۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۸
کد خبر: 280533

آنچه موجب اهمیت جایگاه ایران در منطقه شده است، صرفاً قدرت سیاسی، نظامی و یا اقتصادی نیست، بلکه تأثیر این کشور در ترسیم جغرافیای فرهنگی منطقه است و این ناشی از گفتمانی است که با تکیه بر مفاهیمی مانند استقلال ایجاد کرده است.

خطر قدرت ایران برای سلطه گران

در همین چارچوب است که مسأله هسته‌ای برای ایران، نماد ملی به شمار می‌رود و علت مخالفت آمریکا، اسراییل و غرب با برنامه هسته‌ای ایران نیز در همین نکته است. ، اما نگرانی اصلی آنها این است که ایران با موفقیت در این زمینه، بتواند جایگاهش را در جغرافیای فرهنگی منطقه بشدت تحکیم بخشد.

بنا بر آنچه گفته شد، مشکل  غرب  با ایران بر سر فعالیت هسته‌ای  نیست، بلکه مشکل آن است که ایران نشان داده نه فقط بدون حمایت آمریکا، بلکه در حال درگیری با آمریکا نیز می‌تواند بزرگترین قدرت فناوری و نظامی منطقه باشد. همین پدیده ایران را به یک الگو برای کشورهای اسلامی تبدیل کرده و بهار عربی (انقلابهای اسلامی منطقه) را در پی داشته است. بنابراین می‌توان گفت که مخالفت غرب به سرکردگی آمریکا با برنامه هسته‌ای ایران نه ماهیت حقوقی و فنی، که ماهیت سیاسی دارد و آن عبارت است از اینکه آنها نمی‌توانند و نمی‌خواهند که جمهوری اسلامی ایران به پیشرفتهای خود ادامه دهد.

همچنان که رژیم صهیونیستی نیز همانند عربستان سعودی و متحدان این کشور اعتراض خود را به  توانمندی‌های ایران در خاورمیانه اعلام کرده‌اند. بر این اساس تل آویو با نیروهای حماس و حزب ا... که هر دو تحت حمایت ایران هستند، درگیر شده و نیروهای متحد اسد را در سوریه بمباران می‌کند و مقامهای این رژیم اشغالگر با هرگونه توافق با ایران مخالفت می‌کنند.  بررسی وقایع چند سال گذشته نشان می‌دهد ایران تنها کشوری نیست که برای افزایش قدرت در منطقه تلاش می‌کند؛ بلکه کشورهایی همچون عربستان سعودی و ترکیه نیز این سودا را در سر می‌پرورانند.

اما واقعیت امر این است که ایران برای چندین سال آینده در منطقه خاورمیانه قدرت و نفوذ فوق‌العاده‌ای خواهد داشت، زیرا درگیری‌های خاورمیانه پیچیده تر از نظریه‌های پیشروی و  افزایش قدرت جدید ایران در منطقه است.

از همین رو، آمریکا با دست یافتن ایران به فناوری هسته‌ای و غنی سازی اورانیوم بشدت مخالف است و بقیه کشورهای غربی هم به طور علنی یا غیر علنی از این سیاست حمایت می‌کنند. نکته پایانی اینکه تقریباً نزدیک به نیمی از ذخایر اورانیوم جهان در استرالیا و کانادا قرار دارد که دوست و متحد و نزدیک آمریکا  و برخی کشورهای اروپایی هستند بنابراین با علم به اینکه در سالهای آینده، انرژی هسته‌ای به صرفه‌ترین نوع انرژی خواهد بود، آمریکا و کشورهای عربی با  کنترل  کامل انرژی جهان  خواهند توانست سلطه خود را برای سالیان دراز برجهانیان، بویژه مسلمانان تحمیل کنند، امری که متأسفانه به علت متحد نبودن مسلمانان در شرایطی که بیشترین ذخایر زیرزمینی انرژی را در کشورهای اسلامی در اختیار دارند، کمترین بهره را از این قدرت راهبردی و بالقوه برای جهان اسلام برده‌اند. هم از این روست که رویکرد سیاسی ایران خطری جدی برای ادامه سلطه آنان محسوب می‌شود .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.