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدف رتبه بندی معلمان صرفا افزایش حقوق معلمان نبود گفت : یکی از اهداف طرح رتبه بندی معلمان  ساماندهی ، ایجاد انگیزه برای رقابت داخلی  و باز کردن فضا برای پیشرفت ، ارتقاء تکاپو  ،پویایی در آموزش و پرورش بود .این طرح با هدف افزایش توان علمی و ارتقاء جایگاه دانشی  دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گرفت تا براساس آن  بتوان نیروی ماهر و متخصصی را در آموزش و پرورش تقویت نمود  تا آنجا که بتوانیم کادر آموزش و پرورش تا هیئت علمی ارتقاء درجه بدهد متاسفانه این مسئله به حاشیه رفت و رح رتبه بندی معلمان با توجه به معیشت معلمان اولویت خود را به افایش حقوق آنان اختصاص داد  در حالی که با این طرح می توانستیم شاخصه هایی را برای ارتقاء علمی معلمان تعریف کنیم شاخصه هایی که جزء اولویت و وظایف معلمان است .مسلما اگر به جامعه ای متعالی و پویا فکر می کنیم می بایست این پویایی و تعالی را از آموزش و پرورش که مرکز تحقیق تعالی و پویایی است دنبال کنیم  چرا که  اصلاح جامعه از متن آموزش و پرورش شروع می شو د آنچه در  تحول و رتبه بندی مد نظر بود تحقق تعالی و پویایی جامعه بود . اما آنچه امروز در رتبه بندی مطرح شده  قبلا در اموزش و پرورش بوده الزامی برای  طبقه بندی  معلمان  به پنج طبقه مقدماتی ،پایه؛  ارشد، خبره و عالی بوده است که   در این طرح جدید افزایش حقوق مورد توجه قرار گرفته به طوری که در  پایه 15درصد ارشد 25 خبره 35 درصد و عالی 50درصد  افزایش حقوق داشته باشیم که این مسئله برای تایمن معیشت و رقابت بین معلمان خوب است اما این مفو هم رتبه بندی معلمان خواسته کمیسون تحقیقات مجلس نبود ه است ، به نظر بنده  خواسته  های اصلی که ارتقاء دانش و پویایی و تعالی آموزشی بوده محقق و برآورده نشده وطرحهای این چنینی در اموزش و پروورش تحولی ایجاد نمی کند.

دکتر سید باقر حسینی عضو فراکسیون  فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلمان همواره مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند گفت : معلمان به عنوان پرورش دهندگان فرزندان این مرزو بوم حق سنگینی بر گردن ملت و دولت دارند و هر گونه کمبود یا بحرانی می تواندتبعاتی را بر روند آموزشی  و درسی وارد کند  از این رو لازم است با تدوین برنامه هایی جایگاه اجتماعی اقتصادی معلمان را ارتقاء دهیم یکی از مواردی که مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته طرحی است که یک درصد ارزش افزوده را به معلمان اختصاص دهد که در صورت  به تصویب رسیدن می توان شاهد افزایش حقوق فرهنگیان و رفاه نسبی این قشر زحمت کش بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    ازطلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت بنماییدومارامس کنید.
  • طاها IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    باور نمی کنم....
  • توسی مشهدی IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    انشاا... ک این حرفا عملی بشه و فقط وعده و وعید بخاطر هفته معلم نباشه معلم ناامید
  • معلمان IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    فانی ایشالله پورشه بخری بری سفر اخروی
  • مهسا IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    وزیر شش مه هست از بازنشستگی ما 94 ریها میگذره کی پاداش رو میدید