۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
کد خبر: 280548

براساس «سیاست‌ خارجی مدارا با دشمنان»، معنای دقیق مدارا با دشمن جنایتکار جمهوری اسلامی ایران، یعنی رژیم صهیونیستی که در فقه‌شیعه از آن با عنوان «کافر حربی» یاد می‌شود، چگونه معنا پیدا می‌کند و باید با آن چه کرد؟

با دوستان اهانت با دشمنان مماشات؟!

وبسایت مشرق با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در شیراز مبنی بر اینکه «سعدی و حافظ نه تنها پاسداران زبان پارسی و ادب و فرهنگ بودند، بلکه دین، زندگی و راه سیاست داخلی و خارجی را به ما آموختند و حافظ شیرین سخن که گفت آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا، خط سیاست داخلی و خارجی ما را ترسیم کرد.» نوشت: بدون تردید شعار با دوستان مروت یکی از بهترین شعارها و سیاست‌هایی است که می‌توان برای سیاست داخلی کشور و در برابر «خودی‌ها» به کار برد؛ خودی‌هایی که معتقد به قانون اساسی کشور و نظام جمهوری اسلامی هستند. اما ای کاش جناب آقای رئیس‌جمهور به صراحت می‌گفتند که منظورشان از «دوستانی» که به آنها مروت داشته‌اند چه کسانی هستند؛ طبیعی است کسانی را که معتقد به سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی این کشور هستند باید در دایره دوستان به حساب آورد، اما آیا رفتار جناب رئیس‌جمهور با منتقدان داخلی خود، به‌سان «مروت» بوده است؛ بگذریم از انواع  انگ‌زنی‌ها به جریانی که گاه به خاطر منافع و عزت ملی از رئیس‌جمهور خودشان و یا دولت وی انتقاد کرده‌اند؛ بی‌سواد، بی‌شناسنامه و ....
مشرق می‌افزاید: از جمله مصادیق با «با دشمنان‌ مدارا» در رفتار رئیس‌جمهور کشورمان، مکالمه تلفنی وی با رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز دوره ریاست‌جمهوری وی بود؛ فارغ از جنجال و هیاهویی که عده‌ای در داخل برای این امر به راه انداختند و از اینکه مکالمه‌ای صورت گرفته در رسانه‌هایشان «ذوق‌مرگ» شده بودند، از آقای رئیس‌جمهور می‌پرسیم نتیجه این مکالمه چه بود؟ منفعت مدارا با دشمن اصلی کشورمان چه بود؟ آیا امتیازی از اجرای این سیاست خارجی خود به دست آمد؟ بدون تردید شما نیز بر آن نیستید که مدارا بدون حفظ و به دست آوردن منافع ملی، اهمیت بالذات دارد.
یکی دیگر از مصادیق « با دشمنان مدارا» قدم زدن وزیر محترم خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا در خیابان‌های فرانسه است؛ کشوری که درست چند روز قبل از آن اهانتی بی‌شرمانه به رسول گرامی اسلام(ص) در آن صورت گرفته بود؛ «با دشمنان مدارا» این سیاست را پیش روی دولت تدبیر و امید گذاشت که با وجود چنین توهین بی‌شرمانه‌ای - که دل هر مسلمانی را عمیقا به درد می‌آورد - وزیر خارجه‌مان به پاریس برود و با وزیر خارجه شیطان بزرگ به قدم زدن بپردازد؛ و حواس‌مان نباشد چند قدم آن‌سوتر، عده‌ای به خاطر اعتراض به همین اهانت بی‌شرمانه  به پیامبر بزرگ اسلام، به خاک و خون کشیده شدند. بگذریم از اتخاذ این سیاست؛ اما باز هم سوال اینجاست: نتیجه پیاده‌روی با کری چه  بود؟ جز این بود که دشمن شما و ما مدارا سرش نمی‌شود و هر بار سخن از باقی ماندن گزینه نظامی بر روی میز، به زیر میز می‌زند. آیا وزیر خارجه آمریکا، که وزیر خارجه ما با او خنده‌کنان به پیاده‌روی پرداخت، یک‌بار حاضر شد عنوان کند گزینه نظامی روی میز نیست؟
نویسنده خاطر نشان کرد: جناب رئیس‌جمهور خوب است مشخص کنند، مرز «با دشمنان مدارا» تا کجاست؟ یادمان نرفته است چند سال قبل یک مسئول دولتی عنوان کرد که ما با ملت اسرائیل دوست هستیم و مشکلی نداریم؛ او هم احتمالا مبنایش همین «با دشمنان مدارا» بوده است؛ این اظهارنظر کاملا غلط با واکنش صریح رهبر انقلاب و عدم دوستی با مردم اسرائیل روبرو شدند؛ حال رئیس‌جمهور محترم باید بگویند دایره «با دشمنان مدارا» تا کجا گسترده است؟ به عبارت دیگر، دکتر روحانی توضیح دهند مدارا با دشمنی به نام رژیم صهیونیستی چگونه معنا پیدا می‌کند و ما باید چه رفتاری مقابل این دشمن داشته باشیم؛ هر چند که تاکنون از سیاست «با دشمنان مدارا» در قبال آمریکا دیگی برای ملت ایران نجوشیده است! رئیس‌جمهور محترم خوب است تطبیق شعار «با دوستان مروت با دشمنان مدارا» را با آیه «محمد رسول الله و الذین معه أشداء علی الکفار رحماءبینهم» مشخص سازند؛ ما که ادعای پیروی از «محمد رسول‌الله»(ص) را داریم.../کیهان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 2
    از کیهان جز این هم انتظاری نمی رفت. ما در یک جامعه جهانی داریم زندگی می کنیم به طبع چه بخواهیم و چه نخواهیم می بایست با اطرافیانمان در ارتباط باشیم حتی اگر شده به ظاهر. اقای ظریف که نمی تواند با کری از پشت دیوار حرف بزند خوب مجبور است یا قدم بزند یا رودرو حرف بزنند. این اقایون نگران انقلاب یا به تعبیر درسته نگران منافع شخصی خودششون تنها به دنبال این هستند که از ایران یک کشوری همانند کره شمالی بسازند و دیواری به دور شعور ملت بکشند. از دید انها تنها باید با کشورهای کمونیستی که خدا رو هم قبول ندارند دست دوستی دراز کرد.به قول یکی از سیاستمداران بزرگ: "دوست و دشمن وجود ندارد، این منافع ما است که تعیین می کند کی دوست ماست و کی دشمن ما"...
  • جواد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 1
    اصلا وقتي در قران آمده است كه اشداء الكفار رحماء بينهم . چرا رئيس جمور مملكت اسلامي، شعر: با دوستان مروت با دشمنان مدارا را خواندند ؟ مگر شعر يك شاعر از آيه قران تاثير گذار تر است . بگذريم كه اين شعر برعكس آيه قران تبليغ كرده است .
  • ایرانی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 0
    واقعا" جای تاسف دارد با کدام دشمنان مابایدمداراکینم دشمنانی که روزانه هزاران مسلمان الخصوص شیعه را میکشد بایدمدارا کنیم دوستان که انتقادمیکنند بی سواد و بی...... خطاب میکنیم بعدا میگیم مروت بس معنی مروت بی ها... اگر حرف زدن بلد نیستیم لااقل حرف نزدن که بلدیم
  • ما لک IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 2
    از سبک وسیاق نوشته باید حدس می زدم که نویسنده محترم کسی جز جناب حاج حسین خان شریعتمداری !!!نمی تواند باشدگویا حاج حسین باز دلواپس شده که مبادا از چشم رییس جمهورعزیز افتاده باشد که میفرمان دوستان را مشخص کنید .اما برادر دلواپس !!ای دایه مهربان تر از مادر باید خودتون جای جناب دکتر ظریف قرار بدین که ساعت ها پشت میز مذاکرات سنگین ونفس گیر نشسته با دانستن درد کمر ایشان بسان همون رزمنده تیر خورده ایی که اجازه قدم گذاشتن دشمن روی خاکریز خودی رو نمیداد از منافع بنده وجنابعالی که راحت وفراغ بال در منزل وسر کار خودمون نشستیم وهرموقع بخوایم بلندمیشیم هرموقع بخوایم میشینیم،حالا برای عوض کردن فضا وتسکین درد کمر چند قدم با طرف مذاکره در رابطه با موضوع صحبت کرده این خیلی گناه نابخشودنی است حضرت آقا؟چرا ما اینقدر در توهمات زندگی میکنیم؟ ما اگه نخوایم امثال جنابعالی نگران و دلواپس مملکت باشن باید چه کنیم
  • وحید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    1 2
    به نظر من مشرق نیوز رسالت خودش را به عنوان یک رسانه خوب انجام نمی دهد.وظیفه ی یک روزنامه انعکاس خبر بدون سو گیری و دخالت عقاید شخصی است.مردم که خبر را می خوانند خودشان صاحب عقل و فکر هستند و قضاوت می کنند.
  • مهدی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 2
    نویسنده این مقاله احتمالا از همفکران و اتاق مشاوره احمدی نژاد و احمدی نژادی ها می باشد که فقط وجود خود را در ساختن دشمن خارجی می دانند و با دنیا سر جنگ دارند . ملت که جای خود دارد به خونشان تشنه هستند .
  • محسن IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    واقعا اخرش نفهمیدیم این افراد مفسرند یا منتقدندیه مقدار بایستی چشمهایمان را به روی واقعیات باز کنیم سی وچند سال است با دلیل یا بدون دلیل شعارمرگ بر امریکا داده ایم دشمنی آشکار وپنهان داشته ایم هر جا اغتشا ش یا خرابکاریبوده رد پایی از ایران وجود داشته یعنی فکر میکنید با یک روزدوروز یک سال دو سال قدم ذدن به سرعت دستاورد خواهد داشت از قدیم گفته اند خون را که با خون نشسته اند یا یک نفر سی وچند سال پیش کفته مر گ بر آمریکا خط قران که نبوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • اميد IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 1
    محمد رسول الله و الذين معه اشداء علي الكفار و رحما بينهم اگه دين آن چيزي است كه از طريق نبي مكرم اسلام(ص) و ائمه طاهرين(ع) و قرآن ارائه شده است كه جناب روحاني نيز عمري از سنوات طلبگي خود را صرف شناساندن آن نموده است؟؟؟ كه خط و مشي خودش را به طور صريح در آيه فوق بيان كرده است و اگه دين آن چيزي است كه به ادعاي جناب روحاني رييس جمهور از طريق حافظ و سعدي بيان شده....اصلا ولش كن ما گيج شديم يكي براي ما فرق بين دين واقعي و دين مصلحتي را بيان كنه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عامی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 1
    جنگ طلب
  • علی اکبر IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 2
    نویسنده محترم یا شما سیری یا از جناح مخالف هستی کمی هم جنابعالی وهمفکرانتان میان ما مردم بگرد ببین چه خبره
  • سيد هادي IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 2
    دقيقا درسته ...يكي به ظريف بفهمونه كه ما ايراني ها انگليسي صحبت نميكنيم زبون ما فارسيه چرا تا از كشور خارج ميشه با تمام شبكه ها و تمام نشست ها انگليسي و امريكايي صحبت ميكنه
  • ali IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 1
    شیر جنگل دشمن اهو جنگله. شیر زیر سایه درخت لمیده وداره استراحت میکنه اهو هم در چند قدمی داره چرا میکنه بعضی وقتها یک لبخندی هم دو بدو بهم میزنند. یعنی بعضی وقتها با هم مدارا میکنند . اما این موضوع مربوط به زمانیکه شکم شیر سیر باشه.ایا هیچوقت ابرقدرتها سیر میشن.
  • ایرانی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 3
    پاسخ شما منطقی است
  • حقیقت IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 2
    به نظر من نویسنده این مطلب از نظر روانی مشکل داره. ببینید از یک شعر زیبا چه برداشتهای احمقانه ای کرده.
  • بنده خدا IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    2 1
    ماسالها قبل و در دوره دبیرستان کتابی داشتیم که خط مشی های مختلف سیاسی ملتها را توضیح میداد یکی از آنها در رابطه با انسان های از خود بیگانه و غرب زده بود که تمام آمال و آرزوهای خود را در تبعیت محض و برده وار از غرب میدیدند .حالا داریم نمونه های واضح آنها را میبینیم اون هم از چه اشخاصی که قبلا پرچم دار مبارزه با آن نوع تفکرات بودند خدایا پناه میاوریم به تو با دیدن این حال و احوال و رنگ عوض کردن های خواص تو این دور و زمانه خودت حافظ همین یک ذره باقیمانده ایمانمان باش .
  • یوسفی IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 0
    واقعا که ،به جای دلگرمی دادن به تیم مذاکره کننده که تا همین الان هم کار تاریخی بزرگی انجام داده اند ، فقط بلدیم جو سازی کنیم . الان دنیا دهکده جهانیه و بهتر است اگر از قبل ابهامی یا اختلافی هست با دیپلماسی حل بشه.